Protokół Nr III/2014
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 19 grudnia 2014 roku
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, a zakończono o godzinie dwunastej trzydzieści. Miejsce obrad sala konferencyjna w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady trzeciej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Jerzy Żurawski stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło: 15 radnych, 24 przewodniczących rad sołeckich oraz goście zaproszeni.
(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 2 do niniejszego protokółu).
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników.
Następnie zapytał radnych czy są uwagi do protokołów z I i II Sesji Rady Miejskiej, które wyłożone były w biurze rady. Wobec braku uwag, zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu z I Sesji Rady Miejskiej: został przyjęty 15 głosami za, przeciw -0, wstrz. - 0.
Następnie zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu z II Sesji Rady Miejskiej. Wyniki głosowania: za – 15, przeciw – 0, Wstrz. – 0. Protokół został przyjęty.
Przewodniczący rady Miejskiej odczytał proponowany porządek obrad, po czym spytał czy są propozycje zmiany porządku obrad. Wobec powyższego Przewodniczący zaproponował wprowadzenie do punktu 2 p-pkt”g” projekt uchwały w sprawie: ustalenia wysokości diet dla radnych oraz sposoby ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych. Uzasadnił tym, że, obowiązująca uchwała miała m.in. zapisy imienne zastępców przewodniczącego rady miejskiej, które w obecnej kadencji są już nieaktualne.
Następnie zapytał, kto jest za wprowadzeniem proponowanej zmiany do porządku obrad. Jednogłośnie 15 głosami –za porządek obrad został zmieniony.
Porządek obrad po zmianach:
- Sprawy proceduralne.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zmian budżetu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na 2014 rok,
b) powołania składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą,
c) powołania Komisji Rewizyjnej,
d) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2015,
e) wyboru przedstawicieli Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do Związku Miast Nadwiślańskich w Toruniu,
f) wyboru przedstawicieli Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do Stowarzyszenia Gmin Ziemi Dobrzyńskiej,
g) ustalenia wysokości diet dla radnych oraz sposoby ustalania należności
z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych.
3. Informacje, wolne wnioski i zapytania.
4. Zakończenie obrad III Sesji Rady Miejskiej.
do punktu 2 p-pkt „a”
Pani Agnieszka Ziółkowska – Skarbnik omówiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na 2014 rok.
Zwiększa się budżet Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą o 3.825,60 zł:
- Kwota 1.425,60 zł pochodzi z tytułu 1% odpisu – darowizny dla Szkoły Podstawowej w Kroczynie i Dyblinie, z przeznaczeniem na zakup pomocy dydaktycznych, nagród dla uczniów oraz materiałów dla uczniów biorących udział w kołach zainteresowań.
- Kwota 2.400,00 zł pochodzi z tytułu opłat za pobyt dzieci w przedszkolu
i przeznacza się na zakup pomocy dydaktycznych i zabawek.
Zmniejsza się o 2.000,00 zł inwestycję „Zakup pieca CO dla OSP
Krojczynie”, a środki te przenosi się na bieżące wydatki związane
z utrzymaniem operacyjnym OSP.
Wobec braku pytań przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15, przeciw – 0,
Wstrz. – 0.
Uchwała została podjęta.
do punktu 2 p-pkt „b”
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że zgodnie z ustawą rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje rady miejskiej. W statucie gminy, który nadal obowiązuje przewidzianych jest pięć komisji:
Komisja Rewizyjna składająca się z trzech radnych,
Komisja Budżetu i Finansów Publicznych składająca się z siedmiu radnych,
Komisja Oświaty, Kultury i Sportu składająca się z siedmiu radnych,
Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych i Bezpieczeństwa Publicznego,
Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego składająca się z siedmiu radnych.
Poinformował również, że radny może być członkiem najwyżej dwóch komisji. Następnie poprosił o zgłaszanie kandydatur do poszczególnych komisji.
