Protokół Nr XVII/2012
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 22 czerwca 2012 roku
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, zakończono, o godzinie trzynastej trzydzieści. Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta i Gminy
w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady siedemnastej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło: 15 radnych, 23 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.
(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 2 do niniejszego protokółu).
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował radnych, że w biurze rady wyłożony był protokół z obrad szesnastej Sesji Rady Miejskiej i spytał czy są uwagi. Zastrzeżeń nie wniesiono w związku, z czym zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu. Rada jednogłośnie 15 głosami – za, przyjęła protokół szesnastej Sesji.
Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie odczytał proponowany porządek obrad, po czym spytał czy są propozycje zmian do porządku obrad.
Zmian nie zgłoszono.
do punktu 2
Odpowiedzi na wnioski złożone na szesnastej Sesji Rady Miejskiej udzielił Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą – Ryszard Dobieszewski.
Uwag nie wniesiono.
do punktu 3
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił Burmistrza Miasta i Gminy Ryszarda Dobieszewskiego o przedstawienie informacji dotyczącej wykonania budżetu
za rok 2011
(treść sprawozdania, jako załącznik do protokółu )
Działając na podstawie art. 267 ust. 1i2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, jako organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego przedstawiłem organowi stanowiącemu, regionalnej izbie obrachunkowej w terminie wyznaczonym:
- sprawozdanie roczne z wykonania budżetu jednostki, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu jednostki, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej,
- sprawozdanie finansowe,
- informację o stanie mienia jednostki, zawierającą:
a) dane dotyczące przysługujących jednostce prawa własności,
b) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych i posiadania,
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego,
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonania prawa własności i innych
praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia
jednostki.
Sprawozdanie obejmuje informację dotyczącą poszczególnych źródeł dochodów oraz wykonania wydatków, informację o podejmowanych działaniach celem ściągnięcia należności, a także kwoty umorzeń, zastosowania ulg i zwolnień z dochodów. Zawiera też dane dotyczące przychodów i rozchodów, zaciągniętych kredytów, pożyczek, a także informacje o dokonanych spłatach.
W sprawozdaniu znalazły się rzetelne dane, w pełni zgodne ze stanem faktycznym. Skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej zaopiniował pozytywne sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2011 / opinię przedstawi sekretarz /. Komisja rewizyjna zapoznała się i przeanalizowała sprawozdanie z wykonania budżetu i określił swoje stanowisko w tej kwestii/ ze stanowiskiem i opinia zaznajomi nas Przewodniczący Komisji Rewizyjnej /.
Realizacja budżetu przedstawia się w sposób następujący:
Planowane dochody budżetu na kwotę 25.906.280 zł wykonane zostały w wysokości 24.710.337 zł, co stanowi 95,3%, na planowane zaś wydatki w kwocie 25.517.110 zł wykonano 24.163.948 zł tj. 94,7%. W ramach wydatków ogółem, planowane wydatki majątkowe na kwotę 1.397.159 zł wykonano w 96,5%. Planowana nadwyżka budżetowa w kwocie 389.170 zł na koniec 2011 roku wyniosła 546.388 zł, co stanowi 2,2% wykonanych dochodów. Planowane przychody w wysokości 1.196.400 zł wykonane w 100% przeznaczono na spłatę zobowiązań pożyczkowo-kredytowych. Stan zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na koniec 2011 roku wynosi 7.175.307 zł, co stanowi 29% dochodów wykonanych. Skutki obniżenia przez Radę górnych stawek podatku zamknęły się kwotą 439.142 zł. Natomiast skutki udzielonych przez organ podatkowy ulg, umorzeń oraz zwolnień z zobowiązań podatkowych w analizowanym okresie wyniosły 218.564 zł. Należności wymagalne wyniosły 334.474 zł w tym podatkowe w wysokości 210.440 zł i zmalały w stosunku do roku ubiegłego. Dominującym źródłem dochodów była subwencja ogólna /43%/ i dotacje celowe /29%/, stanowiły one podstawę finansowania realizowanych zadań. W 2011 roku dochody własne w strukturze dochodów w stosunku do roku budżetowego poprzedniego zwiększyły się z 22,7% do 28% / znaczący wpływ na to miały zwiększone dochody podatkowe /. Taki wskaźnik dochodów własnych powoduje, że nie jesteśmy w stanie zapewnić z własnych środków koniecznego wkładu przy rozpoczynanych inwestycjach, musimy bazować na pożyczkach i kredytach. Dzisiaj sytuacja stała się już na tyle trudna, że nie sposób wyobrazić sobie stabilnego funkcjonowania jednostki w przyszłości bez zmiany sposobu jej finansowania. Natomiast jeszcze trudniej wyobrazić sobie, że miasto i gmina utrzymają zadawalający wskaźnik wydatków inwestycyjnych w kolejnych latach. W oparciu o istniejący system finansów ciężko będzie nawet odtwarzać i re witalizować obecny majątek. Wydatki bieżące w strukturze wydatków stanowią 94,4% w tym wynagrodzenia i pochodne od płac 46,2%, wydatki majątkowe 5,6%, wydatki na obsługę długu 1,4%. Zmalały znacznie wydatki majątkowe. Zadania zlecone stanowiły 16,2%. Poziom naszego zadłużenia jest znaczny, a nasze zobowiązania przypadające do uregulowania w następujących okresach wynoszą 7.175.307 zł, co stanowi 29,2% wykonanych dochodów ogółem. Powyższy wskaźnik spełnia wymogi wynikające z ustawy o finansach publicznych. Od 2014 roku ustawa przewiduje likwidację wskaźnika weryfikującego poziom zadłużenia poprzez nominalną wartość, czyli wskaźnika wartości 60% zadłużenia do dochodów, a wprowadza nowy wskaźnik nawiązujący do dochodów własnych jednostek. Bez zwiększenia dochodów samorządowych lub zapewnienia odpowiednio wysokiej subwencji trudno będzie o znalezienie właściwej drogi, bowiem samo redukowanie wydatków to za mało, aby poprawić sytuację. Duże zadłużenie jest przede wszystkim spowodowane znacznym w ostatnich latach wysiłkiem inwestycyjnym oraz brakiem wystarczających środków na realizację zadań bieżących. Nowe zadania, uszczuplenie dochodów, zwiększenie standardów wykonywanych zadań powoduje, że nasza kondycja finansowa jest słaba. Rezultaty osiągnięte w ciągu całego roku, to nie wyłącznie, jakość naszej pracy. To odbicie warunków, w jakich działaliśmy w dużej mierze podyktowane było rozmiarami funduszów, jakimi dysponowaliśmy oraz przepisami prawa regulującymi źródła i zasady ich pozyskiwania oraz wykorzystania. To, co dziś przekazuję, jako wykonanie budżetu stanowi wypadkową wielu czynników, nie zawsze zależnych od naszych starań. Wysoka Rado, sprawozdanie z realizacji budżetu, przedłożone na dzisiejszej Sesji, razem z pisemną opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej jest przesłanka prawną, merytoryczną do dzisiejszej dyskusji nad wnioskiem o udzielenie absolutorium. Dzisiejsze rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu to ocena mojej pracy, jako organu wykonawczego w myśl art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, bowiem za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada Burmistrz.
Wysoka Rado, przedkładam do oceny sprawozdanie z wykonania budżetu z rok 2011.
do punktu 3 p-pkt „a”
Sekretarz Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą – Grażyna Habasińska, zapoznała zebranych z treścią Uchwały Nr 141/2012 składu Orzekającego Nr 8 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 25.04.2012 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu wraz
z informacją o stanie mienia Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą za rok 2011.
do punktu 3 p-pkt „b”
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Wiesław Jaworski zapoznał z treścią wniosku Komisji w sprawie wykonania budżetu miasta i gminy za rok 2011 oraz z wnioskiem wystosowanym do RIO dotyczącym udzielenia absolutorium.
(wniosek w załączeniu do protokółu)
do punktu 3 p-pkt „c”
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej – Henryk Domeradzki zapoznał zebranych z treścią uchwały Nr 13/2012 Składu Orzekającego Nr 8 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 5.06.2012 roku
w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą za rok 2011.
( uchwała nr 13/2012 w załączeniu do niniejszego protokółu )
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył dyskusję i poprosił radę
o ocenę wykonania budżetu za rok 2011.
