Zawiadomienie OŚiGW.6220.2.14.2023
Zawiadamiam, że tutejszy organ zakończył postępowanie dowodowe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na realizację przedsięwzięcia: „Budowa hal magazynowych wraz z (...)OŚiGW.6220.2.13.2023
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą przesyła do zapoznania się z opiniami właściwych organów dotyczących wniosku, ORPAK Orbaczewski sp. j. Szpiegowo 30,87-610 Dobrzyń nad Wisłą z dnia 6.06.2023r, na realizację przedsięwzięcia pn: "Budowa hal magazynowych (...)Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach OŚiGW.6220.1.9.2024
DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 , art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 82, art. 85 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. 2024 poz. 1112), zwana dalej ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 73 pkt 89 lit. c Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.05.2024 r., który złożył Pan Bartłomieja Kembłowskiego (...)Obwieszczenie OŚiGW.6220.1.10.2024
Działając na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko t. j. (Dz. U. z 2024 poz. 1112), Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą podaje do publicznej wiadomości (...)Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach OŚiGW.6220.9.13.2023
DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art.82, art. 85 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. 2023, poz. 1094, 1113, 1501, 1506, 1688, 1719, 1890, 1906, 2029 z 2024 poz 834), zwana dalej ooś oraz (...)Obwieszczenie OŚiGW.6220.9.14.2023
Działając na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko t. j. (Dz. U. 2023 poz. 1094, 1113, 1501, 15, 06, 1688, 1719, 1719, (...)Zawiadomienie OŚiGW.6220.1.8.2024
Zawiadamiam, że tutejszy organ zakończył postępowanie dowodowe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na realizację przedsięwzięcia: "Wykonanie urządzenia umożliwiającego pobór wód podziemnych z utworów neogeńskich otworem studziennym nr1. Do głębokości 97,0m (...)Zawiadomienie OŚiGW.6220.9.12.2023
Zawiadamiam, że tutejszy organ zakończył postępowanie dowodowe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na realizację przedsięwzięcia: "Budowa stacji demontażu pojazdów wraz z punktem zbierania odpadów w miejscowości Lenie Wielkie obręb ewidencyjny Lenie Wielkie, gmina Dobrzyń nad Wisłą, na terenie (...)OŚiGW.6220.1.7.2024
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą przesyła do zapoznania się z opiniami właściwych organów dotyczących wniosku, Pana Bartłomieja Kembłowskiego, Pełnomocnik Pan Krzysztof Kłonowski ul. Kujawska 11B, 87-730 Nieszawa, na realizację przedsięwzięcia pn: "Wykonanie urządzenia umożliwiającego pobór wód podziemnych (...)OŚiGW.6220.9.11.2023
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą przesyła do zapoznania się z opiniami właściwych organów dotyczących wniosku, Pana Jan Kamiński, Pełnomocnictwo Centrum Ochrony Środowiska S.C., ul. Polna 7, 62-006 Kobylnica, na realizację przedsięwzięcia pn: "Budowa stacji demontażu pojazdów wraz z punktem zbierania odpadów w miejscowości Lenie Wielkie obręb ewidencyjny Lenie Wielkie (...)Postanowienie OŚiGW.6220.8.2.6.2023
Na podstawie art. 113 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) prostuje z urzędu oczywiste omyłki pisarskie w Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą z dnia 2 kwietnia 2024 r., nr OŚiGW.6220.8.2.6.2023 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. "BUDOWA I EKSPLOATACJA FARMY FOTOWOLTAICZNEJ (PV MOKÓWKO) O ŁĄCZNEJ MOCY DO 4 MW WŁĄCZNIE WRAZ Z (...)Obwieszczenie OŚiGW.6220.1.2024
OBWIESZCZENIE o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) oraz art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach (...)Obwieszczenie OŚiGW.6220.8.2.7.2023
Działając na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływaniu na środowisko t.j. (Dz. U. 2023. poz. 1094, 1113, 1501, 15, 06, 1688, 1719, 1719, 1890, 1906, 2029), Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą podaje do publicznej wiadomości, że w dniu 2 kwietnia 2024 r., na wniosek inwestora została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: "BUDOWA I EKSPLOATACJA (...)Decyzja OŚiGW.6220.8.2.6.2023
Dobrzyń nad Wisłą, dnia 2.04.2024r.
Burmistrz Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą
OŚiGW.6220.8.2.6.2023
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85 i art.86 ustawy z dnia 3 października 2008 roku ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. 2023, poz. 1094, 1113, 1501, 1506, 1688, 1719, 1890, 1906, 2029), zwana dalej ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 775.803) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6.09.2023 r., który złożyła Ateria Sp. z o.o. ul. Aleja Komisji Edukacji Narodowej 36/112b, 02-797 Warszawa Pełnomocnik Pan Damian Bętlejewski (wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 6.09.2023 r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia: "BUDOWA I EKSPLOATACJA FARMY FOTOWOLTAICZNEJ (PV MOKÓWKO) O ŁĄCZNEJ MOCY DO 4 MW WŁĄCZNIE WRAZ Z NIEZBĘDNĄ INFRASTRUKTURĄ TECHNICZNĄ" na działkach o nr ewid. 315/1, 315/2, 315/3, 315/4, 315/5, 315/6, 315/7, 315/8, 315/9, 315/10 oraz 315/12 obręb: Mokówko, gmina: Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie, po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko
ORZEKAM
- Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego przedsięwzięcia
- Określam istotne warunki dotyczące korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
- Zgodnie z treścią art.64 ust.3a uouioś wskazuję na:
- Istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich, w tym:
- Prace budowlane rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków oraz kluczowym okresem rozrodu gatunków dziko występujących zwierząt, przypadającym w terminie od I marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie po potwierdzeniu maksymalnie na 2 dni przed zajęciem terenu przez specjalistę przyrodnika, braku aktywnych lęgów ptaków oraz rozrodu zwierząt na terenie zamierzenia.
- Wprowadzić nasadzenia krzewów wzdłuż części ogrodzenia zamierzenia (zgodnie z rysunkiem nr l, zielone linie). Do nasadzeń stosować rodzime gatunki krzewów, np. jałowiec pospolity, dereń świdwa, bez czarny, tarnina, głóg, szakłak pospolity, trzrnielina, kruszyna pospolita, leszczyna pospolita, czeremcha zwyczajna, głóg jednoszyjkowy, bez koralowy, kalina koralowa, berberys zwyczajny. Ewentualne przycinanie lazewów prowadzić poza okresem lęgowym ptaków przypadającym w terminie od 1 marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie po potwierdzeniu przez specjalistęprzyrodnika, maksymalnie na 2 dni przed przycięciem, braku aktywnych lęgów ptaków oraz rozrodu zwierząt w obrębie krzewów przeznaczonych do przycięcia.
- Nasadzenia wykonać po zewnęfrznej stronie ogrodzenia.
- Prowadzić monitoring udatności wprowadzonych nasadzeń roślinności krzewiastej przez okres co najmniej 3 lat oraz w razie potrzeby dokonywać nasadzeń uzupełniających, w miejscach obumarłych sadzonek, zapewniając trwałość wykonanych nasadzeń.
- Odpady o kodzie 16 02 13* wytwarzane w związku z prowadzeniem prac serwisowych oraz naprawą instalacji, a także wymianą paneli, przekazywać niezwłocznie specjalistycznym firmom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie dalszego ich zagospodarowania.
