Protokół Nr XXXIX/2014
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 25 czerwca 2014 roku
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, a zakończono o godzinie piętnastej. Miejsce obrad sala konferencyjna w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady trzydziestej dziewiątej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnymi. W obradach uczestniczyło: 15 radnych, 22 przewodniczących rad sołeckich oraz goście zaproszeni.
(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 3 do niniejszego protokółu).
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie zapytał radnych czy są uwagi do protokołów z XXXVII i XXXVIII Sesji Rady Miejskiej, które wyłożone były
w biurze rady. Wobec braku uwag zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu z XXXVII Sesji Rady Miejskiej: został przyjęty 15 głosami za, przeciw -0, wstrz. – 0 oraz protokółu z XXXVIII Sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą – przyjęty został 15 głosami –za, przeciw -0, wstrz.-0.
Następnie odczytał proponowany porządek obrad, po czym spytał czy są propozycje zmiany porządku obrad.
Burmistrz Miasta i Gminy zaproponował zmianę do porządku obrad, który miałby być poszerzony w pkt 5 o p-pkt „l” dotyczący projektu uchwały
w sprawie nieodpłatnego nabycia dwóch lokali mieszkalnych położonych
w Chalinie.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził głosowanie:
za- 15, przeciw – 0, wstrz.-0.
Porządek obrad po zmianach przedstawia się następująco:
- Sprawy proceduralne.
- Informacja o pracy organu wykonawczego i pracy Urzędu.
- Odpowiedzi na wnioski złożone na trzydziestej siódmej Sesji Rady Miejskiej.
- Sprawozdanie z realizacji budżetu miasta i gminy za rok 2013.
- zapoznanie się z opinią RIO o przedłożonym przez Burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2013,
- zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej wystosowanym do RIO w sprawie udzielenia absolutorium,
- zapoznanie się z opinią o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z tytułu wykonania budżetu za rok 2013,
- dyskusja nad sprawozdaniem.
5.Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta i gminy za rok 2013,
b) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2013 rok Biblioteki Publicznej w Dobrzyniu nad Wisłą,
c) zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Dobrzyńskiego Domu Kultury „ŻAK” w Dobrzyniu nad Wisłą
d) podjęcia uchwały w sprawie absolutorium,
e) zmian budżetu miasta i gminy na 2014 rok,
f) zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2014-2027,
g) zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilno-prawny,
h) wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Dobrzyń nad Wisłą Porozumienia z Gminą Miasto Włocławek w sprawie wzajemnej współpracy przy realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Włocławka,
i) rozpatrzenia skargi,
j) zamiaru połączenia samorządowych instytucji Kultury – Biblioteki Publicznej w Dobrzyniu nad Wisłą i Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak”,
k) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia terminu, częstotliwości
i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
l) nieodpłatnego nabycia dwóch lokali mieszkalnych położonych w Chalinie
6.Składanie wniosków.
7. Informacje, wolne wnioski i zapytania.
8.Zakończenie obrad XXXIX Sesji Rady Miejskiej
do punktu 2
Informację o pracy organu wykonawczego i pracy Urzędu złożył z-ca Burmistrza – Ryszard Bartoszewski.
Pytań brak.
/ treść informacji w załączeniu do protokółu/.
do punktu 3
Odpowiedzi na wnioski złożone na XXXVII sesji udzielił Burmistrz Miasta
i Gminy – Ryszard Dobieszewski.
Uwag nie wniesiono.
/ treść odpowiedzi w załączeniu do protokółu/
do punktu 4
Sprawozdanie z realizacji budżetu miasta i gminy za rok 2013 złożył Burmistrz Miasta i Gminy – Ryszard Dobieszewski.
„ Działając na podstawie art. 267 ust. 1i 2 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, jako organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, przedstawiłem organowi stanowiącemu w terminie wyznaczonym:
- sprawozdanie roczne z wykonania budżetu jednostki, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu jednostki, w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej,
- sprawozdanie finansowe,
- informację o stanie mienia jednostki, zawierającą:
a) dane dotyczące przysługujących jednostce praw własności,
b) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych i posiadania,
c) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania,
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia jednostki.
Sprawozdanie obejmuje informację dotyczącą poszczególnych źródeł dochodów oraz wykonania wydatków, informację o podejmowanych działaniach celem ściągnięcia należności, a także kwoty umorzeń, zastosowania ulg i zwolnień z dochodów. Zawiera też dane dotyczące przychodów i rozchodów, zaciągniętych kredytów, pożyczek, a także informacje o dokonanych spłatach.
Skład orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej zaopiniował pozytywnie pod kątem prawnym, merytorycznym i rachunkowym przedłożone sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2013 / opinię przedstawi sekretarz/. Wszechstronnej oceny działalności finansowej dokona Rada. Komisja rewizyjna rozpatrzyła i przeanalizowała sprawozdanie roczne z wykonania budżetu i inne dokumenty towarzyszące wraz z opinią RIO o tym sprawozdaniu i określiła swoje stanowisko w tej kwestii, / ze stanowiskiem i opinią zaznajomi nas Przewodniczący Komisji Rewizyjnej/. W sprawozdaniu znalazły się rzetelne dane, w pełni zgodne ze stanem faktycznym. Realizacja budżetu za rok 2013 przedstawia się w sposób następujący:
- prognozowane dochody budżetu w wysokości 30.853.027 zrealizowano w kwocie 31.096.093 zł., co stanowi 100,8% planu, w tym dochody:
* bieżące 30.437.111 zł., tj. 100,8%,
* majątkowe 658.981 zł., tj. 98,1% planu / w tym dochody ze sprzedaży majątku zrealizowano w 82,4%,
- prognozowane wydatki budżetu w wysokości 29.934.207 zł., zrealizowano w kwocie 27.561.094 zł., co stanowi 92,15 planu, w tym wydatki:
* bieżące 25.492.318 zł., tj. 93,5% planu,
* majątkowe 2.068.775 zł., tj. 77,1% planu.