Komisja Budżetu i Finansów Publicznych:
- Radny Mirosław Mierzejewski – wyraził zgodę,
- Radny Krzysztof Wyszyński – wyraził zgodę,
- Radny Domeradzki Henryk – wyraził zgodę,
- Radny Wiesław Jaworski – wyraził zgodę,
- Radny Grzegorz Raszkiewicz – wyraził zgodę,
- Radny Piekarski Przemysław – wyraził zgodę,
- Radna Tomczyk Ewa – wyraziła zgodę.
Komisja Oświaty, Kultury i Sportu:
- Radna Grudzińska Jadwiga – wyraziła zgodę,
- Radna Masztakowska – Struś Anna – wyraziła zgodę,
- Radny Jerzy Wasiołek – wyraził zgodę,
- Radny Henryk Domeradzki – wyraził zgodę,
- Radny Piekarski Przemysław – wyraził zgodę,
- Radna Waśko Maria – wyraziła zgodę,
- Radny Augustowski Jacek – wyraził zgodę.
Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych i Bezpieczeństwa Publicznego,
- Radna Tomczyk Ewa – wyraziła zgodę.
- Radny Kowalewski Sławomir – wyraził zgodę,
- Radna Grudzińska Jadwiga – wyraziła zgodę,
- Radna Masztakowska – Struś Anna – wyraziła zgodę,
- Radna Waśko Maria – wyraziła zgodę,
- Radny Augustowski Jacek – wyraził zgodę.
- Radny Kołaczyński Marek – wyraził zgodę.
Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego:
- Radny Jerzy Wasiołek – wyraził zgodę,
- Radny Grzegorz Raszkiewicz – wyraził zgodę,
- Radny Mirosław Mierzejewski – wyraził zgodę,
- Radny Krzysztof Wyszyński – wyraził zgodę,
- Radny Wiesław Jaworski – wyraził zgodę,
- Radny Kowalewski Sławomir – wyraził zgodę,
- Radny Kołaczyński Marek – wyraził zgodę.
Rada nie wniosła uwag do składów osobowych stałych komisji.
Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził kilkuminutową przerwę
w celu ukonstytuowania się poszczególnych komisji – wyboru przewodniczących i wiceprzewodniczących komisji.
Po przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie powołania stałych komisji rady miejskiej
i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 0.
Uchwała została podjęta.
Komisja Budżetu i Finansów
Lp. |
Imię i nazwisko |
Funkcja |
1. |
Wiesław Jaworski |
Przewodniczący |
2. |
Henryk Domeradzki |
z-ca Przewodniczącego |
3. |
Mirosław Mierzejewski |
Członek |
4. |
Przemysław Piekarski |
Członek |
5. |
Grzegorz Raszkiewicz |
Członek |
6. |
Ewa Tomczyk |
Członek |
7. |
Krzysztof Wyszyński |
Członek |
Komisja Oświaty, Kultury i Sportu
Lp. |
Imię i nazwisko |
Funkcja |
1. |
Anna Masztakowska - Struś |
Przewodnicząca |
2. |
Jadwiga Grudzińska |
z-ca Przewodniczącego |
3. |
Jacek Augustowski |
Członek |
4. |
Henryk Domeradzki |
Członek |
5. |
Przemysław Piekarski |
Członek |
6. |
Jerzy Wasiołek |
Członek |
7. |
Maria Waśko |
Członek |
Komisja Zdrowia, Spraw Socjalnych i Bezpieczeństwa Publicznego
Lp. |
Imię i nazwisko |
Funkcja |
1. |
Marek Kołaczyński |
Przewodniczący |
2. |
Jacek Augustowski |
z-ca Przewodniczącego |
3. |
Jadwiga Grudzińska |
Członek |
4. |
Anna Masztakowska-Struś |
Członek |
5. |
Sławomir Kowalewski |
Członek |
6. |
Ewa Tomczyk |
Członek |
7. |
Maria Waśko |
Członek |
Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego
Lp. |
Imię i nazwisko |
|
1. |
Mirosław Mierzejewski |
Przewodniczący |
2. |
Krzysztof Wyszyński |
z-ca Przewodniczącego |
3. |
Wiesław Jaworski |
Członek |
4. |
Marek Kołaczyński |
Członek |
5. |
Sławomir Kowalewski |
Członek |
6. |
Grzegorz Raszkiewicz |
Członek |
7. |
Jerzy Wasiołek |
Członek |
do punktu 2 p-pkt “c”
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o zgłoszenie kandydatur do Komisji Rewizyjnej. Zgłoszeni zostali:
