Protokół Nr XXIV/2013
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 28 stycznia 2013 roku
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, zakończono o godzinie czternastej Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta i Gminy
w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady dwudziestej czwartej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło: 14 radnych, 21 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.
(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 3 do niniejszego protokółu).
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał radnych czy są uwagi do protokółów
z XXII i XXIII Sesji Rady Miejskiej, które wyłożone były w biurze rady. Wobec braku uwag zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu z XXII Sesji Rady Miejskiej został przyjęty 14 głosami za, przeciw -0, wstrz -0.
Wyniki głosowania protokółu XXIII Sesji Rady Miejskiej
Za – 14,
Przeciw 0,
Wstrz. 0.
Protokóły zostały przyjęte.
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie przeczytał proponowany porządek obrad, po czym spytał czy są propozycje zmiany porządku obrad. Zmian nie zgłoszono.
do punktu 2
Informację organu wykonawczego i pracy urzędu przedstawił Pan Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza.
Pytań brak.
do punktu 3 p-pkt „a”
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2013 omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – insp. ds. księgowości.
Dochody
Zwiększenie 228.401,00 zł.
Dotacja celowa na realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – 228.401,00 zł.
Wydatki
Zwiększenie 22.401,00 zł.
Realizacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – 228.401,00 zł. Przeniesienie 3.000 zł. z bieżącego utrzymania dróg na dopłatę do wody
i ścieków. Pozostałe przeniesienia spowodowane są zwiększeniem wydatków
w trakcie realizacji budżetu.
Ludomir Bylicki – radny. Co jest dotacją rozwojową, a co dotacją przedmiotową?
Agnieszka Ziółkowska – insp. ds. księgowości. Dotacja rozwojowa to kapitał ludzki, natomiast przedmiotowa to dopłata do wody.
Wobec braku dalszych pytań przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2013 i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład radnych 15, obecnych 14.
Wyniki głosowania:
Za- 13,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 1.
Uchwała została podjęta.
do punktu 3 p-pkt „b”
Projekt uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina Dobrzyń nad Wisłą, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów omówił Pan Andrzej Stępczyński – insp. ds. dróg
i gosp. komunalnej.
Ustawa z dnia 16 grudnia 2010r., o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011r., Nr 5, poz. 13), która weszła w życie z dniem 1 marca 2011r. stanowi, iż do zadań gminy należy określenie przystanków komunikacyjnych, których jest właścicielem lub zarządzającym, udostępnionych dla operatorów
i przewoźników oraz określenie zasad korzystania z tych obiektów. Zgodnie
z art. 16 ust. 1 w/w ustawy, ustalenie tych zasad następuje w drodze uchwały podjętej przez właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego. Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 14.
Wyniki głosowania:
Za – 14,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 0.
Uchwała została podjęta.
do punktu 3 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2013-2020” omówiła Pani Magdalena Turkiewicz.
Strategia Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2013-2020 jest dokumentem określającym kierunki rozwoju gminy na najbliższe lata. Jej celem jest wskazanie wizji oraz celów strategicznych wraz z celami operacyjnymi
i planowanymi zadaniami, których realizacja w określonym horyzoncie czasowym przyczyni się do wszechstronnego rozwoju gminy.
W ciągu lat, które upłynęły od momentu uchwalenia poprzedniej Strategii nastąpiło wiele przemian społecznych i gospodarczych. Ponadto zmieniły się uwarunkowania zewnętrzne spowodowane przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Wpłynęło to w sposób znaczący na podejście do inwestycji
i realizacji projektów przez samorządy. Zarówno czas, jaki minął od uchwalenia pierwotnego dokumentu, jak i wpływ środków pomocowych i integracja z UE
to główne przesłanki, które wpłynęły na decyzję o przystąpieniu do opracowania nowego dokumentu strategicznego.
Obecny dokument został przygotowany w ramach pilotażowego projektu „Decydujmy Razem”. Wzmocnienie mechanizmów partycypacyjnych
w kreowaniu i wdrażaniu polityk publicznych oraz podejmowaniu decyzji publicznych”, współfinansowanego ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Najważniejsze elementy Strategii (m.in. wizja, analiza SWOT, cele, zadania) zostały wypracowane przez Zespół Partycypacyjny, podczas warsztatów strategicznych, odbywających się w okresie od marca do grudnia 2012 r. W warsztatach uczestniczyli przedstawiciele różnych środowisk lokalnych z terenu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz opiekunowie z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej – doradca merytoryczny i koordynator regionalny. Przy konstruowaniu Strategii uwzględniono również opinie mieszkańców zebrane podczas badania ankietowego przeprowadzonego w maju 2012 r. Zasadnicza perspektywa czasowa obecnej Strategii została określona do 2020 r., przy czym przyjęto, że częścią składową dokumentu będzie plan działań o mniejszym horyzoncie czasowym, obejmującym lata
2013 – 2015.