Przy realizacji budżetu przestrzegaliśmy zasady równowagi budżetowej. Skutki udzielonych ulg, zwolnień i umorzeń z zobowiązań podatkowych wyniosły 1.201.012 zł., co stanowi 3.86% wykonanych dochodów ogółem.
Należności wymagalne, w tym zaległości podatkowe są niższe w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego. Wykonanie budżetu za 2013 rok zamknęło się nadwyżką budżetową w wysokości 3.534.998 zł. Przychody budżetu wyniosły 1.202.631zł., rozchody z tytułu spłaty kredytów i pożyczek zostały wykonane w wysokości 1.599.685 zł. Wskaźnik obciążenia budżetu spłatami zadłużenia, łącznie z kosztami obsługi długu wyniósł 5.9% planowanych dochodów.
Dominującym źródłem dochodów w roku 2013 były dochody własne
i subwencje, stanowiły one podstawę finansowania realizowanych zadań. Dochody własne w strukturze dochodów w stosunku do roku budżetowego poprzedniego zwiększyły się w sposób znaczny, z 33,5% do 40,7%. Ponad czterdziestoprocentowy udział dochodów własnych w strukturze dochodów wystąpił po raz pierwszy od wielu lat, wcześniej kształtował się na poziomie 20-30% w kolejności: subwencja, dotacje, dochody własne. Na wysokość tego wskaźnika miał wpływ przede wszystkim wzrost udziału we wpływach
z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz wpłacony zaległy podatek od nieruchomości. Utrzymanie dochodów własnych na takim poziomie nie jest jeszcze w stanie zapewnić utrzymania realizacji inwestycji na odpowiednim poziomie, będziemy, więc bazować nadal na pożyczkach i kredytach. W 2013 roku zostały zachowane limity obciążeń budżetu spłatami zobowiązań oraz kwoty długu określone przepisami ustawy o finansach publicznych.
Rok 2013 był ostatnim rokiem obowiązywania limitów zadłużenia opartych na wartości długu lub jego obsługi odniesionych w relacji do poziomu dochodów ogółem. Rozwiązaniem długoterminowym jest takie ukształtowanie gospodarki budżetowej, aby nadwyżka operacyjna była odpowiednio wysoka. Oznacza to dla nas osiąganie wyższych dochodów bieżących bądź realizowanie niższych wydatków bieżących. Przy niesatysfakcjonującym tempie wzrostu dochodów budżetowych będziemy zmuszeni poszukiwać oszczędności.
Zobowiązania na koniec roku wyniosły 4.039.127 złotych, co stanowi zadłużenie 12,9% wykonanych dochodów. Jest ono wynikiem podjętych
w ostatnich latach działań inwestycyjnych opartych na kredytach i pożyczkach przy niewystarczających środkach z dochodów bieżących.
Osiągnięte w ciągu całego roku rezultaty, to nie wyłącznie, jakość naszej pracy. To odbicie warunków, w jakich działaliśmy, w dużej mierze podyktowane rozmiarami funduszów, jakimi dysponowaliśmy oraz przepisami prawa regulującymi źródła i zasady ich pozyskiwania oraz wykorzystania.
To, co dziś przekazuję, jako wykonanie budżetu stanowi wypadkową wielu czynników, nie zawsze zależnych od nas starań.
Wysoka Rado, sprawozdanie z realizacji budżetu, przedłożone na dzisiejszej sesji Rady, razem z pisemną opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej jest przesłanką prawną, merytoryczna do dzisiejszej dyskusji nad wnioskiem o udzielenie absolutorium.
W myśl art.60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym dzisiejsze rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu to ocena mojej pracy, jako organu wykonawczego, bowiem za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada burmistrz.
Przedkładam do oceny sprawozdanie z wykonania budżetu z rok 2013.
do punktu 4 p-pkt „a”
Pani Grażyna Habasińska – Sekretarz, zapoznała zebranych z opinią RIO
o przedłożonym przez Burmistrza sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2013 rok.
„ W dniu 31 marca 2014 roku, zgodnie z art.267 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych / Dz. U. z 2013 roku poz. 885 ze zm./ burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą przedłożył Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy, Zespół we Włocławku sprawozdanie
z wykonania budżetu Gminy za 2013 rok. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, Zespół we Włocławku opiniując sprawozdanie dokonał analizy oraz porównania z przedłożonymi sprawozdaniami statystycznymi. Zbadana została ich wzajemna spójność, kompletność oraz zgodność z prawem. W wyniku powyższych działań Skład Orzekający stwierdził, co następuje;
Szczegółowość przedłożonego sprawozdania nie jest mniejsza niż uchwały budżetowej gminy Dobrzyń nad Wisła na rok 2013, co spełnia wymogi określone w art.267 ustawy. Poszczególne pozycje planu dochodów i wydatków ujęte w opisanym sprawozdaniu i sprawozdaniach statystycznych zgodne są
z przedłożonymi Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy uchwałami
i zarządzeniami organów gminy. Analizując przedłożone sprawozdanie Skład Orzekający stwierdził, co następuje:
Dochody zrealizowano w wysokości 31.096.093 zł, co stanowi 100,8% planu,
z czego 40,7% stanowiły dochody własne, 24,6% dotacje celowe oraz 34,7% stanowiła subwencja ogólna.