- Każdorazowo przed podjęciem prac w obrębie wykopów, dokonać kontroli obecności zwierząt w ich obrębie. W przypadku obecności fauny, zwierzę lub zwierzęta odłowić, a następnie przenieść poza obszar robót, do siedliska zapewniającego możliwość dalszej wędrówki.
- Po wykonaniu prac montażowych, teren inwestycji zagospodarować jako biologicznie czynny, np. poprzez pozostawienie do naturalnej sukcesji, obsianie rodzimymi gatunkami traw lub użytkowanie rolnicze.
- W celu zabezpieczenia gruntu oraz wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi, podczas realizacji inwestycji, używać wyłącznie sprawnego sprzętu i monitorować ewentualne wycieki substancji ropopochodnych, które mogą powstać w wyniku awarii oraz zapewnić dostępność sorbentów. W przypadku wycieku substancji niebezpiecznych, zanieczyszczony grunt lub zużyty sorbent zebrać i przekazać uprawnionym odbiorcom odpadów.
- Nie usuwać zadrzewień w ramach realizacji inwestycji.
- Zadrzewienia pozostające w zasięgu prac zabezpieczyć na czas prowadzenia robót przed przypadkowym uszkodzeniem, np. poprzez:
- odeskowanie pni drzew,
- wygrodzenie obszaru występowania krzewów,
- zastosowanie mat ograniczających transpirację oraz prowadzenie wykopów w ich sąsiedztwie krótkimi odcinkami, ograniczając czas otwarcia wykopów,w celu ochrony bryły korzeniowej przed przesuszeniem,
- prowadzenie prac w bezpośrednim sąsiedztwie systemów korzeniowych drzew i krzewów w sposób ręczny, o ile pozwala na to technologia prac. Powstałe ewentualne uszkodzenia mechaniczne pni i korzeni zabezpieczyć preparatem grzybobójczym,
- organizowanie zaplecza budowy lub miejsc postoju maszyn i składowania materiałów poza zasięgiem rzutu koron drzew
- W celu umożliwienia przemieszczania się małych zwierząt, w tym płazów przez teren farmy, zastosować ogrodzenie z pozostawieniem minimum 10 cm wolnej przestrzeni od poziomu gruntu.
- W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod transformatorem wykonać szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętośćoleju znajdującego się w transformatorze.
- Celem wyeliminowania możliwości powstawania zjawiska oślepiania ptaków w locie, zastosować antyrefleksyjne powłoki pokrywające panele fotowoltaiczne.
- Nie wprowadzać oświetlenia stałego farmy fotowoltaicznej. Dopuszcza się zastosowanie oświetlenia włączanego tylko w przypadku detekcji ruchu, z wykorzystaniem źródła światła o niskiej emisji promieniowania UV (np. LED) oraz lampami skierowanymi w dół.
- Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. I uouioś, w szczególności w projekcie zagospodarowania działki lub terenu lub projekcie architektonicznobudowlanym, w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10, 14, 18, 23, 26 i 27 uouioś:
- Wszelkie otwory w drzwiach i ścianach budynków farmy zabezpieczyć przed dostępem ptaków i nietoperzy, np. zasłonić siatką o oczkach o średnicy maksymalnie 1 cm.
- Budynki wykonać lub pomalować w kolorystyce neutralnej, np. odcieniach szarości, brązu i/lub zieleni, aby ograniczyć ich widoczność w krajobrazie.
- Obowiązek unikania, zapobiegania, ograniczania odziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w tym:
- W trakcie funkcjonowania inwestycji utrzymanie roślinności, w tym wykaszanie mechaniczne prowadzić w miarę możliwości poza okresem lęgowym ptaków (przypadającym od 1 marca do 31 sierpnia), celem umożliwienia wyprowadzenia lęgów przez ptaki. W przypadku konieczności wykaszania w okresie lęgowym ptaków, prace poprzedzić kontrolą specjalisty ornitologa, który potwierdzi brak aktywnych lęgów ptasich. Wykaszanie prowadzić od centrum farmy do jej brzegów, celem umożliwienia ucieczki zwierząt.
- Do mycia paneli stosować czystą wodę bez dodatku detergentów.
- Nie stosować środków ochrony roślin (herbicydy, pestycydy) oraz nawozów sztucznych na terenie przedmiotowej farmy.
- Istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich, w tym:
- Wskazuję na konieczność realizacji warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś oraz nałożenie obowiązku działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś, z uwzględnieniem następujących elementów:
- przed realizacją inwestycji sprawdzić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji, a w przypadku gdy zaistnieje konieczność ingerencji w urządzenia melioracyjne dokonać rozwiązania kolizji z ww. urządzeniami zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zapewniając dalsze prawidłowe funkcjonowanie w obszarach przyległych,
- prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić w sposób niezagrażający środowisku gruntowo-wodnemu, m.in. poprzez użycie sprzętu będącego w dobrym stanie technicznym, odpowiednią organizację prac budowlanych, magazynowanie materiałów i surowców niezbędnych do prowadzenia robót w sposób bezpieczny dla środowiska wodno-gruntowego,
- zaplecze budowy oraz bazy materiałowe zlokalizować w odległości co najmniej 50 m od zbiorników wodnych, usytuowanych w obszarze oddziaływania inwestycji,
- plac budowy wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym do likwidacji ewentualnych wycieków ropopochodnych,
- w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu; zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego rekultywacji,
- w przypadku zastosowania transformatorów olejowych należy zastosować szczelne misy olejowe będące w stanie zmagazynować 110% oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów, aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego,
- ścieki bytowe generowane na etapie realizacji, odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych (przewoźnych toalet lub innych), zbiorniki systematycznie opróżniać (nie dopuszczać do ich przepełnienia) przez uprawnione podmioty,
- prace ziemne prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych, a w przypadku stwierdzenia konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności trwałego obniżania poziomu wód gruntowych; ograniczyć czas odwadniania wykopu do minimum, ograniczyć wpływ ww. prac do terenu działki inwestycyjnej; wodę z odwodnienia zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- niezanieczyszczone wody opadowe i roztopowe z terenu inwestycji odprowadzać powierzchniowo do gruntu; odprowadzanie ww. wód do odbiorników prowadzić w sposób niepowodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód,
- czyszczenie paneli fotowoltaicznych wykonywać bez zastosowania chemicznych środków czyszczących,
- odpady zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. zminimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych, zapewnić bezpośredni, sprawny odbiór przez uprawnione podmioty bądź ich ponowne wykorzystanie.
- Ponadto należy uwzględnić poniższe warunki:
- Przy realizacji przedsięwzięcia oraz w czasie eksploatacji obiektu zastosować rozwiązania techniczne i technologiczne ograniczające lub eliminujące występowanie czynników szkodliwych i uciążliwych.
- Ograniczyć możliwość negatywnego wpływu na wody powierzchniowe i podziemne.
- Zapewnić zgodny z wymogami ochrony środowiska sposób postępowania.
- Wszystkie prace realizacyjne prowadzić wyłącznie w porze dziennej (tj. 6:00-22:00).
- Zaplecze budowy zlokalizować na terenie oddalonym od terenów chronionych akustycznie.