Ewa Tomczyk – radna. Jestem tutaj z woli wyborców. Ocena Pana Burmistrza jest oceną nas wszystkich. Staram się głosować zgodnie ze swoim sumieniem. Głosując w sprawie absolutorium głosujmy szczerze i zgodnie ze swoimi poglądami. Maria Pruchniewska – radna. W swoim sprawozdaniu p. burmistrz wspomniał o pozyskiwaniu środków, w jaki sposób Pan będzie to czynił?
Henryk Domeradzki – Przewodniczący Rady Miejskiej. Pamiętajmy o tym, że jest to ocena wykonania budżetu za rok 2011 i powinniśmy się skupić na tym zagadnieniu.
Teresa Orbaczewska – radna. Myślę, że pytanie koleżanki radnej jest jak najbardziej zasadne, ponieważ dajemy również przyzwolenie na ten rok, jeśli chodzi o pracę. Niech Pan, więc nie mówi, że to nie ma związku.
Wioletta Zajączkowska – radna. Nie powinnam, jako radna dopuścić do tego, aby wszedł komisarz. Większość inwestycji jest to scheda po poprzedniej radzie. Myślę, że naszym następcom pozostawimy jeszcze gorszą sytuację niż jest obecnie.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz Miasta i Gminy. Bardzo szybko zapominamy, że jest hala, rynek zmodernizowany, droga w Leniach Wielkich, na wsiach przydomowe oczyszczalnie. To wszystko kosztuje. Korzystaliśmy ze środków unijnych. Była wówczas krytyka, że mało pozyskujemy środków. Mamy dobre zaplecze szkół, kadra nauczycielska dobrze wykształcona. Musimy razem przez to przejść, nie odcinajcie się tak mówiąc, że to wszystko moja wina. Potrzebuję więcej czasu, aby pewne sprawy zweryfikować wspomnę tu m.in.
o podatkach, które nam „uciekają”. Zdaję sobie sprawę, że jest pewne niezadowolenie. Na wsiach również są robione drogi, organizowane imprezy,
a to wszystko z naszych środków.
Wanda Hetflajsz – radna. Jeśli Pan poruszył drogi na wsiach to chcę powiedzieć, że tłuczeń, który został rozsypany na drogach to tragedia. Odciął ludzi od świata. To kruszywo nie nadaje się, ponieważ wystają druty. Jest to towar niepełnowartościowy, partactwo i nie dopilnowanie.
Mirosław Mierzejewski – radny. Jest to sprawa sołtysów i sołectwa powinni zwracać na to uwagę, ponieważ dzieje się to na ich terenach.
Maria Pruchniewska – radna. Myślę, że ani nas ani pana nie satysfakcjonuje ten budżet.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz Miasta i Gminy. Zapewne tak jest. Trzeba pamiętać, że otrzymaliśmy mniejszą subwencję na oświatę. W Państwie jest kryzys i trzeba sobie z tego zdawać sprawę.
Wobec braku dalszej dyskusji głos zabrał Przewodniczący Rady Miejskiej – Henryk Domeradzki. Uważam, że informacja tutaj przedstawiona jest zgodna
z prawdą, a przedstawione materiały są kompletne, rzetelne i zgodne
z wymogami prawa. Zadania w budżecie są realizowane. Stwierdzam, że radni ocenili wykonanie budżetu pozytywnie. W tej sytuacji mam obowiązek poddania pod głosowanie wniosku Komisji Rewizyjnej za udzieleniem absolutorium.
do punktu 4 p-pkt „a”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta i gminy za 2011 rok odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 14 radnych
Przeciw – 0
Wstrzymało się - 1
Uchwała została podjęta większością głosów.
do punktu 4 p-pkt „b”
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania jawnego przedstawiają się następująco:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 12 radnych
Przeciw – 0
Wstrzymało się - 3
Uchwała została podjęta większością głosów.
do punktu 4 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2012 omówiła pani Celina Witkowska – Skarbnik.
Dz. 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Zwiększa się budżet o 2.300,00 zł dotacja z Powiatu Lipnowskiego:
1200,00 zł dla OSP w Dobrzyniu nad Wisłą na dofinansowanie remontu remizy,
1.100,00 zł dla OSP w Mokowie na dofinansowanie zakupu elementów umundurowania.
Dz.758 Różne rozliczenia
Zmniejszenie – 1.827,00 zł – części wyrównawczej subwencji ogólnej na 2012 rok.
