Protokół Nr VI/11
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 31 marca 2011 roku
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, zakończono, o godz. trzynastej trzydzieści.
Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady szóstej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło: 15 radnych, 23 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.
(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 2 do niniejszego protokółu).
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował radnych, że w biurze rady wyłożony był protokół z obrad piątej Sesji Rady Miejskiej i spytał czy są uwagi. Zastrzeżeń nie wniesiono w związku, z czym zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu. Rada jednogłośnie 15 głosami – za, przyjęła protokół piątej Sesji.
Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie odczytał proponowany porządek obrad, po czym spytał czy są propozycje zmian do porządku obrad.
Zmian nie wniesiono.
do punktu 2
Odpowiedzi na wnioski złożone na V Sesji Rady Miejskiej udzielił Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Następnie Przewodniczący zapytał czy odpowiedzi są satysfakcjonujące dla wnioskodawców.
/ treść odpowiedzi, jako załącznik nr 3 do niniejszego protokółu/.
do punktu 3
Informację o pracy organu wykonawczego i pracy urzędu przedstawił z-ca Burmistrza Ryszard Bartoszewski.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są pytania do przedstawionej informacji.
Ludomir Bylicki – radny zasugerował, aby cena kruszywa i nazwa podmiotu, który wygrał przetarg była podana do publicznej wiadomości.
Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza MiG odnosząc się do sugestii radnego poinformował, że taka informacja będzie przekazana z chwilą podpisania umowy.
/Informacja, jako załącznik nr 4 do niniejszego protokółu/.
do punktu 4
Informacje dot. realizacji strategii Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w roku 2010 przedstawił zastępca Burmistrza Ryszard Bartoszewski.
1. Modernizacja dwóch lokali komunalnych, polegająca na wykonaniu pomieszczeń sanitarnych (wc).
2. Malowanie 6 klatek schodowych w 3 budynkach komunalnych.
3. Przeprowadzanie wymiany stolarki budowlanej, wymiana drzwi wejściowych sztuk 12 w 6 budynkach wspólnot mieszkaniowych gdzie gmina posiada udziały.
4. Malowanie pokoi budynku urzędu, 3 pokoi oraz łazienki dla klientów urzędu.
5. Rozpoczęto prace adaptacyjne lokalu przeznaczonego na Posterunek Policji w Dobrzyniu n/W.
6. Rozpoczęcie budowy 15 przydomowych oczyszczalni ścieków.
7. Przebudowa kanalizacji wodociągowej, deszczowej oraz sanitarnej w ciągu ulic Słowackiego i ulic przyległych.
8. Modernizacja stadionu sportowego w I i II etapie.
9. Zabudowa płyty pod STREETBALL w miejscowości Płomiany.
10. Współorganizacja imprez sportowych „Mikołajkowy turniej piłki halowej”, III Turniej Belfrów”.
11. Budowa dobrzyńskiego Centrum Sportu i Turystyki – Hala Sportowa.
12. Rozpoczęcie budowy obserwatorium astronomicznego w ramach projektu ASTRO-BAZA.
13. Wykonanie parkingu i chodnika przy ul. Robotniczej w Dobrzyniu n/W.
14. Nasadzenie drzew i krzewów przy ul. Robotniczej w Dobrzyniu n/W.
15. Zakup pomocy naukowych i dydaktycznych dla szkół.
16. Stypendia dla uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce i dla uczniów z rodzin o najniższych dochodach.
17. Dostosowanie kwalifikacji nauczycieli do potrzeb szkół.
18. Organizacja Dożynek Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
19. Organizacja Koncertu Świąteczno-Noworocznego.
20. Zabudowa przystanków w Tulibowie i Szpiegowie.
21. Miejsko-Gminny ośrodek pomocy Społecznej w roku 2010 zorganizowała wraz z Młodzieżowym Biurem Pracy filia OHP w Lipnie warsztaty szkoleniowo-adaptacyjne dla młodzieży bezrobotnej dla grupy 20 osób. Doradcy zawodowi świadczyli usługi z zakresu informacji i poradnictwa zawodowego. Uczestnicy otrzymali informacje o rynku pracy w powiecie lipnowskim, oraz zostali zapoznani z aktualnymi ofertami pracy.
22. Zorganizowano również Program pn. „ Moja kariera zawodowa – droga na szczyt” dla grupy 26 dzieci w wieku szkolnym. W ramach programu odbyły się zajęcia z doradcą zawodowym na temat „Komunikacja interpersonalna, a wybór zawodu oraz „Mowa ciała”. Poza tym dzieci biorące udział w Programie miały spotkanie z Ratownikiem Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Plan Realizacji Strategii Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w roku 2011
1. Zakończenie modernizacji lokalu na potrzeby Posterunku Policji.
2. Roboty remontowe budynków komunalnych polegający na naprawie poszycia dachowego, obróbek blacharskich oraz elewacji zewnętrznych budynku.
3. Kontynuacja budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
4. Zakrzewianie terenu po byłym składowisku odpadów w Płomianach.
5. Przebudowa drogi gminnej w Leniach Wielkich.
6. Przebudowa chodnika przy drodze wojewódzkiej w Krojczynie.
7. Zakończenie budowy obserwatorium astronomicznego ASTRO-BAZA.
8. Uruchamianie tablic interaktywnych dla szkół.
9. Organizacja Koncertu Świąteczno-Noworocznego.
10. Uroczyste otwarcie Dobrzyńskiego Centrum Sportu i Turystyki – Hala Sportowa.
11. Stypendia dla uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce i dla uczniów z rodzin o najniższych dochodach.
12. Dostosowanie kwalifikacji nauczycieli do potrzeb szkół.
13. Zorganizowanie warsztatów szkoleniowo-adaptacyjnych dla młodzieży bezrobotnej dla grupy 20 osób, dwa razy w ciągu roku we współpracy z Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP we Włocławku oraz Filia Młodzieżowego Biura Pracy OHP we Włocławku oraz Filia Młodzieżowego Biura Pracy OHP w Lipnie oraz DDK „Żak”.
14. Zorganizowanie Programu dla dzieci ze szkół podstawowych pn., „ Kim będę jak dorosnę” – grupa 30 dzieci w okresie wakacji. We współpracy z Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP we Włocławku oraz filia Młodzieżowego Biura Pracy OHP w Lipnie oraz DD „Żak”.
Pytań i dyskusji do przedstawionej informacji brak
do punktu 5 „a”
Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie nadania imienia Polskich Noblistów Szkole Podstawowej w Chalinie.
Pan Zbigniew Kaźmierkiewicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Chalinie uzasadnił zebranym wybór nazwy dla w/w szkoły.
Jednym z wychowanków szkoły jest Lech Wałęsa, laureat Pokojowej Nagrody Nobla.