- Zgodnie z treścią art.64 ust.3a uouioś wskazuję na:
Uzasadnienie
W dniu 6.09.2023 r. z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wystąpiła Pan Damian Bętjeiewski reprezentująca firmę Ateria Sp. z o.o. ul. Aleja Komisji Edukacji Narodowej 36/112b, 02-797 Warszawa na realizację przedsięwzięcia pn. "BUDOWA I EKSPLOATACJA FARMY FOTOWOLTAICZNEJ (PV MOKÓWKO) O ŁĄCZNEJ MOCY DO 4 MW WŁĄCZNIE WRAZ Z NIEZBĘDNĄ INFRASTRUKTURĄ TECHNICZNĄ" na działkach o nr ewid. 315/1, 315/2, 315/3, 315/4, 315/5, 315/6, 315/7, 315/8, 315/9, 315/10 oraz 315/12 obręb: Mokówko, gmina: Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie.skorydowany pismem z dnia 21.09.2023 r. (wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 21.09.2023 r.)
Przedsięwzięcie to wpisuje się w treść § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 9 ustawy ooś. Informacja o wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania powyższej decyzji z dnia 22.09.2023 r., nr OŚiGW.6220.8.1.2023 zostały zamieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku dostępnego na stronie internetowej BIP Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, Sołectwa Mokówko.
Burmistrz Miasta i Gminy zwrócił się z prośbą do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie wydanie opinii w sprawie złożonego wniosku przez inwestora.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4220.834.2023.HN z dnia 28.09.2023 r. wezwał do uzupełnienia wniosku, które to uzupełnienie Burmistrz Miasta i Gminy przesłał pismem nr OŚiGW.6220.8.2.1.2023 z dnia 3.10.2023 r.
Natomiast Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.4901.220.2023.KSz z dnia 2.10.2023 r. wezwał do uzupełnienia braków formalnych.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie pismem nr NNZ.9022.3.19.2023 l.dz.4176 z dnia 24.10.10..2023r. wydał opinię, że dla powyższego przedsięwzięcia niema potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Burmistrz Miasta i Gminy pismem OŚiGW.6220.8.4.1.2023 z dnia 10.10.2023 r. przesłał braki formalne do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku. W dniu 16.10.2023r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4220.834.2023.HN 2 wezwał do uzupełnienia wniosku kartę informacyjną przedsięwzięcia które przwesłał inwestorowi pismem nr OŚiGW.6220.8.2.2.2023 z dnia 17.10.2023 r. W odpowiedzi na wniosek Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.4901.220.2023.KSz z dnia 23.10.2023 r. wyraził opinię że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Wnioskodawca pismem z dnia 7.11.2023r. przesłanym w dniu 9.11.2023r. przekazał odpowiedz na wezwanie RDOŚ , które Burmistrz Miasta i Gminy pismem z dnia 13.11.2023r. nr OŚiGW.6220.8.2.3.2023 przesłał do RDOŚ w Bydgoszczy.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4221.834.2023..HN.3-4 z dnia 22.11.2023r. przesłał Postanowienie nr WOO.4221.834.2023..HN.3 z dnia 22.11.2023 r. uzgadniające realizację w/w przedsięwzięcia z prośbą o przesłanie tego postanowienia stronom postępowania co uczynił Burmistrz Miasta i Gminy pismem OŚiGW.6220.8..2.4.2023 z dnia 24.11.2023 r.
W dniu 23.02.2024 r. Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą zawiadomił strony postępowania pismem nr OŚiGW.6220.8.12.5.2023 o zakończeniu postępowania i możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami w sprawie.
W wyznaczonym czasie nie wpłynęła żadna uwaga w sprawie prowadzonego postępowania.
Teren przeznaczony pod instalację nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W ocenie organu brak uregulowań w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego skutkuje chaotycznym lokalizowaniem przedsięwzięć, w tym farm fotowoltaicznych, a także nie zapewnia prawidłowego rozwoju poszczególnych obszarów gminy.
Po zapoznaniu się z załączoną do wniosku Kip stwierdzono, że jest to przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.: "zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż I ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a)", ponieważ powierzchnia zajęta pod elektrownię wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosiła do 4,1 ha.
W odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 uouioś, tutejszy Organ przeanalizował rodzaj i charakter planowanego przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, zważywszy na możliwe zagrożenia dla środowiska, jak również rodzaj i skalę możliwego oddziaływania.
Zamierzenie nie wiąże się ze zniszczeniem lub naruszeniem terenów leśnych, podmokłych, bagiennych i torfowiskowych. Jednocześnie na podstawie analizy przedłożonej dokumentacji nie stwierdza się negatywnego wpływu w zakresie zachowania różnorodności biologicznej.
Odnośnie ryzyka wystąpienia poważnej awarii, należy zaznaczyć, że przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładu o zwiększonym bądź dużym ryzyku pojawienia się awarii przemysłowej, w myśl rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138). W ramach realizacji przedmiotowej inwestycji nie będą prowadzone prace rozbiórkowe.
Faza budowy, z punktu widzenia ochrony powietrza, związana jest z emisją niezorganizowaną spalin z silników pojazdów i maszyn roboćzych. W trakcie realizacji przedsięwzięcia emisja zanieczyszczeń będzie miała charakter czasowy i lokalny. Budowa oraz eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą z wyźworzeniem nieznacznej ilości odpadów.
Na podstawie mapy znajdującej się na stronie http://geoserwis.gdos.gov.pl/mapy/ oraz przedłożonej dokumentacji określono, iż najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości około 15 m od miejsca posadowienia paneli fotowoltaicznych.
Na terenie projektowanego zadania nie występują obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, górskie lub leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i zbiorników wód śródlądowych, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody, a także obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegające do jezior, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Przedsięwzięcie związane będzie z niewielką emisją gazów cieplarnianych do atmosfery. Ponadto, produkcja energii z odnawialnych źródeł energii przyczyni się do oszczędności w zapotrzebowaniu na energię wytwarzaną przez konwencjonalne źródła, co powoduje korzystne skutki środowiskowe w skali lokalnej (spadek zanieczyszczenia powietrza) oraz globalnej (ograniczenie klimatycznych i pochodnych skutków efektu cieplarnianego). Dodatkowo podkreślić należy, iż przedmiotowe zadanie zlokalizowane zostanie poza terenami osuwisk oraz zagrożonymi podtopieniami. W związku z powyższym, nie przewiduje się ekstremalnych sytuacji klimatycznych w obrębie analizowanego zamierzenia.
Na omawianym terenie nie występują strefy ochronne ujęć wody. Instalacja usytuowana będzie na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 215 „Subniecka warszawska” oraz poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300 t.j.).
Zadanie znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonym europejskim kodem PLGW200048, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządżeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r.
Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, stan ilościowy ŕ-chemiczny tej JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.
Zamierzenie znajduje się w obszarach zlewni jednolitych części wód powierzchniowych oznaczonych europejskimi kodami:
- PLRW200010275969 — „Wierzniczka”, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, ta JCWP posiada status naturalnej części wód, której stan ogólny oceniono jako: zły (stan ekologiczny: umiarkowany, stan chemiczny: brak danych). Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania umiarkowanego stanu ekologicznego i zapewnienia drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz osiągnięcia dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych,
- PLLW20020 „Chalińskie” (JCWP Jeziorna), zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, ta JCWP posiada status naturalnej części wód, której stan ogólny oceniono jako: zły (stan ekologiczny: umiarkowany, stan chemiczny: poniżej dobrego). Rozpafrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. osiągnięcia dobrego stanu ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych.
Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu rozwiązań opisanych w Kip, jego realizacja i eksploatacja nie wpływa na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w ww. Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.
W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania zamierzenia na środowisko gruntowo-wodne w trakcie realizacji inwestycji, prace przeprowadzone będą w oparciu o sprzęt sprawny technicznie, dopuszczony do eksploatacji i posiadający aktualne przeglądy techniczne. Sciëki" , socja%o-bytowe należy gromadzić w przenośnycht zbiornikach bezodpływowych, syštematycznie opróżnianych przez specjalistyczną firmę.
Wytwarzane odpady będą zagospodarowane zgodnie z wymogami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r., poz. 1587 ze zm.).
Odpady o kodzie 16 02 13* wytwarzane w związku z prowadzeniem prac serwisowych oraz naprawą instalacji, a także "mianą paneli należy niezwłocznie przekazywać specjalistycznym finnom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie dalszego ich zagospodarowania.
W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych przewiduje się wzrost emisji hałasu oraz zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, związanych z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów. Sprzęt budowlany będzie pracował wyłącznie w porze dziennej, w godzinach między 6:00 a 22:00, co przyczyni się do zminimalizowania uciążliwości związanych z etapem realizacji przedsięwzięcia.
W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania zamierzenia na środowisko gruntowo-wodne, w przypadku montażu transformatora olejowego, stacja transformatorowa zostanie dodatkowo zabezpieczona, np. poprzez wposażenie jej w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze.
W okresie eksploatacji nie przewiduje się zużycia i wykorzystywania surowców oraz materiałów mających negatywny wpływ na środowisko naturalne. Z uwagi na bezobsługowy charakter zamierzenia, w ramach jego eksploatacji nie przewiduje się pobierania wody i odprowadzania ścieków. Do czyszczenia instalacji należy stosować czystą wodę bez dodatku środków chemicznych lub metody bezwodne. Woda użyta do czyszczenia modułów traktowana jest jako opadowa. Wody roztopowe i opadowe z powierzchni ogniw odprowadzane będą do gruntu w obrębie działki inwestycyjnej.
Eksploatacja projektowanej instalacji fotowoltaicznej nie będzie powodowała hałasu oraz emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego.
Na podstawie przeprowadzonej analizy zgromadzonej dokumentacji, biorąc pod uwagę charakter zamierzenia, nie przewiduje się wpływu przedsięwzięcia na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby.
Realizacja zamierzenia przy przyjętym rozwiązaniu i lokalizacji instalacji fotowoltaicznej nie wymaga naruszania cennych siedlisk przyrodniczych i ich przekształcania, usunięcia drzew i krzewów, zajęcia siedlisk wrażliwych.
Teren planowanej inwestycji stanowi potencjalne siedlisko lęgowe gatunków ptaków związanych z otwartymi użytkami rolnymi, w tym np. skowronka. Celem wyeliminowania zagrożenia niszczenia lęgów gatunków chronionych ptaków, prace należy rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków lub po potwierdzeniu braku lęgów przez specjalistę ornitologa. Dla wyeliminowania zagrożenia niszczenia lęgów, na etapie eksploatacji inwestycji, wykaszanie terenu należy prowadzić rozpoczynając od centrum farmy w kierunku jej brzegów.
Celem ograniczenia potencjalnych zagrożeń względem zwierząt przewidziano zastosowanie paneli zabezpieczonych powłoką antyrefleksyjną, zasłonięcie otworów w budynkach, uniemożliwiające ich zasiedlenie przez zwierzęta, w szczególności ptaki i nietoperze oraz wprowadzenie ogrodzenia z wolną przestrzenią pomiędzy gruntem a dolną krawędzią konstrukcji ogrodzenia. Na etapie funkcjonowania inwestycji wskazano także na konieczność mycia paneli wodą bez dodatków sztucznych detergentów oraz niestosowanie środków ochrony roślin i nawozów sztucznych.
Ponadto, dla wyeliminowania ryzyka zabijania małych zwierząt wskazano na konieczność kontrolowania wykopów każdorazowo przed podjęciem prac w ich obrębie. Realizacja zamierzenia nie uymaga wycinki zadrzewień, przy czym zaplanowane zostały zabiegi zabezpieczające przed ich uszkodzeniem.
Wskazania dotyczące oświetlenia farmy fotowoltaicznej mają na celu ograniczenie zanieczyszczenia światłem oraz oddziaływania na zwierzęta, w szczególności nietoperze.
Celem ograniczenia oaažiaływama inwestycji na krajobraz, obiekty kubaturowe zostaną wykonane w neutralnejQolorystyce oraz zostaną wprowadzone nasadzenia krzewow wzdłuż ogrodzenia zamierzenja. Nasadzenia będą także tworzyły dogodne warunki dla chronionych gatunków zwierząt, w szczególności ptaków.
Wskazano również na konieczność monitoringu udatności wprowadzonych nasadzeń roślinności krzewiastej przez okres co najmniej 3 lat oraz dokonywania w razie potrzeby nasadzeń uzupełniających, w miejscach obumarłych sadzonek, zapewniając trwałość wprowadzonych nasadzeń.
Na etapie realizacji inwestycji przewiduje się wykonanie zaplecza budowy z utwardzoną i szczelną powierzchnią, wyposażonego w sorbenty, które posłużą do zbierania substancji z niekontrolowanych wycieków. Sprzęt używany do prac będzie sprawny, a materiały użyte do budowy nie będą wchodziły w reakcje, które powodowałyby zanieczyszczenie wód podziemnych.
Na etapie realizacji woda do celów socjalno-bytowych pracowników dostarczana będzie beczkowozem. W wyniku eksploatacji przedmiotowej farmy fotowoltaicznej nie będą powstawać ścieki socjalno-bytowe. Na czas trwania etapów budowy i likwidacji na analizowanym terenie ścieki socjalno-bytowe będą zbierane w szczelne zbiorniki bezodpływowe, które następnie odbierane będą przez specjalistyczną firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia w tym zakresie, a następnie oddawane do najbliższej oczyszczalni ścieków.
Ewentualne czyszczenie modułów fotowoltaicznych będzie odbywać się np. za pomocą szczotki na wysięgniku oraz wody zdemineralizowanej (przyjaznej środowisku). W przypadku ekstremalnych zabrudzeń zostanie zastosowana woda i środki biodegradowalne.
Wody opadowe będą spływać po powierzchni modułów fotowoltaicznych i wsiąkać w grunt w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Wody opadowe nie będą narażone na kontakt z substancjami niebezpiecznymi, zatem brak jest konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń na etapie eksploatacji niniejszej inwestycji.
Postępowanie z odpadami, które powstaną na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji będzie zgodne z przepisami ustawy o odpadach, w szczególności odpady gromadzone będą w przystosowanych do tego celu kontenerach, a następnie przekazywane będą do transportu, odzysku lub unieszkodliwiania jedynie wyspecjalizowanym firmom, posiadającym odpowiednie pozwolenia.
Planowane przedsięwzięcie nie jest położone na obszarach wodno-błotnych lub innych obszarach o płytkim zaleganiu wód gruntowych, w tym siedliskach łęgowych oraz przy ujściu rzek.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w regionie wodnym Środkowej Wisły w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych RW200010275969 o nazwie Wierzniczka oraz w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych jeziornych LW20020 o nazwie Chalińskie.
