ORGANY SZKOŁY
Organami szkoły są:
Dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, Komitet Rodzicielski,
Samorząd Uczniowski, Rada Szkoły.
I. Dyrektora szkoły, powołuje Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń n.Wisłą w trybie i na warunkach określonych w odpowiednich przepisach.
1. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności dyrektora szkoły:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - opiekuńczo - wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały podjęte w ramach jej kompetencji,
- dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- decyduje w szczególności w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
c) wnioskowania w sprawie odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,
d) zatwierdzenia odbycia stażu przez nauczycieli ubiegających się o stopnie awansu zawodowego,
- współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną, Komitetem Rodzicielskim, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi oraz organem prowadzącym,
- może w drodze decyzji skreślić ucznia będącego poza obowiązkiem szkolnym z listy uczniów, skreślenie takie następuje na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego,
- kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
- na wniosek dyrektora szkoły zaopiniowany pozytywnie przez Radę Pedagogiczną w uzasadnionych przypadkach uczeń objęty obowiązkiem szkolnym może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły,
- opracowuje arkusz organizacyjny szkoły,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli,
- stwarza warunki umożliwiające nauczycielom zdobycie stopni awansu zawodowego,
- ma prawo używania pieczęci osobowej z tytułem dyrektora oraz pieczęci nagłówkowej szkoły,
- rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami szkoły.
II. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowywania i opieki. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
1. Rada Pedagogiczna w formie uchwał zaświadcza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością szkoły.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- uchwalanie programów działających w szkole, w tym programu wychowawczego i programu profilaktycznego szkoły,
- zatwierdzanie planu pracy szkoły,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji,
- zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,
- ustalanie planu WDN,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- uchwalanie statutu szkoły i obowiązujących w szkole regulaminów oraz wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- podejmowanie uchwał dotyczących przeniesienia ucznia do klasy równoległej, skreślenia ucznia z listy uczniów.
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych,
- projekt planu finansowego w szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- szkolny zestaw programów nauczania i szkolny plan nauczania.
4. Rada Pedagogiczna zgodnie z własnym regulaminem może występować z wnioskami do Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły.
5. Na prośbę Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego opiniuje pracę dyrektora szkoły .
6. Szczegółowy zakres kompetencji Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej.
III. Komitet Rodzicielski stanowi reprezentację rodziców uczniów. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Kompetencje Komitetu Rodzicielskiego:
- współuczestniczy w tworzeniu statutu szkoły,
- opiniuje plan pracy szkoły, plan rozwoju szkoły, programy działające w szkole w tym program wychowawczy i program profilaktyczny szkoły,
- opiniuje szkolny zestaw programów nauczania i szkolny plan nauczania,
- może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi działalności wychowawczo – opiekuńczej szkoły,
- współpracuje z Samorządem Szkolnym i innymi organizacjami działającymi w szkole,
- opiniuje pracę nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego,
- działa na rzecz poprawy bazy szkoły.
W celu wspierania działalności statutowej szkoły Komitet Rodzicielski może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady działalności i wyboru Komitetu Rodzicielskiego określa Regulamin Komitetu Rodzicielskiego.
IV. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowi szkoły. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów.
Samorząd Uczniowski w szczególności ma prawo do:
- zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- organizacji życia szkolnego,
- redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu,
- prawidłowej organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwościami rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.
Samorząd Uczniowski opiniuje:
- program wychowawczy szkoły i program profilaktyczny szkoły,
- może opiniować pracę ocenianych nauczycieli.
Samorząd Uczniowski reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
- oceniania, klasyfikowania i promowania,
- form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów,
- przedstawiania radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wniosków i opinii w zakresie praw uczniów z uwzględnieniem prawa odwołania się od nałożonych na uczniów kar regulaminowych.
Samorząd Uczniowski opracowuje regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej. Szczegółowy zakres kompetencji zawiera Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
V. Rada Szkoły.
1. Na wniosek, dwóch spośród następujących podmiotów:
- Rady Pedagogicznej,
- Komitetu Rodzicielskiego,
- Samorządu Uczniowskiego,
dyrektor szkoły organizuje powstanie Rady Szkoły.