W myśl łacińskiej sentencji, „Verba docent, exempla trahunt” („Słowa uczą, przykłady pociągają”) wnioskodawcy uważają, że przewodnikami, autorytetami i nauczycielami winni być sławni Polacy, laureaci Nagrody Nobla. Polskimi Noblistami są:
- Maria Skłodowska-Curie – współtwórczyni nauki o promieniotwórczości, autorka pionierskich prac z fizyki i chemii jądrowej, współodkrywczyni pierwiastków polon i rad. Nagrodę Nobla otrzymała w 1903 roku w dziedzinie fizyki, a w 1911 roku w dziedzinie chemii.
- Henryk Sienkiewicz – prozaik i publicysta, korespondent z podróży po krajach Europy, Ameryce i Afryce. Jeden z najpopularniejszych pisarzy polskich, autor wielu powieści historycznych. Światową popularność przyniosła mu powieść „Quo vadis”, za którą otrzymał w 1905 roku Literacką Nagrodę Nobla.
- Władysław Reymont – pisarz i publicysta, kurier dyplomatyczny, przedstawiciel nurtu realistycznego w prozie młodopolskiej. Za powieść „Chłopi”, w której ukazał epicki obraz życia polskiej wsi otrzymał w 1924 roku Literacką Nagrodę Nobla.
- Czesław Miłosz – poeta, prozaik, eseista, tłumacz, od 1951 roku przebywający na emigracji. Profesor literatur i języków słowiańskich na Uniwersytecie Kalifornijskim w USA. Jego twórczość poetycka oraz eseje i powieści zostały uhonorowane Literacką Nagrodą Nobla w 1980 roku.
- Lech Wałęsa – związkowiec i polityk, aktywny działacz wolnych związków zawodowych, współzałożyciel NSZZ „Solidarność”. W latach 1990-1995 Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. W 1983 roku został laureatem Pokojowej Nagrody Nobla.
- Wisława Szymborska – poetka, mistrzyni liryki osobistej i refleksyjnej skupionej wokół problemów współczesnego człowieka i jego miejsca w świecie. Tomy wierszy przyniosły poetce uznanie i Literacką Nagrodę Nobla w 1996 roku.
Wobec braku pytań Przewodniczący zarządził głosowanie
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 14
Przeciw - 0
Wstrz – 0
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 6/
do punktu 5 p-pkt „b”
Projekt uchwały sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki omówiła Pani Grażyna Habasińska – Sekretarz UMiG.
Stosownie do przepisów art. 1 ust. 1 o funduszu sołeckim Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy podejmując stosowną uchwałę, w której wyraża zgodę bądź nie na wyodrębnienie środków w budżecie gminy.
W roku 2010 Rada podejmowała uchwałę o utworzeniu funduszu na rok 2011 w terminie do dnia 30 czerwca 2010r.
W rozumieniu przepisów o finansach publicznych, fundusz sołecki nie jest funduszem celowym, co oznacza, że fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, a nie jako wyodrębniony fundusz celowy i Rada sprawuje w zakresie przewidzianym ustawą kontrolę nad przeznaczeniem środków przez sołectwa.
Burmistrz w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o wysokości środków. Warunkiem przyznania sołectwu w danym roku budżetowym środków jest złożenie przez sołtysa wniosku w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy w celu uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy, zawierającego wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach określonych środków wraz z uzasadnieniem oraz oszacowaniem kosztów.
Środki funduszu sołeckiego można przeznaczyć na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy i służą poprawie warunków życia mieszkańców oraz są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Środki te mogą być również przeznaczone na pokrycie wydatków
działania związane z usuwaniem skutków klęski żywiołowej.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o pytania.
Kazimierz Janecki – radny. Rozumiem, że taka uchwała podejmowana jest co roku.
Pani Grażyna Habasińska – Sekretarz. Tak warunkiem przyznania sołectwu w danym roku budżetowym środków jest złożenie przez sołtysa wniosku w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy w celu uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy, zawierającego wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach określonych środków wraz z uzasadnieniem oraz oszacowaniem kosztów.
Maria Pruchniewska – radna. Na jaki cel te środki są przeznaczane?
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz MiG. We wnioskach planowane są remonty, zakup sprzętu. Raz złożony i przyjęty wniosek nie może być zmieniony.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady -15 radnych, obecnych 14
Za- 14
Przeciw - 0
Wstrz – 0
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 7/
do punktu 5 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji „Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą” omówiła Pani Zofia Jóźwiak – insp. ds. ochrony środowiska i gospodarki lokalowej.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity
z 2010 r. - Dz. U. Nr 185, poz. 1243) nałożyła na gminy obowiązek opracowania gminnego planu gospodarki odpadami, w celu osiągnięcia założeń zawartych w polityce ekologicznej państwa.
Zgodnie z art. 14 ust. 12b pkt 4 cytowanej wyżej ustawy organ wykonawczy gminy przygotowuje sprawozdanie z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami obejmujące okres dwóch lat kalendarzowych, według stanu na dzień 31 grudnia roku kończącego ten okres, zwany „okresem sprawozdawczym”.
Na podstawie art. 14 ust. 13 pkt 1 ustawy o odpadach organ wykonawczy gminy jest obowiązany przedłożyć sprawozdanie z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami radzie gminy i zarządowi powiatu.
Załączone do projektu uchwały sprawozdanie, obrazuje stan wykonania zadań wytyczony przez „Plan Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą” za lata 2009-2010, a ich realizacja służy poprawie środowiska.
Następnie Przewodniczący Rady porosił o pytania i dyskusję.
Wioletta Zajączkowska – radna. W jaki sposób egzekwowane jest podpisywanie umów dot. odpadów z właścicielami nieruchomości.
Zofia Jóźwiak – jest regulamin, który określa obowiązki dot. utylizacji odpadów
Maria Pruchniewska – radna. 73% mieszkańców miasta ma umowy podpisane, natomiast 50% mieszkańców wsi takich umów nie posiada jest to trochę niepokojące.
Kazimierz Janecki – radny. W moim ma odczuciu materiał, który Pani Jóźwiak przedstawiła jest dobrze przygotowany. Sprawa utrzymania porządku należy do wszystkich nas mieszkańców. Powinniśmy zwracać szczególną uwagę na tych, którzy wyrzucają w niedozwolonych miejscach śmieci i odważnie reagować.
Bylicki Ludomir – radny. Kultura dotycząca czystości należy do nas wszystkich.
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 14
Przeciw - 0
Wstrz – 0
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 8/
do punktu 5 p-pkt „d’
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia raportu z wykonania „Programu Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą” na lata 2009-2010 omówiła Pani Zofia Jóźwiak – insp. ds. ochrony środowiska i gospodarki lokalowej.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska, w celu realizacji polityki ekologicznej państwa, nałożyła na wszystkie szczeble administracji samorządowej obowiązek opracowania programów ochrony środowiska. Wykonując ten obowiązek przygotowano dokument pod nazwą „Program Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą”, który przyjęty został uchwałą Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą Nr XVI/84/04 w dniu 7 października 2004 roku. Dokument został zaktualizowany i przyjęty przez Radę Miejską uchwałą Nr III/9/10 w dniu 29.12.2010r.
