S T A T U T
PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
W DOBRZYNIU N/W
( Tekst jednolity )
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Przedszkole jest placówką publiczną.
- Ustalona nazwa używana jest w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Samorządowe Kubusia Puchatka
w Dobrzyniu nad Wisłą
ul. Lipnowska 6
87 – 610 Dobrzyń n. Wisłą
3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Rada Miejska
Dobrzyń n. Wisłą.
§ 2
1. Przedszkolu, na wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców organ prowadzący nadał imię Kubusia Puchatka.
2. Przedszkole posiada hymn, stanowiący załącznik do niniejszego Statutu.
3. Przedszkole posiada logo, które stanowi załącznik do niniejszego Statutu.
Informacje o przedszkolu
§ 3
1. Organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców, z uwzględnieniem przepisów w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ustala dzienny czas pracy przedszkola.
2. Przerwy w pracy przedszkola na wniosek dyrektora ustala organ prowadzący.
3. Świadczenia udzielane przez Przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
4. Wysokość opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole ustala organ prowadzący, uwzględniając art. 6 pkt 1 ustawy o systemie oświaty.
5. Zasady korzystania z wyżywienia i wnoszenia opłat przez rodziców i pracowników:
a) przedszkole przygotowuje posiłki dla dzieci i personelu,
b) wysokość stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola uwzględniając normy żywienia oraz aktualne ceny artykułów spożywczych.
c) koszty posiłków dla dzieci stanowiące 100 % użytych produktów pokrywane są przez rodziców,
d) pracownicy przedszkola (z wyjątkiem pracowników kuchni) mogą korzystać z
wyżywienia ponosząc koszty przygotowania posiłków oraz koszt użytych produktów.
6. Przedszkole prowadzi dokumentację dotyczącą realizacji budżetu wg odrębnych przepisów.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania Przedszkola
§ 4
1. Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.
2. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci wprowadza się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
§ 5
1. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej.
2. Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologicznej i pedagogicznej we współpracy z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
3. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
1. Zadania opiekuńcze przedszkola z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny :
1) dziecko może być odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów)
lub upoważnioną przez nich na piśmie osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo,
2) sprawowanie opieki nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem należy do obowiązków nauczycielki,
3) dyrektor przedszkola na wniosek nauczycielki może kierować wnioski do organu prowadzącego z prośbą o stałą bądź doraźną pomoc materialną dla dzieci znajdujących się w trudnych sytuacjach rodzinnych lub losowych.
§ 7
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola,
2) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa –
zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
3) stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
4) współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
§ 8
1. W przedszkolu może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci.
2. Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących, a także formy współpracy z rodziną określają odrębne przepisy.
§ 9
1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli, zależnie od czasu pracy oddziału.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności nauczyciel prowadzi swój oddział przez cały okres pobytu dzieci w placówce.
3. Przedszkole zapewnia rodzicom możliwość wpływu na wybór nauczyciela, któremu dyrektor powierzył obowiązki wychowawcy.
ROZDZIAŁ III
Organy Przedszkola
§ 10
1. Organami Przedszkola są :
- dyrektor przedszkola,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
2. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 11
1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest przez organ prowadzący
w drodze konkursu.
2. Dyrektor kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje ją na zewnątrz.
3. Dyrektor przedszkola odpowiada za całokształt pracy przedszkola
w tym szczególnie :
a) prowadzi nadzór gospodarczy i administracyjny,
b) prowadzi nadzór pedagogiczny zgodnie z obowiązującymi przepisami resortu oświaty,
c) zapewnia w miarę możliwości odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,
d) zapewnia bezpieczeństwo dzieciom, nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
e) organizuje, w porozumieniu z organem prowadzącym, pomoc specjalistyczną dzieciom z orzeczeniami i opiniami,
f) prowadzi odpowiednie szkolenia, uczestniczy w nich, egzekwuje obecność pracowników,
g) dokonuje okresowych analiz i ocen w kierunku działalności pewnego odcinka pracy na podstawie planów kontroli wewnętrznej poszczególnych stanowisk,
h) stosuje formy motywacji (nagrody, kary) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i) współdziała z radą pedagogiczną, radą rodziców, Kuratorium Oświaty, organem prowadzącym,
j) opracowuje Regulamin Wewnętrzny Przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców,
k) administruje Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
l) ponadto dyrektor zobowiązany jest wykonywać inne obowiązki wynikające z ustawy art. 39.