JCWP Wierzniczka jest to naturalna część wód, monitorowana, której stan (ogólny) określono jako zły, z umiarkowanym stanem ekologicznym. Wskaźnikami determinującymi stan/ potencjał ekologiczny są: przewodność, azot ogólny, azot azotanowy; makrobezkręgowce. Stan chemiczny nie został określony ze względu na brak danych. Ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego jest zagrożona. Celem środowiskowym dla JCWP Wierzniczka jest umiarkowany stan ekologiczny (złagodzone wskaźniki: [przewodność elektrolityczna właściwa w 200C, MMI]; pozostałe wskaźniki - l klasa jakości), zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz dobry stan chemiczny. Presje determinujące stan wód w obrębie danej JCWP to presje troficzne (nawożenie i depozycja oraz odpływ miejski (wody opadowe)), presje zasalające (eutrofizacja (źródło zgodne ze źródłem troficznym)) oraz presje hydromorfologiczne (prostowanie koryta - rzeki główne i rzeki pozostałe).
Dla JCWP Wierzniczka wyznaczono derogację na podstawie art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej, tj. Dyrektywy 2000/60/WE, której odstępstwo polegające na złagodzeniu celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: przewodność elektrolityczna właściwa w 200C; MMI.
JCWP Chalińskie jest to naturalna część wód, monitorowana, której stan (ogólny) określono jako zły, z umiarkowanym stanem ekologicznym oraz stanem chemicznym poniżej dobrego. Wskaźnikami determinującymi stan/ potencjał ekologiczny są: azot og, fosfor og. Wskaźnikami determinującymi stan chemiczny są: bromowane difenyloetery, heptachlor. Ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego jest zagrożona. Celem środowiskowym dla JCWP Chalińskie jest dobry stan ekologiczny oraz dobry stan chemiczny. Presje determinujące stan wód w obrębie danej JCWP to presje troficzne (rolnictwo i depozycja) oraz presje chemiczne (rozproszone - rozwój obszarów zurbanizowanych: transport, turystyka, odpływ miejski; nieznane (substancje zakazane)).
Dla przedmiotowych JCWP rzecznych i jeziornych wyznaczono derogację z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej, tj. Dyrektywy 2000/60/WE, której odstępstwo polega na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r.
Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu przedsięwzięcia na stan jakościowy i ilościowy wód powierzchniowych.
Uznać należy, iż powyższe rozwiązania techniczne pozwolą zabezpieczyć środowisko gruntowo-wodne przed emisją substancji szkodliwych do wód podziemnych. Teren realizacji przedsięwzięcia zlokalizowany jest w granicy jednolitej części wód podziemnych o europejskim kodzie PLGW200048, której stan chemiczny i ilościowy określono jako dobry. Stan wód jest monitorowany, a osiągnięcie celów środowiskowych uznano za niezagrożone.
Ze względu na skalę, charakter i zakres przedmiotowego przedsięwzięcia stwierdzono, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie stwarzać zagrożeń dla osiągnięcia celów środowiskowych jednolitych części wód, w tym będzie odbywało się w sposób zapewniający nienaruszalność przepisów prawnych dotyczących ochrony wód, określonych w Rozporządzeniu Rady Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. 2023 poz. 300).
Planowana inwestycja leży poza obszarami wybrzeży i obszarami morskimi oraz poza obszarami górskimi i leśnymi.
W celu minimalizacji wpływu projektowanej inwestycji w zakresie jej widoczności przewidziano realizację pasów zieleni izolacyjnej o długości ok. 400 m obejmujące wschodnią ganicę terenu inwestycji od zabudowy mieszkaniowej znajdującej się na działce rłŕ ew. 127/1 i całą część południową. Nasadzenia planuje się wykonać w pasie o szerokości ok. 2 m.Prace budowlane na etapie realizacji inwestycji prowadzone będą tylko w porze dziennej. Eksploatacja analizowanej inwestycji nie wiąże się z powstawaniem ścieków, pyłów, odorów, toksycznych gazów, hałasu ani wibracji.
Poziomy pola elektromagnetycznego nie będą przekraczały dopuszczalnych natężeń pola magnetycznego i pola elektycznego i nie będą miały wpływu na otaczające środowisko oraz ludzi.
Uwzględniając uwarunkowania wynikające z art. 63 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostȚnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, między innymi usytuowanie planowanej inwestycji w terenie wykorzystywanym rolniczo z położoną luźno zabudową mieszkaniową i zagrodową oraz charakter planowanej inwestycji nie będącej źródłem hałasu i zanieczyszczeń emitowanych do środowiska, a także przedstawione w karcie informacyjnej rozwiązania chroniące środowisko uznano, że dla powyższego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Na podstawie przeprowadzonej analizy przedłożonej dokumentacji, w tym Kip ustalono, że realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie skutkować niekorzystnym wpływem na środowisko przyrodnicze i krajobraz, a przyjęte działania minimalizujące wyeliminują zidentyfikowane zagrożenia względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego.
Jednocześnie informuję, że w przypadku jeśli skutkiem robót budowlanych bądź innych prac związanych z realizacją zamierzenia będzie podjęcie czynności objętych zakazami względem gatunków chronionych zwierząt, wynikającymi z art. 52 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, np. niszczenie ich siedlisk lub ostoi, będących obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania, jak również niszczenie, usuwanie lub uszkadzanie gniazd, Inwestor lub Wykonawca są zobowiązani do uzyskania zgody na wykonania czynności podlegających zakazom na zasadach określonych w art. 56 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Przedsięwzięcie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
Uznano, iż zastosowanie zaproponowanych w przedłożonej Kip rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, zapewni ochronę środowiska przed negatywnym oddziaływaniem zamierzenia, zarówno na etapie jego realizacji, jak i eksploatacji.
P O U C Z E N I E
1. Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę powinno nastąpić nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
2. Termin, o którym mowa powyżej, może ulec wydłużeniu o cztery lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacznie oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
3. Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji środowiskowych uwarunkowaniach.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 14 dni od daty otrzymania.
Burmistrz Mista i Gminy
Piotr Wiśniewski
Załączniki do decyzji:
1.Charakterystyka przedsięwzięcia.
2. Załącznik mapowy.
Otrzymują:
1.Wnioskodawca.
2.Tablica ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą
3.BIP Gmina Dobrzyń nad Wisłą
4.Sołtys Wsi Mokówko (tablice ogłoszeń)
5.a/a
Do wiadomości:
1.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, ul Kościuszki 18/20, 87-600 Lipnie
2.Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz
3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Zarząd Zlewni we Włocławku, ul. Okrzei 74A, 87-800 Włocławek
Za wydanie przedmiotowej decyzji pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (tj.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1827), załącznik – tabela: kol. 1 część I, kol. 2 pkt. 45
Liczba stron postępowania przekracza powyżej 10 stosuje się przepisy art., 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2023r. poz.775 ze zm.) w związku z art. 74 ust3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenie oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2023 poz.1094 ze zm.), podano do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń UMiG Dobrzyń nad Wisłą, Sołectwa Mokówko, strona internetowa urzędu BIP)
Załącznik nr 1 do Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą nr OŚiGW.6220.8.2.6.2023 z dnia 2 kwietnia 2024 r.