Dz. 852 Pomoc społeczna
Zwiększenie 2.374,00 zł – dotacja celowa z przeznaczeniem na wypłatę składek zdrowotnych opłaconych za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne.
Zwiększenie – 800,00 zł dotacja ze Związku Miast Nadwiślańskich z przeznaczeniem na wakacyjny rejs po Wiśle dzieci objętych pomocą MGOPS
Dz. 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Zmiana nazewnictwa zadania inwestycyjnego:
„Budowa studni głębinowej wraz z obudową i instalacją pompową oraz włączeniem do istniejącego wodociągu publicznego w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą”, nowa nazwa „Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę studni głębinowej z włączeniem do stacji uzdatniania wody
w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą”. Pozostałe przeniesienia między paragrafami spowodowane są zwiększeniem wydatków w trakcie realizacji budżetu.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14.
Za – 14 radnych
Przeciw – 0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
do punktu 4 p-pkt „d”
Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta
i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2012-2019 omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik.
Pan Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza omówił zapisane zadanie w /w projekcie dotyczące „Termomodernizacji budynków użyteczności publicznej” wraz z budynkiem Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak”
Już wcześniej informowałem Radę o tym, że nasza gmina znalazła się na liście 30 najbiedniejszych gmin. Jest ogłoszony konkurs przez Urząd Marszałkowski w Toruniu i mamy szansę, aby uzyskać dodatkowe punkty. Kwota wniosku opiewa na 500.000,00 zł, wkład własny wynosi 15%. Gmina musi wyłożyć, 5% ·co stanowi kwotę 25.000 zł., to zadanie powinno być zrealizowane w 2013 roku. pan marszałek zapewnia, że jeżeli gmina nie będzie miała tych środków w umowie może być zapis o zaliczkowaniu tego przedsięwzięcia.
Kazimierz Janecki – radny. Co to jest ta termomodernizacja i czy to jest konieczne ja już nie raz się naciąłem z tymi udziałami.
Ryszard Bartoszewski – jest to ocieplenie budynku.
Kazimierz Janecki – radny. Myślę, że nas na to nie jest stać i uważam, że są pilniejsze potrzeby.
Ryszard Bartoszewski – jest to propozycja samorządu województwa i albo do tego przystępujemy lub nie. Dzisiaj musicie Państwo zdecydować o tym zadaniu.
Teresa Orbaczewska – radna. Czy z racji przynależności do tej „elity” możemy skorzystać z innych form?
Ryszard Bartoszewski – można to przeznaczyć np. na budynki szkolne, ogólnie na budynki użyteczności publicznej.
Teresa Orbaczewska – radna. Czy szkoła w Krojczynie z racji wykreślonego zadania dot. zakupu pieca c.o. może z tego skorzystać?
Ryszard Bartoszewski – Myślę, że jeżeli się do tego przygotujemy to tak.
Wanda Hetflajsz – radna. Uważam, że zakup pieca do szkoły jest bardziej niezbędny niż ocieplanie budynków.
Maria Pruchniewska – radna. Czy są szkoły, w których wskazana jest wymiana okien ?
Ryszard Bartoszewski – tak np. Szkoła w Chalinie. Mamy do wykorzystania kwotę 500.000,00 zł.
Karol Kwiatkowski – Radny Powiatowy. Myślę, że jest to dobry pomysł ale chciałem coś zasugerować, a mianowicie może wymienić tylko przy piecach szkolnych nośniki ciepła.
Ryszard Bartoszewski, – jeśli chodzi o szkołę w Krojczynie ta procedura może nam się wydłużyć ponieważ tam musi wyrazić swoją opinię konserwator zabytków.
Teresa Orbaczewska – radna. Tak u nas się praktykuje, że podrzuca się radzie konkretną kwotę na konkretne przeznaczenie. Taka dyskusja powinna mieć miejsce dużo wcześniej.
Celina Witkowska – Skarbnik. Muszę jeszcze powiedzieć, że zarządzeniem Burmistrza wprowadziliśmy zmiany dot. kwoty 30.000,00 zł na usuwanie skutków klęsk żywiołowych tą kwotę zwiększyliśmy o 5.000,00 zł na potrzeby likwidacji osuwisk skarpy.