4.Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, decydując w sprawach:
a] zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
b] przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
c] występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
§ 12
1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
4. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu, po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, rady rodziców, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
5. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
6. Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
7. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
a) zatwierdzenie planów nadzoru pedagogicznego,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
d) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy,
e) uchwalenie statutu przedszkola lub jego zmian.
8. Rada Pedagogiczna opiniuje:
a] organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
b] projekt planu finansowego przedszkola,
c] wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d] propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagradzania zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
e] pracę dyrektora przedszkola na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
9. Rada Pedagogiczna wnioskuje:
a] do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora,
b] do organu prowadzącego o nadanie imienia placówce,
c] do dyrektora przedszkola o określenie ramowego rozkładu dnia.
10.W przypadku określonym w ust. 5 pkt a organ prowadzący przedszkole zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały rady pedagogicznej.
11.Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
12.Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności – zebrania są protokołowane,
13.Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady, mogących naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
§ 13
1. W przedszkolu działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców dzieci :
a) rada rodziców bierze udział w sprawach przedszkola na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, wydanych na jej podstawie rozporządzeniach oraz statucie przedszkola,
b) kadencja rady rodziców trwa rok,
c) rada rodziców liczy tyle członków, ile jest oddziałów w przedszkolu,
d) w skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach,
e) wewnętrzną strukturę i zasady funkcjonowania rady rodziców określa uchwalany przez radę regulamin,
f) decyzje rady rodziców są jawne.
2. Do kompetencji rady rodziców należy:
a) występowanie do organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola,
b) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego oraz programu profilaktyki,
c) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności
pracy placówki,
d) opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola,
e) opiniowanie przedszkolnego zestawu programów.
§ 14
1. Organy przedszkola mają swobodę działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji określonych Ustawą o systemie oświaty i swoich regulaminów.
2. W razie zaistnienia sporu między organami przedszkola, strony mają prawo do zwrócenia się o rozstrzygnięcie:
1/ rada pedagogiczna & dyrektor do organu prowadzącego
lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny
2/ rada rodziców & dyrektor do organu prowadzącego
lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
3/rada rodziców & rada pedagogiczna do dyrektora,
4/dyrektor & rada rodziców & rada pedagogiczna do
organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór
pedagogiczny.
§ 15
1. W przedszkolu nie przewiduje się utworzenia stanowiska wicedyrektora.
§ 16
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Współdziałanie to uwzględnia prawo rodziców do :
1/ znajomości zadań wynikających z planu rocznego
przedszkola i planów miesięcznych w danym oddziale,
2/uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na
temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju,
3/wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu
nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola.
3. Stałe spotkania z rodzicami organizowane są raz na kwartał.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja Przedszkola
§ 17
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący zgodnie z § 3 pkt 2 niniejszego statutu .
§ 18
1. Szczegółową organizację przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności :
- czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk,
- ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
3. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
§ 19
1. Kryteria przyjęć dzieci do przedszkola są zgodne z rozporządzeniem MENiS z dnia 20 lutego 2004 roku w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
2. Przyjmuje się zasadę rekrutacji dziecka do przedszkola na cały etap edukacji przedszkolnej.
3. Do przedszkola w pierwszej kolejności przyjmowane są :
- dzieci 5-cio letnie
- dzieci matek lub ojców samotnych,
- matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji,
- dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych,
- dzieci obojga rodziców pracujących,
- dzieci, których rodzeństwo uczęszcza do przedszkola,
- dzieci z rodzin wielodzietnych,
- dzieci nauczycieli mają prawo pierwszeństwa przy równych z innymi dziećmi warunkach
4. Kwalifikacja do przedszkola odbywa się w miesiącu kwietniu każdego roku. W przypadku wolnych miejsc oraz wypadków losowych również w ciągu roku.
5. Podstawowym dokumentem warunkującym przyjęcie dziecka do przedszkola jest wypełnienie „ Karty zgłoszenia dziecka do przedszkola”. Dokładne informacje odnośnie terminu pobrania „Karty zgłoszenia” i jej oddania są umieszczone corocznie na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
6. Przyjęć dzieci do przedszkola dokonuje dyrektor. W przypadku zgłoszeń przekraczających ilość miejsc w przedszkolu dyrektor powołuje Społeczną Komisję Kwalifikacyjną.
