Zarządzenie Nr 16/09
Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 15.06.2009 r
w sprawie: organizacji systemu wczesnego ostrzegania na terenie miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą
Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 21.11.1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. nr 21, poz. 205 ze zm.) i §3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. nr 96, poz. 850) oraz zarządzenia starosty lipnowskiego Nr 24/06 z 20 marca 2006 roku w sprawie organizacji SWO na terenie Powiatu Lipnowskiego.
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
zarządza, co następuje:
§1
W celu:
1. Uzyskania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, mieniu i środowisku,
2. Utrzymania ciągłego monitorowania potencjalnych zagrożeń dla ludności mogących zakłócić prawidłowe funkcjonowanie instytucji społecznych i samorządowych,
3. Szybkiego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności, a także zapewnienia w razie potrzeby częściowego lub całkowitego rozwinięcia Systemu Wykrywania i Alarmowania,
polecam zorganizować na terenie miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą system wczesnego ostrzegania, zwany dalej "SWO".
§2
1. SWO współdziała ze służbami, inspekcjami i podmiotami, których działalność związana jest z rozpoznawaniem zjawisk mogących stanowić zagrożenia dla ludności oraz podmiotami realizującymi zadania na rzecz bezpieczeństwa i ochrony ludności i środowiska.2. System wczesnego ostrzegania funkcjonuje w czasie pokoju.
§3
W skład gminnego Systemu Wczesnego Ostrzegania SWO wchodzą:
1) Stanowisko ds. OC i ZK,
2) Punkty alarmowe Jednostek OSP z terenu miasta i gminy,
3) Sołeckie punkty alarmowania.
§4
Włączenie jednostek i instytucji do SWO nie zmienia ich służbowego podporządkowania i zakresu realizowanych zadań własnych.
§5
Do zadań SWO należy:
1. Określenie miejsca, czasu, rodzaju i skali zagrożeń oraz powiadomienie
o tych zdarzeniach Burmistrza lub służby odpowiedzialne za zarządzanie
i reagowanie w warunkach nadzwyczajnych zagrożeń,
2. Zapewnianie obiegu informacji o powstałym zagrożeniu,
3. Gromadzenie danych o potencjalnych zagrożeniach ludzi, mienia i środowiska naturalnego,
4. Gromadzenia i przekazywania Burmistrzowi informacji o zaistniałych zdarzeniach,
5. Powiadamianie sił ratowniczych,
6. Wymiana informacji o zagrożeniach z sąsiadującymi terytorialnie jednostkami organizacyjnymi.
§6
1. W przypadku uzyskania informacji o możliwości wystąpienia lub wystąpieniu zagrożenia dla ludności podmiot, który ją uzyskał informuje niezwłocznie o tym fakcie stanowisko ds. OC i ZK Urzędu Miasta i Gminy a te informuje Burmistrza.
2. Otrzymane informacje należy równocześnie przekazać do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
3. Burmistrz, zgodnie z zakresem realizowanych zadań dokonuje sprawdzenia wiarygodności uzyskanej informacji a następnie podejmuje decyzję o uruchomieniu procedury informowania, ostrzegania lub alarmowania.
§7
Realizacja ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach prowadzona jest za pomocą następujących środków:
1. Dźwiękowe sygnały alarmowe,
2. Komunikaty ostrzegawcze i alarmowe nadawane za pośrednictwem lokalnych środków masowego przekazu, ze szczególnym uwzględnieniem rozgłośni radiowych i telewizyjnych oraz portali internetowych,
3. Komunikaty przekazywane za pośrednictwem stałych urządzeń nagłaśniających, zwłaszcza w zakładach pracy oraz obiektach użyteczności publicznej,
4. Komunikaty przekazywane za pośrednictwem ruchomych urządzeń nagłaśniających, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów służb, inspekcji i straży,
5. Komunikaty przekazywane z wykorzystaniem nowoczesnych systemów teleinformatycznych.
§8
1. W celu sprawdzenia stanu technicznego urządzeń alarmowych należy przeprowadzać głośną próbę syren - stosowany dźwięk ciągły modulowany trwający 1 minutę.
2. Wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów i ćwiczeń, możliwe jest po ogłoszenia tego faktu z 24 godzinnym wyprzedzeniem w sposób zwyczajowo przyjęty.
§9
Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam podinspektorowi ds. OC i ZK.
§10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2009-07-28 00:19