Protokół Nr XXII/09
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 23 marca 2009 roku.
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, zakończono o godzinie trzynastej dwadzieścia. Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta
i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady dwudziestej pierwszej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło 15 radnych, 22 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.
( listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 3 do niniejszego protokółu )
Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie zwrócił się z pytaniem czy są uwagi do protokółu z dwudziestej pierwszej Sesji Rady Miejskiej, który był wyłożony
w holu sali konferencyjnej. Radni uwag nie wnieśli, wobec czego przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu. Protokół został przyjęty jednogłośnie. Ustawowy skład rady 15 radnych obecnych 15.
Następnie odczytał proponowany porządek obrad i zapytał czy są propozycje do zmiany porządku obrad.
Zmian do porządku obrad nie wniesiono.
do punktu 2
Odpowiedzi na złożone wnioski na dwudziestej pierwszej Sesji Rady miejskiej udzielił Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Uwag nie wniesiono.
( treść odpowiedzi jako załącznik nr 4 do niniejszego protokółu)
do punktu 3
Informację o pracy organu wykonawczego i pracy urzędu przedstawił
z-ca Burmistrza Ryszard Bartoszewski.
(informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokółu)
do punktu 4
Informację o stanie bezpieczeństwa w Mieście i Gminie Dobrzyń nad Wisłą przedstawił kierownik Posterunku Policji Dobrzyń nad Wisła – Sławomir Kwiatkowski.
Pytań brak.
(treść informacji jako załącznik nr 6 do niniejszego protokółu)
Następnie Paweł Szymański – podinsp. ds. obrony cywilnej zapoznał zebranych z informacja dotyczącą wykonania harmonogramu realizacji programu Bezpieczne miasto i gmina oraz budżetu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisła
w zakresie bezpieczeństwa publicznego w 2008 roku
( treść informacji stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokółu)
Na zakończenie Pan Sławomir Kwiatkowski – Kierownik Posterunku Policji w Dobrzyniu nad Wisłą podziękował wszystkim za współpracę
i poinformował, że dniem 30 kwietnia odchodzi na emeryturę.
Następnie głos zabrał zastępca komendanta Powiatowego Policji w Lipnie informując zebranych o planach i zamierzenia dotyczących pracy Policji. Zapewnił wszystkich, że będą kontynuowane i podejmowane wszelkie czynności prowadzące do zapewnienia jak najszerszego bezpieczeństwa mieszkańcom.
Pytań brak.
Program Bezpieczne Miasto i Gmina został przyjęty jednogłośnie.
( szczegółowa treść programu jako załącznik nr 7 do niniejszego protokółu)
do punktu 5
Sprawozdanie z realizacji Uchwały nr XV/102/08 Rady miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 19 maja 2008 roku w sprawie przyjęcia Gminnego programu profilaktyki i Rozwiązywania problemów alkoholowych przedstawiła pani Krystyna Pawłowska – kierownik MGOPS.
Ustalone ilości 35 punktów sprzedaży napojów alkoholowych poza miejscem sprzedaży /bez piwa/ nie przekroczyły ustalonego limitu 37 punktów sprzedaży przyjęty uchwałą Rady Miasta. Ilości te były wystarczające.
Zasady usytuowania miejsc sprzedaży przy wydawaniu zezwoleń były ściśle przestrzegane.
Przestrzegane ściśle były warunki przy wydawaniu zezwoleń dotyczące wniesienia ustawowych opłat stanowiących źródło pozyskania środków na realizację programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Przypadku cofnięcia zezwolenia z przyczyn nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi nie stwierdzono.
Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przebiegała zgodnie z przyjętym uchwałą Gminnym Programem i rekomendowanymi przez PARPA
kierunkami działania określonymi Ustawą o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałania alkoholizmowi z dnia 26-10- 1982r. z późn. zm. i skierowana była na:
a/.zwiększenie dostępności leczenia choroby alkoholowej przez:
bieżącą współpracę MGKRPA z Oddziałem Poradni Psychiatrycznej Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lipnie 12 osób.