Zgodnie z wymogami ustawowymi, co dwa lata organ wykonawczy gminy sporządza raport z wykonania programu, który przedstawia radzie gminy.
Załączony do projektu uchwały raport obejmuje lata 2009 – 2010.
Wobec braku pytań Przewodniczący Rady odczytał treść projektu uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 14
Przeciw - 0
Wstrz – 0
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 9/
do punktu 5 p-pkt „e”
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia i skierowania do wdrożenia lokalnego programu pomocy społecznej „Program Aktywności lokalnej dla Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2011-2013 omówiła Pani Krystyna Pawłowska – Kierownik MGOPS.
Program Aktywności Lokalnej dla Gminy Dobrzyń nad Wisłą wskazuje na problemy związane z funkcjonowaniem społeczności lokalnych i grup społecznych oraz wyznacza kierunki działań, mających na celu poprawę sytuacji w tym zakresie i określa mechanizmy wzmacniające efektywność zmian. Dokument ten stanowi uzupełnienie „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2008 -2013 ”. Przyjęte w Programie Aktywności Lokalnej koncepcje są zgodne z założeniami zawartymi w ogólnopolskich dokumentach strategicznych, takich jak.:
- Strategia Rozwoju Kraju na lata 2007-2015,
- Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski,
- Strategia Polityki Społecznej na lata 2007 - 2013,
- Narodowa Strategia Rozwoju na lata 2007-2013,
- Narodowa Strategia Spójności na lata 2007-2013,
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.
W dokumentach tych zakłada się realizację działań służących rozwojowi społeczno- gospodarczemu kraju, a co za tym idzie podniesienie poziomu
i jakości życia obywateli.
Ważnym elementem w tym zakresie jest budowanie zintegrowanych społeczności, w których każda osoba i rodzina będzie mogła realizować swoje plany i aspiracje życiowe, a w trudnych sytuacjach uzyskiwać niezbędną pomoc i wsparcie ze strony wspólnoty oraz działających w jej ramach instytucji i organizacji. Konieczne jest więc wspieranie samoorganizacji społeczności lokalnych oraz budowanie i wzmacnianie ich obywatelskiej świadomości. Podkreśla się znaczenie kapitału ludzkiego, czyli zasobu wiedzy, umiejętności i potencjału, w który wyposażony jest każdy człowiek i społeczność, jako całość. Dzięki temu podmioty te są zdolne nie tylko do pracy, ale także do adaptacji zmian w otoczeniu oraz kreowania nowych rozwiązań. Z kapitałem ludzkim ściśle związany jest kapitał społeczny oznaczający zasoby umiejętności, informacji, kultury, wiedzy i kreatywności jednostek oraz związki pomiędzy ludźmi i organizacjami. Kapitał społeczny jest zatem sumą kapitałów jednostkowych, które muszą być kreowane przez instytucje oraz pomnażane przez ich zdolność do współdziałania.
Kluczowym wyzwaniem jest przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego, które zgodnie z Narodową Strategią Integracji Społecznej, oznacza: brak lub ograniczenie możliwości uczestnictwa, wpływania i korzystania z podstawowych instytucji publicznych i rynków, które powinny być dostępne dla wszystkich, a w szczególności dla osób ubogich. Są to między innymi: publiczna edukacja, pośrednictwo pracy, ochrona pracy, transport publiczny i publiczny sektor mieszkaniowy, administracja publiczna, sektor pozarządowy i organizacje polityczne, rynek pracy, rynek dóbr konsumenckich, rynek usług telekomunikacyjnych, bankowych i innych, prywatna własność i przedsiębiorczość.
Wykluczenie społeczne, najprościej mówiąc oznacza wyłączenie z życia społecznego. Jest to zjawisko niezwykle niepokojące w naszym kraju, ponieważ ze względu na sytuację społeczno-ekonomiczną zagraża wielu osobom i grupom społecznym, a w tym: w szczególności osobom pozostającym poza rynkiem pracy, długotrwale bezrobotnym, osobom bezdomnym, uzależnionym, osobom samotnie wychowującym dzieci, niepełnosprawnym, dzieciom i młodzieży ze środowisk zaniedbanych oraz wychowujących się poza rodziną, osobom opuszczającym zakłady karne.
Priorytetowe działania podejmowane na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, zgodnie z wymienionymi powyżej dokumentami, powinny być ukierunkowane na:
- ograniczanie obszarów skrajnego ubóstwa,
- rozbudowywanie świadczeń wspierających aktywność,
- promocję działań prospołecznych,
- wspieranie rozwoju różnych form aktywizacji zawodowej, zdrowotnej,
edukacyjnej i społecznej mieszkańców, w tym w szczególności klientów pomocy społecznej,
- wspieranie lokalnych inicjatyw obywatelskich,
- upowszechnianie kształcenia ustawicznego,
- ułatwienie dostępu do poradnictwa i informacji,
- zwiększenie aktywności lokalnych instytucji i organizacji oraz podejmowanie przez nie współpracy na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów ( rozwój lokalnych partnerstw),
- wspieranie rozwoju podmiotów gospodarki społecznej.
Program Aktywności Lokalnej jest zgodny z podstawowymi zasadami życia społecznego, a w szczególności z zasadą pomocniczości, partycypacji społecznej i współodpowiedzialności.Pojęcie pomocniczości oznacza to, iż struktury wyższe ( władza) nie powinny wyręczać struktur niższych, czyli osób, rodzin, grup i społeczności lokalnych w tym, z czym mogą sobie poradzić we własnym zakresie. Zadaniem władzy publicznej jest pobudzanie i podtrzymywanie tych struktur oraz wspomaganie i wspieranie ich wysiłków
w sytuacji, gdy realizacja zadań, czy też osiągnięcie określonych celów przekracza ich możliwości. Wiąże się to nierozerwalnie z godnością każdego człowieka, czyli prawem do wolnego i świadomego działania. W tym ujęciu znaczenia nabiera zasada partycypacji społecznej polegająca na włączaniu obywateli w rozwiązywanie istniejących problemów. Bardzo ważny staje się aspekt samopomocy, którego idea polega na wyzwalaniu i wykorzystywaniu wewnętrznych zasobów oraz kompetencji osób, grup oraz społeczności lokalnych. Zadaniem sił zewnętrznych ( władzy samorządowej) jest zatem wspieranie i wzmacnianie tego potencjału oraz tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi.