Ryszard Bartoszewski – w ubiegłym roku zostały opracowane karty osuwisk. Został zbadany teren przez komisję wojewody, złożony został wniosek do MSWiA o środki na ten cel. Jest możliwa kwota do uzyskania w wys. 180.000,00 zł na duże osuwiska i 40.000,00 zł na małe osuwisko, 80% dotacja, 20% środki własne. Kwota w budżecie zaplanowana na ten cel była za mała i stąd te zmiany. Jesteśmy po przetargu w tym zakresie i te kwoty są wystarczające. Jak będzie umowa podpisana wystąpimy do wówczas do rady o te środki.
Wanda Hetflajsz – radna. Dzisiaj jest mowa o 5.000,00 zł, a mnie się wydaje, że będą potrzebne większe środki.
Ryszard Bartoszewski – być może tak, my wskazujemy jednak możliwość pozyskania środków na ten cel.
Maria Pruchniewska – radna. Do kiedy mamy czas na podjęcie decyzji w temacie termomodernizacji.
Ryszard Bartoszewski – decyzja powinna być podjęta jak najszybciej. Jest to sprawa bieżąca.
Maria Pruchniewska – radna. Koszt naprawy skarpy czy są pieniądze, czy wykładamy z budżetu.
Ryszard Bartoszewski – w ciągu 30 dni od wykonania wojewoda przekazuje nam środki i wówczas dokonujemy płatności. Po przetargu kwota wynosi 133.370,00 zł to obejmuje umowa. 80% tej kwoty to 106.696,00 zł i taką kwotę otrzymamy z MSWiA. Nie potrzebujemy żadnych kredytów na to zadanie, musi być jednak wkład własny.
Wanda Hetflajsz – radna zgłaszam wniosek dot. zadania termomodernizacji, aby dokonano zmiany i wpisano dwie szkoły w Krojczynie tj. Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum do tego zadania dotyczy wymiany okien, drzwi, pieca.
Wioletta Zajączkowska – radna. Ja również składam wniosek dot. wymiany okien, naprawy dachu, wymiany pieca c.o. w szkole w Chalinie. Chodzi mi
o pozyskanie pieniędzy z Urzędu Marszałkowskiego.
Grzegorz Mazurek – Dyrektor ZOS. Cel jest słuszny, przy czym proszę o zastanowienie się nad tym, że jeżeli nawet określimy, który to będzie obiekt. To jednak zadanie dotyczy termomodernizacji budynku i nie wiem czy będzie to możliwe, jeśli chodzi np. o wymianę pieca na ekologiczny. Musimy również myśleć przyszłościowo, że te koszty będą wyższe.
Teresa Orbaczewska – radna. Jak zawsze nie znamy kosztów i jak wszystko inne jest to czysta abstrakcja.
Karol Kwiatkowski – Radny Powiatowy. Zawsze jest pewne ryzyko nie mnie jednak takie decyzje musimy podejmować. Idziemy przyszłościowo pod kątem ekologii.
Grzegorz Mazurek – Dyrektor ZOS. Nie chcę być tutaj źle zrozumiany, jestem jak najbardziej za, chciałem jednak zaartykułować, że taka sytuacja może mieć miejsce.
Został wypracowany ostateczny wniosek polegający na wykreśleniu zapisu „Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej / Urząd Miasta i Gminy i Dom Kultury „Żak” / i zastąpić zadaniem pn. zgłoszonym przez radną Wandę Hetflajsz – Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum w Krojczynie i radną Wiolettę Zajączkowską – Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum w Chalinie
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały po zmianach i zarządził głosowanie:
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14.
Za – 14 radnych
Przeciw – 0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie
do punktu 4 p-pkt „e”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia gminnego programu opieki nad zabytkami pn. „Gminny Program Opieki nad Zabytkami na lata 2012-2015 dla Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą” omówił Pan mgr Mateusz Wrześniewski – firma MW-Projekt „Ewidencje i programy ochrony zabytków” Kościan.