Charakterystyka przedsięwzięcia pod nazwą:
«BUDOWA I EKSPLOATACJA FARMY FOTOWOLTAICZNEJ (PV MOKÓWKO) O ŁĄCZNEJ MOCY DO 4 MW WŁĄCZNIE WRAZ Z NIEZBĘDNĄ INFRASTRUKTURĄ TECHNICZNĄ ,, na działkach o nr ewid. 315/1, 315/2, 315/3, 315/4, 315/5, 315/6, 315/7, 315/8, 315/9, 315/10 oraz 315/12 obręb: Mokówko, gmina: Dobrzyń nad Wisłą,
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą, która położona jest w południowo-wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego w powiecie lipnowskim.
Inwestycja polega na budowie elektrowni fotowoltaicznej wraz z magazynami energii o mocy do 4 MW na działkach ewid. nr: 315/1, 315/2, 315/3, 315/4, 315/5, 315/6, 315/7,
315/8, 315/9, 315/10, 315/12 obręb Mokówko, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, w terenie o charakterze rolniczym, o małej gęstości zaludnienia.
Powierzchnia działek ewidencyjnych objętych planowaną inwestycją wynosi do 4,5 ha, natomiast powierzchnia terenu inwestycyjnego wynosić będzie do 4,1 ha. Powierzchnia zabudowy modułami fotowoltaicznymi będzie wynosić do 4 ha.
Instalacja fotowoltaiczna składać się będzie z następujących elementów: panele fotowoltaiczne w ilości do 14 000 szt., falowniki (do 40 szt.), kontenerowe stacje transformatorowe (4 szt.), magazyny energii (do 4 szt.), linie kablowe, ogrodzenie, oświetlenie i monitoring.
W skład instalacji będą wchodziły następujące elementy:
- panele fotowoltaiczne o łącznej mocy do 4 MW,
konstrukcja nośna do instalacji modułów,
falowniki, instalacja monitorująca ilość "produkowanej energii oraz parametry pracy farmy fotowoltaicznej,
do 4 stacji transformatorowych SN/nn,
magazyny energii,
ogrodzenie,
- inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją parku ogniw.
Projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę i eksploatację farmy fotowoltaicznej o łącznej mocy do 4 MW włącznie, systemu magazynowania energii o pojemności do 40 MWh oraz infrastruktury technicznej, która jest niezbędna do funkcjonowania przedmiotowego przedsięwzięcia. Celem realizacji inwestycji jest produkcja energii elektrycznej wykorzystując energię promieniowania słonecznego, opcjonalnie jej magazynowanie a następnie, za pomocą wybudowanej odpowiedniej linii elektroenergetycznej, przekazanie jej do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE) Ze względu na regulacje prawne, w tym momencie, nie są znane warunki przyłączenia, w tym m.in. miejsce przyłączenia ww. inwestycji do KSE (szczegółowe wyjaśnienie w tymże zakresie przedstawiono w rozdziale 5). W związku z brakiem określonego miejsca przyłączenia na chwilę obecną nie ma możliwości wskazania trasy przebiegu infrastruktury technicznej zewnętrznej (od granicy terenu inwestycji objętej niniejszym wnioskiem do docelowo wskazanego w warunkach technicznych przyłączenia punktu odbioru).
Z uwagi na powyższe zakres przedsięwzięcia objęty wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie obejmuje budowy wskazanej powyżej infrastruktury technicznej zewnętrznej.
Dodatkowo ze względu na nieznaną w tym momencie moc przyłączeniową, dopuszcza się etapowy sposób realizacji inwestycji, w ramach dostępnej mocy przyłączeniowej, w taki sposób, że każda z powstałych instalacji będzie miała odrębny charakter w rozumieniu w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, czyli stanowić będzie wyodrębniony zespół urządzeń służących do wytwarzania energii opisanych przez dane techniczne i handlowe, w których energia jest wytwarzana z odnawialnych źródeł energii.
Spod obszaru posadowienia inwestycji został wyłączony południowy fragment działki nr ewid. 315/10 oraz południowo-wschodnia część działki nr ewid. 315/3.
Działki inwestycyjne posiadają bezpośredni dostęp do dróg publicznych:
- od strony północnej dostęp do działki drogowej nr ewid. 167;
- os strony .północno-zachodniej do działki drogowej nr ewid. 113/1.
W tym miejscu wyjaśnić należy, iż elementy konstrukcyjne projektowanego przedsięwzięcia nie stanowią obiektów wielkogabarytowych wymagających podczas ich transportu dodatkowych poszerzeń czy też dodatkowych utwardzeń istniejących dróg publicznych.
W ramach realizacji inwestycji nie przewiduje się lokalizacji placów serwisowych (manewrowych) na etapie eksploatacji inwestycji; planuje się jedynie wykonanie do 2 miejsc postojowych obok projektowanych stacji transformatorowych.
Orientacyjna czasowa zajętość terenu w trakcie budowy pod plac składowy i manewrowy będzie wynosić do 500 m2. Po zrealizowaniu budowy teren zostanie przywrócony do pierwotnego stanu.
Montaż modułów fotowoltaicznych będzie miał miejsce na wolnostojących stalowych lub aluminiowych konstrukcjach wsporczych (stołach fotowoltaicznych).
Teren nie będzie podlegać niwelacji. Powierzchnia pod stołami nie będzie utwardzona, będzie stanowiła powierzchnię biologicznie czynną. Wysokość konstrukcji nie przekroczy 5 m nad poziomem gruntu. Teren pomiędzy rzędami modułów nie będzie brał udziału w wytwarzaniu energii elektrycznej. Moduły fotowoltaiczne będą działać bezobsługowo i nie będą wymagać konserwacji.
Realizacja inwestycji obejmie również wykonanie ogrodzenia terenu inwestycyjnego. Na obecnym etapie przygotowania inwestycji przewiduje się wykonanie ogrodzenia siatkowego lub panelowego. Ogrodzenie może być zabezpieczone innymi systemami antywłamaniowymi. Ogrodzenie pozwoli na swobodne przemieszczanie się małych zwierząt (małe ssaki, płazy, gady) w obrębie inwestycji i terenów do niej przyległych poprzez pozostawienie szczelin ok. 20 cm między gruntem a ogrodzeniem. Ogrodzenie jak i teren inwestycyjny nie będą oświetlone w sposób ciągły w porze nocy.
W obrębie terenu przeznaczonego pod montaż instalacji – mowa tu o miejscu wskazanym jako miejsce instalacji modułów fotowoltaicznych oraz niezbędnej infrastruktury brak jest cieków wodnych, zbiorników wodnych czy terenów podmokłych. Dodatkowo z uwagi na brak szczegółowych informacji na tym etapie realizacji inwestycji dotyczących przebiegu urządzeń melioracyjnych podziemnych w obrębie terenu inwestycyjnego na te chwilę nie ma możliwości jednoznacznego stwierdzenia czy będzie miała miejsce ewentualna kolizja z w/w urządzeniami.
Ewentualne kolizje zamierzonego przedsięwzięcia z urządzeniami melioracji wodnych podlegać będą uzgodnieniu z właściwym organem Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Jednocześnie dokonanie ewentualnej przebudowy tychże urządzeń w obrębie terenu inwestycji Inwestor przeprowadzi na swój koszt. Przebudowa taka będzie poprzedzona uzyskaniem pozwolenia wodno-prawnego, w którym Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, jako organ za to odpowiedzialny, określi podstawowe parametry techniczne i szczegółowe warunki wykonania takiej przebudowy.
