Protokół Nr 15/09
Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego
z dnia 18 marca 2009 roku
Obradom przewodniczył Tomasz Gęsicki –Przewodniczący Komisji.
W spotkaniu uczestniczyło 7 członków komisji. Frekwencja 100%
( lista obecności w załączeniu do niniejszego protokółu ).
Przewodniczący komisji powitał wszystkich zebranych i poinformował,
że tematem posiedzenia jest „Taryfa dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę
z ujęcia w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzania ścieków
na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą”.
Poinformował również, że posiedzenie to nie jest ujęte w planie pracy na rok 2009 z uwagi jednak na zaistniałą sytuację dot. stawek wody posiedzenie tejże komisji powinno się odbyć ponieważ na najbliższej Sesji konieczne jest podjęcie uchwały w tej sprawie.
W posiedzeniu udział wziął Burmistrz MiG oraz Pan Roman Składanowski – insp. ds. zaopatrzenia w wodę i odpr. ścieków.
Zgodnie z przepisami wniosek z nową taryfą powinien być złożony na 70 dni przed upływem ważności dotychczasowego wniosku, a rada ma 45 dni na pojęcie decyzji, co też się stało.
Zakład Usługowy „WOD-BUD” Zdzisław Kliński – Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Sportowa 3, przedłożył wniosek
o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęcia
w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą na okres od 1 maja 2009 r. do 30 kwietnia 2010 r.
Burmistrz Miasta i Gminy w ramach obowiązku wynikającego z art.24 ust.5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu
w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków dokonał oceny celowości ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem zaopatrzenia
w wodę i odprowadzania ścieków.
W wyniku analizy ustalono co następuje:
Podstawą opracowania taryf są rzeczywiste koszty sprzedaży wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków zrealizowane w okresie dwunastu pełnych miesięcy
w okresie poprzedzającym termin złożenia wniosku.
Proponowana podwyżka cen za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków finansowo skutkować będzie następująco:
1.dla gospodarstw domowych:
1. cena za dostarczoną wodę - 1,69 zł/m3, tj.wzrost o 5,62 %
2. stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł/ odczyt- bez zmian
3. cena za odprowadzone ścieki – 2,56 zł/m3, tj. wzrost o 31,28 %
2.dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i podmiotów innych niż gospodarstwa domowe, nieprowadzących działalności gospodarczej:
1.cena za dostarczoną wodę – 2,09 zł/m3, tj. wzrost o 1,95 %
2.stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł/odczyt, bez zmian
3.cena za odprowadzone ścieki – 2,86 zł/m3 wzrost o 14,4 %
Powyższy wzrost cen podyktowany jest przede wszystkim podwyżką ceny energii elektrycznej, a w przypadku ceny za odprowadzone ścieki dodatkowo zwiększonym poborem energii elektrycznej.
W trakcie prowadzonej weryfikacji kosztów, przeanalizowano okresowe rozliczenia zużycia energii elektrycznej i jej ceny, które dla porównania przytaczam :
Na dzień 15-03-2009 r. cena za 1 Kwh w grupie taryfowej C-11 wynosi brutto 0,5995 zł. Dynamika zmian średnich cen w stosunku do poprzedniego okresu obowiązującego wynosi około 30 %.
W zakresie odbioru i oczyszczania ścieków, w ramach poprawienia efektywności ich oczyszczania i dostosowania parametrów do wymagań określonych odrębnymi przepisami, została przeprowadzona modernizacja ciągu technologicznego. Zamontowano dodatkowe urządzenia napowietrzające
w postaci strumienic , cztery sztuki o mocy każda 5,5 KW oraz system odwadniania osadu typu Draimad o łącznej mocy 5,15 KW. Zamontowane urządzenia zwiększyły zapotrzebowanie na energię elektryczna średnio o około 50 % .
Podniesienie cen za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków jest zasadne, z uwagi na znaczącą podwyżkę ceny energii elektrycznej i uzasadnione jej zużycie.
Jedynym instrumentem ewentualnego zmniejszenia skutku wysokości zaproponowanych taryf może być zastosowanie dopłaty przez gminę,
co umożliwia art. 24 ust 6 cytowanej wcześniej ustawy.
Jeżeli chodzi o ścieki ze wstępnych wyliczeń wynika, że urząd będzie dopłacał ok. 1200 zł m-nie. Kwota jednostkowa dopłaty do ścieków wynosi 0,31 zł + VAT
Komisja jednogłośnie przyjęła przedstawione stawki.
Sprawy różne;
Burmistrz poruszył temat dróg gminnych. Planuje skończyć drogę
w Płomianach ok. 900 m koszt 280.000 zł na to zadanie pieniądze są. Kisielewo – 700m koszt ok.32.000 zł na to zadanie również są pieniądze. W obecnej chwili firmy jeszcze nie mają pracy i jest szansa, że wykonanie tych dróg będzie tańsze. Mamy pieniądze na drogę Mokówko-Borowo gmina Wielgie i Tłuchowo się wycofała z tego zadania planujemy wziąć kredyt ponieważ uważamy,
że damy radę go spłacić. Będziemy jeszcze o tym rozmawiać.
Na tym protokół zakończono.
Protokołował: Przewodniczący Komisji
Tomasz Gęsicki
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2009-09-17 10:55
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2009-09-17 10:59