Finansowanie dojazdu pacjentów do poradni odwykowej i zakupów leków na kwotę 1.340,67 zł.
Pomoc komisji RPA dla osób uzależnionych w celu podjęcia przez nie leczenia odwykowego poprzez prowadzenie rozmów z wezwanymi na posiedzenie komisji, informowanie ich o możliwości skorzystania z pomocy finansowej na pokrycie kosztów dojazdu do lekarza, zakup leków, oraz umówienia wizyty z lekarzem .
B/.Udzielanie pomocy prawnej i psychospołecznej ofiarom przemocy fizycznej i psychicznej w rodzinie przez :
Funkcjonowanie przy KRPA punktu informacyjnego , informującego ofiary przemocy o możliwości wyegzekwowania obowiązku leczenia osoby uzależnionej.
Współpracę KRPA z MGOPS w zakresie pomocy dzieciom z rodzin dotkniętych patologia alkoholizmu zagrożonych ubóstwem na kwotę 450,00 zł.
c/.Prowadzenie profilaktycznej działalności informatyczno-edukacyjnej szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej poprzez:
finansowanie organizowanych dla dzieci i młodzieży szkolnej wyjazdów na spektakle teatralne poruszające problemy wynikające z uzależnień od alkoholu i narkotyków na kwotę 3.391,00 zł.
zakup plakatów, ulotek i broszur traktujących o negatywnych skutkach uzależnienia na kwotę
500,00 zł.
d/.Wspieranie działań profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży szkolnej pokazujących zdrowy i trzeźwy styl życia jako alternatywę w wyborze właściwego kierunku życia bez uzależnień przez:
dofinansowywanie wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży / wycieczek, obozów , biwaków, wyjazdów na basen itp/ na których realizowano programy profilaktyczno-edukacyjne na temat szkodliwości zdrowotnych i groźbie uzależnienia się od picia alkoholu i zażywania narkotyków na kwotę 31.157,98 zł. , z każdej imprezy, wycieczki itp. organizatorzy przedłożyli sprawozdanie z realizowanych programów do biura pełnomocnika
finansowanie kosztów związanych z tworzeniem warunków do rekreacji
i wypoczynku na kwotę 22.302,35 zł.na wydatki inwestycyjne wydatkowano kwotę 20.979,12 zł.- boiska i place zabaw z uzyskanej kwoty 105.983,94 zł. za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu wydatkowana została kwota 87.754,42 zł. tj. 82,8 %.
w okresie sprawozdawczym w związku z realizacją programu i innymi wiążącymi się z pracami komisji RPA zagadnieniami Komisja odbyła 9 posiedzeń udokumentowanych sporządzonymi protokółami z ich przebiegu. Na wynagrodzenia członków komisji wydatkowano kwotę 6.853,31zł.
Poza tym do biura pełnomocnika ds. uzależnień , gdzie jednocześnie mieści się punkt konsultacyjny dla osób uzależnionych, zakupiono drukarkę za kwotę 779,99 zł.
Do przedstawionego sprawozdania pytań nie zgłoszono.
( treść sprawozdania jako załącznik nr 8 do niniejszego protokółu)
do punktu 6
Analizę wydatków środków budżetowych za rok 2008 przedstawiła Pani Krystyna Pawłowska – Kierownik MGOPS Dobrzyń nad Wisłą.
Budżet na zadania zlecone i własne w 2008 roku wynosił łącznie 2.190.758 zł.
w tym: dotacja z budżetu państwa wynosiła 2.039.902,21 zł. , środki własne gminy 150.855,79zł.