Moduły fotowoltaiczne ustawione zostaną na terenie inwestycji w równomiernie rozmieszczonych rzędach, pogrupowane w powtarzalne sekcje i zamocowane na wolno stojących stołach montażowych. Podłoże pod modułami pozostanie do naturalnej sukcesji. Teren nie będzie podlegać niwelacji. Ogniwa fotowoltaiczne zamontowane zostaną w sposób nieinwazyjny na skręcanym szkielecie stalowym bądź aluminiowym. Szkielet zostanie wsparty na pionowych profilach aluminiowych lub stalowych wbitych bezpośrednio w grunt rodzimy.
W ramach przedmiotowej inwestycji przewiduje się zastosowanie modułów wytrzymałych na obciążenia mechaniczne i działanie niekorzystnych warunków pogodowych. Moduł jest najmniejszą jednostką wytwórczą na farmie fotowoltaicznej i jest on dostarczany przez producenta jako gotowe nierozbieralne urządzenie. Moduły następnie zestawia się w zespoły (panele). Moc jednostkowa modułów fotowoltaicznych będzie zawierała się w zakresie od 300 Wp do 2000 Wp. Dopuszcza się również zastosowanie modułów fotowoltaicznych bi – facial (moduły obustronne) zawierające ogniwa, które mogą produkować prąd z obydwu stron, gdyż każdy moduł posiada dwie aktywne strony.
W praktyce taki moduł może absorbować światło, które pada na niego bezpośrednio, ale również światło, które jest odbite i dociera do niego od tyłu. Pozwala to na zwiększenie ilości przetworzonego światła, co przekłada się na zwiększenie mocy modułu przy zachowaniu jego standardowych rozmiarów. Dzięki temu wydajność tego typu modułów jest znacznie większa i mogą wytwarzać więcej energii niż klasyczne moduły PV.
- moduły fotowoltaiczne (PV) o łącznej mocy nominalnej do 4 MW; moc pojedynczego modułu w zakresie od 300 do 2000 Wp; ostateczna ilość modułów uzależniona będzie od ich jednostkowej mocy wytwórczej stąd też max. ilość modułów nie będzie przekraczać 14 000 sztuk; w ramach przedmiotowej inwestycji dopuszcza się montaż modułów z uwzględnieniem technologii bi-facial; moduły zostaną ułożone w kierunku południowym lub innym optymalnym - dolna krawędź modułu będzie znajdować się na wysokości min. 0,5 m nad poziomem gruntu, a górna na wysokości do 5 metrów (w zależności od konfiguracji stołu);
- konstrukcja nośna do instalacji modułów posadowiona na gruncie (minimalna odległość pomiędzy dolną krawędzią modułu a powierzchnią gruntu wynosić będzie min. 0,5 m) z dopuszczeniem zastosowania systemów nadążnych jednoosiowych;
- falowniki przekształcające energię prądu stałego na energię prądu zmiennego o parametrach dostosowanych do sieci odbiorczej – w ilości do 40 sztuk;
- instalacja monitorująca ilość wyprodukowanej energii oraz parametry pracy farmy fotowoltaicznej;
- stacja transformatorowa średniego napięcia (SN/nn) – maksymalnie do 4 sztuk o powierzchni zabudowy do 50 m2 każda;
- magazyny energii o sumarycznej pojemności do 40 MWh – maksymalnie 4 sztuk magazynów energii o powierzchni zabudowy do 50 m2 każdy;
- pozostałe elementy infrastruktury niezbędne do budowy i funkcjonowania w/w inwestycji w tym. min.: infrastruktura elektroenergetyczne wewnętrzna inwestycji tzn. doziemne linie kablowe nn/SN; system monitoringu, instalacja uziemiająca, instalacja kabli internetowych i światłowodowych służąca do sterowania farmą, instalacja oświetleniowa i odgromowa.
Na obecnym etapie projektowania inwestycji nie ma możliwości dokładnego określenia parametrów charakteryzujących poszczególne elementy farmy fotowoltaicznej – ich danych handlowych. Biorąc pod uwagę prężny rozwój energetyki fotowoltaicznej, producenci modułów fotowoltaicznych zapewniają szeroką gamę wysokiej jakości produktów, spełniających najwyższe standardy. Zapotrzebowanie rynku stawia przed wytwórcami modułów wymóg zagwarantowania asortymentu wykorzystującego najbardziej zaawansowane technologie. Aspekty ekonomiczne oraz rozwój sektora spowodowały zminimalizowanie różnic między parametrami charakteryzującymi moduły o zbliżonym poziomie mocy nominalnej dlatego też na obecnym etapie przygotowania inwestycji nie jest wiadome, która z dostępnych na rynku technologii zostanie wybrana – w niniejszym opracowaniu przedstawiono podstawowe parametry urządzeń, wg których zostanie dokonany wybór odpowiednich urządzeń w późniejszym etapie przygotowania przedmiotowej inwestycji po wnikliwej analizie ekonomicznej i ekologicznej.
Moduły fotowoltaiczne
Na potrzeby farmy planuje się użycie modułów fotowoltaicznych o mocy jednostkowej do 2 000 Wp. Górna część obudowy modułów wykonana jest z tworzywa przeziernego (szkła lub poliwęglanu), a jej zewnętrzna część wykonana jest w technologii antyrefleksyjnej (specjalna faktura powierzchnia lub dodatkowa warstwa antyrefleksyjna) w celu eliminacji odbić z powierzchni modułu. Całość jest hermetycznie laminowana (np. za pomocą organicznej folii EVA) i oprawiona sztywną, lekką ramą, zazwyczaj aluminiową, zapewniającą wytrzymałość mechaniczną modułów (minimalne wymagania 5400Pa) oraz udarową (minimalne wymagania 2400Pa). Konstrukcja musi zapewniać dobrą odporność na warunki atmosferyczne przez cały okres eksploatacji, który wynosi zazwyczaj min. 30 lat. Tego typu moduły fotowoltaiczne są z powodzeniem stosowane na całym świecie, zarówno na małą (pojedyncze urządzenia), jak i na dużą skalę (np. w farmach fotowoltaicznych). Powierzchnia modułów fotowoltaicznych wykonywana jest w technologii antyrefleksyjnej, co powoduje, iż jest ona półmatowa i wygląda jak fakturowana. Brak jest fizycznych możliwości powstawania jakikolwiek rozbłysków na takiej powierzchni.Moduły zostaną ułożone pod kątem. Dolna krawędź modułu będzie znajdować się na wysokości min. 0,5 m nad poziomem gruntem, a górna na wysokości do 5 metrów.
Falowniki (inwertery)
Wytworzona energia przesyłana jest do falowników – urządzeń zmieniających prąd stały wyprodukowany w modułach fotowoltaicznych na prąd zmienny. W inwerterze także następuje zliczenie wytworzonej energii, określenie jej charakterystyki i sterowanie przepływami prądów.
Inwertery będą montowane do konstrukcji wsporczych lub we wskazanym punkcie serwisowym (przeważnie przy stacjach transformatorowych). Dokładna liczba inwerterów zostanie określona na etapie projektu budowlanego. Należy zauważyć, iż są to urządzenia produkowane przez wielu producentów i każdy z nich charakteryzuje się odrębnymi cechami konstrukcyjnymi.