Program Aktywności Lokalnej dla Gminy Dobrzyń nad Wisłą jest niezbędnym dokumentem do realizacji projektów systemowych przez ośrodki pomocy społecznej ( Poddziałanie 7.1.1) i powiatowych centrów pomocy rodzinie ( Poddziałanie 7.1.2) w ramach Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego - Priorytet VII –„Promocja integracji społecznej ”. Jednym z narzędzi, które muszą być wykorzystywane podczas realizacji tych projektów są programy aktywności lokalnej wzorowane na modelu centrum aktywności lokalnej. Model ten zakłada określony sposób działania mający na celu aktywizowanie społeczności lokalnych, poprzez budowanie poczucia przynależności do danego miejsca i lokalnej grupy oraz uruchamianie na nowo zbiorowych strategii pomagania ludziom w pomaganiu sobie samym. Wśród dalekosiężnych celów wymienić należy:
- powstanie silnych i zintegrowanych społeczności lokalnych,
- rozwój lokalnej samoorganizacji, solidarności i tworzenia więzów samopomocy,
- zaktywizowanie lokalnych zasobów i wykorzystywanie ich potencjału
w procesie
rozwiązywania lokalnych problemów,
- wzmacnianie i integracja lokalnych grup obywatelskich,
- budowanie tożsamości wspólnot lokalnych poprzez podnoszenie jakości
społecznych interakcji, związków i sieci kontaktów,
- pomaganie ludziom w tworzeniu i odtwarzanie ich własnych społeczności
lokalnych i grup społecznych, pozwalających na radzeniu sobie
z rozwiązywaniem lokalnych problemów oraz przyjmowanie kontroli nad własnym życiem.
I . Opis sytuacji problemowej
Gmina Dobrzyń nad Wisłą jest gminą miejsko-wiejską położoną w województwie kujawsko-pomorskim, w powiecie lipnowskim. Liczba mieszkańców gminy na dzień 31.12. 2010 r. wynosiła 8161 osób, w tym: 4076 - kobiet, 4085 - mężczyzn. Liczba osób bezrobotnych w gminie na dzień 31.12.2010r. ( dane PUP Lipno ) wynosiła 912 osób , w tym: 454 kobiety, co stanowi około 11 % ogółu mieszkańców . Należy zaznaczyć , że wiele osób nie jest w ogóle zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy, ponieważ posiadają niewielkie gospodarstwa rolne , które w rzeczywistości nie przynoszą dochodów, bądź pracują dorywczo . W powiecie lipnowskim stopa bezrobocia wynosi 27% i jest wyższa w porównaniu do stopy bezrobocia z 2009 r.
Należy pamiętać, że bezrobocie , a w szczególności długotrwałe jest nie tylko przyczyną pauperyzacji osób nim dotkniętych oraz ich rodzin , ale także generuje wiele innych , równie poważnych problemów , takich jak: uzależnienia zaniedbania opiekuńczo – wychowawcze, problemy zdrowotne. W efekcie prowadzi do społecznego wykluczenia osób i rodzin dotkniętych tym problemem. Sytuację w tym zakresie pogłębia fakt, iż większość osób bezrobotnych legitymuje się zbyt niskim wykształceniem ( zawodowym, podstawowym ). Zdarza się, że osoba nie posiada żadnych kwalifikacji, co utrudnia, a nawet uniemożliwia powrót na rynek pracy.
Brak zatrudnienia to jeden z powodów korzystania ze świadczeń pomocy społecznej.
W 2010 roku z różnych form pomocy społecznej skorzystały 732 rodziny tj. 1983 osoby, co stanowi 24, 30 % ogółu mieszkańców. Z powodu bezrobocia pomocy udzielono 527 rodzinom.
Niepokojący jest przy tym fakt, że duża część środowisk z pomocy społecznej korzysta pokoleniowo. To świadczy o pojawianiu się zjawiska uzależnienia i zrzucaniu odpowiedzialności za swój los na „barki” innych ludzi i instytucji. Taka sytuacja powoduje, że środowiska te należy zaliczyć do wykluczonych społecznie lub zagrożonych tym zjawiskiem.
Kolejnym, niezwykle istotnym problemem jest potrzeba ochrony macierzyństwa .W 2010 roku pomocy z tego powodu udzielono, aż 161 rodzinom. Trzecim co wielkości powodem udzielania pomocy społecznej w analizowanym okresie była bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego pomoc otrzymało 125 rodzin i niepełnosprawności pomocą objęto 93 rodziny. Brakuje niestety aktualnych danych o skali tego problemu w gminie. Niepełnosprawność jest niezwykle poważnym problemem, wiąże się nie tylko ze złym stanem zdrowia
i kosztami jakie należy w związku z tym ponosić, ale także powoduje utrudnienia w funkcjonowaniu ze względu na bariery społeczne i architektoniczne. To z kolei przyczynia się do izolacji i wyłączenia z życia społecznego, w tym także z rynku pracy.
Alkoholizm to kolejny problem występujący w rodzinach. Z informacji otrzymanych z Posterunku Policji w Dobrzyniu nad Wisłą wynika, że corocznie rośnie ilość interwencji domowych gdzie sprawca przemocy był pod wpływem alkoholu. Poza tym niepokojącym jest fakt, iż w analizowanym okresie policja prowadziła postępowania skierowana do osób prowadzących pojazdy w stanie nietrzeźwym. Problem alkoholizmu prowadzi do degradacji całej rodziny, a często pociąga za sobą inne patologie tj. przemoc, niezaradność w sprawach opiekuńczo wychowawczych, czy też w sprawach prowadzenia gospodarstwa domowego. Z danych tutejszego ośrodka wynika, że z powodu alkoholizmu w 2010 roku udzielono pomocy 35 rodzinom.
Powyżej przedstawiono główne problemy prowadzące do społecznego wykluczenia mieszkańców naszej gminy. Nie są to oczywiście wszystkie grupy, którym zagraża to zjawisko. Są jeszcze inne grupy społeczne tj.: matki /ojcowie samotnie wychowujący dzieci, młodzież wychowująca się w rodzinach gdzie występuje alkoholizm, przemoc, którym wykluczenie społeczne zagraża. Zdarza się, że osoby jak i rodziny borykają się często z wieloma różnorodnymi problemami, wówczas następuje zbieg determinantów. które w efekcie prowadzą do ich zubożenia. Zarówno osoby i rodziny dotknięte powyżej przedstawionymi problemami wymagają indywidualnej pomocy i wsparcia ze strony powołanych w tym celu instytucji i organizacji. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepiej zorganizowana pomoc w tym zakresie nie rozwiąże w pełni istniejących problemów i nie zapobiegnie wykluczeniu społecznemu. Koniczne jest zwiększenie aktywności tych osób i włączenie ich w proces naprawczy oraz zapewnienie im wsparcia ze strony społeczności, w której funkcjonują. Żaden człowiek nie żyje w odosobnieniu , lecz jest uwikłany w różne układy, relacje i jego egzystencja uzależniona jest od wielu innych podmiotów, które funkcjonują w jego otoczeniu. Pracując z osobą lub rodziną, nie można oddzielić ich od środowiska, w którym żyje. W nim mogą tkwić ich życiowe problemy, które mogą wspomóc w rozwiązywaniu problemów, czy też w zaspokojeniu potrzeb. Dobrze zorganizowana i aktywna społeczność lokalna to nie tylko ważny element społeczeństwa demokratycznego, ale także jeden z najważniejszych sojuszników w procesie rozwiązywania problemów. Może ona zareagować , gdy komuś dzieje się krzywda, może także wesprzeć tych, którzy znajdują się w trudnej sytuacji. Tu jednak pojawia się problem, gdyż w naszej gminie takie prężne i odpowiedzialne społeczności nie istnieją . Tempo życia dzisiejszych czasów odciska cały czas piętno w stosunkach międzyludzkich oraz w systemie wartości . Nabierający od wielu lat coraz to większego znaczenia pieniądz zaczyna kierować życiem wielu ludzi, którzy w pogoni za nim często zaniedbują tak ważne sprawy jak rodzina, a co za tym idzie wychowywanie dzieci, kultywowanie tradycji. Z roku na rok pogłębiają się dysproporcje między poszczególnymi grupami społecznymi. Więzi społeczne ulegają rozluźnianiu , coraz bardziej powszechne staje się zjawisko znieczulicy społecznej.