Dochody bieżące wykonano w wysokości 30.437.111 zł., tj. 100,8% planu
i dochody majątkowe zrealizowano w kwocie 658.981 zł., tj. 98,1% planu,
w tym dochody ze sprzedaży majątku w wysokości 123.694 zł., tj. 82,4% planu. Wykonanie dochodów w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej było zróżnicowane i kształtowało się w przedziale od 48,9% / w dziale 854 „Edukacyjna opieka wychowawcza”/ do 107,8% / w dziale 700 „gospodarka mieszkaniowa”/. Znaczące dla budżetu Gminy kwoty dochodów własnych uzyskano z:
- podatku od nieruchomości – 4.910.205 zł., tj. 98,5% planu,
- udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych – 3.446.712 zł., tj. 100,9% planu,
- podatku rolnego – 1.386.457 zł., tj. 95,7% planu.
Uzyskane środki zewnętrzne na finansowanie zadań inwestycyjnych wyniosły 518.495 zł., co stanowi 100% planu. W części opisowej sprawozdania omówiono poszczególne źródła dochodów oraz rozbieżności między wielkościami planowanymi, a zrealizowanymi.
W wyniku obniżenia w 2013 roku przez Radę Miejską maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych oraz z tytułu udzielonych ulg i zwolnień, a także udzielonych umorzeń i odroczenia terminu płatności przez organ podatkowy uzyskano dochody niższe o kwotę 1.201.012 zł., co stanowi 9,5% wykonanych dochodów własnych. Należności wymagalne na koniec okresu sprawozdawczego zamknęły się kwotą 485.944 zł., / w tym podatkowe 375.456 zł/ i uległy zmniejszeniu w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o kwotę 48.707 zł. W sprawozdaniu opisowym wskazano działania podjęte w celu wyegzekwowania w/w dochodów.
W okresie objętym oceną Gmina osiągnęła nadwyżkę operacyjną w wysokości 4.944.792 zł., zatem spełniony została wymóg art. 242 ustawy. Skład wskazuje, że relacja pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi powiększona o dochody ze sprzedaży majątku ma istotne znaczenie dla określenia indywidualnego wskaźnika spłaty długu i spełnienia wymogu art.243 ustawy. Uzyskana wielkość nadwyżki operacyjnej na złożonym poziomie w 2014 roku ma istotne znaczenie dla realizacji budżetu w 2014 roku, a także ma bezpośrednie przełożenie na możliwość spłaty rat zobowiązań w kolejnych dwóch latach budżetowych.
Wydatki wykonano w wysokości 27.561.094 zł., co stanowi 92,1% planu,
w tym wydatki bieżące w kwocie 25.492.318 zł., tj. 93,5% planu i wydatki majątkowe w kwocie 2/068.775 zł., co stanowi 77,1% planu. W wykonanych wydatkach ogółem najwyższy udział stanowią wydatki w działach: 801 „Oświata i wychowanie” – 10.975.899 zł /39,8%/, 852 „Pomoc społeczna” – 6.675.668 zł., / 24,2% /, 750 „Administracja publiczna” – 3.375.661 zł / 12,3%/ oraz 600 „Transport i łączność”- 1.586.463 zł / 5,8%/. Pozostałe wydatki wykonane w kwocie 4.947.401 zł stanowią 17,9% ogółem wykonanych wydatków.
W informacji opisowej omówiono zrealizowane zadania bieżące i majątkowe,
z podaniem kwot poniesionych z tego tytułu, przedstawiono stopień finansowego wykonania nakładów inwestycyjnych na poszczególnych zadaniach. W przedłożonych sprawozdaniach nie stwierdzono wykonania wydatków ponad plan. Sprawozdanie zawiera również odniesienie do stopnia realizacji przedsięwzięć. Wydatki związane z realizacją programu profilaktyki przeciwdziałaniu alkoholowemu i narkomanii wykonano w 90,0% przyjętego planu. Z treści art. 182 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi / Dz.U. z 2012 r., poz. 1356/ wynika, że niewykorzystane dochody należy przeznaczyć w 2014 roku na wydatki związane z realizacją zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Budżet za rok 2013 zamknął się nadwyżką budżetową w kwocie 3.534.998 zł, przy planowanej nadwyżce w wysokości 918.820 zł. Na podstawie sprawozdania Rb Z „O stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji” ustalono, że zobowiązania Gminy na koniec roku 2013 wyniosły 4.039.127 zł, co stanowi 12,9% wykonanych dochodów. Wskaźnik obciążenia budżetu spłatami zadłużenia łącznie z kosztami obsługi długu wyniósł 5,9% planowanych dochodów. Na koniec roku budżetowego w Gminie nie wystąpiły zobowiązania wymagalne. Zachowane zostały limity obciążeń budżetu spłatami zobowiązań oraz kwoty długu jednostki określone w art.169 i art. 170 ustawy
z dnia 25 czerwca 2005 roku o finansach publicznych obowiązujące w roku 2012 w związku z art.85 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych / Dz.U. Nr 157, poz.124
z późn. zm. /. Przesłana wraz ze sprawozdaniem informacja o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego wypełnia kryteria określone w art.267 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. W ocenie składu Orzekającego przedłożone przez burmistrza miasta i Gminy sprawozdanie z wykonania budżetu miasta i Gminy za 2013 rok spełnia wymogi określone w art.267 ust.1 ustawy. Zaznacza się, że niniejsza opinia oparta jest wyłącznie na wynikach analizy przedłożonych dokumentów i dotyczy formalno-prawnych aspektów wykonania budżetu. Nie może, zatem być uważana za opinię obejmującą wszechstronną ocenę działalności finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Biorąc pod uwagę powyższe skład orzekający postanowił jak w sentencji. Uchwały.
