Uchwała Nr XXXVIII/209/2014
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 15 maja 2014 roku
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2014–2027
Na podstawie art. 226, art. 227, art. 230 ust. 6 i art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t j. Dz. U. z 2013 roku, poz. 885 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r. Nr 594 ze zm.)
Rada Miejska postanawia:
§ 1
W uchwale Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą Nr XXXII/182/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku,
zmienioną:
- uchwałą Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą Nr XXXVI/198/2014 z dnia 31 marca 2014 roku
zmienia się załącznik nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Uzasadnienie
W załączniku nr 1 zmiany polegają na dostosowaniu kwot do uchwały zmieniającej budżet Miasta i Gminy na 2014 rok.
Objaśnienia do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2014 – 2027
Na podstawie art. 230 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 roku, poz. 885 ze zm.) Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą przedkłada w załączeniu Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy na lata 2014-2027.
Uchwałę przygotowano zgodnie z wymogami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2013 roku, poz. 885 ze zm.). Przy opracowywaniu Wieloletniej Prognozy Finansowej oparto się na Wytycznych Ministra Finansów dotyczących założeń makroekonomicznych – aktualizacja – listopad 2013.
Wieloletnia Prognoza Finansowa powiązana jest z uchwałą budżetową na 2014 rok. Budżet gminy na rok 2014 i lata następne został zaplanowany w oparciu o szczegółową analizę jego wykonania w latach poprzednich, dane prognostyczne wynikające z podpisanych umów oraz przewidywany wzrost poszczególnych źródeł dochodów oraz wydatków w latach 2014-2027. Prognozowane dochody i wydatki w latach 2014 – 2027 opracowane zostały na okres, na który zaciągnięto zobowiązania.
DOCHODY
Dochody zostały ustalone na podstawie ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010r. Nr 80, poz. 526 ze zm.), która określa źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz zasady ustalania i gromadzenia tych dochodów. Plan dochodów uwzględnia podstawowe źródła o charakterze dochodów podatkowych i opłat lokalnych oraz dochodów pochodzących z wykorzystania składników majątkowych gminy.
Plan dochodów ogółem na 2014 wynosi 28.029.288,89 zł.
Dochody zmniejszyły się o 3.066.804,68 zł od wykonanych dochodów za 2013 rok.
Na niższy poziom dochodów wpływa zmniejszenie subwencji oraz przyznanie mniejszych kwot dotacji. Duży wzrost podatku od nieruchomości w 2013 roku w stosunku do 2012 roku stanowił wpłatę zaległego podatku od budowli wiatrowych za 2010, 2011 oraz 2012 rok. Na 2014 rok nie przewidziano znacznego wzrostu dochodów pochodzących z tego źródła.
W dochodach ogółem wyszczególniono:
1. Dochody bieżące – 27.686.788,89 zł
- planowane udziały gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych przyjęto w kwocie wskazanej przez Ministra Finansów pismo ST3/4820/2/2014,
- dochody z tytułu podatków lokalnych i opłat przyjęto na podstawie Zarządzenia Nr F.N.0050.32.2013 Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą (na poziomie 2013 roku).
- wielkości subwencji przyjęte na podstawie informacji przekazanych przez Ministra
Finansów pismo ST/4820/2/2014,
- dotacje zgodne z wielkościami wskazanymi przez dysponentów,
- pozostałe dochody bieżące zaplanowano na podstawie przewidywanego wykonania 2013 r.
2. Dochody majątkowe – 342.500,00 zł
Dochody majątkowe stanowią 1,22% dochodów ogółem. Dochody te zmniejszają się o kwotę 316.481,68 zł od dochodów z 2013 roku. W poprzednim roku dochody te pochodziły głównie ze zwrotu dotacji inwestycyjnych. Dochody ze sprzedaży majątku w 2014 roku pochodzić będą ze sprzedaży lokali mieszkalnych oraz działek. Planuje się sprzedaż trzech lokali mieszkalnych za kwotę 30.000,00 zł, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej Nr XXI/129/05, zmienioną uchwałą Nr XXI/116/2012 oraz uchwałą Nr XXVII/160/2013. Planuje się także sprzedaż trzech działek za kwotę 20.000,00 zł. Działki położone są w miejscowości Dyblin (uchwała XXI/117/2012), w miejscowości Mokowo (uchwała VIII/54/07) oraz w miejscowości Płomiany (uchwała XI/64/2011). Drugim źródłem dochodów będą wpływy od mieszkańców w wysokości 52.500,00 zł na budowę 15 przyzagrodowych oczyszczalni (wkład własny mieszkańca 3.500,00 zł).