Dopuszcza się także zmianę przyjętych założeń i montaż np. mikroinwerterów lub optymalizerów, których ilość może odpowiadać liczbie użytych modułów fotowoltaicznych. Inwertery montowane są w specjalnie na ten cel przeznaczonych obudowach, które mogą mieć postać odrębnych niewielkich urządzeń.
Instalacje elektryczne
W celu połączenia modułów falowników i stacji transformatorowych wykonuje się instalację elektryczną wykonaną przewodami z żyłami miedzianymi lub aluminiowymi w izolacji z komponentu sieciowanego oraz
z podwójnie izolowaną powłoką.
Projektowane inwertery fabrycznie posiadają zintegrowaną ochronę przetężeniową po stronie DC (direct current - prąd stały), zabezpieczenie przed przegrzaniem oraz ochronę przed zamianą biegunów. W przypadku przeciążenia następuje automatyczne przesuniecie punktu pracy i obniżenie produkowanej mocy.
Ochronę przed wyindukowanymi przepięciami spowodowanymi wyładowaniami atmosferycznymi zaprojektowano w oparciu o dedykowane ochronniki przepięciowe.
Od falowników do stacji transformatorowej wyprowadzone zostaną linie kablowe niskiego napięcia prądu przemiennego. Wszystkie linie elektroenergetyczne (oprócz przewodów niskiego napięcia, prowadzonych po konstrukcji nośnej modułów) zostaną wykonane jako linie kablowe.
Ze względu na powierzchnię jaką zajmują moduły fotowoltaiczne i brak wysokich elementów w najbliższym otoczeniu projektuje się instalacje odgromową w postaci połączeń wyrównawczych mających zabezpieczyć urządzenia farmy przez skutkami wyładowań atmosferycznych.
Instalację należy połączyć z uziomem otokowym stacji transformatorowej
System magazynowania energii
W ramach projektowanej inwestycji dopuszcza się realizację systemu magazynowania energii opartego na technologii litowo-jonowej. Na chwilę obecną zakłada się iż łączna pojemność projektowanych magazynów energii nie będzie większa niż 40 MWh.
Głównym zadaniem systemu magazynowania energii będzie kontrolowane pobieranie oraz oddawanie energii do systemu elektroenergetycznego. W systemie oprócz magazynów energii (baterii) znajdować się będzie urządzenie umożliwiające dwukierunkowy w pełni kontrolowany przepływ energii czyli falownik dwukierunkowy. Pracą wszystkich urządzeń zainstalowanych w pojedynczej jednostce zarządza system sterowania tzw. SPS-Control. System ten służy do monitorowania stanów urządzeń zainstalowanych w obiekcie.
Urządzenia wchodzące w skład pojedynczej jednostki magazynu energii:
- baterie
- falownik dwukierunkowy
- system sterowania i system gaszenia pożaru
- system wentylacji i klimatyzacji
- stacja transformatorowa nn/SN.
W/w urządzenia w zależności od producenta mogą występować w różnych konfiguracjach ilościowych. Na chwilę obecna nie można jednoznacznie wskazać dokładnego miejsca lokalizacja magazynu energii.
Poszczególne elementy systemu magazynowania energii zostaną posadowione na szczelnym podłożu (na betonowych fundamentach albo placach) zabezpieczającego środowisko gruntowe przed przeniknięciem jakichkolwiek substancji (np. w wyniku awarii instalacji).
Inwestor rozważa również sytuację, w której w/w obiekt zostanie dowieziony do działającej farmy fotowoltaicznej w późniejszym czasie.
Projektowany w ramach przedmiotowej inwestycji system magazynowania energii nie będzie związany z procesem produkcji wodoru czy procesem metanizacji.
Przyłącza kablowe
W celu wyprowadzenia mocy z farmy fotowoltaicznej przewiduje się wykonanie podziemnych linii kablowych średniego napięcia i/lub wysokiego napięcia. Kabel będzie ułożony w ziemi na głębokości w przedziale 0,8-1,2 m na podsypce piaskowej (10 cm), pokrycie kabla również piaskiem (10 cm). Warstwy piasku zostaną pokryte gruntem rodzimym.
Masy ziemne, pochodzące z wykopów pod trasy kablowe, zostaną oznaczone w taki sposób, aby możliwe było ponowne wykorzystanie usuniętych mas ziemnych do przysypania tego samego odcinka prowadzonych linii kablowych wraz z ochroną warstwy humusu. Pozostałe masy ziemne z wykopów będą wykorzystane do mikroniwelacji terenów, na których będzie znajdowała się inwestycja. Przyłącze kablowe należy projektować, o ile to możliwe, wzdłuż istniejących ciągów komunikacyjnych. Ze względu na to, że obecnie nie jest znane miejsce przyłączenia inwestycji do systemu elektroenergetycznego, zakres inwestycji objęty wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie obejmuje przebiegu infrastruktury elektroenergetycznej zewnętrznej – od granicy terenu inwestycji do wskazanego przez operatora punktu przyłączenia do sieci.
Ogrodzenie
Wokół terenu farmy planuje się ogrodzenie z siatki zgrzewalnej lub ogrodzenia panelowego
o wysokości około 2 m. W celu minimalizacji zacienienia modułów PV wielkość oka siatki powinna wynosić min. 5 cm. . W celu utrudnienia przedostania się na teren elektrowni osobom postronnym dopuszcza się opcjonalnie zastosowanie ocynkowanego drutu kolczastego okalającego teren farmy, mocowanego 15-20 cm powyżej siatki.
Ogrodzenie zostanie wykonane w kolorach naturalnej zieleni lub naturalnych szarości.
W celu umożliwienia migracji małych zwierząt pozostawiony zostanie prześwit wielkości co najmniej 20 cm pomiędzy ogrodzeniem a powierzchnią gruntu.
Monitoring
Dla zapewnienia ochrony mienia przewiduje się objęcie terenu farmy systemem monitoringu przemysłowego wokół ogrodzenia. Sam teren inwestycji nie będzie oświetlany w porze nocnej. W celu zapewnienia sprawnego działania monitoringu przewiduje się rozmieszczenie kamer lub barier na podczerwień co umożliwi obserwację linii ogrodzenia lub będzie sygnalizować wtargnięcie na teren inwestycji. System monitoringu posiadać będzie możliwość powiadamiania o detekcji ruchu oraz dodatkowo będzie połączony z rejestratorem. Projektowany system będzie umożliwiał przekazywanie obrazu z kamer za pośrednictwem sieci GSM, przy czym jakość transmisji i jej opóźnienie zależne będzie od szybkości transferu wybranej sieci komórkowej.
Prawidłowo zrealizowana i eksploatowana elektrownia słoneczna – farma fotowoltaiczna, zgodnie z opisem zamieszczonym w KIP nie będzie powodować przekroczeń standardów w tym zakresie.
Burmistrz Mista i Gminy
Piotr Wiśniewski
drukuj (Decyzja OŚiGW.6220.8.2.6.2023)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Ryszard Bartoszewskidata wytworzenia: 2024-04-02
- opublikował: Janusz Krysztopdata publikacji: 2024-04-10 15:05
Obwieszczenie Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 4.03.2024 r.
Działając na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r., poz. 54) oraz art. 39 ust. 1 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) zawiadamiam o wyłożeniu do konsultacji społecznych projektu"Programu ochrony środowiska dla gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2024-2026 z perspektywą do 2029 roku" (...)