1. Radny Sławomir Kowalewski – wyraził zgodę,
2. Radna Waśko Maria – wyraziła zgodę,
3. Radny Augustowski Jacek – wyraził zgodę.
Radni nie wnieśli zastrzeżeń do składu osobowego komisji rewizyjnej.
Następnie zostało zarządzone głosowanie składu osobowego komisji rewizyjnej.
Wyniki głosowania
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 0.
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o zgłoszenie kandydatury Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Zgłoszony został Radny Sławomir Kowalewski – wyraził zgodę oraz Jacek Augustowski – nie wyraził zgody.
Wobec braku innych propozycji Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził głosowanie w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej – Radnego Sławomira Kowalewskiego.
Wyniki głosowania
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za – 13,
Przeciw – 1,
Wstrz. – 2.
Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej został Radny Sławomir Kowalewski.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały w sprawie powołania komisji rewizyjnej i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za – 13,
Przeciw – 1,
Wstrz. – 2.
Komisja Rewizyjna została powołana w składzie:
1. Radny Sławomir Kowalewski – Przewodniczący
2. Radny Augustowski Jacek,
3. Radna Waśko Maria – członek
do punktu 2 p-pkt „d”
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2015 omówiła Pani Krystyna Pawłowska – Pełnomocnik ds. związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii stanowi podstawę do praktycznej realizacji zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 ze zm.) i ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.z 2012r., poz.124 ze zm.), na terenie Gminy .
Występowanie problemów alkoholowych i problemów dotyczących narkomanii w środowisku stwarza poważne zagrożenie dla kondycji zdrowotnej i moralnej społeczeństwa oraz niesie z sobą ogromne skutki społeczne i ekonomiczne. Przeciwdziałanie tym zagrożeniom wymaga systematycznej i właściwie zorganizowanej działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałanie narkomanii.
Podejmowanie tych działań jest ustawowym zadaniem własnym gminy.
W związku z powyższym zasadne jest podjęcie Uchwały Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą w tej sprawie.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za – 15,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 0.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
do punktu 2 p-pkt „e”
Projekt uchwały omówił Przewodniczący Jerzy Żurawski. Uchwałą Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, Miasto i Gmina Dobrzyń nad Wisłą
jest członkiem Związku Miast Nadwiślańskich, który swoim zakresem obejmuje Miasta i Gminy leżące nad rzeką Wisłą, u jej źródeł, w delcie i starorzeczu. Przystąpienie ma na celu nawiązanie bliższej współpracy z innymi ośrodkami w zakresie efektywnego wykorzystania wód Wisły oraz zagospodarowania terenów pod kątem turystyczno-rekreacyjnym, krajobrazowym, a także
w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Delegowany spośród rady jest jeden przedstawiciel.
Wobec braku pytań Przewodniczący RM poprosił o zgłaszanie kandydatur.
Zgłoszony został Radny Przemysław Piekarski – wyraził zgodę oraz Jerzy Wasiołek – nie wyraził zgody.
Następnie zostało zarządzone głosowanie w sprawie delegata Pana Przemysława Piekarskiego.
Wyniki głosowania
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za – 11,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 4.