do punktu 4 p-pkt „b”
w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą za 2013 rok
Komisja w składzie:
1. Wiesław Jaworski – Przewodniczący Komisji
2. Paweł Bielicki – Z-ca Przewodniczącego Komisji
3. Zbigniew Pawłowski – członek Komisji
Działając na podstawie art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (tj. Dz. U z 2013 roku, poz. 594 ze zm.), Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała wykonanie budżetu Gminy za 2013rok oraz wnosi do Rady Miejskiej o udzielenie Panu Ryszardowi Dobieszewskiemu – Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą absolutorium za 2013 rok.
Uzasadnienie
Opierając się na wynikach przeprowadzonych w trakcie roku kontroli budżetu, po szczegółowym rozpatrzeniu sprawozdania w wykonania budżetu za rok 2013, informacji o stanie mienia gminy i informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz po zapoznaniu się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła wykonanie budżetu i przyjęła wartości wskazane w sprawozdaniach.
Szczegółową wiedzę Komisja Rewizyjna pozyskała w trakcie roku dokonując kontroli dot. m.in. wykonania remontów szkół i przedszkola, co, do których nie wniosła zastrzeżeń. Komisja Rewizyjna odniosła się również do protokółów
z posiedzenia stałych komisji Rady Miejskiej m.in.:
- Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, która zajmowała się analizą wykonania budżetu gminy za poszczególne okresy / I, II, III kwartał, 2013r. /, która nie wniosła zastrzeżeń.
- Komisji Oświaty, Kultury i Sportu, których tematyka posiedzenia dotyczyła spraw oświatowych, rozliczenia środków finansowych przeznaczonych na kluby sportowe, oceny działalności Domu Kultury „Żak”, Publicznej biblioteki oraz DCSiT w Dobrzyniu nad Wisłą – uwag nie wniesiono.
- Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego, która analizowała wykorzystanie środków finansowych w Dz. „Transport”, oraz wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych w budżecie na Spółkę Wodną – zastrzeżeń nie wniesiono.
Wobec powyższego Komisja Rewizyjna ocenia pozytywnie działalność burmistrza i wykonywanie budżetu wnioskując o udzielenie Panu Ryszardowi Dobieszewskiemu – Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą absolutorium za 2013 rok.
Wniosek przyjęto w głosowaniu jawnym, następującym stosunkiem głosów:
za udzieleniem absolutorium……………………………………….. - 3 głosy,
przeciwko udzieleniu absolutorium………………………………… - 0 głosów,
wstrzymujących się…………………………………………………. - 0 głosów.
do punktu 4 p-pkt „c”
Henryk Domeradzki – Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał zebranych
z uchwałą w sprawie wyrażenia opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi z wykonania budżetu gminy za 2013 rok.
„Skład Orzekający Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy uznał, że wniosek ten jest zasadny i zgodny z prawem.
Z uzasadnienia wniosku w sprawie absolutorium wynika, że został on sformułowany na podstawie: sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2013 i sprawozdania finansowego, kontroli przeprowadzonych w trakcie 2013r. przez Komisję Rewizyjną oraz protokółów z posiedzenia stałych Komisji Rady Miejskiej, które nie wniosły zastrzeżeń w zakresie kontrolowanej działalności. Przeprowadzone kontrole w trakcie 2013r. dotyczyły m.in.: wykonania budżetu za kolejne kwartały roku, remontów szkół i przedszkola, rozliczenia środków finansowych przeznaczonych na kluby sportowe, działalności Domu Kultury „Żak”, Publicznej Biblioteki, a także wykorzystania środków finansowych
w dziale „Transport”. Analizując wykonanie planu dochodów i wydatków Komisja Rewizyjna nie wniosła zastrzeżeń do sposobu wykonywania budżetu gminy. W ocenie Komisji, burmistrz realizując zadania związane z wykonaniem budżetu kierował się zasadą legalności, rzetelności, gospodarności i celowości. Zdaniem składu Orzekającego wniosek Komisji Rewizyjnej spełnia wymogi formalno-prawne oraz jest zgodny z ustaleniami zawartymi w sformułowanej przez Komisję opinii. Komisja w swojej ocenie porusza się w granicach określonych obowiązującym prawem, podnosząc tylko zagadnienia, które wiążą się bezpośrednio z wykonaniem budżetu. Komisja po sprawdzeniu dokumentów źródłowych pod względem merytorycznym, rachunkowo-formalnym oraz księgowym uwag nie wniosła oraz nie stwierdziła nieprawidłowości
w wykonaniu budżetu Gminy za rok 2013. Biorąc powyższe pod uwagę Skład Orzekający wyraża opinię, że wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą o udzielenie absolutorium Burmistrzowi z wykonania budżetu Gminy za 2013 rok jest zasadny i zgodny z prawem.