Dlatego też, wyzwaniem naszych czasów jest zapobieganie pogłębianiu się tego zjawiska . Nie można biernie czekać na „ cud” wierząc, że pozostające
w uśpieniu lub źle funkcjonujące grupy lub społeczności nagle same z siebie się uaktywnią i zajmą się rozwiązywaniem istniejących problemów zwłaszcza, że najczęściej brakuje im wiedzy i umiejętności jak to zrobić. Dlatego też, koniczne jest podejmowanie zintegrowanych działań, polegających na uaktywnieniu zarówno pojedynczych osób, jak i grup społeczności lokalnych, które należy ożywić i pobudzić w nich poczucie odpowiedzialności za siebie
i innych, a szczególnie za tych najsłabszych.
Pomocny w tym zakresie jest Program Aktywności Lokalnej, który zakłada wspólne działania lokalnych podmiotów na rzecz uaktywniania
i pobudzania potencjału grup oraz społeczności lokalnych. Włączanie ich
w życie społeczne, w tym także powrót na rynek pracy. Realizowane w tym zakresie przedsięwzięcia będą kierunkowane na organizowanie społeczności lokalnych, poprzez edukację społeczną, inicjowanie ruchów samopomocowych, zachęcanie mieszkańców do udziału w lokalnych inicjatywach, promowanie działań wolontarystycznych, udostępnianie informacji o dostępnych na danym terenie usługach, pobudzanie lub rozwijanie kontaktów pomiędzy różnymi grupami oraz budowanie pozytywnych związków pomiędzy członkami różnych społeczności lokalnych. Ich celem jest również rozwój społeczności, co z kolei wymaga długofalowych działań mających na celu edukowanie obywateli w zakresie przysługujących im praw i uprawnień oraz przeciwstawienie się deprywacji i niesprawiedliwości.
W pierwszej kolejności „ Program Aktywności Lokalnej dla Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2011 - 2013 ” i tworzone w jego ramach podprogramy będą ukierunkowane na grupy i społeczności najbardziej zagrożone społecznym wykluczeniem.
II . CELE PROGRAMU AKTYWNOŚCI LOKALNEJ
Głównym celem Programu Aktywności Lokalnej dla Gminy Dobrzyń nad Wisłą jest zwiększenie aktywności mieszkańców gminy, a szczególności grup zagrożonych wykluczeniem społecznym we wszystkich obszarach życia społecznego, w tym także rynku pracy oraz zwiększenie ich potencjału rozwojowego.
Wśród celów szczegółowych należy wymienić :
- zwiększenie wiedzy na temat potrzeb i problemów poszczególnych grup i społeczności,
- zapobieganie marginalizacji osób i rodzin poprzez wyrównywanie szans grup
marginalizowanych , w tym m.in. : osób niepełnosprawnych, długotrwale
bezrobotnych, rodzin wielodzietnych, rodzin w których występuje problem
uzależnienia od alkoholu, przemoc, młodzieży z rodzin zagrożonych wykluczeniem,
- zmniejszanie obszarów wykluczenia społecznego,
- wypracowanie modelu działań środowiskowych opartych na współdziałaniu
różnych instytucji i organizacji oraz mieszkańców,
- prowadzenie działań o charakterze informacyjnym, edukacyjnym, aktywizującym i integracyjnym,
- zwiększenie aktywności mieszkańców oraz ich świadomości obywatelskiej,
- zwiększenie kompetencji społecznych i zawodowych, a w szczególności w przypadku osób pozostających poza rynkiem pracy,
- promowania postaw prospołecznych.
III . GRUPY DOCELOWE - ODBIORCY PROGRAMU
Program Aktywności Lokalnej będzie skierowany do:
- poszczególnych społeczności lokalnych, czyli osób mieszkających na pewnej
przestrzeni obejmującej obszar gminy: osiedla, wsi, sołectwa, mieszkańców bloku czy nawet kilku rodzin mieszkających w okolicy,
- grup społecznych,
- grup zawodowych.
Działaniami w ramach programu będą obejmowane w szczególności osoby i środowiska wykluczone społecznie lub zagrożone tym zjawiskiem, m. in. klienci pomocy społecznej; osoby długotrwale bezrobotne, osoby niepełnosprawne, bezdomne, matki / ojcowie samotnie wychowujące/y dzieci.
IV. METODY PRACY WYKORZYSTYWANE DO REALIZACJI
PROGRAMU
W ramach programu przewiduje się zastosowanie :
1. Środowiskowej pracy socjalnej – działania realizowane przez pracownika socjalnego, mającego na celu pomoc osobom i rodzinom w środowisku we wzmocnieniu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
2. Instrumentów aktywnej integracji – to szereg instrumentów aktywizujących z zakresu aktywizacji zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej
i społecznej o której mowa w zasadach przygotowania , realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013.
3. Działania o charakterze środowiskowym – to inicjatywy integracyjne obejmujące:
- przygotowanie wsparcie działań indywidualnych i programów środowiskowych np.
spotkania z grupami docelowymi, wydanie publikacji,
- organizowanie i inspirowanie udziału mieszkańców w imprezach i spotkaniach
w szczególności o charakterze integracyjnym, edukacyjnym, kulturalnym,
sportowym, ekologicznym czy turystycznym,
- edukacje społeczną i obywatelską, w tym organizowanie spotkań, konsultacji, działań edukacyjnych i debat społecznych dla mieszkańców.
V. ZAKŁADANE REZULTATY
- Zdiagnozowanie potrzeb i problemów społeczności lokalnych oraz grup,
w szczególności zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Wzrost kompetencji i aktywności mieszkańców oraz poziomu ich zaangażowania w życie społeczne, w tym także aktywności na rynku pracy.
- Stworzenie płaszczyzny angażowania mieszkańców w proces rozwiązywania
indywidualnych i lokalnych problemów.
