Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach OŚiGW.6220.1.9.2024
Burmistrz Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą
Dobrzyń nad Wisłą, dnia 23.09.2024 r.
OŚiGW.6220.1.9.2024
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 , art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 82, art. 85 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. 2024 poz. 1112), zwana dalej ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 73 pkt 89 lit. c Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 572) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.05.2024 r., który złożył Pan Bartłomieja Kembłowskiego, w imieniu którego działa Pan Krzysztof Klonowski ul. Kujawski 11B ,87-730 Nieszawa (wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 16.05.2024 r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia: “Wykonanie urządzenia umożliwiającego pobór wód podziemnych z utworów neogeńskich otworem studziennym nr1. Do głębokości 97,0m, o wydajności do Q = 30,0 m3 /h projektowanym w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski na terenie działki o numerze ewidencyjnym 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie oraz gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji – ciśnieniowym nawadnianiu upraw na terenie gruntów ornych na obszarze nie mniejszym niż 2,0 ha, zlokalizowanych na terenie gospodarstwa rolnego prowadzonego w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko - pomorskie”
- Stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływa na środowisko pn.: "Wykonanie urządzenia umożliwiającego pobór wód podziemnych z utworów neogeńskich otworem studziennym nr1. Do głębokości 97,0m, o wydajności do Q = 30,0 m3 /h projektowanym w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski na terenie działki o numerze ewidencyjnym 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie oraz gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji – ciśnieniowym nawadnianiu upraw na terenie gruntów ornych na obszarze nie mniejszym niż 2,0 ha, zlokalizowanych na terenie gospodarstwa rolnego prowadzonego w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie”
- Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia podjąć następujące działania:
- Wodę z przedmiotowej studni głębinowej pobierać z neogeńskiej warstwy wodonośnej z maksymalną wydajnością Q = 30 m3/h przy depresji maksymalnie s = 12,6 m i maksymalnym zasięgu leja depresji R = 59,9 m, tylko i wyłącznie do nawodnień upraw rolnych w sposób racjonalny, przez siedem miesięcy w roku (od 1 kwietnia do 31 października, 15 dni w miesiącu, przez maksymalnie 5 godzin na dobę).
- Wodę z przedmiotowej studni pobierać w ilości maksymalnie 15 750 m3/rok.
- Celem ograniczenia strat ujmowanej wody w wyniku jej nadmiernego parowania, nawadnianie upraw prowadzić poza godzinami intensywnego nasłonecznienia.
- Wskazuje na konieczność uwzględnienia następujących elementów:
- Dla potrzeb zaopatrzenia w wodę instalacji nawodnieniowej zastosować urządzenie umożliwiające pobór wód podziemnych z neogeńskiej warstwy wodonośnej, w ilości maksymalnej nieprzekraczającej zasobów eksploatacyjnych ujęcia, w taki sposób, aby zasięg leja depresji nie przekraczał R = 59,9 m oraz depresji S - 12,6 m, ujmującego wodę przez maksymalnie 5 godzin na dobę, tylko i wyłącznie do nawodnień upraw rolnych w sposób racjonalny tj. sezonowo w okresie od 1 kwietnia do 31 października, w ilości nie przekraczającej Q = 30,0 m 3/h, wykonane na bazie istniejącego otworu studziennego;
- Bezwzględnie przestrzegać warunków eksploatacji ujęcia wody podziemnej i nie przekraczać założonego poboru Qmax roczne= 15 750,OOm3/rok;
- W celu ograniczenia strat ujmowanej wody w wyniku jej nadmiernego parowania, deszczowanie upraw prowadzić poza godzinami intensywnego nasłonecznienia;
- Nie stosować środków mogących zanieczyścić grunt i wody podziemne lub doprowadzić do zagrożeń osiągnięcia celów środowiskowych dla wód powierzchniowych i wód podziemnych;
- Materiały użyte do budowy winny być wykonane z tworzyw, które nie wchodzą w reakcje chemiczne, przez co mogłyby spowodować zanieczyszczenie wód podziemnych i gruntowych;
- Wylot studni zabezpieczyć szczelną głowicą, gwarantującą ochronę warstwy wodonośnej przed zanieczyszczeniami z powierzchni terenu;
- Prowadzić regularne pomiary poboru wód podziemnych;
- Urządzenia do poboru wody utrzymywać w należytym stanie technicznym i sanitarnym;
- Przynajmniej raz w miesiącu skontrolować szczelność połączeń instalacji tłoczącej wodę z eksploatowanej studni;
- Prowadzić monitoring ilości pobranych wód celem zapewnienia równowagi pomiędzy poborem, a zasilaniem;
- Obudowa studni winna być szczelna, tak by uniemożliwić przedostanie się wód opadowych oraz innych zanieczyszczeń do jej wnętrza, co mogłoby spowodować zanieczyszczenie wód gruntowych; zapewnić w obudowie eksploatacyjnej studni właściwe warunki sanitarne i techniczne;
- Powierzchnię terenu w bezpośrednim sąsiedztwie otworów studziennych należy wyprofilować w celu zapewnienia odpływu wód opadowych z jego bezpośredniego sąsiedztwa i utrzymywać w czystości;
- Planowane ujęcie nie może wywierać negatywnego wpływu na inne ujęcia oraz nie powinno ograniczać przyznanych wcześniej praw innym Użytkownikom wód;
- Na obszarze o promieniu 8,0 m od obudowy otworu studziennego nr 1 nie składować substancji ropopochodnych, środków ochrony roślin, nawozów sztucznych, chemikaliów i innych materiałów grożących skażeniem wód ujęcia i użytkowanej warstwy wodonośnej, a w odległości R=15,O m nie należy lokalizować zbiorników bezodpływowych.
Uzasadnienie
W dniu 16.05.2024 r. z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wystąpił Pan Bartłomiej Kembłowski za pośrednictwem Pełnomocnika Pana Krzysztofa Klonowskiego zamieszkałego ul. Kujawska 11B ,87-730 Nieszawa na realizację zadania pn. "Wykonanie urządzenia umożliwiającego pobór wód podziemnych z utworów neogeńskich otworem studziennym nr 1. Do głębokości 97,0m, o wydajności do Q = 30,0 m3 /h projektowanym w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski na terenie działki o numerze ewidencyjnym 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie oraz gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji – ciśnieniowym nawadnianiu upraw na terenie gruntów ornych na obszarze nie mniejszym niż 2,0 ha, zlokalizowanych na terenie gospodarstwa rolnego prowadzonego w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie”
Przedsięwzięcie to wpisuje się w treść § 3 ust. 1 pkt 73 pkt 89 lit. c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie ustawy ooś. informacja o wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz obwieszczenie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania powyższej decyzji z dnia 23.05.2024 r., nr OŚiGW.6220.1.2024 zostały zamieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku dostępnego na stronie internetowej BIP Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą ,Sołectwa Lenie Wielkie, oraz w Dobrzyniu nad Wisłą przy ul. Płockiej.
Burmistrz Miasta i Gminy zwrócił się z prośbą do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie Zarządu Zlewni we Włocławku , Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie o wydanie opinii w sprawie złożonego wniosku przez inwestora.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4220.382.2024.PP z dnia 31.05.2024 r. wezwał do uzupełnienia wniosku. Burmistrz Miasta i Gminy przesłał uzupełnienie wniosku pismem OŚiGW.6220.1.5..2024 z dnia 6.06.2024r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie pismem nr NNZ.9022.3.10.2024 l.dz.2083 z dnia 07.06.2024 r. stwierdził swoją niewłaściwość w tej sprawie.
Burmistrz Miasta i Gminy pismem OŚiGW.6220.1.6.2024 z dnia 13.06.2024r przesłał uzupełnienie do prośbę o wyrażenie opinii dotyczącej w/w wniosku do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie Zarządu Zlewni we Włocławku.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie Zarząd Zlewni we Włocławku pismem z dnia 14.06.2024r wyrażając opinię że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wskazując potrzebę określenia koniecznych warunków w powyższej decyzji.
W dniu 25.06.2024 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy przesłała Postanowienie nr WOO.4220.382.2024.PP.2 z dnia 25.06.2024 r., że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wskazując potrzebę określenia koniecznych warunków w powyższej decyzji z prośbą o powiadomienie stron postępowania co Burmistrz Miasta i Gminy uczynił pismem OŚiGW.6220.1.7.2024 z dnia 8.07.2024 r.
W dniu 2.08.2024 r. Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą zawiadomił strony postępowania o jego zakończeniu pismem nr OŚiGW.6220.1.8.2024.
Podczas procedury nie wpłynęły żadne uwagi do prowadzonego postępowania.
Po zapoznaniu się z załączonymi do wniosku dokumentami, w tym Kip stwierdzono, że planowana inwestycja jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionym w S 3 ust. 1 pkt 73 i 89 lit. a) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r., tj.:
- „urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w S 2 ust. 1 pkt 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 rn3 na godzinę”, „gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji na obszarze nie mniejszym niż 2 ha, innej niż wymieniona w lit, a oraz b, jeżeli: w odległości nie większej niż 1 km od granicy projektowanego obszaru meliorowanego w ciągu ostatnich 5 lat zmeliorowano obszar o powierzchni nie mniejszej niż I ha oraz łączna powierzchnia projektowanego obszaru meliorowanego oraz obszaru zmeliorowanego w ciągu ostatnich 5 lat wyniesie nie mniej niż 5 ha”.
Prace realizowane będą w terenie, dla którego nie obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Przed wydaniem niniejszego postanowienia, tutejszy Organ przeanalizował rodzaj i charakter planowanego przedsięwzięcia, jego usytuowanie oraz rodzaj i skalę możliwego oddziaływania, rozpatrując uwarunkowania wskazane w art. 63 ust. 1 ww. uouioś, w tym skalę zamierzenia i możliwe zagrożenia dla środowiska przy istniejącym użytkowaniu terenu, z uwzględnieniem wielkości, prawdopodobieństwa, czasu trwania i zasięgu oddziaływania.