Środki finansowe dotacji zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. wydatkowano na:
zasiłki stałe , które wypłacano 91 osobom uprawnionym do tej formy pomocy, dla tych osób wypłacono 874 świadczenia . Średnia wysokość zasiłku wynosiła 335,79 zł. Zasiłki stałe przyznawane są dla osób , które nie nabyły uprawnień emerytalno-rentowych z innych źródeł /KRUS, ZUS/ a są orzeczeniem lekarskim zakwalifikowane do umiarkowanego bądź całkowitego stopnia niepełnosprawności i spełniają warunek dochodowy zgodnie z art.8 ustawy. Maksymalna kwota zasiłku stałego wynosi 444,00 zł. Zasiłek w tej wysokości przyznawany jest osobie samotnie gospodarującej bez źródła utrzymania, zasiłkobiorcy w rodzinie ,otrzymują zasiłek
w wysokości różnicy pomiędzy dochodem ustawowym na osobę w rodzinie
a dochodem rzeczywistym jaki już posiada rodzina w przeliczeniu na osobę .
W roku 2008 wypłacono zasiłki stałe dla 58 osób samotnych i 33 zasiłków dla osób w rodzinie.
zasiłki okresowe , które wypłacono na kwotę 1.333.969 zł. dla 534 rodzin, wypłacono 4102 świadczenia . Średni zasiłek okresowy wynosił 325,20 zł.
Zasiłki okresowe ustala się w przypadku osoby samotnie gospodarującej , do wysokości 50% różnicy miedzy kryterium dochodowym tej osoby
a dochodem tej osoby , w przypadku rodziny do wysokości 50% różnicy miedzy kryterium dochodowym rodziny a dochodem rzeczywistym tej rodziny.
Kwota przyznanego zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł.
Składkę zdrowotną opłacono dla 78 zasiłkobiorców stałych na kwotę 24.314 zł. i dla 233 świadczeniobiorców którzy uprawnieni byli do świadczenia pielęgnacyjnego na kwotę 8.675 zł. Ogółem na składkę zdrowotną wydano kwotę
33.010 zł.
zasiłki celowe wypłacono dla 304 rodzin na kwotę 75.058 zł. każda z tych rodzin średnio otrzymała w roku zasiłek celowy w wysokości 246,90 zł. Zasiłki wypłacono na zakup opału, żywności, odzieży, leków, zdarzenia losowe
opłaty za schronisko dla bezdomnych itp.
Odpłatność gminy za pobyt w DPS pokryto dla 1 osoby , koszt odpłatności wyniósł 4.681 zł.
dożywianiem w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkole średniej
i przedszkolu , z naszej gminy objęto 451 dzieci . Wydano 63352 posiłki , na kwotę 142.302 zł. średnia kwota posiłku wyniosła 2,25 zł. Posiłek w formie jednego gorącego dania wydawano w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Dobrzyniu n.Wisłą i w Chalinie , pełen posiłek dwudaniowy wydawano w Zespole Szkół w Dobrzyniu n.Wisłą, całodzienne wyżywienie otrzymały dzieci w Państwowym Przedszkolu w Dobrzyniu , pozostałe szkoły serwowały śniadanka.
w postaci /kanapka, mleko, herbata, /. Uprawnionymi do otrzymania bezpłatnego posiłku były dzieci , których dochód w rodzinie na osobę nie przekraczał 150% dochodu ustawowego dla tej rodziny. Wszystkie dzieci, których rodzice złożyli wnioski o pomoc w formie dożywiania dostały posiłek. Z programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” wypłacono również dla 92 rodzin zasiłki celowe na żywność na kwotę 35.098 zł. średni koszt zasiłku wyniósł 199,42 zł.
Z programu tego na wyposażenie nowo urządzanej stołówki w SP w Krojczynie wydano kwotę 20.000 zł. z tego dotacja państwa wyniosła 12.000 zł.
Ogółem na Rządowy Program „Posiłek dla Potrzebujących „wydano kwotę 197.400 zł. w tym: dotacja z budżetu państwa stanowiła kwotę 118.440 zł,
a środki własne gminy kwotę 78.960 zł.
Ogółem z pomocy społecznej skorzystało 746 rodzin i osób samotnie gospodarujących , w tym 437 rodziny na wsi, liczba osób w rodzinach korzystających z pomocy społecznej wynosi 2074. Głównymi powodami przyznania świadczeń z pomocy społecznej było : bezrobocie, ubóstwo, niepełnosprawność, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych
i prowadzenia gospodarstwa domowego, przewlekła choroba
i niepełnosprawność.