Projekt Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata
2013-2020 został poddany konsultacjom społecznym poprzez zorganizowanie dziesięciu otwartych spotkań konsultacyjnych w różnych miejscowościach oraz poprzez zamieszczenie dokumentu na stronie internetowej www.dobrzyn.pl. Konsultacje odbywały się od 8 listopada do 30 listopada 2012 r. Przyjęte
w wyniku konsultacji wnioski zostały uwzględnione w projekcie Strategii.
Kazimierz Janecki – radny. Co ta strategia nam daje? Moje odczucie jest takie, że chodzi o wydatki. W moim pojęciu jest tak, że to gminie nic nie daje. Ja nie będę głosował za tym.
Sławomir Kowalewski – radny. Ja natomiast uważam inaczej. Strategia będzie potrzebna np. w momencie ubiegania się o środki zewnętrzne. Program strategii musi być opracowany, ponieważ w innym przypadku nie mamy szans na pozyskanie środków zewnętrznych.
Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza. Poprzedni dokument, jeżeli chodzi
o strategię jest już nie ważny. Wiele zadań tak jak powiedział radny Kowalewski nie będziemy mogli zrealizować bez strategii. Jest to dokument programowy o charakterze ogólnym.
Ewa Tomczyk – radna. Również uczestniczyłam w konstrukcji tego programu. Jest to dokument przygotowany na przyszłość.
Teresa Orbaczewska – radna. Samego dokumentu nie kwestionuję. Problem jest w tym, jakie wnioski wyciągamy z tego np., co zrobić, aby było lepiej? Z jaką częstotliwością będziemy korzystać i bazować na tym dokumencie.
Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza. W trakcie konstruowania strategii wiele wskazówek uzyskaliśmy od mieszkańców.
Ludomir Bylicki – radny. Sama idea opracowania strategii jest dobra. Nasuwa się pytanie, co dalej? Uważam, że powinniśmy wrócić do poprzedniego dokumentu i przeanalizować, co udało nam się zrobić. Uważam, że Pan zastępca Bartoszewski powinien tego dopilnować. Nie powinno to się skończyć na samym tylko opracowaniu strategii.
Wanda Hetflajsz – radna. Było by dobrze, aby nie była to sama teoria. Może było by dobrze, aby to fachowo wykorzystać i wdrożyć w praktykę.
Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza. Jeżeli chodzi o kierunki i realizację były uwagi i wskazówki. Zawsze ten dokument można zmienić. Będzie powołany 10-osobowy zespół monitorujący ten program i raz do roku będzie składana informacja radzie w tym temacie.
Wioletta Zajączkowska – radna. Jest trochę niepokojący mały udział mieszkańców. Uważam, że trzeba bardziej obrazowo wyjść do ludzi, aby im to przedstawić i zachęcić ich do współpracy.
Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza. Przyznaję, że zaangażowanie społeczeństwa jest różne. Były organizowane spotkania w poszczególnych sołectwach i wyglądało to różnie. Będziemy oczywiście próbować.
Wobec braku dalszych pytań przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 14.
Wyniki głosowania:
Za – 13,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 1.
Uchwała została podjęta.
do punktu 3 p-pkt „d”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia
w wodę” na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą z ujęcia w miejscowości Chalin i Grochowalsk omówił Pan Roman Składanowski – insp. ds. zaopatrzenia
w wodę i odpr. ścieków.
Postawą do ustalenia taryf (cen i stawek) za dostawę
i odprowadzanie ścieków są przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r.
o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków
(Dz. U. 2006, Nr 123, poz. 858 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 26 czerwca 2006 roku w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. 2006, Nr 127, poz.886).
Stosownie do art. 24 ust 2 w.w ustawy Zakład Wodociągów i Kanalizacji, Andrzej Wyszyński, z siedzibą w Dobrzyniu nad Wisłą, przy ul. 22-go Stycznia 3, przedstawił w dniu 14-12-2012 r. wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą z ujęcia w miejscowości Chalin i Grochowalsk, na okres od 1 marca 2013 r. do 28 lutego 2014 r., który zakłada wzrost taryfy za wodę o 5,26 % dla wszystkich odbiorców.
Zgodnie z 24 ust.4 w.w ustawy Burmistrz Miasta i Gminy sprawdził zgodność wniosku z przepisami ustawy i dokonał weryfikacji kosztów związanych ze świadczeniem usług za poprzedni rok obrachunkowy pod względem celowości ich ponoszenia nie wnosząc uwag przy założonej marży zysku 10,65 %.