Wniosek
Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 08 maja 2014 roku
w sprawie: udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą na posiedzeniu w dniu 08 maja
2014 roku rozpatrzyła sprawozdanie Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń
nad Wisłą z wykonania budżetu Miasta i Gminy za 2013 rok, porównała z wynikami kontroli budżetu, jakich dokonała w ciągu roku oraz innymi sprawozdaniami i uwagami innych komisji, a także wysłuchała ustnych wyjaśnień Burmistrza stwierdziła, co następuje:
1. Uchwalony przez Radę Miejską budżet, po uwzględnieniu zmian w ciągu roku, przewidywał realizację dochodów w kwocie 30.853.027,42 zł. Dochody wykonano
w kwocie 31.096.093,57 zł, co stanowiło 100,79% planu, w tym planowane dochody bieżące na kwotę 30.437.111,89 zł, co stanowi 100,85% planu.
2. Uchwalony przez Radę Miejską plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych
w ciągu roku przewidywał kwotę 29.934.207,42 zł. Wydatki zrealizowano w kwocie 27.561.094,58 zł, co stanowi 92,07% ogółu planu.
3. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie Gminy kwotę 2.682.639,36 zł,
co stanowiło 8,96% ogółu planu wydatków. Wydatkowano kwotę 2.068.775,66 zł, co stanowi 77,12% planowanych wydatków na inwestycje.
4. Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 27.251.568,06 zł, zrealizowano wydatki
w kwocie 25.492.318,92 zł, co stanowi 93,54% planu. Z powyższej kwoty 21.833.048,96 zł stanowiły wydatki na zadania własne, a 3.659.269,96 zł wydatki na zadania zlecone.
5. Planowana nadwyżka budżetowa została przeznaczona na spłatę kredytu i pożyczki
w wysokości 918.820 zł
6. Budżet Gminy zamknął się za 2013 rok wynikiem dodatnim w wysokości 3.534.998,99 zł.
7. Ze środków budżetu Gminy w 2013 roku spłacono raty zaciągniętych pożyczek w kwocie 1.599.684,81 zł, na plan 1.599.685 zł.
8. Zadłużenie Gminy na koniec 2013 roku z tytułu zaciągniętych pożyczek i kredytu wyniosło kwotę 4.039.127,04 zł z terminem spłaty w 2018 roku.
9. Skutki obniżenia górnych stawek podatków za 2013 rok wyniosły 955.741,02 zł. Skutki udzielonych ulg, umorzeń, zwolnień z podatków za 2013 rok wyniosły 245.271,65 zł. Łącznie stanowi to kwotę 1.201.012,67 zł tj. 3,86% zrealizowanych dochodów.
10. Wartość mienia komunalnego wynosi 41.569.031,03 zł brutto.
11. Burmistrz Miasta i Gminy, realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
12. Komisja Rewizyjna rozpatrzyła roczne sprawozdania finansowe Gminy na dzień
31 grudnia 2013 roku:
- bilans z wykonania budżetu Gminy,
- łączny bilans obejmujący dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych,
- łączny rachunek zysków i strat obejmujący dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych,
- łączne zestawienie zmian funduszu obejmujące dane wynikające z zestawień zmian funduszu samorządowych jednostek budżetowych.
13. Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy wyraziła pozytywną opinię · o sprawozdaniu z wykonania budżetu.
Złożone sprawozdanie z wykonania budżetu przez Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń
nad Wisłą za rok 2013 odzwierciedla proces realizacji budżetu.
Mając powyższe na uwadze Komisja Rewizyjna ocenia realizację budżetu za rok 2013 pozytywnie i wnioskuje o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą.
Podpisy Komisji:
1.Wiesław Jaworski - Przewodniczący Komisji................................................
2. Paweł Bielicki - Z-ca Przewodniczącego Komisji.........................................
3. Zbigniew Pawłowski - członek Komisji.........................................................
.
do punktu 4 p-pkt “d”
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył dyskusję i poprosił radę
o ocenę wykonania budżetu za rok 2013.
Jerzy Wasiołek – radny. Czemu w tak małej wysokości był wykonany plan stypendiów socjalnych, tylko w 50%.
Drugie pytanie, czy nadwyżka budżetowa będzie miała wpływ na wysokość subwencji?
Agnieszka Ziółkowska – Skarbnik. Jeśli chodzi o stypendia to urząd wojewódzki przyznał nam dotację w nadmiernej wysokości. Jednakże wszystkie osoby, które spełniały kryteria, a złożyły wnioski o stypendium socjalne zostały rozpatrzone i wypłacone, pozostała kwota została zwrócona do urzędu wojewódzkiego. Natomiast, jeśli chodzi o nadwyżkę budżetową, to nie ma ona bezpośredniego wpływu na wysokość subwencji, ponieważ powstaje przede wszystkim z niewykonanych wydatków.
Jerzy Wasiołek – radny. Czy mamy stypendia naukowe?