Działalność ośrodka pomocy społecznej w 2007 roku nie ograniczała się tylko do
wypłaty świadczeń pieniężnych , ośrodek współpracował z organizacjami pozarządowymi PKPS, PCK, OHP oraz Związkiem Kombatantów, Klubem Seniora, Szkołami ,Policją, Kuratorami, Sołtysami , Komisja ds. Rozwiązywania problemów alkoholowych, Fundacją „Nadzieja” w Lipnie, Fundacja „Atlas” w Gdańsku , a także Dobrzyńskim Domem Kultury „Żak”
Dzięki tej współpracy organizujemy wypoczynek letni i zimowy dzieciom
i młodzieży, które pochodzą z rodzin biednych i zagrożonych patologią. Organizujemy „Dzień Dziecka” , warsztaty szkoleniowo-adaptacyjne dla
młodzieży bezrobotnej, nasi podopieczni, którzy z uwagi na ciężką chorobę znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej korzystają za naszym pośrednictwem z fundacji „ATLAS”, otrzymujemy paczki żywnościowe
z PCK dla osób bezdomnych w okresie zimy, PKPS dostarcza nam artykuły żywnościowe tj. mleko , ser, ryż, płatki kukurydziane, makaron itp.
W ramach pomocy UE dla najuboższej ludności. Pomagaliśmy kombatantom z naszego terenu pozyskać pomoc finansowa ze Związku Kombatantów
w Warszawie, najbardziej potrzebującym z uwagi na chorobę udzielono pomocy celowej na leczenie, pomagaliśmy w zorganizowaniu „Dnia Seniora”.
Dzieciom organizujemy wspólnie z klubem „Żak” wakacje z „Żakiem”, dzieci wyjeżdżają corocznie na wycieczkę do Torunia pod hasłem „Rejs statkiem po Wiśle , wycieczkę w 90% finansuje Związek Miast Nadwiślańskich.
Współpraca z Policja jest również bardzo ścisła, otrzymujemy informacje
o rodzinach, w których występuje przemoc, wspólnie wyjeżdżamy w teren, interwencje są nie tylko w godzinach pracy i w dniach roboczych. Współpracujemy na podobnych zasadach z kuratorami sadowymi
i społecznymi.
W ośrodku pomocy społecznej zatrudnionych jest siedmiu pracowników
w tym:
- kierownik
- 4 pracowników socjalnych terenowych,
pracownik socjalny, który zajmuje się realizacją świadczeń
pracownik socjalny odpowiedzialny za realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Ośrodek Pomocy społecznej pracuje w systemie Informatycznym POMOST.
Zgodnie z art.23 ust.4 ustawy o pomocy społecznej minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępnia nam oprogramowanie , dlatego jesteśmy zobowiązani do przekazywania Wojewodzie również w wersji elektronicznej sprawozdań co też czynimy.