Zamierzenie polegać będzie na wykonaniu urządzenia służącego do poboru wód podziemnych projektowanego na działce o nr ewid. 1271 obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski oraz wykonaniu rurociągu tłocznego.
Otwór wiertniczy nr 10 głębokości do 97 m p.p.t. służył będzie do eksploatacji neogeńskiej warstwy wodonośnej.
Powierzchnia terenu zajęta przez studnię wyniesie około 9 m2.
Otwór studzienny nr 2 został wykonany na podstawie opracowania pn.: „Projekt robót geologicznych na "konanie ujęcia wód podziemnych z utworów neogeńskich, otworem studziennym nr 1 przy ulicy Płockiej w miejscowości Dobrzyń n/W, na działce ewidencyjnej nr 1271 obręb 0002 Dobrzyń n/W, gmina Dobrzyń n/W, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie”, zatwierdzonego decyzją Starosty Lipnowskiego z dnia 16.10.2019 r., znak: OŚ.6530.9.2019.
Zasoby eksploatacyjne określono w opracowaniu pn.: „Dokumentacja hydrogeologiczna ustalająca zasoby eksploatacyjne ujęcia wód podziemnych z utworów neogeńskich, otworem studziennym nr 1 w miejscowości Dobrzyń n/W, działka nr 1271 obręb 0002 Miasta Dobrzyń n/W, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie”, zatwierdzonym przez Starostę Lipnowskiego decyzją z dnia 07.03.2024 r., znak: SA.6531.1.2024.
Zapotrzebowanie na wodę zostało określone przez Inwestora w wysokości Q 30 m3/h przy depresji s = 12,6 m i zasięgu leja depresji R = 59,9 m.
Maksymalne zapotrzebowanie roczne na wodę zostało przez Inwestora ustalone na 15 750 m3. Pobierana woda wykorzystywana będzie wyłącznie do ciśnieniowych nawodnień upraw za pomocą deszczowni, przez siedem miesięcy w roku (od 1 kwietnia do 31 października, 15 dni w miesiącu, przez maksymalnie 5 godzin na dobę).
Roczne dopuszczalne zapotrzebowanie na wodę wniesie: Qmax r = 15 750 m3 , średnie dobowe zapotrzebowanie na wodę — Qśr.d. = 73,6 m3. Maksymalne dobowe zapotrzebowanie na wodę, przy założeniu nawadniania upraw przez maksymalnie 5 godzin w ciągu doby wynosić będzie — Qmm(.d.= 150 m3.
Pobór wód z ujęcia odbywać się będzie przez 5 godzin dziennie w zależności od potrzeb Inwestora i warunków atmosferycznych, w godzinach porannych oraz nocnych, z wyłączeniem poboru wody w południe podczas intensywnego nasłonecznienia.
Obszar przewidziany do deszczowania przedmiotowym otworem dotyczyć będzie działek o nr ewid.: 1271, 1317/3, 1321, 1327 obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą. Powierzchnia całkowita tych działek wynosi 3,5246 ha, z czego obszar terenów planowanych do nawodnienia ciśnieniowego upraw, za pomocą deszczowni szpulowej, na terenie gruntów ornych III klasy bonitacyjnej, stanowi 3,3 ha.
W chwili obecnej Inwestor nie posiada niezależnego źródła zaopatrzenia w wodę niezbędnego dla potrzeb podlewania upraw rolnych szczególnie w okresach suchych, co powoduje straty w otrzymywanych plonach. W związku z czym, nie przewiduje się wariantu alternatywnego poboru wody do nawadniania upraw, z uwagi na brak na działce inwestycyjnej wód powierzchniowych (rzek i jezior) oraz oczek wodnych, które mogłyby stanowić alternatywne źródło wody wykorzystywanej do użytkowania deszczowni w ilości spełniającej wymagania Inwestora na podlewanie gruntów rolnych.
Do nawadniania upraw stosowana będzie deszczownia szpulowa oraz system kropelkowy.
W przedłożonej Kip poinformowano, że Inwestor planuje posługiwać się miernikami wilgotności gleby — wilgotnościomierzem glebowym (odpowiednio dobranej długości tensjomefr) wskazującym rzeczywiste zapotrzebowanie gleby na wodę. Ponadto, Wnioskodawca będzie dokonywał bilansu zapotrzebowania prowadzonych upraw w wodę na podstawie aktualnych wartości zmierzonych: wilgotności i temperatury gleby, temperatury i wilgotności powietrza, opadu atmosferycznego i innych dodatkowych wielkości w okresie wegetacji. Pozwoli to, na określenie czasu optymalnego nawadniania (optymalną dawkę nawodnieniową dla poszczególnych gatunków upraw).
Przewiduje się następujący zgeneralizowany profil litologiczny omawianego otworu:
- 0,0 - 0,5 m p.p.t. - gleba,
- 0,5 - 22,0 m p.p.t. - glina zwałowa, szara,
- 22,0 - 79,0 m p.p.t. - ił pstry,
- 79,0 - 93,0 m p.p.t. - piasek drobnoziarnisty, szary,
- 93,0 - 97,0 m p.p.t. - ił pylasty, szary.
Projektowany otwór studzienny położony jest w zasięgu jednostki hydrogeologicznej oznaczonej symbolem 3 cTrI/CrI.
Wiercenie otworu studziennego poprzedzone zostało wykonaniem wiercenia pilotażowego do głębokości 97 m p.p.t. Wiercenie podstawowe przeprowadzono również do głębokości 97 m p.pt., świdrem gryzerem o średnicy 350 mm, systemem obrotowym z prawym obiegiem płuczki.
W otworze zabudowano kolumnę filtracyjną o średnicy 225 mm, z filtrem czynnym na długości 14 m, o następujących wymiarach:
- rura podfiltrowa o średnicy 225 mm i długości 4 m w przelocie głębokości 97-93 m p.p.t., część robocza o średnicy 225 mm i długości 14 m — filtr szczelinowy w przelocie głębokości 93-79 m p.p.t., rura nadfiltrowa o średnicy 225 mm i długości 79 m
- wyprowadzona do powierzchni terenu.
Otwór wiertniczy zostanie wyposażony w szczelną obudowę, zabezpieczającą przed dostawaniem się i migracją zanieczyszczeń z powierzchni terenu. Ponadto, obszar wokół obudowy studni zostanie "profilowany w celu zapevmienia odpływu wód opadowych z bezpośredniego sąsiedztwa.
Na podstawie analizy przedłożonej dokumentacji nie stwierdza się negatywnego wpływu w zakresie zachowania różnorodności biologicznej. Zamierzenie wiązało się będzie głównie z zapotrzebowaniem na wodę oraz energię elektryczną, natomiast nie spowoduje emisji do środowiska odpadów, ścieków, zanieczyszczeń gazowych lub pyłowych oraz hałasu i pól elektromagnetycznych.
W ramach inwestycji nie przewiduje się wystąpienia żadnych poważnych awarii, katastrofy naturalnej czy budowlanej, nie będą miały miejsca również prace rozbiórkowe.
Zamierzenie nie będzie związane z emisją gazów cieplarnianych do atmosfery. Ponadto, przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie poza terenami osuwisk oraz zagrożonymi podtopieniami. W związku z powyższym, nie przewiduje się ekstremalnych sytuacji klimatycznych w obrębie przedmiotowego zadania.
Skala i lokalizacja przedsięwzięcia nie spowoduje ujemnego oddziaływania na otoczenie oraz zdrowie i życie ludzi.
Na terenie projektowanego zadania nie występują obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, górskie lub leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i zbiorników wód śródlądowych, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody, a także obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, o znacznej gęstości zaludnienia, przylegające do jezior, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Zadanie znajduje się w granicach zasięgu Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 215 „Subniecka warszawska” oraz poza obszarami zagrożonymi powodzią.
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r., poz. 300).
Zamierzenie (urządzenie do poboru wody i planowany do nawadniania obszar) znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonej europejskim kodem PLGW200048, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, stan ilościowy i chemiczny tej JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.
Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze zlewni jednolitej części wód powierzchniowych oznaczonej europejskim kodem PLRW200021275999 — „Zb. Włocławek”, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, ta JCWP posiada status silnie zmienionej części wód, której stan ogólny oceniono jako zły (potencjał ekologiczny — słaby, stan chemiczny — poniżej dobrego). Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. osiągnięcia dobrego potencjału ekologicznego (zapewnienia drożności dla migracji ichtiofauny; zapewnienia drożności cieku dla migracji zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym — troć wędrowna, węgorz europejski) i w przypadku stanu chemicznego: dla złagodzonych wskaźników — poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników — stan dobry wód powierzchniowych.
W celu ochrony wód podziemnych, zaleca się zapobieganie lub ograniczanie dopływu zanieczyszczeń, zapobieganie pogarszaniu się stanu wód przez utrzymanie czystości w obudowie studni, jak i w pobliskim otoczeniu, zapewnienie równowagi pomiędzy poborem, a zasilaniem oraz wdrażanie działań niezbędnych dla ochrony wód przed zanieczyszczeniami spowodowanymi przez działalność człowieka. Planowana inwestycja nie będzie oddziaływać negatywnie na powyższe cele.
Eksploatacji studni głębinowej nie będzie towarzyszyło powstawanie ścieków i odpadów.
Odpady powstałe na etapie realizacji inwestycji zagospodarowane zostaną zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
Inwestycja, ze względu na rodzaj przewidywanych podczas budowy prac, nie będzie oddziaływać na poszczególne komponenty środowiska.