Grażyna Habasińska – Sekretarz. Tak, w każdej szkole jest określona pula pieniędzy na ten cel.
Ludomir Bylicki – radny. Skoro organy nadrzędne wyraziły opinię pozytywną, komisja rewizyjna nie wniosła zastrzeżeń to nasza dyskusja jest zbędna.
Wobec braku dalszej dyskusji głos zabrał Przewodniczący Rady Miejskiej – Henryk Domeradzki. Uważam, że informacja tutaj przedstawiona jest zgodna
z prawdą, a przedstawione materiały są kompletne, rzetelne i zgodne
z wymogami prawa. Zadania w budżecie są realizowane.
do punktu 5 p-pkt „a”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta i gminy za rok 2013 omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – Skarbnik.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie:
Wyniki głosowania jawnego:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 12 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 3
Uchwała została podjęta większością głosów.
do punktu 5 p-pkt „b”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2013 rok Biblioteki Publicznej w Dobrzyniu nad Wisłą omówiła Pani Beata Stuczyńska – Główny księgowy.
Maria Pruchniewska – radna. Na posiedzeniu komisji oświaty została pozytywnie zaopiniowana praca tej instytucji.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie:
Wyniki głosowania jawnego:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
do punktu 5 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą omówiła Pani Beata Stuczyńska – Główny księgowy.
Maria Pruchniewska – radna. Ponieważ posiedzenie komisji oświaty poświęcone było również tej instytucji komisja również nie wniosła zastrzeżeń.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie:
Wyniki głosowania jawnego:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
do punktu 5 p-pkt„d”
Stwierdzam, że radni ocenili wykonanie budżetu pozytywnie. W tej sytuacji mam obowiązek poddania pod głosowanie wniosku Komisji Rewizyjnej za udzieleniem absolutorium.
Następnie odczytał uchwałę o udzieleniu absolutorium i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania jawnego przedstawiają się następująco:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 12 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 3
Uchwała została podjęta większością głosów.
do punktu 5 p-pkt „e”
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2014 rok omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – Skarbnik.
Wioletta Suska – radna. Jakie grunty w Szpiegowie mają być wykupione?
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz MiG. Aby zmodernizować skrzyżowanie w Szpiegowie zachodzi konieczność wykupu części gruntów przy skrzyżowaniu. Dopiero po tym Zarząd Dróg Wojewódzkich wprowadzi do swojego budżetu środki finansowe w kwestii modernizacji skrzyżowania.
Wanda Hetflajsz – radna. Myślę, że bardzo długo trzeba będzie jeszcze czekać. Wynika to z nieuregulowania spraw gruntowych. Uważam, że zawsze jest jakaś furtka wyjścia tylko trzeba chcieć. Nie chcę dopatrywać się złośliwości w Krojczynie, w którym nie można nic zrobić pomimo lokalizacji w tym miejscu dwóch szkół. Jestem bardzo tym zniesmaczona.
Maria Pruchniewska – radna. W związku z przeniesieniem środków finansowych przydomowych oczyszczalni, mam pytanie czy wszyscy mieszkańcy już te oczyszczalnie mają, że zmniejszamy środki na ten cel?
Druga sprawa to skoro pozostała kwota w wys. 150.000 zł to powinna być pozostawiona dla Krojczyna.
Jerzy Wasiołek – radny. Również tego nie rozumiem, dlaczego zmniejszamy ilość oczyszczalni. Nie wiem czy Pan burmistrz ma wiedzę, jaka karę będziemy płacić za brak kanalizacji. Droga Wierznica-Kochoń będzie kosztowała ok. 3000.000 zł. Czy będziemy na to mieć pieniądze? Uważam, że nie. To w takim razie, po co robić projekt. Na oświetlenie w Szpiegowie w dalszym ciągu nie ma pieniędzy, pomimo, że został zrobiony projekt sfinansowany z funduszu sołeckiego. W dalszym ciągu nie ma kryteriów modernizacji dróg. Jest tylko wskazywana kolejność. Cały czas czuje się wprowadzany w błąd, jeśli chodzi o budowę dróg. Zapewne można zrobić więcej w tej kwestii i taniej. Zgłaszam wobec tego wniosek o zaniechanie projektu dla drogi Kochoń-Wierznica,
a przeznaczenie na oświetlenie w Szpiegowie.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz. Trudno nam w tej chwili powiedzieć jak to będzie w momencie pozyskania pieniędzy z UE, czy będzie to potrzebne. Ta droga jest bardzo zaniedbana i od 15 lat nic tam nie robiono. Jeśli chodzi o oświetlenie w Szpiegowie to ja tego nie kwestionuję i również uważam, że jest potrzebne w tym miejscu. Natomiast, jeżeli chodzi o przydomowe oczyszczalnie to podań jest bardzo dużo. Jest również problem z oczyszczalnią ścieków, która w obecnym stanie tego nie przerobi i wymaga generalnej modernizacji. Bywa tak, że łatwiej jest zrobić burmistrzowi mniejsze inwestycje i też mieszkańcy będą zadowoleni.
Mirosław Mierzejewski – radny. Komisja Rolnictwa przyjęła harmonogram budowy dróg. Ta droga była, jako druga, którą jeździ również autobus szkolny. Jak będzie projekt to może będzie i dofinansowanie. Trzeba wówczas budować zgodnie z wymogami.