Uchwała została podjęta do Zgromadzenia Związku Miast Nadwiślańskich
w Toruniu został delegowany Radny Przemysław Piekarski.
do punktu 2 p-pkt „f”
Projekt uchwały w sprawie wyboru przedstawicieli Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do Stowarzyszenia Gmin Ziemi Dobrzyńskiej omówił Przewodniczący RM.
Uchwałą Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z 1996 roku Miasto i Gmina Dobrzyń nad Wisłą jest członkiem założycielem Stowarzyszenia Gmin Ziemi Dobrzyńskiej w Dobrzyniu nad Wisłą. Zgodnie z statutem stowarzyszenia, każda gmina musi być reprezentowana przez 2 przedstawicieli w Zgromadzeniu, z czego jedna osoba pochodzi z organu wybieralnego gminy, druga osoba może pochodzić z grona mieszkańców, osoby te delegowane są na 4 letnią kadencję.
Wskazane jest, aby reprezentanci związania byli z historią regionu, edukacją, kulturą oraz promocją Ziemi Dobrzyńskiej.
Zgłoszone kandydatury:
Bartoszewski Ryszard,
Jacek Augustowski
Anna Bigoszewska
Radna Ewa Tomczyk zasugerowała, aby wybrana została jedna osoba z pośród sołtysów, nie było wskazania imiennego.
Radna Anna Masztakowska –Struś zwróciła uwagę na fakt, że osoba delegowana powinna mieć rozeznanie dot. historii Ziemi Dobrzyńskiej, którą to wiedzę posiada zgłoszony Pan Ryszard Bartoszewski, ponieważ od wielu lat funkcjonuje w tym Stowarzyszeniu.
Wobec braku dalszej dyskusji i zgłoszeń Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził głosowanie:
Wyniki głosowania:
Pan Ryszard Bartoszewski za -8 głosów,
Radny Jacek Augustowski za-15 głosów,
Pani Anna Bigoszewska za- 6 głosów.
Do Zgromadzenia stowarzyszenia Gmin ziemi dobrzyńskiej zostali delegowani:
Radny Jacek Augustowski i Pan Ryszard Bartoszewski.
do punktu 2 p-pkt”g”
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych oraz sposoby ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej i poprosił o dyskusję.
Radny Jerzy Wasiołek zgłosił wniosek w sprawie obniżenia diet o 50% uzasadniając tym, że powinna to być praca społeczna.
Przewodniczący w/w wniosek poddał pod głosowanie.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za -3 głosy,
Przeciw – 12,
Wstrz. – 0
Wniosek został odrzucony.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził głosowanie w sprawie projektu uchwały.
Wyniki głosowania:
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15.
Za -12 głosy,
Przeciw – 3,
Wstrz. – 0
Uchwała została podjęta.
do punktu 3
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą – Jacek Waśko poinformował zebranych o sprawach personalnych w urzędzie:
1. Pani Elżbieta Habasińska została powołana na stanowisko Kierownika USC, natomiast Pani Ewa Sobocińska-Furmanek przeszła do referatu podatków.
2. Z dniem 31 grudnia 2014r. został odwołany z funkcji zastępcy burmistrza Pan Ryszard Bartoszewski, któremu przysługuje 3 miesięczny okres wypowiedzenia. Do końca grudnia poinformuje radę o kandydacie na to stanowisko.
3. Pani Grażyna Habasińska – Sekretarz z dniem 1 kwietnia 2015 przechodzi na emeryturę.
Pan Burmistrz poinformował również, że celem lepszego wykorzystania hali, będzie ona dostępna w piątki od godz. 19.
Ponadto mówił o dostarczeniu nowych filtrów do wody, które będą zamontowane w I kwartale przyszłego roku. Poprawi to, jakość wody. Jest to drogi zakup, ale będą one również wykorzystane do stacji docelowej uzdatniania wody. Sygnalizował również o spięciu ujęcia wody w jeden system, który będzie również zabezpieczeniem w razie awarii jednej ze stacji uzdatniania wody.