Na etapie realizacji nastąpi okresowy wzrost poziomu substancji zanieczyszczających wprowadzanych do powietrza atmosferycznego oraz poziomu emitowanego hałasu.
Uciążliwości spowodowane będą przede wszystkim pracą silnika pojazdów transportujących oraz koparki wykonującej "kop liniowy. Będzie to zatem hałas krótkotrwały i przemijający, w związku z czym jego uciążliwość określono jako znikomą. Ponadto, prace prowadzone będą w porze dziennej (6:00-22:00).
Na etapie eksploatacji otworu studziennego, emisja hałasu będzie mogła być wywołana przez pracę urządzeń służących do poboru wody. Pompa głębinowa zostanie zainstalowana wewnątrz studni, znacznie poniżej poziomu terenu. Ponadto, urządzenia wodne zostaną zabudowane obudową, która dodatkowo tłumi dźwięk. W związku z tym nie przewiduje się emisji hałasu.
Faza eksploatacji nie będzie związana z emisją zanieczyszczeń do powietrza. Studnia wyposażona będzie w pompę zasilaną energią elektryczną.
W celu ochrony wód podziemnych, zaleca się zapobieganie lub ograniczanie dopływu zanieczyszczeń, zapobieganie pogarszaniu się stanu wód przez utrzymanie czystości w obudowie studni, jak i w pobliskim otoczeniu, zapewnienie równowagi pomiędzy poborem, a zasilaniem oraz wdrażanie działań niezbędnych dla ochrony wód przed zanieczyszczeniami spowodowanymi przez działalność człowieka. Planowane zamierzenie nie będzie oddziaływać negatywnie na powyższe cele.
Użytkowanie ujęcia nie będzie powodowało dopływu zanieczyszczeń do wód podziemnych, przez co nie wpłynie na pogorszenie ich stanu chemicznego. Wody opadowe częściowo infiltrują w podłoże oraz częściowo spływają po powierzchni terenu.
W strefie lokalizacji projektowanego ujęcia, użytkowa warstwa wodonośna poziomu neogeńskiego jest dobrze izolowana od wpływów powierzchniowych. Pokrywa ta, przy obecnym sposobie użytkowania terenu (rozproszona zabudowa mieszkaniowa, brak przemysłu) tworzy wystarczającą izolację ujmowanej warstwy wodonośnej. Zakłada się, że planowana studnia nie będzie miała również negatywnego wpływu na cele środowiskowe dotyczące stanu ilościowego wód podziemnych. Wydajność maksymalną i maksymalny możliwy pobór wody z ujęcia wyznaczono na Q = 30 m3/h. Przewiduje się, że przewidywany pobór w wysokości Q = 15 750 m3 nie naruszy w istotny sposób zasobów warstwy wodonośnej. Wykonana inwestycja nie będzie oddziaływać na stan wód powierzchniowych. Pobór wody polegał będzie na eksploatacji warstwy wodonośnej z poziomu neogeńskiego, odizolowanego od powierzchni terenu warstwą słabo przepuszczalnych glin, w związku z czym nie osuszy on wód powierzchniowych oraz nie pogorszy warunków gruntowowodnych.
Na podstawie przedłożonej dokumentacji stwierdzono, iż zarówno w wyniku realizacji, jak i eksploatacji, przedsięwzięcie nie wpłynie na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.
Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 ze zm.), w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000.
Realizacja planowanego zamierzenia przy przyjętym rozwiązaniu lokalizacji (zajęcie niewielkiej powierzchni terenu działki pozbawionej naturalnych lub półnaturalnych siedlisk przyrodniczych) nie wymaga naruszania cennych siedlisk przyrodniczych i ich przekształcania, usunięcia drzew i krzewów, zajęcia siedlisk wrażliwych, przerywania korytarzy ekologicznych.
Na podstawie przeprowadzonej analizy przedłożonej dokumentacji, w tym Kip ustalono, że realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie skutkować niekorzystnym wpływem na środowisko przyrodnicze i krajobraz.
Jednocześnie informuję, że w przypadku jeśli skutkiem robót budowlanych bądź innych prac związanych z realizacją zamierzenia będzie podjęcie czynności objętych zakazami względem gatunków chronionych zvvierząt, wynikającymi z art. 52 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, np. niszczenie ich siedlisk lub ostoi, będących obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania, jak również niszczenie, usuwanie lub uszkadzanie gniazd, Inwestor lub Wykonawca są zobowiązani do uzyskania zgody na wykonanie czynności podlegających zakazom na zasadach określonych w art. 56 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Przedsięwzięcie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
Według informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji, najbliższe ujęcie wód podziemnych znajduje się w odległości około 813,8 m w kierunku północno-wschodnim od analizowanej studni głębinowej nr 1. Pobiera ono wodę z poziomu neogeńskiego na potrzeby gospodarstwa rolnego miejscowości Dobrzyń nad Wisłą. Z uwagi na teoretyczny zasięg leja depresji ww. studni równy R = 152,9 m oraz wyznaczony zasięg leja depresji projektowanej studni głębinowej nr 1, równy R = 59,9 m, nie dojdzie do nakładania lejów depresji ww. ujęć wody, z uwagi na zależności: R = 152,9 m + 59,9 m < 813,8 m.
Warunek współdziałania studni zachodzi w momencie, gdy odległość między studniami „L” jest mniejsza niż suma promieni lejów depresji przez nie wytworzonych.
Dla analizowanej inwestycji, w zakładanych warunkach techniczno-eksploatacyjnych, współdziałanie innych ujęć z projektowaną studnią nie występuje, z uwagi na ich oddalenie. Realizowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało na inne ujęcia wody, nie doprowadzi do nakładania się lejów depresyjnych, nie spowoduje oddziaływania skumulowanego z istniejącymi oraz aktualnie projektowanymi w sąsiedztwie studniami. Ponadto, projektowana studnia nie znajduje się w granicach strefochronnych ujęć wód podziemnych na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę pitną.
Mając na uwadze powyższe, realizowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało na inne ujęcia wody, nie doprowadzi do nakładania się lejów depresyjnych, nie spowoduje oddziaływania skumulowanego z istniejącymi oraz aktualnie projektowanymi w sąsiedztwie studniami. Ponadto, projektowana studnia nie znajduje się w granicach stref ochronnych ujęć wód podziemnych na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę pitną.
Otwór studzienny nr 1 został wykonany na podstawie „Projektu robót geologicznych na wykonanie ujęcia wód podziemnych z utworów neogeńskich, otworem studziennym nr 1 przy ulicy Płockiej w miejscowości Dobrzyń n/W, na działce ewidencyjnej nr 1271, obręb 0002 Dobrzyń n/W, gmina Dobrzyń n/W, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie" — opracowanego we wrześniu 2019 roku. Ww. projekt zatwierdził Starosta Lipnowski decyzją z dnia 16.10.2019 r., znak: oś.6530.9.2019.
Zasoby eksploatacyjne w wielkości Qekspl=Qmaks.h= 30,0 m 3/h przy Se= 12,6 m określono w opracowaniu pn.: „Dokumentacja hydrogeologiczna ustalająca zasoby eksploatacyjne ujęcia wód podziemnych z utworów neogeńskich, otworem studziennym nr 1 w miejscowości Dobrzyń n/W, działka nr 1271, obręb 0002 Miasta Dobrzyń n/W, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie” wykonanego w lutym 2024 r. Dokumentacja hydrogeologiczna została zatwierdzona przez Starostę Lipnowskiego z dnia 07.03.2024 r., znak: SA.6531.1.2024. Teoretyczny zasięg leja depresji analizowanego otworu został wyliczony na R = 59,9 m. Roczne zapotrzebowanie na wodę wyniesie Qnax. r = 15 750,0 m3/rok.
W ramach inwestycji zaplanowano wykonanie obudowy dla otworu wiertniczego nr 10 głębokości do 97,0 m p.p.t., który po zamontowaniu pompy głębinowej (o mocy do 20 kW) oraz armatury będzie służył do ujmowania wody podziemnej z utworów neogeńskich. Pobierana woda wykorzystywana będzie wyłącznie do ciśnieniowych nawodnień upraw przez siedem miesięcy w roku (od 1 kwietnia do 31 października, 15 dni w miesiącu, przez 5 godzin na dobę).
Obudowę studni stanowić będzie szyb studzienny z 2 kręgów żelbetowych o średnicy wewnętrznej 1,91 m i zewnętrznej 2,25 m oraz wysokości całkowitej 2x 0,75 m, w tym 0,1 m pod powierzchnią terenu. Obudowa będzie wystawała nad powierzchnię gruntu na wysokość 1,6 m oraz od góry zostanie przykryta prefabrykatem betonowym o wymiarach odpowiadających obudowie, wyposażonym we właz wejściowy żeliwny typu lekkiego o średnicy 0,6 m i grubości 0,22 m. Pokrywa zostanie zabezpieczona przed dostępem osób niepożądanych poprzez użycie kłódki. Z boku obudowy wychodzić będzie rura tłoczna o średnicy 75-110 mm. Przejście będzie uszczelnione kitem. Dno studni zostanie wybetonowane (wylewka betonowa o grubości m), w celu zabezpieczenia przed ewentualnymi zanieczyszczeniami. W otworze zainstalowany zostanie następujący osprzęt: głowica studni, w której wykonany będzie otwór do pomiaru lustra wody, miejsce na wodomierz oraz zawór odcinający kulowy. Swobodny dostęp do osprzętu umożliwi wyniesienie obudowy ponad pow. gruntu. Wokół obudowy zostanie wykonana opaska odwadniająca (spadek 2%) w formie nasypu ziemnego (ziemia z wykopu obudowy) celem odprowadzania nadmiernych wód opadowych oraz roztopowych poza obudowę otworu studziennego.