Kazimierz Janecki – radny. Ja również popieram koleżankę, Hetflajsz jeżeli chodzi o boisko w Krojczynie. Jestem również za budową chodnika Krojczynie. Sam również próbowałem pomóc w modernizacji boiska, ale się nie udało.
Wiesław Jaworski – radny. Uważam, że droga Kochoń – Wierznica jest bardzo potrzebna i proszę nie mówić, że w Krojczynie nic się nie robi, ponieważ drogi akurat były robione.
Jerzy Wasiołek – radny. Pan Burmistrz wywołał temat zebrania w Szpiegowie, na którym wytrzymał tylko 10 min. Ewidentnie obraził Pan mieszkańców Szpiegowa. Nas interesowało tylko to, co będzie lub było robione z budżetu gminy, a nie województwa. Podam tylko przykład dopłaty do wody. Krojczyn płaci dużo więcej. Natomiast w okolicach Dobrzynia dopłata w całości jest do celów produkcyjnych.
Henryk Domeradzki – Przewodniczący Rady Miejskiej. U nas nie ma dopłaty do celów produkcyjnych.
Jerzy Wasiołek – radny. Nie ma u nas żadnej równości.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek radnego Wasiołka.
Wyniki głosowania: za-3, wstrz-1, przeciw-1. Wniosek został odrzucony.
Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2014 i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 13 radnych
Przeciw –1
Wstrzymało się - 1
Uchwała została podjęta większością głosów.
do punktu 5 p-pkt „f”
Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta
i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2014-2027 omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – Skarbnik.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący RM odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 14 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 1
Uchwała została podjęta większością głosów.
do punktu 5 p-pkt „g”
Projekt uchwały w sprawie zasad sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilno-prawny omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – Skarbnik.
Zgodnie z art. 59 ustawy o finansach publicznych, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Miastu i Gminie Dobrzyń Nad Wisłą oraz jego jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych w uchwale Rady Miejskiej. Uchwała ta pozwoli na uporządkowanie i ujednolicenie w Gminie postępowań w wyżej wymienionych sprawach. Dotychczasowa uchwała Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą w tej sprawie, z uwagi na nieaktualność podstawy prawnej po zmianie przepisów ustawy o finansach publicznych, traci moc z dniem wejścia w życie niniejszej.
Wobec braku pytań Przewodniczący RM odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie:
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta.
do punktu 5 p-pkt „h”
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Gminę Dobrzyń nad Wisłą Porozumienia z Gminą Miasto Włocławek w sprawie wzajemnej współpracy przy realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Włocławka omówił Pan Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza.
W okresie programowania funduszy europejskich na lata 2014 – 2020 środki finansowe w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego wydatkowane będą nie tylko na drodze konkursowej, ale również przeznaczone będą na specjalne obszary rozwoju tzw. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne bądź Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne realizowane są fakultatywnie w miastach o charakterze regionalnym, subregionalnym i na obszarach powiązanych z nimi funkcjonalnie. Realizacja ZIT w tych obszarach miejskich zależy od decyzji samorządów poszczególnych województw. W powyższym przypadku obszar, na którym realizowany jest instrument ZIT uzgadniany jest wspólnie przez samorząd województwa oraz gminy zainteresowane realizacją ZIT, a następnie dokładnie określony w stosownej uchwale zarządu województwa.
Dobrzyń nad Wisłą wraz z Gminą Miasto Włocławek, Gminą Włocławek, Gminą Brześć Kujawski, Gminą Lubanie, Gminą Fabianki, Gminą Choceń, Gminą Miasto Kowal, Gminą Kowal oraz Gminą Bobrowniki utworzą wspólny obszar Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Włocławka.
Warunkiem przystąpienia do ww. struktury jest podjęcie przez Radę uchwały wyrażającej zgodę na powyższe, stąd wywołuję niniejszą uchwałę.
Jerzy Wasiołek – radny. Czy środki gwarantowane na jednego mieszkańca na pewną spłyną?
Ryszard Bartoszewski – musi być strategia, w której będą zapisane zadania czy inwestycje i np., jeżeli będzie droga, która będzie przebiegała przez trzy gminy to wszystkie te gminy powinny to zadanie zrealizować.
Jerzy Wasiołek – radny. Porozumienia nie da się zerwać. Trzeba podjąć przemyślaną decyzję abyśmy na tym nie stracili.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta
do punktu 5 p –pkt „ i”
Radni odnieśli się do skargi złożonej na działania burmistrza.
Ewa Tomczyk – radna. Jest dość obszerna informacja pod względem prawnym. Ja skierowałam do RIO pismo z prośbą o przeprowadzenie kontroli w temacie poruszonym w tym piśmie. Mam jeszcze pytanie gdzie na spotkaniu była część merytoryczna tej analizy, nie było sprawdzania żadnych wydatków na osp. Będę zmuszona dalej ten temat przekazać.
Ludomir Bylicki – radny. Poświęciliśmy czas tej sprawie, mamy interpretację prawną, z którą się nie dyskutuje. Myślę, że macie konflikt na podłożu sołeckim.
Ewa Tomczyk – radna. Jeżeli RIO przekazała skargę do rozpatrzenia to rada powinna rzetelnie się tym zająć. Nie było żadnej kontroli tak, więc na podstawie, czego zostało napisane uzasadnienie?