- Zintegrowanie społeczności lokalnych i grup społecznych.
- Wzrost zaangażowania lokalnych instytucji oraz organizacji i podejmowanie przez nie wspólnych działań na rzecz społeczności lokalnych oraz grup społecznych.
- Podwyższanie jakości działań środowiskowych, w tym inicjowanie nowych form i metod pracy dostosowanych do potrzeb oraz możliwości grup
i społeczności.
- Zmiana postaw społeczności lokalnych wobec osób i grup de faworyzowanych.
- Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.
- Aktywizacja osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
VI. REALIZATORZY PROGRAMU
- Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą ,
- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrzyniu nad Wisłą,
- Miejsko-Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Placówki edukacyjne, kulturalne i sportowe,
- Kościół,
- Policja,
- Lokalni Przedsiębiorcy,
- Regionalne Centrum Integracji Europejskiej we Włocławku.
VII. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PROGRAMU
Do podstawowych źródeł finansowania działań podejmowanych w ramach Programu Aktywności Lokalnej należy zaliczyć:
- środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – projekty
systemowe dla ośrodków pomocy społecznej i powiatowych centrów pomocy
rodzinie,
- środki własne gminy,
- środki własne podmiotów zaangażowanych w działania w ramach poszczególnych podprogramów aktywności lokalnej,
- sponsorzy.
VIII. ZASADY MONITOROWANIA I EWALUACJI PROGRAMU
Monitoring i ewaluacja będą prowadzone na bieżąco przez realizatorów Programu Aktywności Lokalnej, które będą realizowane na rzecz konkretnych grup społecznych lub społeczności lokalnych. Celem będzie obserwacja zmian ilościowych, jakie pojawiają się podczas działania. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek rozbieżności między założeniami a rezultatami na bieżąco będą dokonywane zmiany w przyjętych założeniach lub metodach pracy. Ponadto będą przygotowywane sprawozdania działań realizowanych w ramach Programu Aktywności Lokalnej, które zostaną przedstawiane w corocznym sprawozdaniu z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzyniu nad Wisłą.
Po zakończeniu realizacji Programu Aktywności Lokalnej zostanie przygotowany raport końcowy podsumowujący całość podejmowanych działań. Będzie w nim dokonania ocena realizowanych przedsięwzięć oraz rezultatów jakie one przyniosły. Wskazane zostaną także te metody i formy działań, które powinny być kontynuowane w latach następnych.
Wobec braku pytań Przewodniczący rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 14
Przeciw - 0
Wstrz – 0
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 10/
do punktu 5 p-pkt „f”
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do Stowarzyszenia ASTRO-BAZA omówił Pan Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza MiG
Województwo Kujawsko-Pomorskie realizuje w partnerstwie z 13 jednostkami samorządu terytorialnego projekt budowy przyszkolnych obserwatoriów astronomicznych Astro-Baza. Po zakończeniu inwestycji koniecznym jest zapewnienie trwałości przedmiotowego projektu. W związku z tym Lider oraz Partnerzy projektu „Przyszkolne obserwatoria astronomiczne Astro-Baza” powołali Stowarzyszenie Astro-Baza, które wspólnie będzie koordynować pracę wszystkich obserwatoriów tworzących sieć. Celami Stowarzyszenia Astro-Baza będzie animowanie i koordynowanie pracy obserwatoriów, integracja instytucji i osób zaangażowanych w działalność Astro-Baza oraz promocja edukacji astronomicznej i innych nauk przyrodniczych.
W związku z powyższym konieczne jest podjęcie uchwały o przystąpieniu do Stowarzyszenia w roli członka rzeczywistego i wyznaczenia 2 reprezentantów Samorządu Gminy do Zgromadzenia Stowarzyszenia.
Dyskusja
Teresa Orbaczewska – radna. Jest to kolejne stowarzyszenie na terenie naszej gminy. Rozmawialiśmy już na ten temat, że są to wcale nie małe pieniądze w zamian za rzeczy niewymierne. Jakie są to pieniądze i jakie korzyści gmina będzie miała.
Ryszard Bartoszewski – z-ca burmistrza. Wszystko zależy jakie środki będą pozyskane im więcej pieniędzy tym mniejsze składki.
Wioletta Zajączkowska – radna. Czy pracownicy, którzy koordynują nadzór nad ASTRO-BAZĄ mają stosowne przeszkolenia?
Ryszard Bartoszewski – jest to Pan Andrzej Szyjkowski, p. Dariusz Spryszyński, którzy są w trakcie szkolenia.
Wanda Hetflajsz – radna. Czy będą to stałe etaty?
Ryszard Bartoszewski – nie bada to stałe etaty, a tylko część lub godziny.
Kazimierz Janecki – rany. Przystępujemy do wszystkiego, co w takim razie
w zamian?
Ryszard Bartoszewski – jeżeli zostaniemy sami na pewno będziemy ponosić większe koszty prowadzenia ASTRO-BAZY.
Teresa Orbaczewska – radna. Proszę o zestawienie kwot przeznaczanych na stowarzyszenia, myślę, że są to nie małe kwoty.
Ryszard Bartoszewski – dobrze przygotuję takie zestawienie.
Maria Pruchniewska – radna. Skoro obiekt jest w trakcie budowy, która ma być w tym roku ukończona uważam, że powinniśmy przystąpić to tego stowarzyszenia.
Następnie Przewodniczący Rady poprosił o wyznaczenie zgodnie z projektem uchwały 2 osób / 1 -z rady, 1 pracownik samorz. / jako reprezentantów gminy. Wybrani zostali:
- Ludomir Bylicki – Radny,
- Grzegorz Mazurek – Dyrektor ZOS.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 13
Przeciw - 0
Wstrz – 1
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 11/
do punktu 5 p-pkt „g”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęcia w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą” omówił Pan Roman Składanowski.
Zakład Usługowy „WOD-BUD” Zdzisław Kliński, Nasiegniewo 62a, 87-811 Fabianki – Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Sportowa 3, przedłożył wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęcia w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą na okres od 1 maja 2011 r. do 30 kwietnia 2012 r.
Burmistrz Miasta i Gminy w ramach obowiązku wynikającego z art.24 ust.5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków dokonał oceny celowości ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.
W trakcie przeprowadzonego postępowania sprawdzającego tut. Organ ustalił, że:
1. Wniosek został złożony w dniu 17 lutego 2011 r. tj. w terminie ustawowym.
2. Wniosek został opracowany zgodnie z zasadami określonymi ustawą z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków i przepisami rozporządzenia Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.
3. Podstawą opracowania taryf są rzeczywiste koszty sprzedaży wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków zrealizowane w okresie obrachunkowym poprzedzającym termin złożenia wniosku.