Nie przewiduje się wariantu alternatywnego poboru wody do nawadniania upraw, z uwagi na brak w najbliższym otoczeniu wód powierzchniowych, które mogłyby stanowić alternatywne źródło wody wykorzystywanej do użytkowania w ilości spełniającej wymagania Inwestora na podlewanie upraw.
Planowana do realizacji studnia nie będzie oddziaływała na pobliskie ujęcia wody, nie doprowadzi do nakładania się lejów depresyjnych, nie spowoduje oddziaływania skumulowanego z istniejącymi w sąsiedztwie studniami.
Najbliższe ujęcie wody podziemnej z utworów neogeńskich zlokalizowane jest w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gm. Dobrzyń nad Wisłą. Studnia głębinowa znajduje się w odległości ok. 813,8 m w kierunku północno wschodnim od projektowanej studni głębinowej nr 1. Z uwagi na teoretyczny zasięg leja depresji ww- studni równy R = 152,98 m oraz wyznaczony zasięg leja depresji projektowanej studni głębinowej nr 1 na działce o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą równy R = 59,9 m, nie dojdzie do nakładania lejów depresji ww. ujęć wody. Stąd, analizowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływało na najbliższe ujęcie wody z tych samych utworów wodonośnych.
Po analizie dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, biorąc pod uwagę informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko argumentując to w odniesieniu do poszczególnych uwarunkowań w przedstawiony poniżej sposób.
Projektowane roboty zostaną zrealizowane z materiałów gwarantujących szczelność, wytrzymałość i nieagresywność dla środowiska oraz posiadających wymagane prawem certyfikaty. Maszyny budowlane będą w dobrym stanie technicznym. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty. Materiały niezbędne do wykonania obudowy przedmiotowego otworu studziennego będą czasowo składowane w budynku gospodarczym Inwestora w jego siedlisku.
W celu ochrony jakości wody podziemnej, powierzchnia terenu w bezpośrednim sąsiedztwie otworu studziennego zostanie wyprofilowana dla zapewnienia odpływu wód opadowych z jego bezpośredniego sąsiedztwa i utrzymania w czystości. Otwór wiertniczy zostanie wyposażony w szczelną obudowę, zabezpieczającą przed dostawaniem się i migracją zanieczyszczeń z powierzchni terenu. W obudowie eksploatowanej studni zapewnione zostaną właściwe warunki sanitarne i techniczne.
Woda z ujęcia wykorzystywana będzie tylko w okresie wystąpienia niskich opadów atmosferycznych, niepokrywających zapotrzebowania uprawianych roślin na wodę.
Wody opadowe i roztopowe nie będą infiltrować w nieuszczelniony grunt, z uwagi na planowane wykonanie wokół obudowy studni opaski odwadniającej w formie nasypu celem odprowadzania nadmiernych wód opadowych oraz roztopowych poza obudowę analizowanego otworu studziennego nr 1.
Wydajność projektowanego otworu nr 1 wynosić będzie ok. 30,0 rn3/h i maksymalnie 150,0 m 3/d przy 5-cio godzinnym poborze wody. Stanowi to zaledwie 0,0029 % zasobów dyspozycyjnych tego obszaru i 0,0021 % zasobów perspektywicznych. Nie będzie to miało wpływu na naruszenie tych zasobów. Tym bardziej, że ujęcie jest przewidziane tylko do sezonowej eksploatacji — w okresie letnim jedynie przy deficycie opadów atmosferycznych. Jak wynika z karty informacyjnej przedsięwzięcia podczas pracy urządzeń do poboru wód podziemnych nie będą przekraczane zasoby eksploatacyjne ujęć, nie nastąpi zatem zaburzenie równowagi między poborem, a zasilaniem wód podziemnych.
Nie przewiduje się wykorzystania wody podczas montażu obudowy analizowanego otworu studziennego nr 1, wykonania opaski odwadniającej bądź instalacji armatury czerpalnej.
Wszelkie odpady wytworzone przez wykonawcę będą magazynowane w workach lub pojemniku na terenie nieruchomości gruntowej, w granicach której będą wykonywane prace związane z montażem urządzenia wodnego. Po zakończeniu robót odpady zostaną niezwłocznie wywiezione przez wykonawcę i przeznaczone do odzysku. W trakcie eksploatacji otworu studziennego nr 1 nie będą powstawały odpady.
Masy ziemi zostaną wykorzystane do wykonania opaski odwadniającej obudowę studni ze spadkiem 2% w promieniu 0,5 m. Pozostałe masy ziemi zostaną wykorzystane przez wykonawcę robót przy innym zleceniu.
Budowa geologiczna w obszarze lokalizacji otworu w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gm. Dobrzyń nad Wisłą zapewnia izolację ujmowanych warstw wodonośnych przed oddziaływaniem czynników antropogenicznych.
Obszar przeznaczony pod planowaną inwestycję jest położony w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 215 Subniecka Warszawska. Ze względu na rozmiary, charakterystykę, technologię realizacji planowanego przedsięwzięcia nie stwarza ono żadnych zagrożeń dla wód podziemnych.
Planowane przedsięwzięcie nie jest położone na obszarach wodno-błotnych lub innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz przy ujściu rzek.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w regionie wodnym Środkowej Wisły w obszarze dorzecza Wisły jednolitej części wód powierzchniowych zbiornikowych RW200021275999 o nazwie Zb. Włocławek.
Stan JCWP ocenia się jako zły, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych: zagrożona. Status JCWP to silnie zmieniona część wód. JCWP jest monitorowana. Zły stan JCWP uwarunkowany jest słabym potencjałem ekologicznym. Wskaźniki determinujące potencjał ekologiczny to BZT5, tlen rozpuszczony; fitoplankton. Stan chemiczny poniżej dobrego. Wskaźniki determinujące stan chemiczny to Benzo(a)piren; Bromowane difenyloetery, rtęć.
Presje determinujące stan wód w obrębie danej JCWP to presja troficzna hydromorfologiczna — odpływ miejski, gospodarka komunalna; presja chemiczna rozproszone - rozwój obszarów zurbanizowanych: transport, turystyka, odpływ miejski; punktowe przemysłowe, komunalne, odcieki ze składowisk.
Celem środowiskowym dla potencjału ekologicznego jest dobry potencjał ekologiczny; zapewnienie drożności dla migracji ichtiofauny; zapewnienie drożności cieku dla migracji zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym (troć wędrowna, węgorz europejski). Celem środowiskowym dla stanu chemicznego jest stan chemiczny: dla złagodzonych wskaźników [benzo(a)piren (w)] poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników - stan dobry. Dla tej JCWP zostało ustanowione odstępstwo czasowe w trybie art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej tj. Dyrektywy 2000/60/WE, polegające na odroczeniu terminu do 2027 r.; wskaźniki biologiczne po 2027 r. Jest to związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: fitoplankton; BZT5; Bromowane difenyloetery (b); Rtęć (b). Jest to spowodowane warunkami naturalnymi a w odniesieniu do substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE — brakiem możliwości technicznych (w tym: niewystarczającymi danymi na temat źródeł zanieczyszczenia) i nieproporcjonalnością kosztów. Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań). Ponadto w trybie art. 4 ust. 5 RDW ustanowiono odstępstwo polegające na złagodzeniu celów środowiskowych, które jest związane z tym, że nie są osiągnięte cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: Benzo(a)piren (w).
Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu przedsięwzięcia na stan jakościowy i ilościowy wód powierzchniowych.
Uznać należy, iż powyższe rozwiązania techniczne pozwolą zabezpieczyć środowisko gruntowo-wodne przed emisją substancji ropopochodnych do wód podziemnych. Teren realizacji przedsięwzięcia zlokalizowany jest w granicy jednolitej części wód podziemnych o europejskim kodzie GW200048, której stan chemiczny i ilościowy określono jako dobry, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. Jest monitorowana.
Ze względu na skalę, charakter i zakres przedmiotowego przedsięwzięcia stwierdzono, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie stwarzać zagrożeń dla osiągnięcia celów środowiskowych jednolitych części wód, w tym będzie odbywało się w sposób zapewniający nienaruszalność przepisów prawnych dotyczących ochrony wód, określonych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. 2023 poz. 300). Planowana inwestycja leży poza obszarami wybrzeży i obszarami morskimi oraz poza obszarami górskimi i leśnymi.
Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami ochronnymi ujęć wód oraz poza obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Analizując treść wniosku i załączników ustalono, że planowana inwestycja nie obejmuje działań na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, wynikającym z map zagrożenia powodziowego udostępnionych do publicznej wiadomości na Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury w dniu 7 września 2022 r. Charakter planowanego przedsięwzięcia oraz przedstawione warunki realizacji inwestycji nie spowodują zwiększenia zagrożenia powodziowego.
Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej można stwierdzić brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. Przedmiotowe przedsięwzięcie zarówno w fazie eksploatacji jak i w fazie realizacji przy zachowaniu odpowiednich środków i technik, nie powinno znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 64 ust. I pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) postanowienia, o których mowa w art. 63 ust. l, wydaje się po zasięgnięciu opinii właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72 ust. I pkt 1—3a, 10—19 i 21—28 przedmiotowej ustawy. W art. 72 ust. 1 pkt. 6 ustawy — niewymienionym w w/w katalogu przypadków - jest mowa, iż wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem m.in. pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych. Zgodnie z art. 16 pkt. 65 lit d Prawa wodnego przez urządzenie wodne należy rozumieć m.in. obiekty służące ujmowaniu wód powierzchniowych oraz podziemnych.
W myśl natomiast art. 389 pkt. 6 Prawa wodnego wykonanie urządzeń wodnych możliwe jest dopiero po uzyskaniu pozwolenia wodnoprawnego, tym samym uznać należy, iž PPIS w Lipnie nie ma kompetencji do opiniowania przedmiotowego przedsięwzięcia.