W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
- nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
- rodzice wybrani przez ogół rodziców,
- uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
Rada powinna liczyć co najmniej sześć osób. W skład Rady Szkoły mogą wchodzić inne osoby niż reprezentujące nauczycieli, rodziców i uczniów. Kadencja rady trwa trzy lata. Można corocznie dokonać zmiany jednej trzeciej składu rady. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział dyrektor, ale jedynie z głosem doradczym. Rada Szkoły bierze czynny udział w rozwiązywaniu problemów funkcjonowania szkoły. Może podejmować działania o charakterze opiniodawczo-doradczym. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek lub innych źródeł.
2. Rady Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
- uchwalanie statut szkoły,
- przedstawia wnioski doraźnych opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
- może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub każdego nauczyciela zatrudnionego w szkole,
- opiniuje plan pracy szkoły, projekt innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
- z własnej inicjatywy ocenia sytuację szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego lub do wojewódzkiej rady oświatowej np. : w sprawie organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
3. Na wniosek, dwóch spośród następujących podmiotów:
- Dyrektora szkoły,
- Rady Pedagogicznej,
- Komitetu Rodzicielskiego,
- Samorządu Uczniowskiego,
może nastąpić rozwiązanie Rady Szkoły.
Rozwiązanie Rady Szkoły może nastąpić w każdym czasie. W posiedzeniu biorą udział przedstawiciele ( w równej liczbie ) następujących podmiotów:
- Dyrektor szkoły,
- Rady Pedagogicznej,
- Komitetu Rodzicielskiego,
- Samorządu Uczniowskiego.
Przewodniczącym posiedzenia jest przedstawiciel podmiotu wnioskującego rozwiązanie Rady Szkoły. Posiedzenie jest protokołowane. Rada Szkoły zostaje rozwiązana w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Szkoły.
Organami szkoły są:
Dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, Komitet Rodzicielski,
Samorząd Uczniowski, Rada Szkoły.
I. Dyrektora szkoły, powołuje Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń n.Wisłą w trybie i na warunkach określonych w odpowiednich przepisach.
1. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności dyrektora szkoły:
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - opiekuńczo - wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały podjęte w ramach jej kompetencji,
- dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- decyduje w szczególności w sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,
c) wnioskowania w sprawie odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,
d) zatwierdzenia odbycia stażu przez nauczycieli ubiegających się o stopnie awansu zawodowego,
- współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną, Komitetem Rodzicielskim, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi oraz organem prowadzącym,
- może w drodze decyzji skreślić ucznia będącego poza obowiązkiem szkolnym z listy uczniów, skreślenie takie następuje na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego,
- kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
- na wniosek dyrektora szkoły zaopiniowany pozytywnie przez Radę Pedagogiczną w uzasadnionych przypadkach uczeń objęty obowiązkiem szkolnym może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły,
- opracowuje arkusz organizacyjny szkoły,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli,
- stwarza warunki umożliwiające nauczycielom zdobycie stopni awansu zawodowego,
- ma prawo używania pieczęci osobowej z tytułem dyrektora oraz pieczęci nagłówkowej szkoły,
- rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami szkoły.
II. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowywania i opieki. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
1. Rada Pedagogiczna w formie uchwał zaświadcza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością szkoły.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- uchwalanie programów działających w szkole, w tym programu wychowawczego i programu profilaktycznego szkoły,
- zatwierdzanie planu pracy szkoły,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji,
- zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę,
- ustalanie planu WDN,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- uchwalanie statutu szkoły i obowiązujących w szkole regulaminów oraz wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- podejmowanie uchwał dotyczących przeniesienia ucznia do klasy równoległej, skreślenia ucznia z listy uczniów.
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych,
- projekt planu finansowego w szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- szkolny zestaw programów nauczania i szkolny plan nauczania.