W skład Komisji wchodzą :
- dyrektor przedszkola jako przewodniczący,
- przedstawiciel rady pedagogicznej,
- przedstawiciel rady rodziców,
- przedstawiciel organu prowadzącego.
7. Rodzice dzieci nie przyjętych mają prawo do złożenia odwołania do organu prowadzącego.
8. W sytuacji, gdy przedszkole nie ma możliwości przyjęcia wszystkich chętnych dzieci 5-letnich, dyrektor przedszkola powiadamia o tym organ prowadzący.
§ 20
1. Podstawową organizacyjną jednostką przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku.
2. Zasady doboru dzieci mogą być rozszerzone np. wg potrzeb, zainteresowań, uzdolnień itp.
§ 21
1. Liczba dzieci w grupie zgodnie z normą powierzchni nie może przekroczyć 21.
2. W oddziałach do których przyjęto dzieci niepełnosprawne liczba nie powinna przekroczyć 16, w tym od 3 do 5 niepełnosprawnych.
3. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia.
§ 22
1. Praca wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczyciela. Program zatwierdza dyrektor przedszkola.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi :
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
§ 23
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 24
1. W przedszkolu organizuje się w ramach zajęć dodatkowych naukę religii na życzenie rodziców (prawnych opiekunów), wyrażone w formie pisemnego oświadczenia.
2. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych.
3. Naukę religii prowadzi nauczyciel posiadający kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
4. Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno - pedagogiczną w formie zajęć logopedycznych.
5. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci w przypadku zaburzeń mowy, powodujących zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniających naukę.
6. W przedszkolu organizuje się w ramach zajęć dodatkowych zajęcia z rytmiki.
7. Zajęcia prowadzą nauczyciele z odpowiednimi kwalifikacjami.
8. Udział dzieci w zajęciach jest dobrowolne i wymaga zgody rodziców.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 25
1. Pracownikami przedszkola są :
- dyrektor przedszkola,
- nauczyciele,
- pomoc nauczyciela
- intendent,
- kucharka,
- pomoc kucharki /sprzątaczka.
- woźne oddziałowe
2. Liczbę pracowników ustala organ prowadzący przedszkole w porozumieniu z dyrektorem przedszkola, stosownie do potrzeb placówki w tym liczby i czasu pracy oddziałów i ilości dzieci specjalnej troski.
3. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 26
Do zadań nauczycieli należy:
1. Prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej, ponoszenie odpowiedzialności za jakość i wyniki tej pracy.
2. Przestrzeganie zasad higieny w procesie wychowania.
3. Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań.
4. Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną i zdrowotną.
5. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka, utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu :
a) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
b) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
c) włączenie ich w działalność przedszkola.
7. Prowadzenie obserwacji pedagogicznej wychowanków i dokumentowanie jej wyników.
8. W czasie zajęć organizowanych przez przedszkole nauczyciel zobowiązany jest do:
a) przed przystąpieniem do prowadzenia zajęć sprawdzić miejsce, w którym zajęcia mają być prowadzone – sale zajęć, ogród.
b) w przypadku, gdy stan pomieszczeń lub urządzeń znajdujących się w pomieszczeniu lub ogrodzie, gdzie mają być prowadzone zajęcia, może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci – nauczyciel prowadzący obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub je przerwać, wyprowadzić dzieci z pomieszczenia lub ogrodu i powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
c) nauczycielowi zabrania się pozostawienia dzieci bez nadzoru w czasie ich pobytu w przedszkolu.
d) w przypadku uzasadnionej konieczności wyjścia z sali, nauczyciel zobowiązany jest zapewnić dzieciom opiekę innego nauczyciela.
e) planować i organizować zajęcia tak, aby były one zgodne z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewniały dzieciom maksymalne warunki bezpieczeństwa.
f) przestrzegać ramowego rozkładu dnia, właściwych proporcji pomiędzy wysiłkiem psychicznym i fizycznym a wypoczynkiem, dbać o higienę układu nerwowego dzieci.
g) w czasie zabaw ruchowych lub gimnastyki korekcyjnej, nauczyciel prowadzący zajęcia powinien zwrócić uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydolność organizmu dzieci, dobierając ćwiczenia o odpowiednim stopniu intensywności.
h) podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest prosić o pomoc innego pracownika przedszkola.
i) w trakcie zabaw, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola nauczyciel powinien zapewnić dodatkową opiekę – na każde dziesięcioro dzieci powinien przypadać przynajmniej jeden opiekun.
j) regulamin i zasady organizacji spacerów i wycieczek w przedszkolu są określone zarządzeniem dyrektora przedszkola.
k) nauczyciel ponosi pełną odpowiedzialność za zdrowie i życie dzieci powierzonych jego opiece.