Analizując treść wniosku i załączników ustalono, że planowana inwestycja nie obejmuje działań na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, wynikającym z map zagrożenia powodziowego udostępnionych do publicznej wiadomości.
Ze względu na skalę, charakter i zakres przedmiotowego przedsięwzięcia stwierdzono, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie stwarzać zagrożeń dla osiągnięcia celów środowiskowych w tym będzie odbywało się w sposób zapewniający nienaruszalność przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
- Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę powinno nastąpić nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
- Termin, o którym mowa powyżej, może ulec wydłużeniu o cztery lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacznie oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 14 dni od daty otrzymania.
Załączniki do decyzji:
- Charakterystyka przedsięwzięcia.
- Załącznik mapowy.
Burmistrz Miasta i Gminy
/-/ Piotr Wiśniewski
Otrzymują:
- Wnioskodawca.
- Tablica ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą
- BIP Gmina Dobrzyń nad Wisłą
- Sołtys Wsi Lenie Wielkie (tablice ogłoszeń)
- Dobrzyń nad Wisłą , ul. Płocka (tablice ogłoszeń)
- a/a
Do wiadomości:
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, ul Kościuszki 18/20, 87-600 Lipnie
- Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni Włocławek
Za wydanie przedmiotowej decyzji pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (tj.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1827), załącznik – tabela: kol. 1 część I, kol. 2 pkt. 45
Liczba stron postępowania przekracza powyżej 10 stosuje się przepisy art., 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2023r. poz.775 ze zm.) w związku z art. 74 ust3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenie oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2023 poz.1094 ze zm.), podano do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń UMiG Dobrzyń nad Wisłą, Sołectwa Lenie Wielkie, tablica ogłoszeń w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Płocka, strona internetowa urzędu BIP)
Burmistrz Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą
Załącznik nr 1
do Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą nr OŚiGW.6220.1.9.2024 z dnia 23 września 2024 r.
Charakterystyka przedsięwzięcia pod nazwą:
"Wykonanie urządzenia umożliwiającego pobór wód podziemnych z utworów neogeńskich otworem studziennym nr1. Do głębokości 97,0m, o wydajności do Q = 30,0 m3 /h projektowanym w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski na terenie działki o numerze ewidencyjnym 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie oraz gospodarowanie wodą w rolnictwie polegające na melioracji – ciśnieniowym nawadnianiu upraw na terenie gruntów ornych na obszarze nie mniejszym niż 2,0 ha, zlokalizowanych na terenie gospodarstwa rolnego prowadzonego w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie”
Opis planowanego przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu urządzenia służącego do poboru wód podziemnych projektowanego na działce o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, Gmina. Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie, będącej własnością Wnioskodawcy.
Studnia głębinowa nr 1 służyć będzie w celu ciśnieniowego nawadniania upraw na terenie gruntów ornych na obszarze powyżej 2,0 ha za pomocą deszczowni szpulowej oraz systemu kropelkowego nawadniania na terenie działek o nr ewid. 1271, 1317/3, 1321, 1327, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, Gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, opisanych w tabeli poniżej.
Powierzchnia terenów planowanych do nawodnienia ciśnieniowego upraw rolnych za pomocą deszczowni szpulowej oraz systemu kropelkowego nawadniania wynosi 3,30 ha, w tym:
- grunty orne (RIIIa) – 2,27 ha;
- grunty orne (RIIIb) – 1,03 ha.
Inwestycja ma na celu wykorzystywanie wód podziemnych do nawadniania upraw rolnych na powierzchni łącznej ok. 3,30 ha, z wyłączeniem terenów nieużytkowanych rolniczo na użytkach rolnych oraz dróg dojazdowych wewnętrznych.
Działka o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą posiada powierzchnię całkowitą 1,2487 ha, na którą składają się grunty orne klas RIIIa, RIIIb. Działka, na terenie której zostanie wykonany odwiert (tj. działka o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, Gmina Dobrzyń nad Wisłą) znajduje się w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, oddalonej od Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą o ok. 1,3 km w kierunku północno wschodnim. Powierzchnia zajęta przez proponowany teren strefy ochrony bezpośredniej z przyszłym ogrodzeniem strefy ochrony bezpośredniej o proponowanych wymiarach 3,0 m x 3,0 m wynosiła będzie 9,0 m2 (wraz z obudową studni głębinowej nr 1). Na terenie działki o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą nie występują zabudowania, zaś siedlisko Wnioskodawcy znajduje się przy ul. Zjazd 1 w m. Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie.
Otoczenie działki o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gm. Dobrzyń nad Wisłą:
- od strony północnej graniczy z drogą wojewódzką nr DW562 (działka o nr ewid. 1249/1, 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gm. Dobrzyń nad Wisłą),
- od strony południowej graniczy z drogą gminną (działka o nr ewid. 1250, 0002 Dobrzyń nad Wisłą, Gmina. Dobrzyń nad Wisłą),
- zaś z pozostałych stron graniczy z polami uprawnymi (działki o nr ewid. 1272, 1270, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gm. Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski).
Najbliższy budynek mieszkalny jest zlokalizowany w odległości ok. 138,4 m na północny zachód od odwiertu, zaś najbliższe budynki gospodarcze są zlokalizowane w odległości min. ok. 148,9 m w kierunku północno zachodnim od odwiertu (działki o nr ewid. 968/4 i 968/6, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, Gmina Dobrzyń nad Wisłą, o adresie: ul. Płocka 44, Dobrzyń nad Wisłą).
Otwór studzienny nr 1 został wykonany na podstawie „Projekt robót geologicznych na wykonanie ujęcia wód podziemnych z utworów neogeńskich, otworem studziennym nr 1 przy ulicy Płockiej w miejscowości Dobrzyń n/W, na działce ewidencyjnej nr 1271, obręb 0002 Dobrzyń n/W, gmina Dobrzyń n/W, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie” – opracowanego we wrześniu 2019 roku przez mgr Krzysztofa Kawczyńskiego (upr. geolog. nr III-0584, V-1757, VII-1645, XI030/POM, XII-015/POM. Ww. projekt zatwierdził Starosta Lipnowski decyzją z dnia 16.10.2019 r., znak: OŚ.6530.9.2019.
Zasoby eksploatacyjne w wielkości Qekspl=Qmaks.h= 30,0 m3/h przy Se= 12,6 m określono w opracowaniu pn.: „Dokumentacja hydrogeologiczna ustalająca zasoby eksploatacyjne ujęcia wód podziemnych z utworów neogeńskich, otworem studziennym nr 1 w miejscowości Dobrzyń n/W, działka nr 1271, obręb 0002 Miasta Dobrzyń n/W, powiat lipnowski, województwo kujawsko-pomorskie” - wykonanego w lutym 2024 r. przez geologa dokumentującego – mgr Krzysztofa Kawczyńskiego (upr. geol III-0584, V-1757, VII-1645, XI-030/POM, XII-015/POM). Dokumentacja hydrogeologiczna została zatwierdzona przez Starostę Lipnowskiego z dnia 07.03.2024 r., znak: SA.6531.1.2024, stanowiącą załącznik tekstowy do wniosku.
W ramach inwestycji zaplanowano wykonanie obudowy dla otworu wiertniczego nr 1 o głębokości do 97,0 m p.p.t., który (po zamontowaniu pompy głębinowej oraz armatury) będzie służył do ujmowania wody podziemnej z utworów neogeńskich jako studnia głębinowa nr 1, w ilości nie większej niż 30,0 m3/h. Pobierana woda wykorzystywana będzie wyłącznie do ciśnieniowych nawodnień upraw za pomocą deszczowni szpulowej oraz systemu kropelkowego nawadniania przez siedem miesięcy w roku (od 1 kwietnia do 31 października, 15 dni w miesiącu, przez 5 godzin na dobę).
Proponowana obudowę studni stanowić będzie szyb studzienny z 2 kręgów żelbetowych o średnicy wewnętrznej 1,91 m i zewnętrznej 2,25 m oraz wysokości całkowitej 2x 0,75 m, w tym 0,1 m pod powierzchnią terenu. Obudowa będzie wystawała nad powierzchnię gruntu na wysokość 1,6 m oraz od góry zostanie przykryta prefabrykatem betonowym o wymiarach odpowiadających obudowie, wyposażonym we właz wejściowy żeliwny typu lekkiego o średnicy 0,6 m i grubości 0,22 m. Pokrywa zostanie zabezpieczona przed dostępem osób niepożądanych poprzez użycie kłódki. Z boku obudowy wychodzić będzie rura tłoczna o średnicy Ø 75-110 mm. Przejście będzie uszczelnione kitem. Dno studni zostanie wybetonowane (wylewka betonowa o grubości 0,1 m), w celu zabezpieczenia przed ewentualnymi zanieczyszczeniami. W otworze zainstalowany zostanie następujący osprzęt: głowica studni, w której wykonany będzie otwór do pomiaru lustra wody, miejsce na wodomierz (instalacja przez PGWWP) oraz zawór odcinający kulowy. Swobodny dostęp do osprzętu umożliwi wyniesienie obudowy ponad pow. gruntu.
Wokół obudowy zostanie wykonana opaska odwadniająca (spadek 2%) w formie nasypu ziemnego (ziemia z wykopu obudowy) celem odprowadzania nadmiernych wód opadowych oraz roztopowych poza obudowę otworu studziennego.
