Zarządzenie Nr 36/2011
Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń n. Wisłą
z dnia 27 września 2011 roku
W sprawie: przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych
Na podstawie przepisów art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm. ) Zarządzam przeprowadzenie inwentaryzacji.
Zarządzam sporządzenie spisu:
- Z natury
- Uzgodnienie sald
- Weryfikacja sald
1. Inwentaryzacji podlegają:
1) W drodze spisu z natury:
- Aktywa pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych ) ,
- Papiery wartościowe w postaci materialnej,
- Materiały,
- Środki trwałe z wyjątkiem gruntów oraz środków trwałych do których dostęp jest znacznie utrudniony,
- Maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie,
- Znajdujące się w jednostce składniki aktywów będące własnością innych jednostek.
2) W drodze uzyskania od kontrahentów i banków pisemnych potwierdzeń prawidłowości sald wykazanych w księgach rachunkowych jednostki:
- Aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki,
- Udzielone pożyczki,
- Należności( z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, należności od pracowników oraz należności osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych a także należności publiczno-prawnych),
- Powierzone kontrahentom własne składniki aktywów.
3) W drodze porównań danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacjami realnej wartości składników majątkowych:
- Grunty i środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony oraz prawo zakwalifikowane do nieruchomości, należności sporne i wątpliwe,
- Należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych oraz różnorodne zobowiązania,
- Należności i zobowiązania publiczno-prawne,
- Inne aktywa i pasywa niepodlegające inwentaryzacji metodą spisu z natury bądź uzgodnienia salda.
Terminy i częstotliwość inwentaryzacji według przepisów art. 26 ustawy o rachunkowości
Termin i częstotliwość inwentaryzacji |
Rodzaj składnika majątkowego |
Na ostatni dzień roku obrotowego |
- Aktywa pieniężne zgromadzone na r-kach bankowych oraz w kasie, - Papiery wartościowe, - Produkty w toku produkcji, - Materiały i towary znajdujące się na stanie jednostki, których wartość została opisana w koszty na dzień ich zakupu, - Produkty gotowe znajdujące się na stanie jednostki, których wartość została odpisana w koszty w momencie ich wytworzenia |
Na ostatni dzień roku obrotowego, z tym że inwentaryzacja może być rozpoczęta w ostatnim kwartale roku obrotowego i zakończona do 15 stycznia następnego roku |
Składniki aktywów z wyłączeniem ww. aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 Ustawy o rachunkowości – np. wartości niematerialne i prawne, udzielone pożyczki, wszelkiego rodzaju należności, środki trwałe w budowie (z wyjątkiem maszyn i urządzeń wchodzących w skład inwentaryzowanych w drodze spisu z natury) , środki trwałe nieznajdujące się na terenie strzeżonym itp. |
Raz w ciągu 2 lat |
Zapasy materiałów , towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujące się w strzeżonych składowiskach i objęte ewidencją ilościowo - wartościową |
Raz w ciągu 4lat |
Nieruchomości zaliczane do środków trwałych oraz inwestycji a także znajdujące się na terenie strzeżonym, inne środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie |
Raz w ciągu roku |
Zapasy towarów i materiałów ( opakowań ) objęte ewidencją wartości |
2. Rodzaj inwentaryzacji składnika majątkowego , osoby materialne odpowiedzialne , termin rozpoczęcia i zakończenia wg załączonego planu inwentaryzacji – Załącznik nr1.
3. Do składu komisji inwentaryzacyjnej powołuje się osoby wymienione w załączniku do Zarządzania – Załącznik nr 1.
4. Do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych wyznaczam zespół spisowy wg wykazu - Załącznik 2.
Osoby powołane na członków zespołu spisowego ponoszą pełna odpowiedzialność za właściwe oraz zgodne z obowiązującymi przepisami przeprowadzenia spisu z natury.
5. Inwentaryzację należy przeprowadzić wg planu inwentaryzacyjnego i harmonogramu- Załącznik nr 3.
6. Arkusze spisowe ponumerowane wydano przewodniczącemu zespołu spisowego.
7. Arkusze spisowe wypełnia się w dwóch egzemplarzach.
8. Wycenę należy dokonać w cenach ewidencji księgowej.
9. Składniki majątku niepełnowartościowe, nadmierne należy spisać na oddzielnych arkuszach.
10. Po zakończeniu spisu komisja przekaże arkusze spisowe do działu księgowości (P. Renata Barucha ) w celu wyceny arkuszy spisowych.
11. Osoby materialne odpowiedzialne zobowiązują się do odpowiedniego uporządkowania mienia i ewidencji:
- Oznaczenia wywieszkami, ułożenia wg asortymentów, spryzmowania materiałów masowych,
- Przeprowadzenia protokolarnej kasacji środków trwałych, narzędzi, odzieży i innych składników majątkowych oraz opracowania wymaganej dokumentacji księgowej (OT - przyjęcie środka trwałego , PT – przekazania – przyjęcie środka trwałego, LT - likwidacja środka trwałego, MT, MN – zmian miejsca użytkowania środka trwałego , przedmiotu nietrwałego).
- Uporządkowanie ewidencji ilościowej środków trwałych i uzgodnienia jej z danymi wykazanymi w ewidencji księgowej, ewidencji składników majątku w użytkowaniu w kartach osobistego wyposażenia i innych urządzeniach ewidencyjnych.
12. Zawiesza się nieobecność wszystkich pracowników materialnie odpowiedzialnych, członków komisji inwentaryzacyjnej i zespołów w okresie, w którym przypadają czynności inwentaryzacyjne przewidziane harmonogram spisów.
13. Po zakończeniu czynności inwentaryzacyjnych przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej złoży niezwłocznie sprawozdanie końcowe z przebiegu inwentaryzacji.
14. Wynik inwentaryzacji ( rozpatrzone oraz rozliczone nadwyżki i niedobory zatwierdzony przez kierownika jednostki ) winne być ujęte w księgach rachunkowych okresu sprawozdawczego.
15. Dokumenty z rozpatrzenia różnic inwentaryzacji spisów rocznych winny być dostarczone do skarbnika w terminach ustalonych w harmonogramie.
16. Za sprawny, terminowy i prawidłowy przebieg czynności inwentaryzacyjnych odpowiedzialny jest przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej.
17. Nadzór nad prawidłowością, kompletnością i terminowością spisów inwentaryzacyjnych powierza się skarbnikowi.
18. Ostateczne rozliczenie wyników inwentaryzacji powinno nastąpić nie później niż do 23 marca następnego roku.
19. Zarządzenie obowiązuje od dnia 27.09.2011 r.
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-06-18 15:24
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-09-19 14:30