Koszty ujęte w taryfie ustalone zostały na postawie wzrostu poszczególnych pozycji kosztowych przy uwzględnieniu wskaźnika inflacji na optymalnie niskim poziomie dla odbiorców usług i równocześnie na poziomie bezpiecznym dla prowadzenia działalności Zakładu Wodociągowo–Kanalizacyjnego.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę ·o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały
i zarządził glosowanie.
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 14.
Wyniki głosowania:
Za- 13,
Przeciw – 1,
Wstrz. - 0.
Uchwała została podjęta.
do punktu 3 p-pkt „e”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia
w wodę” na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą z ujęcia w miejscowości Zaduszniki gm. Wielgie” omówił Pan Roman Składanowski – insp. ds. zaopatrzenia w wodę i odpr. ścieków.
Zakład Wodociągów i Kanalizacji, Andrzej Wyszyński, ul. 22-go Stycznia 3, 7-610 Dobrzyń nad Wisłą przedłożył w dniu 14-12-2012 r. wniosek o zatwierdzenie taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą z ujęcia w miejscowości Zaduszniki, gm. Wielgie, będącym w zarządzie Sp. z o.o. Ekoflora, na okres od 1 marca 2013 do 28 lutego 2014 r., który zakłada 34,44 % wzrost opłaty za wodę dla wszystkich odbiorców.
Burmistrz Miasta i Gminy w ramach obowiązku wynikającego z art. 24 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę
i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, sprawdził zgodność wniosku
z przepisami ustawy i dokonał weryfikacji kosztów związanych ze świadczeniem usług za poprzedni rok obrachunkowy pod względem celowości ich ponoszenia nie wnosząc uwag.
Aktualnie obowiązująca cena sprzedaży wody pobieranej z ujęcia
w miejscowości Zaduszniki, gm. Wielgie wynosi 2,41 zł/m plus podatek VAT, co stanowi brutto 2,60 zł.
Proponowana podwyżka ceny za wodę, obejmuje wyłącznie kwotę stanowiącą wzrost ceny zakupu wody od Sp. z o.o. Ekoflora, co stanowi 0,90 zł/m3 brutto.
Nowa cena kupowanej wody wynosić będzie 3,50 zł/m3 brutto
i obowiązywać będzie od dnia 1 marca 2013 roku.
Nadmieniam, że podwyżka ceny wody kupowanej wynika
z umowy zawartej w dniu 01-08-1994 r. pomiędzy Urzędem Miasta
i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, a Sp. z o.o. Ekoflora, Słomczyn 51, 05-600 Grójec.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę
o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Wanda Hetflajsz – radna. Gmina została podzielona na lepszych i gorszych. Brakuje mi po prostu słów, na co się dzieje. To jest tak niesprawiedliwe
i bulwersujące, że nawet nie wymaga komentarza. Powstał „niewidzialny mur” gdzie są lepsi i gorsi. Mamy i tak szczęście, że Ekoflora nie podniosła stawki za wodę do 10 zł. Wiadomo, że słabszy nie ma żadnych szans, aby się bronić, my do takich w Krojczynie właśnie należymy. Woda potrzebna jest każdemu do życia i chyba nie trzeba tego nikomu tłumaczyć. Przecież nasze podatki wpływają do tej samej gminy. Chcemy być traktowani równo. To jest dzielenie ludzi i jest to w intencji gminy, aby wszyscy mieli sprawiedliwie a szczególnie, jeżeli dotyczy to stawek wody.
Sławomir Kowalewski – radny. Nie znam kwoty dofinansowania. Mam jednak wrażenie, że robione jest to od końca.
Roman Składanowski – jedynym rozwiązaniem, aby uniknąć tak wysokiej ceny wody z Ekoflory jest odłączenie się od tego ujęcia. Ta podwyżka jest dość skokowa. Takie są koszty, na które my nie mamy wpływu.
Elżbieta Zalewska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Krojczynie. Jako dyrektor szkoły i jednocześnie mieszkanka muszę powiedzieć, że jakość wody
sprzedawanej przez Ekoflorę jest bardzo zła. Obrazowo to wygląda tak, że bardzo często woda ma kolor piwa. Cena natomiast jest bardzo wysoka. Nie mamy na to wpływu, ale jako kupujący powinniśmy o tym myśleć. Ekoflora nie jest wcale zainteresowana naszym przyłączem, ponieważ w większości wykorzystują wodę jako przemysłową. Uważam, że powinniście Państwo myśleć o odłączeniu nas od Ekoflory.
Wanda Hetflajsz – radna. To wszystko leży w gestii gminy. Może negocjacje nie przebiegają tak jak powinny. Proszę jeszcze raz o równe traktowanie wszystkich mieszkańców.