Współrzędne geograficzne i geodezyjne lokalizacji otworu studziennego nr 1 w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, Gmina Dobrzyń nad Wisłą wynoszą:
- Współrzędne geograficzne (WGS-84):
N: 520 38’ 28.44” szerokość geograficznej północnej; E: 190 20’ 12.88” długość geograficznej wschodniej. - Współrzędne geodezyjne według układu PL-ETRF2000 strefa 6:
X: 5835085.76
Y: 6590489.66
Lokalizację otworu studziennego nr 1 przedstawia szkic geodezyjny, załącznik tekstowy do wniosku. Zapotrzebowanie na wodę określono na Q = 30,0 m3/h, tj. zgodnie z „Dokumentacją hydrogeologiczną (…)”. Teoretyczny zasięg (promień) leja depresji analizowanego otworu przy wydajności maksymalnej godzinowej, jako parametr hydrogeologiczny w odniesieniu do archiwalnych ujęć okolicznych, został wyliczony w ww. dokumencie oraz zatwierdzony decyzją przez Starostę Lipnowskiego na R = 59,9 m.
Działki przewidziane do ciśnieniowego nawadniania upraw nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zweryfikowane w UMiG Dobrzyń nad Wisłą.
Morfologia i hydrografia
Miejscowość Dobrzyń nad Wisłą usytuowana jest w powiecie lipnowskim w centralnej części województwa kujawsko-pomorskiego, na prawym brzegu rzeki Wisły, w odległości od Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą o ok. 1,3 km w kierunku północno wschodnim. Bezpośrednie otoczenie stanowią grunty rolne. Zagospodarowanie omawianego obszaru jest ściśle związane z rzeźbą i budową geologiczną terenu.
Teren ma charakter rolniczy, przeważają gleby średnich klas bonitacyjnych (IVa i IVb), na których uprawia się głównie zboża i ziemniaki. Dobrzyń n. Wisłą pełni rolę lokalnego ośrodka usługowego i handlowego. Główną gałęzią gospodarki regionu jest rolnictwo indywidualne i w nim zatrudniona jest miejscowa ludność. W bezpośrednim sąsiedztwie wykonanego otworu studziennego nie zlokalizowano żadnych obiektów, ani obszarów prawnie chronionych, w tym obszarów Natura 2000.
Miejsko-Wiejska Gmina Dobrzyń nad Wisłą jest jedną z 34 gmin miejsko-wiejskich w województwie kujawsko-pomorskim i jedną z dwóch na terenie powiatu lipnowskiego. Gmina zajmuje powierzchnię
115,44 km2 z czego 5,5 km2 zajmuje miasto, pozostałe 109,9 km2 to obszary wiejskie. Położona jest w południowo-wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego. Jest jedną z dziewięciu jednostek samorządu terytorialnego wchodzącego w skład powiatu lipnowskiego, który sąsiaduje z powiatem rypińskim, włocławskim, toruńskim, aleksandrowskim i golubsko-dobrzyńskim. Leży ona nad rzeką Wisłą, bezpośrednio nad Włocławskim Zbiornikiem Wodnym, największym w promieniu 300 km. Gmina sąsiaduje z miastem Włocławek, z gminami Wielgie i Tłuchowo w powiecie lipnowskim, z gminami Włocławek i Fabianki w powiecie włocławskim oraz gminą Brudzeń Duży w powiecie płockim, w województwie mazowieckim. W strukturze województwa kujawsko-pomorskiego, Gmina Dobrzyń nad Wisłą, należy do gmin średnich pod względem powierzchni i do gmin większych pod względem liczby ludności. Gmina Dobrzyń nad Wisłą skupia 30 miejscowości, a pod względem administracyjnym wydzielono 24 sołectwa. Są to: Grochowalsk, Główczyn, Szpiegowo, Dyblin, Kochoń, Kisielewo, Tulibowo, Płomiany, Glewo, Kamienica, Wierznica, Kolonia Chalin, Stróżewo, Mokowo, Krojczyn, Lenie Wielkie, Krępa, Mokówko, Strachoń, Ruszkowo, Chalin, Zbyszewo, Bachorzewo i Michałkowo.
Siedzibą władz samorządowych gminy jest miasto Dobrzyń nad Wisłą (jedno z najstarszych miast polskich - (lokację miejską uzyskało prawdopodobnie przed 1230 roku na prawie lubeckim).
Według podziału fizyczno-geograficznego Polski [14] dokumentowany teren położony jest, w obrębie mezoregionu o nazwie Pojezierze Dobrzyńskie (315.14) będącego częścią makroregionu Pojezierze Chełmińsko-Dobrzyńskie (315.1).
Pojezierze Dobrzyńskie położone jest na północ od Kotliny Płockiej i południe od Doliny Drwęcy, w obrębie form polodowcowych fazy leszczyńskiej i poznańskiej ostatniego zlodowacenia. Elementy rzeźby terenu związane są z działalnością lądolodu i wód fluwioglacjalnych z okresu plejstocenu – typowe są tu wzgórza morenowe, rynny polodowcowe oraz specyficzne dla erozyjnoakumulacyjnej działalności lodowca formy morfologiczne: kemy, ozy i drumliny.
Wyniesienie terenu waha się w granicach od 66 m n.p.m. (w dolinach jezior) do 136 m n.p.m. na wzgórzach morenowych. Jeziora polodowcowe, zarówno rynnowe, jak i z wytapiania brył martwego lodu, występują w północno-zachodniej i centralnej części mezoregionu. W miejscu projektowanej studni głębinowej nr 1 rzędna wynosi ok. 101,86 m n.p.m.
Pod względem hydrograficznym obszar objęty opracowaniem jest odwadniany przez Bezpośrednią zlewnie (III) zb. Włocławek (według IIaPGW Zb. Włocławek). Szczegółowy podział hydrograficzny określony na podstawie Rastrowej Mapy Podziału Hydrograficznego Polski (MPHP50) zamieszczonej na hydroportalu ISOK przedstawiono poniżej: 2 - Wisła
27 - Wisła od Narwi do Drwęcy (l)
275 - Zlewnia zb. Włocławek
2759 - Bezpośrednia zlewnia (I) zb. Włocławek
27599 - Bezpośrednia zlewnia (II) zb. Włocławek
275999 - Bezpośrednia zlewnia (III) zb. Włocławek
Rzeka Wisła przepływa w odległości ok. 0,8 km na południe od lokalizacji projektowanej studni głębinowej nr 1. Rozpatrywany obszar leży na terenie dorzecza Wisły, w jednostce bilansowej: rejon wodnogospodarczy Z-17 (Wisła (P) od Narwi do Korabnika poniżej Włocławka), regionu wodnego Środkowej Wisły. Jest to obszar administrowany przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Budowa geologiczna i warunki hydrogeologiczne
Budowę geologiczną wraz z warunkami hydrogeologicznymi analizowanego terenu scharakteryzowano w oparciu o „Dokumentację hydrogeologiczną (…)”, „Projekt robót geologicznych” oraz materiały archiwalne będące w posiadaniu autora opracowania.
Obszar Gminy charakteryzuje się krajobrazem nizinnym słabo urozmaiconym geomorfologicznie, poza dolinami rzek i krawędzią wysoczyzny. Tereny położone najniżej znajdują się w dolinie Wisły najwyżej natomiast w południowo-wschodniej części Gminy. Utwory powierzchniowe większości terenu Gminy stanowi glina zwałowa maksymalnego zasięgu zlodowacenia północnopolskiego. W niewielkiej części są to również piaski sandrowe i osady jeziorne z okresu tego samego zlodowacenia. Południowozachodnia granica Gminy przebiega wzdłuż zbiornika Włocławskiego utworzonego w dolinie Wisły wskutek powstania tamy we Włocławku. Wisła wykorzystuje pradolinę toruńskoeberswaldzką, która podczas fazy pomorskiej zlodowacenia północnopolskiego odprowadzała wody roztopowe.
Przedczwartorzędowa budowa geologiczna ma szczególne znaczenie na krawędzi wysoczyzny, gdzie odsłania się na dole skarpy i sprzyja powstawaniu osuwisk. Pod glinami zwałowymi zalegają bowiem zaburzone glacitektonicznie neogeńskie klastyczne utwory z węglem- w przeważającej części iły. Są to skały charakteryzujące się podatnością na odkształcenia i spadkiem wytrzymałości w obecności wody. Nadległa glina zwałowa na krawędzi wysoczyzny pęka i przemieszcza się w dół zbocza powodując powstawanie charakterystycznych dla ruchów masowych struktur.
Na terenie Gminy nie są przemysłowo eksploatowane złoża (Bilans złóż kopalin w Polsce, dane PIGPIB). Stwierdzono natomiast występowanie terenów perspektywicznych dla złóż piasku oraz jedno prognostyczne złoże piasku w północno-wschodniej części Gminy.
Ujęty poziom wodonośny stratygraficznie należy do neogenu i związany jest z seriami piaszczystymi. Piaski wykształcone są przeważnie w postaci piasków drobnoziarnistych szarych i występują warstwą o miąższości 14 m.
Budowa geologiczna w obszarze lokalizacji otworu w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, Gmina Dobrzyń nad Wisłą zapewnia izolację ujmowanych warstw wodonośnych przed oddziaływaniem czynników antropogenicznych. Wody wgłębne uznać można za dobrze chronione jeśli miąższość warstwy izolacyjnej w postaci glin zwałowych wynosi 15,0 m lub iłów 5,0 m. W analizowanym otworze studziennym warstwy wodonośne są pokryta kompleksem utworów słabo przepuszczalnych (glin zwałowych oraz iłów pstrych) o miąższości łącznej ok. 78,5 m. Zbiorcze zestawienie wyników wiercenia otworu studziennego nr 1 przedstawia załącznik tekstowy do wniosku.