4. Proponowana podwyżka cen za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków finansowo skutkować będzie następująco:
1. dla gospodarstw domowych:
1. cena za dostarczoną wodę - 1,88 zł/m3, tj. wzrost o 4,44 %
2. stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł/ odczyt- bez zmian
3. cena za odprowadzone ścieki – 3,08 zł/m3, tj. wzrost o 3,36 %
2. dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i podmiotów innych niż gospodarstwa domowe, nieprowadzących działalności gospodarczej:
1.cena za dostarczoną wodę – 2,28 zł/m3, tj. wzrost o 3,64 %
2.stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł/odczyt, bez zmian
3.cena za odprowadzone ścieki – 3,38 zł/m3 wzrost o 3,05 %
5. Koszty ujęte w taryfie ustalone zostały z uwzględnieniem wzrostu poszczególnych pozycji kosztowych jako efekt zastosowania wskaźnika inflacji na optymalnie niskim poziomie dla odbiorców usług i równocześnie na poziomie bezpiecznym dla prowadzenia Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Dyskusja
Maria Pruchniewska – radna. Czy jest sensem podwyżka przy tak złej jakości wody?
Kazimierz Janecki – radny. Jeżeli nie sfinansujemy dużymi pieniędzmi modernizacji stacji uzdatniania wody to nie będzie dobrze. Musimy zdawać sobie sprawę, że w budżecie gminy trzeba zabezpieczyć na ten cel pieniądze.
Maria Pruchniewska – radna. Z tego nasuwa się wniosek, że skoro mało płacimy to będziemy mieć złej jakości wodę. Zostawiam to bez komentarza.
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 8
Przeciw - 1
Wstrz – 5
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 12/
do punktu 5 p-pkt „h”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Taryfy dla zbiorowego odprowadzenia ścieków do oczyszczalni typu BIOCLERE położonej w miejscowości Dyblin” omówił Pan Roman Składanowski.
Zakład Usługowy „WOD-BUD” Zdzisław Kliński, Nasiegniewo 62a, 87-811 Fabianki – Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Sportowa 3, przedłożył wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego odprowadzania ścieków odprowadzanych do lokalnej oczyszczalni ścieków typu „BIOCLERE” położonej w miejscowości Dyblin.
Burmistrz Miasta i Gminy w ramach obowiązku wynikającego z art.24 ust.5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków dokonał oceny celowości ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem przedmiotowej oczyszczalni ścieków.
Podstawę opracowania taryfy stanowiły rzeczywiste koszty oczyszczania ścieków zrealizowane w okresie obrachunkowym poprzedzającym termin złożenia wniosku, z uwzględnieniem planowanych zmian warunków ekonomicznych wpływających na poziom kosztów w roku obowiązywania nowych taryf dla zapewnienia ciągłości świadczenia usług.
W zakresie odbioru i oczyszczania ścieków podejmowanie działań oszczędnościowych jest trudne w realizacji z uwagi na to, że koszty utrzymania oczyszczalni mają w większości charakter kosztów stałych, niezależnych od ilości oczyszczonych ścieków, natomiast nakierowanych na uzyskanie efektu ekologicznego i utrzymanie określonych parametrów dla ścieków oczyszczonych.
Proponowana taryfa wzrasta jedynie do poziomu zapewniającego zbilansowanie przychodów i wydatków. Wprowadzenie taryfy gwarantuje w roku jej obowiązywania realizację zysku na poziomie minimalnym lecz pozwalającym na zachowanie standardów jakościowych usług związanych
z oczyszczaniem ścieków.
Wobec powyższego, uznaję za zasadne podniesienie taryfy za odprowadzenie ścieków.
Jedynym instrumentem ewentualnego zmniejszenia skutku wysokości zaproponowanej taryfy może być zastosowanie dopłaty przez Radę Miejską, co umożliwia art. 24 ust 6 cytowanej wcześniej ustawy.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 14
Przeciw - 0
Wstrz – 0
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 13/
do punktu 5 p-pkt „i”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Dopłaty do taryfy za odprowadzenie ścieków” do oczyszczalni typu BIOCLERE położonej w miejscowości Dyblin omówił Pan Roman Składanowski.
Proponowana dopłata skierowana jest do taryfowej grupy odbiorców – gospodarstwa domowe w wysokości 25 % wartości taryfy, co stanowi to kwotę 2,00 zł/m3 netto.
Obowiązujący przepis prawny, art.24, ust.6 w/w ustawy, umożliwia Radzie Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą podjęcie uchwały o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich grup odbiorców usług. Zgodnie z powyższym artykułem dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu świadczącemu w tym zakresie usługę.
W celu złagodzenia różnicy skutków podwyżki taryfy za odprowadzenie ścieków do oczyszczalni położonej w miejscowości Dyblin uznaję za zasadne zatwierdzenie dopłaty.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 12
Przeciw - 0
Wstrz –2
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 14/
do punktu 5 p-pkt „j”
Projekt uchwały w sprawie zbycia działki stanowiącej mienie komunalne gminy omówiła Pani Agnieszka Zaborowska – podinsp. ds. gospodarki gruntami
i rolnictwa.
Działka Nr 96/5 położona w Dyblinie, stanowi nieużytek rolny. Została ona wydzielona z działki Nr 96/4 w celu powiększenia / poprawy zagospodarowania / działki sąsiedniej Nr 96/1, na której znajduję się Spichrz. Z wnioskiem o wykup wystąpił właściciel wskazanej nieruchomości. Biorąc powyższe pod uwagę wyrażenie na zbycie przedmiotowej nieruchomości gruntowej jest uzasadnione.
Dyskusja
Teresa Orbaczewska – radna. To jest kolejna uchwała, która nie zawiera żadnych informacji jaki koszt, na jakich zasadach ma nastąpić zbycie. Nie redaguje się żadnych kosztów ani szczegółów.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz MiG. Uchwała ta ma być dokumentem upoważniającym mnie do dalszych procedur w tej sprawie.
Teresa Orbaczewska – radna. Ten projekt uchwały nie powinien tak wyglądać jeśli chodzi o treść.
Maria Pruchniewska – radna. Powinniśmy mieć chociażby szacunkową wycenę tej działki.
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 2
Przeciw - 7
Wstrz –4
uchwała nie została podjęta.
do punktu 5 p-pkt „k”
Projekt uchwały w sprawie zbycia działki stanowiącej mienie komunalne gminy omówiła Pani podinsp. ds. gospodarki gruntami i rolnictwa.
Działka Nr 307 położona w Chalinie, stanowi drogę dojazdową do gruntów rolnych, do których istnieje dostęp z innej drogi gminnej. Wszystkie działki wokół tej drogi stanowią własność jednego rolnika. Z uwagi na niewielką powierzchnię nie ma możliwości indywidualnego jej zagospodarowania. Może ona jedynie poprawić zagospodarowanie sąsiednich nieruchomości.
Z wnioskiem o wykup wystąpił właściciel tych nieruchomości.
Biorąc powyższe pod uwagę wyrażenie zgody na zbycie przedmiotowej nieruchomości gruntowej jest uzasadnione.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 12
Przeciw - 0
Wstrz –2
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 15/
o punktu 5 p-pkt „l”
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2011 omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik UMiG.