9. Nauczyciel grupy 5-latków, zobowiązany jest przeprowadzić diagnozę przedszkolną dzieci.
10.Nauczyciel ma prawo do pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej oraz wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
11.Nauczyciel ma prawo do rozwoju, kształcenia się oraz doskonalenia zawodowego.
§ 27
Obowiązki innych pracowników przedszkola :
1. Do obowiązków pomocy nauczyciela należy:
- pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi.
- zapewnienie pomocy dziecku podczas zabaw, posiłków, zabiegów higienicznych,
– pomoc nauczycielce przy organizacji zajęć,
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie ich pobytu w placówce,
- zgłaszanie dyrekcji zauważonych uszkodzeń i niesprawności, które mogą stwarzać groźne następstwa dla zdrowia i życia przebywających w przedszkolu dzieci i pracowników lub przynieść szkodę w mieniu przedszkola,
– dbanie o czystość zabawek i sprzętu,
- opiekowanie się roślinami,
- pomaganie w pracach porządkowych.
2. Do obowiązków intendenta w przedszkolu należy w szczególności :
- sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń i sprzętu przedszkola,
- załatwianie spraw związanych z utrzymaniem w stanie używalności pomieszczeń i sprzętu przedszkola (remonty, konserwacja),
- zaopatrywanie przedszkola w żywność i sprzęt zgodny z Polskimi Normami
- nadzorowanie sporządzania posiłków i przydzielania porcji żywnościowych dzieciom i personelowi,
- sporządzanie jadłospisów,
- uczestniczenie w ogólnych zebraniach rodzicielskich, naradach roboczych i w razie potrzeby posiedzeniach rady pedagogicznej,
- prowadzenie magazynu i dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie dokumentacji finansowej zgodnie z przepisami,
- wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji pracy w placówce.
3. Do obowiązków kucharki w przedszkolu należy :
- przyrządzać punktualnie zdrowe i higieniczne posiłki,
- przyjmować produkty z magazynu, kwitować ich odbiór w raportach żywieniowych i dbać o racjonalne ich zużycie
- prowadzić magazyn podręczny,
- utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt
kuchenny i dbać o czystość pomieszczeń kuchennych,
- brać udział w ustalaniu jadłospisów,
- przygotowywać i przechowywać próbki żywnościowe zgodnie z przepisami,
- nie podawać dzieciom produktów i potraw mogących zagrażać ich bezpieczeństwu – gorących, ostrych, przeterminowanych itp.,
- wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora przedszkola, wynikające z organizacji pracy.
4. Do obowiązków woźnej oddziałowej w przedszkolu należy :
- spełniać czynności opiekuńcze i obsługowe w stosunku do wychowanków polecone przez nauczyciela oraz inne, wynikające z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia,
- utrzymywać czystość w przydzielonych pomieszczeniach,
- wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora, wynikające z organizacji pracy w przedszkolu (pomoc wychowawczyni podczas spacerów i wycieczek z dziećmi, pomoc przy przyrządzaniu i podawaniu posiłków, przy zakupie sprzętu itd).
4. Do obowiązków sprzątaczki należy:
- utrzymywać we wzorowej czystości wszystkie pomieszczenia przedszkola, plac zabaw, teren wokół budynku,
- opróżniać kosze na śmieci, segregować odpady,
- odśnieżać ścieżki i chodniki wokół budynku,
- zgłaszać dyrektorowi przedszkola zauważone usterki, uszkodzenia i nieprawidłowości zagrażające bezpieczeństwu dzieci i pracowników,
- zabezpieczać przed dziećmi chemiczne środków czystości
- wykonywać inne czynności polecone przez dyrektora przedszkola, wynikające z organizacji pracy.