Zgodnie z mapą hydrogeologicznej Polski (załącznik tekstowy do opracowania), projektowane ujęcie znajduje się w jednostce hydrogeologicznej oznaczonej symbolem 3 cTrI/CrI. Strop głównej warstwy wodonośnej znajduje się na głębokości 90 - 110 m, odpowiadającej rzędnej od 35 do ok. - 15m n.p.m. a miąższość jej wynosi ok. 20 m. Typowe studnie osiągają wydajność 30 - 50 m3/h, przewodność wynosi 25 - 80 m2/24h. Podstawę drenażu wód z tej jednostki stanowi Wisła. Zgodnie z informacją zamieszoną na stronach Państwowej Służby Hydrogeologicznej dla rejonu wodnogospodarczego Z-17 (Wisła (P) od Narwi do Korabnika poniżej Włocławka) o powierzchni 2966,49 km 2 zasoby dyspozycyjne wynoszą 203645 m3/24h (wg stanu na 31.12.2023 roku).
Zgodnie z ww. mapą oraz mapą hydrogeologiczno-sozologiczną w skali 1:25000 zamieszczoną w dokumentacji hydrogeologicznej ujęcia, główny i lokalny kierunek spływu wód podziemnych na analizowanym terenie jest południowy i południowo zachodni – ku rzece Wiśle (dotyczy wschodniego brzegu rzeki Wisły względem ujścia, po której zlokalizowane zostanie przedsięwzięcie).
Obszar wykonanych robót geologicznych leży w zasięgu jednostki jednolitych części wód podziemnych oznaczonej numerem 48. Na obszarze JCWPd nr 48 wyróżnia się poziomy wodonośne: czwartorzędowe, mioceński oraz oligoceńsko-górnokredowy. System przepływu w oligoceńsko-górnokredowym poziomie ma charakter regionalny. Zasilanie poziomu odbywa się na drodze przesączania z wyżej ległych poziomów wodonośnych oraz dopływu wód z obszaru niecki mazowieckiej Mioceński poziom wodonośny jest zbyt słabo rozpoznany by móc w sposób precyzyjny i jednoznaczny scharakteryzować system przepływu. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest fakt, iż poziom ten ma charakter nieciągły i nie występuje na całym obszarze JCWPd nr 48.
Czwartorzędowe poziomy wodonośny posiadają system przepływu o charakterze lokalnym. Strefami zasilania są wysoczyzny morenowe, pagórki morenowe oraz równiny akumulacyjne i erozyjne wód roztopowych.
Główną bazę drenażu stanowi Wisła. Wody podziemne drenowane są przez tę rzekę lub w zlewniach drugiego rzędu należących do rzek będących jej bezpośrednimi dopływami m.in. Skrwę z dopływami, Chełmiczkę, Słupiankę, Mołtawę i Strugę. Poziomy wodonośne zasilane są na drodze infiltracji opadów atmosferycznych lub, w przypadku poziomów głębszych, przez przesączanie się wód z nadległych poziomów wodonośnych.
W rejonie dokumentowanych prac na podstawie wyników archiwalnych wierceń, stwierdzono występowanie wód podziemnych głównie w obrębie utworów neogeńskich. Neogeński poziom wodonośny został ujęty otworem studziennym, o oznaczeniu nr 4430008 na mapie dokumentacyjnej zlokalizowanym w odległości ok. 813,8 m na północny wschód względem analizowanej studni głębinowej nr 1. Otwór zlokalizowany jest w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą, powiat lipnowski na cele nawodnień upraw poprzez system nawodnień ciśnieniowych – urządzenie melioracji wodnych. Powyższe ujęcie wody podziemnej, bazuje na neogeńskiej warstwie wodonośnej otworem studziennym do głębokości 50,0 m p.p.t.
Ujęty otworem studziennym nr 4430008 (z bazy CBDH) poziom wodonośny stratygraficznie należy do neogenu i związany jest z seriami piaszczystymi. Piętro neogeńskie wykształcone jest w postaci piasków drobnoziarnistych. Ujęta warstwa wodonośna występuje w przelocie: 39,5 – 47,0 m p.p.t. (ujęto w przelocie: 40,7 – 46,7 m p.p.t.). Napięte zwierciadło wody stabilizuje się na głębokości 22,7 m p.p.t., tj. na rzędnej 77,55 m n.p.m. Współczynnik filtracji wynosi k= 0,0000108 m/s przy wydatku jednostkowym q= 0,32 m3/h/1mS.
Planowany do ujęcia otworem studziennym nr 1 na działce o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą, gmina Dobrzyń nad Wisłą poziom wodonośny stratygraficznie należy do neogenu i związany jest z seriami piaszczystymi, nawierconymi na głębokości 79,0 m p.p.t. Poziom piętra neogeńskiego wykształcony jest w postaci piasków drobnoziarnistych szarych o uwodnieniu ok. 14,0 m w przelocie 79,0 - 93,0 m p.p.t. ujęty filtrem szczelinowym na rurze PCV 225 mm o długości 14,0 m w przelocie 79,0 - 93,0 m p.p.t. Napięte zwierciadło wody stabilizuje się na głębokości 36,7 m p.p.t., tj. na rzędnej 64,98 m n.p.m. Współczynnik filtracji wynosi k= 0,0000561 m/s przy wydatku jednostkowym q = 2,38 m3/h/1mS. Do eksploatacji zostały zatwierdzone zasoby eksploatacyjne w wysokości Q = 30,0 m3/h przy depresji s = 12,6 m i promieniu leja depresji równym R = 59,9 m.
Lokalizacja ujęcia, zgodnie z danymi zawartymi na stronach internetowych Państwowej Służby Hydrogeologicznej znajduje się w zasięgu nieudokumentowanego zbiornika GZWP nr 215 zbiornik porowy Subniecka warszawska o powierzchni 51000 km2, obejmującego stratygraficznie utwory paleogenu i neogenu.
Usytuowanie przedsięwzięcia względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikowanie celów środowiskowych dla wód, na które przedsięwzięcie mogłoby oddziaływać.
Analizowane przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane na obszarze Regionu Wodnego Środkowej Wisły, który należy do Dorzecza Wisły. Obszar Regionu Wodnego Środkowej Wisły jest administrowany przez PGWWP Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Zarząd Zlewni we Włocławku.
Dla obszaru Dorzecza Wisły opracowano „Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły”, przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r. Nr 49, poz. 549). Od 12 grudnia 2016 r. obowiązywały zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r. poz. 1911), zmienione Obwieszczeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 grudnia 2016 r. o sprostowaniu błędu (Dz. U. z 2016 r. poz. 1958) (I aPGW). Od 17 lutego 2023 r. obowiązują zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023 r. poz. 300) (II aPGW).
- Identyfikacja jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) w rejonie inwestycji -
WODY PODZIEMNE
Według II aPGW, analizowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze jednolitej części wód podziemnych o nazwie JCWPd: 48.
Ogólna charakterystyka środowiskowa JCWPd nr 48:- kod JCWPd: PLGW200048
- numer JCWPd: 48
- powierzchnia JCWPd: 2967,56 km2
- zasoby wód podziemnych dostępne do zagospodarowania [tys. m3/rok]: 74 330,43 tys. m3/rok
- % wykorzystania zasobów dostępnych do zagospodarowania: 23,0 %
- odpowiadająca powierzchniowo JCWP RW: RW200021275999 – o nazwie Zb. Włocławek;
- obszar dorzecza: dorzecze Wisły
- region wodny: Środkowej Wisły − PGWWP RZGW: Warszawa
- PGWWP ZZ: Włocławek
Ocena stanu JCWPd nr 48: - ocena stanu wód:
- stan ilościowy: dobry
- stan chemiczny: dobry
- ocena ogólna stanu: dobry
- monitoring: monitorowana
- ocena ryzyka niespełnienia celów środowiskowych: niezagrożona
- cele środowiskowe dla stanu chemicznego: dobry stan chemiczny
- cele środowiskowe dla stanu ilościowego: dobry stan ilościowy
- postęp w osiąganiu celów środowiskowych JCWPd w okresie 2011-2019 (porównanie wyników oceny stanu JCWPd z 2012, 2016 i 2019 roku): z 2012 na 2016/2019 utrzymano dobry stan ilościowy oraz chemiczny.
- przyczyna zagrożenia nieosiągnięcia celów środowiskowych: nie dotyczy
- derogacje (odstępstwa): nie dotyczy
- termin osiągnięcia dobrego stanu: po 2027
- derogacje (odstępstwa): stan chemiczny: przekroczenie wartości progowej dobrego stanu w przypadku wskaźników: Na i Cl w II kompleksie zgodnie w wynikiem testu C2 - ingresja i ascenzja wód zasolonych (ocena stanu JCWPd za rok 2019); stan ilościowy: test I2 - ingresja i ascenzja wód zasolonych (ocena stanu JCWPd za rok 2019)
- rodzaj odstępstwa: 4.5 – 1
- uzasadnienie odstępstwa: występowanie struktur solnych, brak izolacji warstw wodonośnych − termin osiągnięcia dobrego stanu: nie wyznaczono
- zidentyfikowane presje znaczące; wynik analizy znaczących oddziaływań – JCWPd: presja obszarowa rozproszona związana z rolnictwem, gospodarką komunalną lub przemysłem
- rodzaj presji determinującej stan wód w obrębie danej JCWPd: chemiczna.
Zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, celem środowiskowym dla JCWPd jest:- Zapobieganie lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń;
- Zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu;
- Ich ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnianie równowagi między poborem, a zasilaniem tych wód, tak aby osiągnąć ich dobry stan.
Dla spełnienia wymogu niepogarszania stanu części wód, dla części wód będących w co najmniej dobrym stanie chemicznym i ilościowym, celem środowiskowym jest utrzymanie tego stanu. Zgodnie z definicją umieszczoną w RDW dobry stan wód podziemnych oznacza stan osiągnięty przez część wód podziemnych, jeżeli zarówno jej stan ilościowy, jak i chemiczny jest określony jako co najmniej
„dobry”.