Podstawowym, ogólnie przyjętym założeniem niniejszego „Programu opieki nad zabytkami dla Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2012-2015” jest ukierunkowanie polityki Samorządu Gminnego, służącej podejmowaniu planowanych działań dotyczących finansowania, inicjowania, wspierania oraz koordynowania prac z dziedziny ochrony zabytków i krajobrazu kulturowego oraz upowszechniania i promowania dziedzictwa kulturowego. Zadaniem Programu jest także organizacja działań edukacyjnych i wychowawczych wobec miejscowej społeczności. Dla realizacji powyższego założenia niezbędna jest realizacja szczegółowych celów określonych m.in. w art.87 ust. 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, do których należą:
włączenie problemów ochrony zabytków do systemu zadań strategicznych wynikających z koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, uwzględnianie uwarunkowań ochrony zabytków, w tym krajobrazu kulturowego i dziedzictwa archeologicznego, łącznie z uwarunkowaniami ochrony przyrody i równowagi ekologicznej, zahamowanie procesów degradacji zabytków i doprowadzenie do poprawy stanu ich zachowania,
wyeksponowanie poszczególnych zabytków oraz walorów krajobrazu kulturowego,
podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków dla potrzeb społecznych, turystycznych i edukacyjnych oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków na opiekę nad zabytkami, określenie warunków z właścicielami zabytków, eliminujących sytuacje konfliktowe związane z wykorzystaniem tych zabytków, podejmowanie przedsięwzięć umożliwiających tworzenie miejsc pracy związanych z opieką nad zabytkami,
zapoznanie z zasobami dziedzictwa kulturowego, historią i zabytkami Gminy, w tym także rozróżnienie obiektów wpisanych do rejestru zabytków województwa i figurujących w ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
wspieranie działań zmierzających do pozyskania środków finansowych na opiekę nad zabytkami, uwzględnienie uwarunkowań ochrony zabytków przy sporządzaniu i zmianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Art. 87 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym / Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami / stanowi, że:
wójt / burmistrz, prezydent/ sporządza na okres 4 lat gminny program opieki nad zabytkami,
gminny program opieki nad zabytkami przyjmuje rada gminy po uzyskaniu opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, gminny program opieki nad zabytkami ogłaszany jest w wojewódzkim dzienniku urzędowym, z realizacji gminnego programu opieki nad zabytkami wójt / burmistrz, prezydent / sporządza, co 2 lata sprawozdanie, które przedstawia radzie gminy / miasta /
Maria Pruchniewska – radna. Kto kwalifikuje te obiekty do rejestru zabytków?
Mateusz Wrześniewski – będą o tym decydowały władze gminy. Trudniej będzie jednak z wykreśleniem obiektów. Są to bardziej złożone decyzje.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14.
Za – 1 radnych
Przeciw – 0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie
do punktu 5
Maria Pruchniewska – radna złożyła wniosek w sprawie oznaczenia miejsc parkingowych na osiedlu bloków komunalnych,
Teresa Orbaczewska – radna złożyła wnioski w sprawie:
- uporządkowania drzewostanu w alei lipowej / usunięcia połamanych
i uschniętych konarów /,
- wystąpienia do zarządu dróg powiatowych w sprawie ścinki poboczy,
- realizacji projektu chodnika w Szpiegowie.
Wiesław Jaworski – radny złożył wniosek w sprawie naprawy drogi w Wierznicy oraz załatania pozostałych dróg.
Ludomir Bylicki – radny złożył wnioski w sprawie:
- wystąpienia do Zarządu Dróg Powiatowych w Lipnie w celu naprawy pobocza przy drodze Powiatowej Lipno-Bachorzewo,
- braku oświetlenia w Zbyszewie,
- zobowiązania Kujawsko-Pomorskiego zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych do pogłębienia rzeczki „Wierzniczanki”.
Wioletta Zajączkowska – radna złożyła wnioski w sprawie:
- udrożnienia przepustu przy drodze powiatowej od zabudowania p. Orlińskiego w kierunku wsi,
- podjętych działań dotyczących rekultywacji wysypiska ceramiki.
do punktu 6
Sławomir Kowalewski poinformował zebranych o możliwości zmiany wniosków wymarznięć i przesiania.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dyblinie zwrócił się do Rady Miejskiej w sprawie zmiany dot. poszerzenia obwodu szkoły.
do punktu 7
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady siedemnastej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady siedemnastej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała : Przewodniczący Rady
Renata Kwiatkowska Henryk Domeradzki
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-09-10 10:15
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-09-28 08:17