W miesiącu lipcu 2007r. przystąpiliśmy do opracowania Strategii Integracji
i Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2008-2013 oraz do opracowania Systemu Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2008-2013. Konieczność opracowania tych dokumentów nakłada na nas ustawa
o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r.art.17 oraz art.4.2 ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi z 12 kwietnia 1982 r. z późniejszymi zmianami. Dokument ma stanowić podstawę do realizacji względnie trwałych wzorów interwencji społecznych podejmowanych w celu zmiany tych stanów rzeczy , które oceniane są negatywnie. Dokumenty te stanowią materiał wyjściowy do opracowania szczegółowych programów lokalnych pomocy społecznej i nie tylko. Uchwałą nr XV/101/08 z dnia 19 mają 2008r.Rady Miejskiej Dobrzyń n.Wisłą przyjęto Strategię do realizacji na lata 2008-2013. Dzięki temu, że Gmina posiada ten dokument możliwe było przystąpienie OPS do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w roku 2008 pod tytułem „Aktywizacja osób bezrobotnych korzystających z pomocy społecznej”. Wartość projektu wynosiła 121.891,02 zł. okres realizacji od 01 czerwca do 31 grudnia 2008 roku udział w projekcie zakończyło 19 osób, kwalifikacje i umiejętności zawodowe w zakresie następujących zawodów zdobyli: 6 osób- opiekunki środowiskowej, 5 osób – sprzedawcy z obsługa kasy fiskalnej, 2 osoby – spawacza, 2 osoby – florystki z obsługą kasy fiskalnej i ABC przedsiębiorczości.15 osób dodatkowo ukończyło kurs obsługi komputera
i internetu, 3 osoby ukończyły kurs prawo jazdy kat. B. 15 z tych osób wzięło udział w zajęciach z doradca zawodowym i psychologiem. Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem naszych klientów, w związku z tym chętnych do udziału w projekcie na rok bieżący jest dużo. Beneficjenci naszego projektu zdobyli kwalifikacje nie tylko zawodowe, ale nauczyli się poruszania po rynku pracy, uwierzyli w siebie, podnieśli swoją samoocenę, poprawili tym samym swój wizerunek, uwierzyli we własne siły
i możliwości. Na realizację Projektu, otrzymaliśmy środki finansowe na zatrudnienie pracownika socjalnego , zakup laptopa, materiałów biurowych, materiałów promocyjnych. Wkład własny gminy w realizację projektu wyniósł 8.262,60 zł. a stanowiły go zasiłki celowe i prace społecznie-użyteczne płacone dla osób biorących udział w tym przedsięwzięciu.
Strategia Problemów Społecznych stanowiła również niezbędny załącznik do wniosku o pozyskanie funduszy na budowę Dobrzyńskiego Centrum Sportu i Turystyki – Hala Sportowa.
Pytań brak.
do punktu 7 p-pkt „a”
Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki Uzależnień i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na rok 2009.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Wyniki głosowania
Za- 15,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
(uchwała nr XXII/145/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 9)
do punktu 7 p-pkt „b”
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia raportu z wykonania „Programu ochrony Środowiska dla Miasta i gminy Dobrzyn nad Wisła na lata 2004-2011” za okres 2007-2008 omówiła Pani Zofia Jóźwiak.
Wobec braku pytań przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/146/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 10)
do punktu 7 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji „Planu Gospodarki Odpadami dla miasta i gminy Dobrzyn nad Wisłą na lata 2004-2011” za lata 2007-2008 omówiła Pani Zofia Jóźwiak.
Wobec braku pytań przewodniczący odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/147/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 11)
do punktu 7 p-pkt „ d”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Krojczyn omówił zastępca Burmistrza – Ryszard Bartoszewski.
Pan odnowy miejscowości został wcześniej zaakceptowany na zebraniu wiejskim w Krojczynie. Wcześniej już była podejmowana uchwała w brzmieniu plan rozwoju miejscowości. Wówczas nie były jeszcze znane nam te dokumenty Dlatego po ukazaniu się tych dokumentów okazało się, że uchwała powinna być podjęta w sprawie planu odnowy miejscowości, a nie rozwoju miejscowości. Pan ten zawiera bardziej szczegółowe zamierzenia dotyczące planu odnowy wsi, które są załącznikiem do niniejszej uchwały. To jest ta zmiana jeśli chodzi o podejmowana uchwałę.