Według bazy danych GIS zasobów dyspozycyjnych i perspektywicznych wód podziemnych dla obszaru Polski Państwowej Służby Hydrogeologicznej (PSH), zasoby dyspozycyjne obszaru bilansowego pn. „Wisła (P) od Narwi do Korabnika poniżej Włocławka” (Z-17) o powierzchni 2966,48 km2, w obrębie którego znajdzie się projektowana studnia nr 1 wynoszą: 203 645,0 m3/d, natomiast zasoby perspektywiczne nie zostały wyznaczone, według stanu na dzień 31.12.2023 r.
Wydajność projektowanego otworu nr 1 w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą gm. Dobrzyń nad Wisłą, na działce o nr ewid. 1271, obręb 0002 Dobrzyń nad Wisłą wynosić będzie maksymalnie 150,0 m3/d przy 5-mio godzinnym systemie nawadniania. Stanowi to zaledwie 0,07 % zasobów dyspozycyjnych ww. obszaru bilansowego.
Na podstawie „Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły” przyjętym uchwałą Rady Ministrów, zasoby dyspozycyjne regionu wodnego Środkowej Wisły, w obrębie którego znajduje się ujęcie w Dobrzyniu nad Wisłą wynoszą: 5 253,32 tys. m3/d, natomiast zasoby perspektywiczne 7 209,9 tys. m3/d.
Wydajność projektowanego otworu nr 1 wynosić będzie ok. 30,0 m3/h i maksymalnie 150,0 m3/d przy 5-mio godzinnym poborze wody. Stanowi to zaledwie 0,0029 % zasobów dyspozycyjnych tego obszaru i 0,0021 % zasobów perspektywicznych.
Zasoby wód podziemnych dostępne do zagospodarowania [ZDG tys. m3/dobę] dla PLGW200048, które są obecnie niewykorzystywane (77% całości ZDG) wynoszą: 57 234,4311 tys. m3/rok, tj. 156 806,66 m3/d w ujęciu średniorocznym. Wydajność analizowanego otworu wynosić będzie ok. 30,0 m3/h i maksymalnie 150,0 m3/d przy 5-mio godzinnym poborze wody. Stanowi to zaledwie 0,10 % ww. zasobów.
Nie będzie to miało wpływu na naruszenie ww. zasobów. Tym bardziej, iż analizowany otwór studzienny nr 1 w m. Dobrzyń nad Wisłą, gm. Dobrzyń nad Wisłą przewidziany jest do sezonowej eksploatacji – w okresie letnim jedynie przy deficycie opadów atmosferycznych – ciśnieniowych nawodnień upraw za pomocą deszczowni szpulowej oraz systemu kropelkowego nawadniania.
Należy dodać, że podczas pracy urządzeń do poboru wód podziemnych nie będą przekraczane zasoby eksploatacyjne ujęć, nie nastąpi zatem zaburzenie równowagi między poborem, a zasilaniem wód podziemnych.
- Identyfikacja jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) w rejonie inwestycji - WODY POWIERZCHNIOWE
Według II aPGW, analizowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie częściowo w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych: RW200021275999 o nazwie Zb. Włocławek.
Ogólna charakterystyka środowiskowa ww. JCWP:- dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej;
- Termin osiągnięcia celu środowiskowego: do 2027 r.; wskaźniki biologiczne - po 2027 r.;
- Podsumowanie derogacji (art. 4 ust. 4 RDW): odstępstwo polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: fitoplankton; BZT5; Bromowane difenyloetery (b); Rtęć (b). Jest to spowodowane warunkami naturalnymi (wskazanymi w kolumnie pn. „Warunki naturalne uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych w perspektywie do końca 2027 r. (lub roku 2039 - dla substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE)”) a w odniesieniu do substancji priorytetowych wprowadzonych dyrektywą 2013/39/UE – brakiem możliwości technicznych (w tym: niewystarczającymi danymi na temat źródeł zanieczyszczenia) i nieproporcjonalnością kosztów. Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
- dla danej JCWP zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 5 Ramowej Dyrektywy Wodnej;
- Wskaźniki/grupa wskaźników, w zakresie których ustalono mniej rygorystyczny cel środowiskowy dla JCWP (odstępstwo w trybie art. 4 ust. 5 RDW): fitoplankton; BZT5; Bromowane difenyloetery (b); Rtęć (b);
- Podsumowanie derogacji (art. 4 ust. 5 RDW): odstępstwo polegające na złagodzeniu celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników:Benzo(a)piren (w). Jest to spowodowane czynnikami wskazanymi w zestawie kolumn pn. „Wskazanie dominującego rodzaju presji determinujących stan wód”, które trwale uniemożliwiają osiągnięcie celów środowiskowych. Presje trwale uniemożliwiające osiągnięcie celów środowiskowych zaspokajają ważne potrzeby społecznogospodarcze (określone w kolumnie pn. „Potrzeba społeczno-ekonomiczna zaspokajana przez źródło presji antropogenicznej determinującej na stan wód w stopniu zagrażającym osiągnięciu celów środowiskowych”) i na obecnym etapie stwierdza się brak alternatywnych opcji zaspokojenia tych potrzeb (zob. kolumna pn. „Uzasadnienie braku alternatywnych opcji”). Warunkiem odstępstwa jest pełne i terminowe wdrożenie programu działań (którego zakres i skuteczność określono w zestawach działań).
dla danej JCWP nie zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust. 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej; - Cele środowiskowe dla potencjału ekologicznego: dobry potencjał ekologiczny; zapewnienie drożności dla migracji ichtiofauny; zapewnienie drożności cieku dla migracji zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym (troć wędrowna, węgorz europejski)
- Cele środowiskowe dla stan chemicznego: stan chemiczny: dla złagodzonych wskaźników [benzo(a)piren (w)] poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników - stan dobry.
W aPGW aktualny stan JCWP RW oceniono jako zły, ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych: zagrożona.
Celem środowiskowym dla jednolitych części wód powierzchniowych niewyznaczonych jako sztuczne lub silnie zmienione, jest ochrona, poprawa oraz przywracanie stanu jednolitych części wód powierzchniowych, tak aby osiągnąć dobry stan tych wód, a także zapobieganie pogorszeniu ich stanu.
Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych (jest zagrożona nieosiągnięciem co najmniej dobrego potencjału ekologicznego i co najmniej dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych).
Ponadto, według aPGW celem środowiskowym dla JCWP rzecznych w zakresie stanu chemicznego jest osiągnięcie dobrego stanu chemicznego, zaś celem środowiskowym dla JCWP rzecznych w zakresie elementów hydromorfologicznych jest dobry stan tych elementów (II klasa).
Cele środowiskowe dla jednolitych części wód powierzchniowych Zgodnie z art. 4 ust. 1 RDW celem dla wód powierzchniowych jest:- niepogarszanie się stanu wód powierzchniowych oraz ochrona i przywrócenie dobrego stanu JCW;
- osiągnięcie, co najmniej dobrego stanu lub potencjału ekologicznego wód powierzchniowych;
- stopniowe eliminowanie, a w rezultacie zaprzestanie zrzutów do wód powierzchniowych substancji priorytetowych i niebezpiecznych, a także zapobieganie dopływowi zanieczyszczeń do wód podziemnych;
- odwrócenie każdej znaczącej i ciągłej tendencji wzrostu stężenia każdego zanieczyszczenia wynikającego z wpływu działalności człowieka w celu stopniowej redukcji zanieczyszczenia wód podziemnych;
- osiągnięcie zgodności ze wszystkimi normami i celami określonymi w ustawodawstwie wspólnotowym dla obszarów chronionych.
Zgodnie z powyższym, celem środowiskowym dla części wód niewyznaczonych jako SCW lub SZCW, którym w konsekwencji nadano status NAT, jest: - dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny, w przypadku oceny z monitoringu wód wskazującej na stan dobry lub zły;
- bardzo dobry stan ekologiczny, w przypadku JCWP, dla których wyniki monitoringu wskazują na bardzo dobry stan ekologiczny;
- stan dobry, w przypadku JCWP niemonitorowanych;
- spełnienie warunków określonych dla obszarów chronionych.
W przypadku części wód wyznaczonych jako SCW lub SZCW celem środowiskowym jest: - dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny, w przypadku oceny z monitoringu wód wskazującej na stan dobry lub zły;
- maksymalny potencjał ekologiczny w przypadku JCWP, dla których wyniki monitoringu wskazują na maksymalny potencjał ekologiczny;
- stan dobry w przypadku JCWP niemonitorowanych;
- spełnienie warunków określonych dla obszarów chronionych.
Zgodnie z definicją umieszczoną w RDW dobry stan wód podziemnych oznacza stan osiągnięty przez część wód podziemnych, jeżeli zarówno jej stan ilościowy, jak i chemiczny jest określony jako co najmniej „dobry”. Powyższe cele realizuje się przez podejmowanie działań zawartych w programie wodno-środowiskowym kraju, w szczególności działań polegających na: - stopniowej redukcji zanieczyszczeń powodowanych przez substancje priorytetowe oraz substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
- zaniechaniu lub stopniowym eliminowaniu emisji do wód powierzchniowych substancji priorytetowych oraz substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 99 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.
Prawidłowo zrealizowana i eksploatowane urządzenia umożliwiające pobór wód podziemnych z utworów neogeńskich otworem studziennym zgodnie z opisem zamieszczonym w KIP nie będzie powodować przekroczeń standardów w tym zakresie.
Burmistrz Miasta i Gminy
/-/ Piotr Wiśniewski
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Ryszard Bartoszewskidata wytworzenia: 2024-09-23
- opublikował: Janusz Krysztopdata publikacji: 2024-09-26 13:32