PROGRAM WYCHOWAWCZY.
„ SZKOŁA ZINTEGROWANA KULTUROWO ZE ŚRODOWISKIEM - SZKOŁA SPOKOJNA, SZKOŁA WESOŁA ".
DYBLIN, 2004/2005 2005/2006 2006/2007
Podstawa prawna :
Zał. numer 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.nr 51, poz. 458 z 2002 r. z późn. .zm.) .
1.MISJA SZKOŁY.
1.1.Nasz rodowód.
Istnienie szkoły w Dyblinie sięga początków wieku XX. Data ta jest ścisłe związana z odzyskaniem przez Polskę niepodległości i wprowadzeniem obowiązku ukończenia szkoły podstawowej. Budynek szkoły to zabytkowy dworek szlachecki z dobrze zachowaną oryginalną architekturą i zdobnictwem. Został przeznaczony dla potrzeb oświatowych wsi w 1948 roku. Po licznych remontach i modernizacjach stanowi dobrą bazę do realizacji zadań edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych. Położenie budynku szkoły w kompleksie parkowym wraz z przysiółkami sprzyja bezpośrednim kontaktom wychowanków z dobrami kulturowymi środowiska i przyrodą.
1.2.Główne wartości wychowawcze w Szkole Podstawowej w Dyblinie.
• Stała współpraca z domem i integracja kulturowa ze środowiskiem.
• Budowanie więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji oraz prawidłowego komunikowania się.
• Wszechstronny rozwój wychowanka w bezpiecznym i przyjaznym środowisku.
• Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych oraz samodzielnego myślenia i sprawnego działania.
• Szacunek dla wartości kulturowych lokalnego środowiska i jego tradycji regionalnych.
2.ETAPY WYCHOWAWCZE SZKOŁY I ICH DOMINUJĄCA
TEMATYKA.
2.1.Sprawy rodzinne- klasy I-III
2.2.Sprawy środowiskowe-klasy IV-VI
3.CHARAKTERYSTYKA PRACY WYCHOWAWCZEJ.
3.1.Naczelne cele wychowania.
- Kształtowanie umiejętności i postaw do naturalnej aktywności.
- Integracja kulturowa ze środowiskiem.
- Podniesienie poziomu jakości pracy w szkole.
- Wszechstronny rozwój ucznia.
- Wychowanie wielopłaszczyznowe.
- Inspirowanie do wyrażania własnych uczuć i przeżyć.
- Propagowanie aktywnego stylu życia we własnym środowisku.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej edukacji.
3.2.Wiodące treści wychowawcze.
• Analizowanie swoich emocji, sposobu myślenia i zachowania.
• Komunikowanie się ze środowiskiem.
• Szacunek i pielęgnacja tradycji rodzinnych i narodowych.
• Aktywność i chęć do nauki i pracy w środowisku.
• Dbałość o dobra kulturowe otaczającego środowiska.
• Doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie i innych.
• Znajomość własnego środowiska kulturowego.
• Znajomość tajemnic życia religijnego.
3.3.Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego.
• Ochrona wychowawcza nad działaniem dziecka - ucznia w życiu społeczności regionalnej.
• Koordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska regionalnego.
• Opieka nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków.
• Przygotowanie do korzystania z zasobów środowiska naturalnego.
• Zapoznanie z zasadami obowiązującymi w relacjach międzyludzkich, rozwijanie wrażliwości na problemy innych ludzi.
3.4.Oczekiwane rezultaty wychowania.
WYCHOWANEK:
• Umie komunikować się ze środowiskiem.
• Odkrywa radość z przeżywania twórczości plastycznej, muzycznej teatralnej i uprawiania sportu.
• Dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne.
• Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym.
• Poznaje tajemnice życia religijnego.
• Szanuje i pielęgnuje tradycje rodziny, szkoły, regionu, narodu i kraju.
• Zna swoje środowisko społeczne i przyrodnicze.
• Jest aktywny i chętny do pracy i pomocy innym.
• Doskonali umiejętność dbania o swoje zdrowie i estetyczny wygląd.
4. ZADANIA NAUCZYCIELI WYCHOWAWCÓW W SZKOLE PODSTAWOWEJ W DYBLINIE.
4.1.Zadania związane z integracją kulturową ze środowiskiem.
• Wpajanie tradycji rodzinnych , narodowych i uświadamianie ich znaczenia dla tożsamości człowieka.
• Wskazywanie piękna przyrody , jej użyteczności i sposobów ochrony.