801 – Oświata i wychowanie
Zwiększenie – 2.153,00 zł – prowizja PZU Szkoła Podstawowa w Chalinie z przeznaczeniem na organizację „Zielonej Szkoły”.
Zmniejszenie subwencji oświatowej o 425.244,00 zł.
Zmiana nazewnictwa
Dotacja celowa dla Gminnej Spółki Wodnej „Dobrzynianka” w Dobrzyniu nad Wisłą na dofinansowanie konserwacji rowów melioracyjnych, na
Dotację przedmiotową dla Gminnej Spółki Wodnej „Dobrzynianka” w Dobrzyniu nad Wisłą z przeznaczeniem na konserwację i naprawę urządzeń melioracyjnych wodnych.
854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Zwiększenie – 415.167,00 zł – dotacja celowa z przeznaczeniem na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym.
Pozostałe przeniesienia między paragrafami spowodowane są zwiększeniem wydatków w trakcie realizacji budżetu.
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 12
Przeciw - 0
Wstrz –2
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 16/
do punktu 5 p-pkt „l”
Projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2011-2018 omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik UMiG.
Program dochodów i wydatków budżetowych oparto na wykonaniu dochodów z lat poprzednich.
W roku 2010 wzrost dochodów do roku 2009 wynika z otrzymanych dotacji inwestycję, tj. 3.232.347,00 zł - Budowa „Dobrzyńskiego Centrum Sportu i Turystyki – Hala Sportowa”
W roku 2011 gmina otrzyma dotacje z rozliczeń inwestycji z roku 2010 w kwocie 1.637.410,00 zł, co przyjęto do projektu budżetu po stronie dochodów w 2011 roku.
W roku 2012 i w latach następnych gmina przewiduje wzrost dochodów i wydatków o stopień inflacji w podatkach lokalnych oraz czynszu i dzierżawy.
Z uwagi na spłatę zadłużenia , gmina ograniczyła zadania inwestycyjne, a tym samym nie zakłada deficytu budżetu.
Umorzenie pożyczki w kwocie 46.800,00 zł przypada na lata:
2010 rok – 1.300,00 zł
2011 rok – 25.000,00 zł
2012 rok – 19.500,00 zł
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 13
Przeciw - 0
Wstrz –1
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 17/
do punktu 5 p-pkt „m”
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego omówiła Pani Celina witkowska – Skarbnik UMiG
Tomczyk Ewa – radna. Czy kredyt w kwocie 600.000 zł będzie przeznaczony na tylko na drogi.
Celina witkowska – Skarbnik . Tak ten kredyt będzie na drogi.
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Za- 11
Przeciw - 0
Wstrz –3
/ uchwała w załączeniu do niniejszego protokółu, jako załącznik nr 18/
do punktu 7
Pani Małgorzata Rutkowska – pracownik BS Dobrzyń n/W przedstawiła informację na temat kredytów preferencyjnych z dopłatami WFOŚiGW w Toruniu na inwestycje proekologiczne realizowane na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Przedmiotem kredytowania jest: modernizacja systemów grzewczych i ciepłej wody, budowa systemów grzewczych i ciepłej wody, wykonanie dociepleń istniejących budynków, budowa płyt obornikowych oraz zbiorników na gnojówkę i gnojowicę, budowa rozbudowa składowisk odpadów i innych obiektów służących zagospodarowaniu odpadów / stałych i ciekłych, komunalnych i przemysłowych / oraz zakup urządzeń / np. kompaktowy prasy/ związanych z usuwaniem, unieszkodliwianiem odpadów oraz ich gospodarczym wykorzystaniem, budowa instalacji odzysku biogazu z istniejących lub realizowanych składowisk, zakupy związane z organizowaniem systemów zbiórki i transportu odpadów, budowa małych i przydomowych oczyszczalni ścieków, budowa kanalizacji sanitarnej, zakup sadzonek roślin wykorzystywanych do produkcji biomasy, zakup i montaż urządzeń do zbioru i przetwarzania biomasy w paliwo energetyczne, pełen zakres prac związanych z konserwacją i rekonstrukcją przyrodniczą, konserwacja i rekonstrukcją urządzeń wodnych w parkach w zespołach pałacowo lub dworsko-parkowych / za wyjątkiem przygotowania dokumentacji i nadzoru /
Złożono wnioski w sprawie:
1. Wiesław Jaworski – radny.
– odmulenia strugi tzw. Wierzniczanki,
- oczyszczenia przepustu przy sklepie p. Wachnickiego w Płomianach,
- zabudowy barierek na przepuście drogowym / za parkiem / w Płomianach
2. Wioletta Zajączkowska – radna
- postawienia kosza przy tablicy informacyjnej w Chalinie,
- wystąpienia do konserwatora zabytków o wykreślenie z rejestru zabytków kuźni, która uległa spaleniu,
- naprawy pomostu i przygotowania plaży na sezon letni,
- rozbiórki wiaty przystanku autobusowego, który w związku ze zmianą miejsca zatrzymywania autobusów nie spełnia swojej roli oraz uporządkowanie terenu i wybudowanie nowej wiaty przystankowej
3. Maria Pruchniewska – radna
- dofinansowania remontu bloku wspólnoty mieszkaniowej przy ul. Robotniczej 5 w zamian z użyczenie drogi wew. / ul. Licealna, Robotnicza /
4. Mirosław Mierzejewski – radny
- zobowiązania właściciela działki, na którą zwożone są odpady ceramiczne do bieżącego rekultywowania wysypiska
5. Kazimierz Janecki – radny
- postawienie znaku: zakaz wjazdu pojazdów powyżej 3,5 t od ul. Stodólnej / wjazd na działki /,
- oznakowanie przejścia dla pieszych na ul. Franciszkańskiej,
- doprowadzenie do stanu używalności ubikacji na parkingu za domem pogrzebowym,
-wycięcie krzewów wokół drzewa przy zlewni mleka w Dyblinie,
- uzupełnienie tablic z nazwami ulic: 22-go stycznia, Chrobrego, Kwiatowa
6. Krzysztof Żuchowski – sołtys sołectwa Kisielewo
- uporządkowanie rowów / usunięcie odrostów, korzeni / przy drodze Szpiegowo-Kisielewo
7. Jadwiga Ziółkowska – sołtys sołectwa Lenie Wielkie
- skierowanie równiarki w pierwszej kolejności na sołectwo Lenie Wielkie
8. Krzysztof Sulkowski – sołtys sołectwa Mokowo
- zsynchronizować dostawę gruzu z równiarką / w pierwszej kolejności gruz, a następnie równiarka /
do punktu 8
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady szóstej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady szóstej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała Przewodniczący Rady Miejskiej
Renata Kwiatkowska Henryk Domeradzki
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-07-03 11:14
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-09-19 07:54