Wobec braku pytań Przewodniczący zarządził głosowanie
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/148/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 12)
do punktu 7 p-pkt „ e”
Projekt uchwały w sprawie regulaminu korzystania z wielofunkcyjnego boiska sportowego we wsi Krojczyn omówił zastępca Burmistrza – Ryszard Bartoszewski. Zgodnie z obowiązującymi przepisami został opracowany regulamin dotyczący korzystania z boiska sportowego we wsi Krojczyn. Aby korzystać ze środków UE przedsięwzięcia muszą być otwarte w sensie możliwości korzystania przez mieszkańców. Regulamin powinien być podany do publicznej wiadomości na tablicy informacyjnej obiektu sportowego.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/149/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 13)
do punktu 7 p-pkt „ f”
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia i realizacji projektu „Podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz kadry administracyjnej i zarządzającej oświatą
z terenu byłego województwa włocławskiego w latach 2008-2010” omówił Pan Grzegorz Mazurek – Dyrektor ZOS
Jest to jeden z projektów finansowany ze środków UE. Liderem tego projektu jest Starostwo Powiatowe w Radziejowie. Partnerami są gminy i powiaty
z byłego terenu województwa włocławskiego. W ramach umowy partnerskiej podpisanej przez burmistrza i starostę oraz wójtów, burmistrzów i starostów innych powiatów przy wkładzie własnym w wys. 3873,60 zł otrzymujemy 19.601zł. Te pieniądze będą przeznaczone na doskonalenie nauczycieli i kadry zarządzającej oświatą.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/150/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 14)
do punktu 7 p-pkt „ g”
Projekt uchwały w sprawie uchylenia regulaminu określającego tryb oraz szczegółowe zasady i warunki przyznawania świadczeń ze środków na pomoc zdrowotna dla nauczycieli oraz nauczycieli emerytów przyjętych uchwałą nr XIV/97/08 oraz nr XIV/97/08 omówił Pan Grzegorz Mazurek – Dyrektor ZOS.
Na wcześniejszej Sesji była podejmowana uchwała dotycząca tego zagadnienia, ponieważ organ nadzoru wojewody zakwestionował zasadność podejmowania dwóch takich samych uchwał / dotyczyło to szkoły podstawowej w Dobrzyniu/ w związku z tym wcześniejsze uchwały powinny być uchylone stąd też projekt dzisiejszej uchwały.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/151/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 15)
do punktu 7 p-pkt „ h”
Zmiany budżetu gminy na rok 2009 omówiła pani Celina Witkowska – Skarbnik
Dochody
Zwiększenie o 23.593,00 zł sprzedaży składników majątkowych
z przeznaczeniem na:
- 10.000,00 zł czyszczenie kratek ściekowych i piaskowników na kanalizacji deszczowej w Dobrzyniu nad Wisłą.
-3.593,00 zł realizację projektu „Podniesienie kwalifikacji nauczycieli oraz kadry administracyjnej i zarządzającej oświatą z terenu byłego województwa włocławskiego w latach 2008-2010”
- 10.000,00 zł na dopłatę do taryfy za dostawę wody.
600 – Transport i łączność
Wprowadzenie nowej inwestycji – Przebudowa drogi gminnej Lenie Wielkie Płomiany – 320.000,00 zł ( 75.000,00 zł przeniesienie z bieżącego utrzymania dróg, 200.000,00 zł z zadania o nazwie zamknięcie i rekultywacja składowiska odpadów w Płomianach, 45.000,00 zł z inwestycji zamontowanie kraty mechanicznej – koszowej do wyłapywania zanieczyszczeń ścieków dopływających do pompowni na miejskiej oczyszczalni ścieków w Dobrzyniu).
Zmniejszenie o 20.000,00 zł inwestycji „Przebudowa drogi gminnej
w Kisielewie” – obecnie kwota inwestycji to 280.000,00 zł (zmniejszenie deficytu o 205.000,00 zł; środki własne w wysokości 60.000,00 zł zwiększamy o 185.000,00 zł z dwóch zadań – 45.000,00 zł z inwestycji zamontowanie kraty mechanicznej – koszowej do wyłapywania zanieczyszczeń ścieków dopływających do pompowni na miejskiej oczyszczalni ścieków w Dobrzyniu, 140.000,00 zł z inwestycji wymiana komina stalowego w kotłowni osiedlowej).
Zwiększenie o 57.000,00 zł inwestycji „Wykonanie dwukrotnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni drogi gminnej w Glewie Mokrym (zwiększenie deficytu).
801 – Oświata i wychowanie
Zwiększenie – 814,00 zł – prowizja PZU Szkoła Podstawowa w Krojczynie, z przeznaczeniem na wydatki bieżące.