Wobec dalszej dyskusji przewodniczący RM odczytał uchwałę dot. rozpatrzenia skargi i zarządził głosownie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15. / radna Tomczyk nie brała udziału w głosowaniu/
Za – 11 radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 3
Uchwała została podjęta skarga odrzucona.
do punktu 5 p-pkt „j”
Burmistrz MiG zapoznał zebranych z projektem uchwały w sprawie zamiaru połączenia samorządowych instytucji Kultury tj. Biblioteki Publicznej w Dobrzyniu nad Wisłą i Dobrzyńskiego Domu Kultury „Żak”
Jerzy Wasiołek – radny. Na jednym posiedzeniu komisji oświaty zapada decyzja o połączeniu, a na następnych posiedzeniach decyzje ulegają zmianie. Zróbmy cos dla tej gminy, co mają do tego wybory. W trzech jednostkach jest 3 dyrektorów. W to miejsce powinni być zatrudnieni animatorzy kultury, którzy tą kulturę będą tworzyć. Proszę o poparcie tego wniosku i to nie, dlatego, że zgłosił to radny Wasiołek. Na korytarzach słychać inne głosy natomiast po wejściu na salę obrad wszystko się zmienia.
Ludomir Bylicki – radny. Pan Wasiołek nie powinien mówić o hipokryzji. Jeżeli będę przekonany o oszczędnościach to będę za.
Wioletta Suska – radna. Od początku naszej kadencji ten temat jest omawiany pod kątem połączenia. Również i dla nas radnych decyzja o powołaniu dyrektora biblioteki była wielkim zaskoczeniem.. uważam również, że będą oszczędności tym bardziej, że obie instytucje działają w jednym budynku.
Kazimierz Janecki – radny. Uważam, że jeżeli ocena tych instytucji wypadła pozytywnie to nie ruszać tego tematu. Nie dlatego, że zbliżają się wybory, ponieważ dla mnie to nie ma znaczenia.
Jerzy Wasiołek – radny. Uzasadnienie tej uchwały jest dobre i jestem za połączeniem. Ja też nie przeczę, że pracują dobrze, ale to nie znaczy, że może być jeszcze lepiej.
Wioletta Suska – radna. Myślę, że powinno być zapewnienie władz, że nikt
z pracowników tych instytucji nie straci pracy.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczący odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 4 radnych
Przeciw –8
Wstrzymało się - 3
Uchwała nie została podjęta.
do punktu 5 p-pkt „k”
Projekt uchwały w sprawie uchwały zmieniającej w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – Skarbnik.
Stosownie do art. 6 l znowelizowanej ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rada Miejska Dobrzyń nad Wisłą zobowiązana jest do określenia w drodze uchwały terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc po uwagę warunki miejscowe.
Uchwała przewiduje, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą uiszczane miesięcznie do 10 dnia każdego miesiąca, następującego po miesiącu, którego obowiązek ponoszenia opłaty dotyczy.
Zmiana terminu wnoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc grudzień ma istotne znaczenie dla ewidencji należności. Ustalony termin wniesienia opłaty do 31 grudnia danego roku umożliwi właściwe ustalenie należności od podatników, jak również sprawną ewidencję wpłat po zamknięciu rocznym.
Wobec braku pytań przewodniczący Rady miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15radnych
Przeciw –0
Wstrzymało się - 0
Uchwała została podjęta.
do punktu 6
Jerzy Wasiołek złożył wniosek w sprawie utworzenia zakładu gospodarki komunalnej.
Ewa Tomczyk złożyła wniosek w sprawie naprawy uszkodzonego przepustu drogowego.
Wiesław Jaworski złożył wniosek w sprawie uporządkowania działki gminnej w Płomianach oraz wycięcia krzewów.
Wioletta Suska złożyła wniosek w sprawie przełożenia bramy przy posesji nr 32.
Paweł Bielicki złożył wniosek w sprawie modernizacji ul. Słowackiego, a Kilińskiego.
Damian Ptaszyński złożył wniosek w sprawie skoszenia trawy przy drogach gminnych.
Czesław Orłowski – sołtys sołectwa Mokówko złożył wniosek w sprawie zabezpieczenia mostku drogowego / zbyt wysoka skarpa/.
Ewa Więckowska sołtys sołectwa Michałkowo złożyła wniosek w sprawie zmiany lokalizacji lokalu wyborczego.
do punktu 7
Pan Jacek Waśko – „byłem mieszkańcem Dobrzynia i przysłuchuję się z uwagą Państwa dyskusji, uważam, że dwie kadencje Państwo przespaliście” Pan Waśko zwrócił uwagę również na to, że Pan Burmistrz nie skorzystał z możliwości pozyskania środków z UE na inwestycje np. dotyczące poprawy, jakości wody. Powiedział również „pogrążyła Was Hala, której kwota zablokowała możliwość skorzystania ze środków zewnętrznych. Państwo zniszczyliście 8 lat”.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Henryk Domeradzki przerwał wypowiedź Panu Waśko stwierdzając, że jest to wystąpienie polityczne związane ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi, a dzisiejsza sesja nie jest miejscem do tego typu wystąpień.
do punktu 8
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady trzydziestej dziewiątej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady trzydziestej dziewiątej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała : Przewodniczący Rady Miejskiej
Renata Kwiatkowska Henryk Domeradzki