Mówił również o powołaniu przez radę komisji statutowej, ponieważ obecnie obowiązujące statuty wymagają korekty.
Przetarg na wywóz śmieci wygrała SITA z Płocka. Pan Burmistrz powiedział, że nie będzie brał odpowiedzialności za to, jednak stawki za śmieci będą podwyższone, ale to nie jest od nas zależne.
Został przeprowadzony przetarg na odśnieżanie dróg. Na pewno będzie sprawdzała, jakość działania tych firm.
Schemat organizacyjny urzędu jest w trakcie zmian.
Jest również pozytywna opinia RIO dotycząca budżetu gminy na 2015 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej.
Henryk Domeradzki – radny, zapytał, co z pozostałymi osobami w wieku emerytalnym.
Burmistrz – będę kontynuował te sprawy, poinformowałem o sprawach bieżących.
Jerzy Żurawski – powinny być wykorzystane urlopy przez osoby odchodzące na emeryturę, aby zmniejszyć koszty.
Burmistrz – tak w okresie wypowiedzenia będzie to realizowane.
Grzegorz Raszkiewicz – radny. Co z salami gimnastycznymi przy szkołach wiejskich? Uważam, że powinny również być wykorzystane. Nie wszyscy rodzice mogą dowozić dzieci do Dobrzynia.
Burmistrz – Pan Dyrektor ZOS Grzegorz Mazurek przygotuje raport
i propozycje wykorzystania tych sal na najbliższą sesję.
Raszkiewicz Grzegorz – radny. Dlaczego nie ma kompostowania śmieci?
Mirosław Mierzejewski – radny. Przecież każdy ma możliwość kompostowania, jeśli tylko na to pozwalają warunki.
Burmistrz – przetarg został rozstrzygnięty i musimy to respektować teraz już nic nie mogę zrobić. Jeżeli będzie jednak możliwość to się wycofamy i będziemy szukać lepszych rozwiązań.
Jerzy Wasiołek – radny. Mówiłem niejednokrotnie, aby przetarg był wcześniej przygotowany wówczas był by czas na analizę. Co do specyfikacji pytałem, dlaczego jest wykazanych 78 gosp. z utrudnionym dojazdem, chyba, dlatego aby zwiększyć koszty. Można zmienić dużo tylko trzeba podejść do tego poważnie.
Grzegorz Raszkiewicz – radny. Integracja jest potrzebna, ale nie tylko dla Dobrzynia. W Grochowalsku np. budynek niszczeje, ponieważ nie jest ogrzewany, jak również udostępniany młodzieży i mieszkańcom.
Burmistrz – będę miał spotkanie w styczniu z członkami OSP to będziemy
o tym również rozmawiać.
Raszkiewicz Grzegorz – radny. Następna sprawa to podorywanie dróg gminnych. Dlaczego nikt tego nie pilnuje? Trzeba karać tych gospodarzy, co to robią. Raz w roku pracownik urzędu powinien pojechać i dokonać pomiaru tych dróg, ponieważ właścicielem jest gmina.
Radca prawny. Musimy wiedzieć czyja jest to droga. Musi to być na pewno własność gminy i być wpisana do rejestru gruntów. Trzeba zrobić weryfikację
i najważniejszą sprawa jest informacja z terenu. Pomiaru dokonuje geodeta.
Pan Burmistrz poinformował również, że uczestniczył w wielu wigiliach różnych grup społecznych.
Krystyna Pawłowska – Kierownik MGOPS prosiła o wzmożoną czujność
w okresie zimowym, jeśli chodzi o osoby samotne i chore, aby w sytuacji niepokojącej zgłaszać do MGOPS
Na zakończenie Sesji Przewodniczący Rady Miejskiej złożył wszystkim życzenia świąteczne.
do punktu 4
Przewodniczący Rady – Jerzy Żurawski kończąc obrady trzeciej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady trzeciej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała : Przewodniczący Rady Miejskiej
Renata Kwiatkowska Jerzy Żurawski