852 – Pomoc społeczna
Zwiększenie 9.000,00 zł – dotacja celowa z przeznaczeniem na zasiłek stały.
853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Zwiększenie 134.095,00 zł – na Program Operacyjny Kapitał Ludzki
926 – Kultura fizyczna i sport
Zmiana nazwy zadania- Urządzenia terenów sportowych we wsi Krojczyn na Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego we wsi Krojczyn. Wprowadzenie tego zadania do limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.
Pozostałe przeniesienia między paragrafami spowodowane są zwiększeniem wydatków w trakcie realizacji budżetu.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/152/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 16)
do punktu 7 p-pkt „ i”
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik.
Jest potrzeba aby zaciągnąć kredyt długoterminowy w 2009 roku w wysokości 450.000 zł na sfinansowanie 2 zadań inwestycyjnych pod nazwą wykonanie dwukrotnego powierzchniowego utrwalenia nawierzchni drogi gminnej
w Glewie Mokrym oraz inwestycji budowa drogi gminnej Mokówko-Borowo. Spłata kredytu nastąpi w latach od 2010 do 2012 roku. Kredyt zostanie zabezpieczony wekslem In blanco. Zaciągnięte zobowiązanie finansowe zostanie w całości pokryte z dochodów własnych budżetu gminy – udziału
w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/153/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 17)
do punktu 7 p-pkt „ j”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia dopłaty do taryfy za dostawę wody na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą z ujęcia w miejscowości Zaduszniki gm. Wielgie omówił Pan Roman Składanowski.
Na XXI Sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą odbytej w dniu 30 stycznia 2009 r. wpłynął wniosek Radnego Pana Tomasza Gęsickiego w sprawie dopłaty z budżetu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do taryfowej grupy odbiorców – gospodarstwa domowe zaopatrywanych w wodę kupowaną z ujęcia Zaduszniki gm. Wielgie.
Proponowana wysokość dopłaty, to 50 % różnicy w cenie pomiędzy ceną z ujęcia w miejscowości Chalin, Grochowalsk, a ceną z ujęcia w miejscowości Zaduszniki. Stanowi to kwotę 0,25 zł/m3 netto.
Obowiązujący przepis prawny, art.24, ust.6 w/w ustawy, umożliwia Radzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą podjęcie uchwały o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich grup odbiorców usług. Zgodnie z powyższym artykułem dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu świadczącemu w tym zakresie usługę.
W celu złagodzenia różnicy skutków podwyżki cen wody dla mieszkańców zaopatrywanych w wodę kupowaną z ujęcia Zaduszniki, gm.Wielgie uznaję za zasadne zatwierdzenie dopłaty.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę
o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Następnie Przewodniczący poprosił o pytania.
Wojciech Reznerowicz – radny. Czy uchwała z XXI Sesji obowiązuje w sprawie wody – Glewo, Krępa, Krojczyn.
Roman Składanowski – tak uchwała poprzednia obowiązuje. Dzisiejszy projekt skierowany jest w kierunku dopłat do m3 wody.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/154/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 18)
do punktu 7 p-pkt „ k”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia
w wodę z ujęcia w Dobrzyniu n/W oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków
na terenie miasta Dobrzynia n/W omówił Pan Roman Składanowski.
Zakład Usługowy „WOD-BUD” Zdzisław Kliński – Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Sportowa 3, przedłożył wniosek
o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęcia
w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą na okres od 1 maja 2009 r. do 30 kwietnia 2010 r.
Burmistrz Miasta i Gminy w ramach obowiązku wynikającego z art.24 ust.5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu
w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków dokonał oceny celowości ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem zaopatrzenia
w wodę i odprowadzania ścieków.
W wyniku analizy ustalono co następuje:
Podstawą opracowania taryf są rzeczywiste koszty sprzedaży wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków zrealizowane w okresie dwunastu pełnych miesięcy
w okresie poprzedzającym termin złożenia wniosku.