4. Rada Pedagogiczna zgodnie z własnym regulaminem może występować z wnioskami do Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły.
5. Na prośbę Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego opiniuje pracę dyrektora szkoły .
6. Szczegółowy zakres kompetencji Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej.
III. Komitet Rodzicielski stanowi reprezentację rodziców uczniów. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
Kompetencje Komitetu Rodzicielskiego:
- współuczestniczy w tworzeniu statutu szkoły,
- opiniuje plan pracy szkoły, plan rozwoju szkoły, programy działające w szkole w tym program wychowawczy i program profilaktyczny szkoły,
- opiniuje szkolny zestaw programów nauczania i szkolny plan nauczania,
- może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi działalności wychowawczo – opiekuńczej szkoły,
- współpracuje z Samorządem Szkolnym i innymi organizacjami działającymi w szkole,
- opiniuje pracę nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego,
- działa na rzecz poprawy bazy szkoły.
W celu wspierania działalności statutowej szkoły Komitet Rodzicielski może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady działalności i wyboru Komitetu Rodzicielskiego określa Regulamin Komitetu Rodzicielskiego.
IV. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowi szkoły. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów.
Samorząd Uczniowski w szczególności ma prawo do:
- zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- organizacji życia szkolnego,
- redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu,
- prawidłowej organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwościami rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań.
Samorząd Uczniowski opiniuje:
- program wychowawczy szkoły i program profilaktyczny szkoły,
- może opiniować pracę ocenianych nauczycieli.
Samorząd Uczniowski reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
- oceniania, klasyfikowania i promowania,
- form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów,
- przedstawiania radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wniosków i opinii w zakresie praw uczniów z uwzględnieniem prawa odwołania się od nałożonych na uczniów kar regulaminowych.
Samorząd Uczniowski opracowuje regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej. Szczegółowy zakres kompetencji zawiera Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
V. Rada Szkoły.
1. Na wniosek, dwóch spośród następujących podmiotów:
- Rady Pedagogicznej,
- Komitetu Rodzicielskiego,
- Samorządu Uczniowskiego,
dyrektor szkoły organizuje powstanie Rady Szkoły.
W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:
- nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
- rodzice wybrani przez ogół rodziców,
- uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
Rada powinna liczyć co najmniej sześć osób. W skład Rady Szkoły mogą wchodzić inne osoby niż reprezentujące nauczycieli, rodziców i uczniów. Kadencja rady trwa trzy lata. Można corocznie dokonać zmiany jednej trzeciej składu rady. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział dyrektor, ale jedynie z głosem doradczym. Rada Szkoły bierze czynny udział w rozwiązywaniu problemów funkcjonowania szkoły. Może podejmować działania o charakterze opiniodawczo-doradczym. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek lub innych źródeł.
2. Rady Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:
- uchwalanie statut szkoły,
- przedstawia wnioski doraźnych opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
- może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub każdego nauczyciela zatrudnionego w szkole,
- opiniuje plan pracy szkoły, projekt innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
- z własnej inicjatywy ocenia sytuację szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego lub do wojewódzkiej rady oświatowej np. : w sprawie organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
3. Na wniosek, dwóch spośród następujących podmiotów:
- Dyrektora szkoły,
- Rady Pedagogicznej,
- Komitetu Rodzicielskiego,
- Samorządu Uczniowskiego,
może nastąpić rozwiązanie Rady Szkoły.
Rozwiązanie Rady Szkoły może nastąpić w każdym czasie. W posiedzeniu biorą udział przedstawiciele ( w równej liczbie ) następujących podmiotów:
- Dyrektor szkoły,
- Rady Pedagogicznej,
- Komitetu Rodzicielskiego,
- Samorządu Uczniowskiego.
Przewodniczącym posiedzenia jest przedstawiciel podmiotu wnioskującego rozwiązanie Rady Szkoły. Posiedzenie jest protokołowane. Rada Szkoły zostaje rozwiązana w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Szkoły.
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2005-07-19 11:28
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2005-07-19 12:15