Ludomir Bylicki – radny. Kiedy płaciliście więcej za wodę niż inni? My nie mamy wyboru ani wpływu na ich stawki.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz MiG. W Krojczynie jest taki problem, że część mieszkańców ma podpisane umowy z Ekoflorą. Następuje problem
z dopłatami, ponieważ musimy analizować to szczegółowo. Jest z tym problem. Jeżeli chcemy zmienić przyłącze to również z tym związane są bardzo wysokie koszty bez kredytu sobie nie poradzimy.
Teresa Orbaczewska – radna. Ja wywnioskowałam, że stawka wody jest jeszcze do negocjacji czy możemy jeszcze z Ekoflorą rozmawiać?
Składanowski Roman – raczej nie.
Kazimierz Janecki – radny. Ja tu słyszę, że są dwie stawki wody w Krojczynie, proszę mi to wyjaśnić.
Sławomir Kowalewski – radny. Część przyłącza wody była budowana od podstaw, natomiast niektórzy już mieli wcześniej podpisane umowy.
Teresa Orbaczewska – radna. Wracając do tych cen, o których mówimy. Czy ktoś pokusił się o wyliczenie cen realnych na utrzymanie tego? To ile w takim razie jest w punkcie wyjścia woda jest droższa wliczając wszystkie remonty
i zakup urządzeń.
Sławomir Kowalewski – radny. Wystarczy zbilansować wszystko od 1994 roku i koszt będzie nam znany.
Roman Składanowski – rurociąg budowany był w latach 70-tych pod kątem kombinatu w Nasiegniewie. Ci, co mieszkali wzdłuż tego wodociągu zostali przyłączeni. My swoją sieć wybudowaliśmy w latach 90-tych i podłączyliśmy się do głównego ujęcia Ekoflory.
Wanda Hetflajsz – radna. My zawsze płaciliśmy więcej za wodę. Czy Ci ludzie nie mogą rozwiązać umów?
Roman Składanowski – nie, ponieważ to nie jest nasza sieć wodociągowa,
a Ekoflory.
Ewa Tomczyk – radna. Są to zaniedbania wieloletnie. Uważam, że woda to priorytet. To oczywiste, że aby żyć musimy mieć wodę.
Wioletta Zajączkowska – radna. Czy ktoś kiedyś robił badania czy tej wody starczy na podłączenie Krojczyna?
Roman Składanowski – wszystkie takie działania zawsze poprzedzone są analizą.
Wanda Hetflajsz – radna. Ja uważam, że dopłata do stawek wody powinna być zachowana.
Wobec braku dalszej dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład Rady 15 radnych, obecnych 14.
Wyniki głosowania:
Za – 10,
Przeciw – 2,
Wstrz. – 2.
Uchwała została podjęta.
do punktu 3 p-pkt „f”
Projekt uchwały dot. uchylenia uchwały w sprawie „Dopłaty do taryfy
za dostawę wody” na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą z ujęcia
miejscowości Zaduszniki gm. Wielgie omówił Pan Roman Składanowski.
Proponowane uchylenie uchwały dotyczy dopłaty dla taryfowej grupy odbiorców – gospodarstwa domowe zaopatrywane w wodę kupowaną z ujęcia Zaduszniki gm. Wielgie w wysokości 0,25 zł/m3 netto i jest spowodowane brakiem środków finansowych w budżecie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na rok 2013.
Mirosław Mierzejewski – radny. Proponuję wycofać z porządku obrad przedmiotową uchwałę, ponieważ temat do końca nie jest przeanalizowany szczegółowo, aby rozmawiać i zastanowić się jak ten problem rozwiązać.
Wobec powyższego Przewodniczący Rady Miejskiej poddał zgłoszony wniosek pod głosowanie.
Ustawowy skład Rady 15 radnych, obecnych 14.
Wyniki głosowania:
Za- 13,
Przeciw – 0,
Wstrz. 1.
Uchwała została wycofana do ponownej analizy.
do punktu 4
1. Wioletta Zajączkowska – radna, złożyła wniosek w sprawie zabudowy progu zwalniającego na drodze dojazdowej w kierunku parku.
2. Mirosław Mierzejewski – radny złożył wniosek w sprawie ustawienia tablicy z nazwami miejscowości „Kochoń”, „Mokówko”. Natomiast
w Kochoniu ustawić drogowskaz z napisem „Kierunek Wierznica”.
W Mokówku ustawić drogowskaz z napisem „Mokówko-Turza Wilcza”.
do punktu 5
Rada przyjęła plany pracy stałych komisji i rady miejskiej na rok 2013.
do punktu 6
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady dwudziestej czwartej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady dwudziestej czwartej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała : Przewodniczący Rady Miejskiej
Renata Kwiatkowska Henryk Domeradzki
Metryka
- opublikował: Karol Kalinowskidata publikacji: 2014-04-16 08:53