• Uświadamianie norm moralnych i zagrożeń dla człowieka ze strony przyrody i cywilizacji.
• Aktywizowanie uczniów do udziału w życiu kulturowym środowiska.
• Stwarzanie możliwości do bezpośrednich kontaktów z kulturą środowiska.
• Wpajanie poszanowania dla wszelkich form kultury ludowej.
4.2.Zadania związane z rozwojem osobowości wychowanków.
• Wskazywanie sposobów rozwiązywania trudnych sytuacji i dokonywania wyborów.
• Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej.
- Nauka poprawnej komunikacji i współpracy w grupie.
- Wskazywanie i utrwalanie postaw pozytywnego reagowania w sytuacjach trudnych.
- Nauka sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących
różne zachowania swoje i innych osób.
5.FORMY I METODY PRACY WYCHOWAWCZEJ.
- Godziny do dyspozycji wychowawcy klasy.
- Organizacje szkolne.
- Zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań.
- Lekcje prowadzone metodami aktywnymi.
- Działalność samorządowa uczniów.
- Praca indywidualna z wychowankiem.
- Praca w zespołach i grupach zadaniowych.
- Kontakty interpersonalne.
- Wycieczki tematyczne, turystyczno - krajoznawcze.
- Gry dramatyczne, inscenizacje.
- Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci.
- Organizacje pozaszkolne.
6.EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO.
Organizacja wspólnych imprez szkoły ze środowiskiem lokalnym:
• Święto Patrona Szkoły.
• Rocznica Odzyskania Niepodległości.
• Opieka nad Miejscami pamięci narodowej.
• Przygotowanie Żłóbka w kościele.
• Jasełka - występy dzieci w szkole.
• Dzień Babci i Dziadka.
• Choinka.
• Nieobozowe Akcje Letnie i Zimowe.
• Bale karnawałowe dla środowiska.
• Akademia z okazji 3-go Maja.
• Dzień Matki.
• Cykliczne „Festyny środowiskowe".
- „Tydzień sportu "
- „Tydzień zdrowia"
- Współpraca z Wojewódzkim Centrum Edukacji Ekologicznej oraz Leśnictwem Skrwilno
- „Zielona szkoła"
- Wynajmowanie sal szkolnych na zebrania wiejskie.
„ SZKOŁA ZINTEGROWANA KULTUROWO ZE ŚRODOWISKIEM - SZKOŁA SPOKOJNA, SZKOŁA WESOŁA ".
DYBLIN, 2004/2005 2005/2006 2006/2007
Podstawa prawna :
Zał. numer 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.nr 51, poz. 458 z 2002 r. z późn. .zm.) .
1.MISJA SZKOŁY.
1.1.Nasz rodowód.
Istnienie szkoły w Dyblinie sięga początków wieku XX. Data ta jest ścisłe związana z odzyskaniem przez Polskę niepodległości i wprowadzeniem obowiązku ukończenia szkoły podstawowej. Budynek szkoły to zabytkowy dworek szlachecki z dobrze zachowaną oryginalną architekturą i zdobnictwem. Został przeznaczony dla potrzeb oświatowych wsi w 1948 roku. Po licznych remontach i modernizacjach stanowi dobrą bazę do realizacji zadań edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych. Położenie budynku szkoły w kompleksie parkowym wraz z przysiółkami sprzyja bezpośrednim kontaktom wychowanków z dobrami kulturowymi środowiska i przyrodą.
1.2.Główne wartości wychowawcze w Szkole Podstawowej w Dyblinie.
• Stała współpraca z domem i integracja kulturowa ze środowiskiem.
• Budowanie więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji oraz prawidłowego komunikowania się.
• Wszechstronny rozwój wychowanka w bezpiecznym i przyjaznym środowisku.
• Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych oraz samodzielnego myślenia i sprawnego działania.
• Szacunek dla wartości kulturowych lokalnego środowiska i jego tradycji regionalnych.
2.ETAPY WYCHOWAWCZE SZKOŁY I ICH DOMINUJĄCA
TEMATYKA.
2.1.Sprawy rodzinne- klasy I-III
2.2.Sprawy środowiskowe-klasy IV-VI
3.CHARAKTERYSTYKA PRACY WYCHOWAWCZEJ.
3.1.Naczelne cele wychowania.
- Kształtowanie umiejętności i postaw do naturalnej aktywności.
- Integracja kulturowa ze środowiskiem.
- Podniesienie poziomu jakości pracy w szkole.
- Wszechstronny rozwój ucznia.
- Wychowanie wielopłaszczyznowe.