Kwota 240.000,00 zł stanowi dotację na zadanie inwestycyjne.
Prognozowane dochody na lata 2015-2027
Planując dochody bieżące w następnych latach przyjęto następujący procentowy ich wzrost: na 2015 rok przyjęto 103,8%. Jest to wzrost zgodny ze wskaźnikami makroekonomicznymi. Planowany jest wzrost podatku od nieruchomości w związku z zakończeniem budowy gazociągu na terenie gminy.
W latach 2016-2018 wszystkie dochody bieżące zostały zaplanowane ze szczególną ostrożnością i zastosowano wskaźniki makroekonomiczne w wielkościach mniejszych niż wytyczne Ministerstwa Finansów na poziomie 102,5%.
W latach 2019 – 2027 przyjęto wskaźniki makroekonomiczne Ministerstwa Finansów.
Planując dochody majątkowe w latach 2015 – 2018 przyjęto uśrednioną kwotę 500.000,00 zł. Źródłem dochodów będą zwroty dotacji inwestycyjnych, wpłaty mieszkańców oraz sprzedaż majątku. W następnych latach nie przewiduje się tak dużych dochodów ze sprzedaży, dlatego też ustala się ich wysokość na poziomie 30.000,00 zł.
WYDATKI
Podstawę prawną do planowania wydatków budżetowych stanowi ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 roku, poz. 594 ze zm.), która określa zakres działania i zadania własne gminy oraz inne zadania zlecone ustawami.
Plan wydatków ogółem – 29.508.742,89 zł.
Plan wydatków budżetowych jest planem realnym, uwzględniającym koszty utrzymania i funkcjonowania gminy oraz wszystkich jednostek organizacyjnych, a także instytucji kultury. Po stronie wydatków bieżących uwzględniono kwoty na spłatę odsetek od pożyczek i kredytów. Wydatki ogółem zwiększyły się o 1.947.648,31 zł od wykonanych wydatków za 2013 roku.
Zaplanowane wydatki bieżące na rok 2014 i kolejne lata pozwalają na zachowanie reguły z art. 242 ustawy o finansach publicznych, że nie może być uchwalony budżet, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące, powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki. Od 2014 roku kwota ta stopniowo wzrasta (2014 rok – 762.312,00 zł; 2015 rok 1.839.789,00 zł…2027 rok 4.138.794,00 zł).
Wydatki budżetu zostały przedstawione w szczegółowości wynikającej z art. 226 ustawy o finansach publicznych (obsługa długu, wynagrodzenia i składki od nich naliczane, wydatki związane z funkcjonowaniem organów JST oraz przedsięwzięcia).
W ramach wydatków ogółem wyszczególniono:
a) wydatki bieżące w kwocie 26.924.476,89 zł w tym: obsługa długu w kwocie 250.000,00 zł z przeznaczeniem na odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz planowanych do
zaciągnięcia w roku 2014. W roku 2014 nie planuje się większych remontów, a pozostałe wydatki zaplanowane zostały na poziomie pozwalającym wykonywać zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym.
b) wydatki majątkowe w kwocie 2.584.266,00 zł, co stanowi 8,76% wydatków ogółem. Są to wydatki zaplanowane na realizacje zadań i zakupów inwestycyjnych. Do realizacji w 2014 roku zaplanowano zadania, które są już rozpoczęte i zostały podpisane umowy oraz nowe zadania. Wprowadzenie do planu nowych inwestycji uzależnione będzie od pozyskanych środków zewnętrznych.
Prognozowane wydatki na lata 2015-2027
Wzrost wydatków uzależniony jest ściśle od dochodów. Jeżeli zatem będą wzrastać wydatki
bieżące w roku 2015 i w latach kolejnych należy dokonywać podwyżek podatków i opłat lokalnych. Przy planowaniu wydatków bieżących na lata 2015-2027 zastosowane zostały wskaźniki makroekonomiczne, które kształtują się w następujący sposób:
2015-2017 – wzrost o 102,5%,
2018-2022 – wzrost o 102,4%
2023-2027 – wzrost o 102,3%.