5. Obowiązki pracowników dotyczące bhp zawarte są w Instrukcji podstawowej bezpieczeństwa pracy w przedszkolu (pkt 2.3).
6. Szczegółowy zakres obowiązków przydziela dyrektor przedszkola.
7. Obowiązkiem każdego pracownika jest zapoznaniem się z Konwencją Praw Dziecka i przestrzeganiem jej postanowień.
ROZDZIAŁ VI
Wychowankowie Przedszkola
§ 28
1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
2. W uzasadnionych przypadkach, na prośbę rodziców, do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło 2,5 roku – matki pracującej.
3. Dzieci, którym odroczono realizację obowiązku szkolnego mogą uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do 10 roku życia.
§ 29
1. Na dziecku nie mogą być dokonywane żadne zabiegi bez zgody rodziców,
poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
§ 30
1.Dziecko w przedszkolu ma prawo do :
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
c) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym,
d) swobody wyrażania myśli w szczególności dotyczących organizacji życia przedszkolnego,
e) bezpiecznych warunków przebywania w przedszkolu,
f) ubezpieczenia za zgodą rodziców.
2. Dziecko w przedszkolu obowiązane jest do:
a) przestrzegania kodeksu postępowania zgodnego z normami i
wartościami współżycia społecznego,
b) stosowania się do przyjętych wewnątrz oddziałowych umów
dotyczących współdziałania i współżycia w grupie.
§ 31
1. Dziecko decyzją dyrektora przedszkola może być skreślone z listy uczęszczających do przedszkola na podstawie uchwały rady pedagogicznej w następujących przypadkach:
a) nieregularnego wpłacania opłat za pobyt i wyżywienie dziecka,
b) nieobecności dziecka trwającej ponad 1 miesiąc bez usprawiedliwienia (po uprzednim, pisemnym zawiadomieniu rodziców/ opiekunów),
c) braku porozumienia między rodzicami, a przedszkolem w
sprawach kluczowych, dotyczących wychowania dziecka i problemów wychowawczych kiedy rodzice nie współpracują z poradnią specjalistyczną, a dziecko (jego zachowanie agresywne, nieadekwatne do istniejącej sytuacji) zagraża bezpieczeństwu innych dzieci i sobie.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 32
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
3. Zmiany w statucie są dokonywane uchwałą rady pedagogicznej.
§ 33
1. Ujednolicony statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2009 r.
2. Przestaje obowiązywać statut z dnia 23 czerwca 2000r.
Dyrektor przedszkola
Ewa Statkiewicz
za Radę Pedagogiczną
PODSTAWA PRAWNA
Statut przedszkola to wewnętrzny akt prawny, który zapewnia realizację celów i zadań nałożonych na przedszkole przez:
- Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku
(Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), oraz aktów wykonawczych do tej ustawy;
- Ustawę Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r.
(Dz. U. z 2006r.Nr 97, poz.674 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowego statutu publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U 2001/61/624, ze zm. );
- Uchwały Rady Miasta i Gminy Dobrzyń n/Wisłą.
ZAŁĄCZNIK NR 1
LOGO PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO Kubusia Puchatka W DOBRZYNIU NAD WISŁĄ
ZAŁĄCZNIK NR 2
Hymn Przedszkola Samorządowego Kubusia Puchatka w Dobrzyniu nad Wisłą
muzyka i słowa: Leszek Kalinowski
Choć czytać jeszcze nie umiemy
Ale ja go znam i ty go znasz
Dzięki paniom więcej się dowiemy
Kim jest Kubuś Puchatek nasz
Że grubiutki jest to nic nie szkodzi
I rozumek niewielki ma
Z przyjaciółmi po lesie chodzi
Przy nich z życiem sobie radę da
Ref.*
Hej Kubusiu! Hej Puchatku!
Każdy zły pochmurny dzień
Tylko dla nas małych parolatków
W misiową pogodę zmień 2x
Zostań naszym przyjacielem
Chociaż wiemy że ich dużo masz
Bo radości chcemy dać Ci wiele
I wierzymy że ty też nam dasz
Gdy idziemy rano do przedszkola
Już doczekać nie możemy się
Kiedy każdy z nas zawoła
„Mały misiu kochamy Cię”
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2010-06-22 10:12
- zmodyfikował: Jarosław Nowińskiostatnia modyfikacja: 2012-10-04 12:43
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-09-21 09:53