- Inspirowanie do wyrażania własnych uczuć i przeżyć.
- Propagowanie aktywnego stylu życia we własnym środowisku.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej edukacji.
3.2.Wiodące treści wychowawcze.
• Analizowanie swoich emocji, sposobu myślenia i zachowania.
• Komunikowanie się ze środowiskiem.
• Szacunek i pielęgnacja tradycji rodzinnych i narodowych.
• Aktywność i chęć do nauki i pracy w środowisku.
• Dbałość o dobra kulturowe otaczającego środowiska.
• Doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie i innych.
• Znajomość własnego środowiska kulturowego.
• Znajomość tajemnic życia religijnego.
3.3.Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego.
• Ochrona wychowawcza nad działaniem dziecka - ucznia w życiu społeczności regionalnej.
• Koordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska regionalnego.
• Opieka nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków.
• Przygotowanie do korzystania z zasobów środowiska naturalnego.
• Zapoznanie z zasadami obowiązującymi w relacjach międzyludzkich, rozwijanie wrażliwości na problemy innych ludzi.
3.4.Oczekiwane rezultaty wychowania.
WYCHOWANEK:
• Umie komunikować się ze środowiskiem.
• Odkrywa radość z przeżywania twórczości plastycznej, muzycznej teatralnej i uprawiania sportu.
• Dba o swoje zdrowie i środowisko naturalne.
• Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym.
• Poznaje tajemnice życia religijnego.
• Szanuje i pielęgnuje tradycje rodziny, szkoły, regionu, narodu i kraju.
• Zna swoje środowisko społeczne i przyrodnicze.
• Jest aktywny i chętny do pracy i pomocy innym.
• Doskonali umiejętność dbania o swoje zdrowie i estetyczny wygląd.
4. ZADANIA NAUCZYCIELI WYCHOWAWCÓW W SZKOLE PODSTAWOWEJ W DYBLINIE.
4.1.Zadania związane z integracją kulturową ze środowiskiem.
• Wpajanie tradycji rodzinnych , narodowych i uświadamianie ich znaczenia dla tożsamości człowieka.
• Wskazywanie piękna przyrody , jej użyteczności i sposobów ochrony.
• Uświadamianie norm moralnych i zagrożeń dla człowieka ze strony przyrody i cywilizacji.
• Aktywizowanie uczniów do udziału w życiu kulturowym środowiska.
• Stwarzanie możliwości do bezpośrednich kontaktów z kulturą środowiska.
• Wpajanie poszanowania dla wszelkich form kultury ludowej.
4.2.Zadania związane z rozwojem osobowości wychowanków.
• Wskazywanie sposobów rozwiązywania trudnych sytuacji i dokonywania wyborów.
• Kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej i społecznej.
- Nauka poprawnej komunikacji i współpracy w grupie.
- Wskazywanie i utrwalanie postaw pozytywnego reagowania w sytuacjach trudnych.
- Nauka sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących
różne zachowania swoje i innych osób.
5.FORMY I METODY PRACY WYCHOWAWCZEJ.
- Godziny do dyspozycji wychowawcy klasy.
- Organizacje szkolne.
- Zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań.
- Lekcje prowadzone metodami aktywnymi.
- Działalność samorządowa uczniów.
- Praca indywidualna z wychowankiem.
- Praca w zespołach i grupach zadaniowych.
- Kontakty interpersonalne.
- Wycieczki tematyczne, turystyczno - krajoznawcze.
- Gry dramatyczne, inscenizacje.
- Twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna dzieci.
- Organizacje pozaszkolne.
6.EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO.
Organizacja wspólnych imprez szkoły ze środowiskiem lokalnym:
• Święto Patrona Szkoły.
• Rocznica Odzyskania Niepodległości.
• Opieka nad Miejscami pamięci narodowej.
• Przygotowanie Żłóbka w kościele.
• Jasełka - występy dzieci w szkole.
• Dzień Babci i Dziadka.
• Choinka.
• Nieobozowe Akcje Letnie i Zimowe.
• Bale karnawałowe dla środowiska.
• Akademia z okazji 3-go Maja.
• Dzień Matki.
• Cykliczne „Festyny środowiskowe".
- „Tydzień sportu "
- „Tydzień zdrowia"
- Współpraca z Wojewódzkim Centrum Edukacji Ekologicznej oraz Leśnictwem Skrwilno
- „Zielona szkoła"
- Wynajmowanie sal szkolnych na zebrania wiejskie.
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2005-08-03 09:53
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2005-08-03 11:10