Poziom wydatków majątkowych w latach 2015 - 2027 wynika z przyjętego wariantu planu inwestycyjnego dostosowanego do poziomu potrzeb inwestycyjnych mieszkańców oraz do możliwości finansowych Miasta i Gminy, gdyż w pierwszej kolejności należy zabezpieczyć niezbędne wydatki bieżące oraz spłaty zobowiązań gminy.
W najbliższych latach przewidywana jest poprawa jakości wody na terenie gminy (modernizacja stacji uzdatniania wody, budowa studni głębinowych, modernizacja sieci wodociągowej). Środki na ten cel pragniemy pozyskać z dochodów własnych oraz z zewnętrznych źródeł jakimi są: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Torunia, Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych oraz programy unijne.
Wynik budżetu
Wynik budżetu to różnica miedzy dochodami a wydatkami budżetu, która stanowi odpowiednio nadwyżkę budżetu lub deficyt budżetu ( art. 217 ust.1 u f p). Wynik budżetu w latach 2014 - 2027 jest efektem przedstawionych założeń planistycznych dla dochodów i wydatków.
W roku 2014 planuje się deficyt budżetu w wysokości 1.479.454,00 zł, który wynika w szczególności z założonego do realizacji programu inwestycyjnego w tym okresie.
Dzięki oszczędnością i pozyskaniu dodatkowych dochodów, udało się spłacić w całości dwa kredyty i po dwóch latach gmina może zaciągać nowe zobowiązania. Planowany deficyt budżetowy pokryty będzie długoterminowymi pożyczkami z W F O Ś i G W, kredytem w innym banku komercyjnym oraz wolnymi środkami z lat ubiegłych. Zobowiązania planuje się zaciągnąć się na 10 lat z czteroletnim okresem karencji w spłacie kapitału. Na tym etapie są to kwoty wstępne, ponieważ przedsięwzięcia inwestycyjne planowano w wielkościach kosztorysowych, a zatem ich zmiana nastąpi po wyłonieniu wykonawców w drodze zamówień publicznych.
W latach 2015 -2027 planuje się nadwyżkę budżetu, która przeznaczona będzie na rozchody budżetu ( spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek ).
Przychody budżetu
W 2014 roku planuje się przychody budżetu w wysokości 3.537.945,00 zł.
Rozchody budżetu
Rozchody budżetu obejmują spłatę długu zaplanowaną na podstawie harmonogramów spłat
zaciągniętych pożyczek i kredytów, a także spłat nowego zadłużenia planowanego do
zaciągnięcia w 2014 roku. Spłata przypadająca na 2014 rok – 1.028.491,00 zł. Obejmuje także lokatę w wysokości 1.030.000,00 zł.
Prognoza długu na lata 2014 – 2027
Kwota długu na 31.12.2013 r. jako przewidywane wykonanie wynosi 4.039.127,04 zł. Do wyliczeń tej kwoty przyjęto kwotę długu 5.883.851,85 zł na koniec roku 2012 i pomniejszono o spłacone kredyty i pożyczki w 2013 roku w kwocie 1.599.684,81 zł oraz o umorzenia pożyczek 245.040,00 zł.
Do wyliczenia wskaźnika zadłużenia zastosowano wzór wg ustawy o finansach publicznych. Po wyliczeniu WPF dokonano analizy wskaźników zadłużenia. Z analizy wynika, że „Relacja planowanej łącznej kwoty spłaty zobowiązań do dochodów ogółem, bez uwzględnienia wyłączeń” są niższe od „Dopuszczalnych wskaźników spłaty zobowiązań określonych w art. 243 u f p”. I tak w 2014 roku wskaźnik wynosi 4,60%, a dopuszczalny to 6,53%; w 2015 roku wskaźnik wynosi 4,67%, a dopuszczalny to 6,58%; w 2016 roku wskaźnik wynosi 4,14%, a dopuszczalny to 6,75%; ... w 2027 roku wskaźnik wynosi 0,11%, a dopuszczalny to 10,05%.
Przedsięwzięcia Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
Wykaz realizowanych i planowanych do realizacji przedsięwzięć wieloletnich zawiera załącznik nr 2 do uchwały. Limit zobowiązań dla przedsięwzięć wieloletnich określono jako suma wydatków przewidzianych do realizacji poszczególnych zadań począwszy od 2014 roku do końca okresu realizacji zadań.
Metryka
- opublikował: Karol Kalinowskidata publikacji: 2014-06-06 11:56
- zmodyfikował: Karol Kalinowskiostatnia modyfikacja: 2014-06-06 12:05