Proponowana podwyżka cen za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków finansowo skutkować będzie następująco:
dla gospodarstw domowych:
1. cena za dostarczoną wodę - 1,69 zł/m3, tj. wzrost o 5,62 %
2. stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł/ odczyt- bez zmian
3. cena za odprowadzone ścieki – 2,56 zł/m3, tj. wzrost o 31,28 %
dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i podmiotów innych niż gospodarstwa domowe, nieprowadzących działalności gospodarczej:
1.cena za dostarczoną wodę – 2,09 zł/m3, tj. wzrost o 1,95 %
2.stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł/odczyt, bez zmian
3.cena za odprowadzone ścieki – 2,86 zł/m3 wzrost o 14,4 %
Powyższy wzrost cen podyktowany jest przede wszystkim podwyżką ceny enegii elektrycznej, a w przypadku ceny za odprowadzone ścieki dodatkowo zwiększonym poborem energii elektrycznej.
W trakcie prowadzonej weryfikacji kosztów, przeanalizowano okresowe rozliczenia zużycia energii elektrycznej i jej ceny, które dla porównania przytaczam :
Na dzień 15-03-2009 r. cena za 1 KWh w grupie taryfowej C-11 wynosi brutto 0,5995 zł. Dynamika zmian średnich cen w stosunku do poprzedniego okresu obowiązującego wynosi około 30 %.
W zakresie odbioru i oczyszczania ścieków, w ramach poprawienia efektywności ich oczyszczania i dostosowania parametrów do wymagań określonych odrębnymi przepisami, została przeprowadzona modernizacja ciągu technologicznego. Zamontowano dodatkowe urządzenia napowietrzające
w postaci strumienic , cztery sztuki o mocy każda 5,5 KW oraz system odwadniania osadu typu Draimad o łącznej mocy 5,15 KW. Zamontowane urządzenia zwiększyły zapotrzebowanie na energię elektryczna średnio o około 50 % .
Wobec powyższego, uznaję za zasadne podniesienie cen za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków, z uwagi na znaczącą podwyżkę ceny energii elektrycznej i uzasadnione jej zużycie.
Jedynym instrumentem ewentualnego zmniejszenia skutku wysokości zaproponowanych taryf może być zastosowanie dopłaty przez gminę, co umożliwia art. 24 ust 6 cytowanej wcześniej ustawy.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę
o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania. Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 głosów,
Przeciw – 0,
Wstrzymujących – 0
(uchwała nr XXII/155/09 w załączeniu do niniejszego protokółu – jako załącznik nr 19)
do punktu 8
Wniosków złożonych przez radnych brak
do punktu 9
Sołtys wsi Szpiegowo – Henryk kobyłecki złożył wniosek w sprawie naprawy narożnika na skrzyżowaniu w Szpiegowie, założenia oświetlenia na przystanku w Szpiegowie 2/ dzieci z tego przystanku dojeżdżają do szkoły/,
Wiesław Jaworski – sołtys wsi Płomiany złożył wniosek w sprawie usunięcia karp leżących przy stawie, utwardzenia pętli przystankowej jest to jednocześnie wyjazd ze Strażnicy, remontu drogi Płomiany-Wierznica,
Jadwiga Ziółkowska – sołtys wsi lenie wielkie złożyła wniosek w sprawie zwiększenia ilości dostawy szlaki, równiarki na drogę po której jeździ autobus szkolny,
Maria Piekarska – sołtys wsi Stróżewo złożyła wniosek w sprawie naprawy drogi ponieważ autobus szkolny nie może dojechać po dzieci z uwagi na istniejące ubytki, założenia oświetlenia w drugiej części Stróżewa.
Następnie głos zabrała Pani Danuta Kwiatkowska – prowadząca na naszym terenie usługi transportowe i handel informując zebranych iż nie otrzymała odpowiedzi złożonej do biura rady dotyczącej zamówienia z wolnej ręki. Przedłożyła również opinię prawną w tym temacie.
do punktu 10
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady dwudziestej drugiej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady dwudziestej drugiej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała : Przewodniczący Rady
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2009-05-04 08:18
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2009-08-31 11:17