Decyzja OŚiGW.6220.1.17.2021
Dobrzyń nad Wisłą, dnia 30.03.2023 r.
OŚiGW.6220.1.17.2021
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85 i art.86 ustawy z dnia 3 października 2008 roku ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. 2022, poz.1029,1260,1261,1783,1846,2185,2687 z 2023, poz.553), zwana dalej ooś oraz § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz.1839 ) a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.2000,2185 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.07.2021r., który złożyła PCWO ENERGY PROJEKT Sp. z.o.o. Warszawa ul. Emilii Plater 53, 00-113 Warszawa – adres do korespondencji ul. Św. Leonarda 7, 25-311 Kielce (wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 19.07.2021r.), o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia: ,,Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą”, powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie, po przeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko
ORZEKAM
- Określić środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia pn.:
,,Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą”. - Wskazuję na konieczność wykonania warunków i wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś oraz realizację działań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś, z uwzględnieniem następujących elementów:
1. prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić w sposób niezagrażający środowisku gruntowo — wodnemu m.in. poprzez użycie sprzętu będącego w dobrym stanie technicznym, odpowiednią organizację prac budowlanych, magazynowanie materiałów i surowców niezbędnych do prowadzenia robót w sposób bezpieczny dla środowiska wodno — gruntowego;
2. teren inwestycji wyposażyć w materiały sorpcyjne umożliwiające szybkie usunięcie ewentualnych wycieków paliw;
3. w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. wyciek paliwa, podjąć natychmiastowe działania w celu usunięcia awarii oraz usunięcia zanieczyszczonego gruntu; zanieczyszczony grunt należy przekazać podmiotom uprawnionym do jego rekultywacji;
4. w przypadku kolizji z urządzeniami melioracyjnymi występującymi poza ewidencją PGW Wody Polskie, należy uzgodnić warunki przebudowy z właścicielem gruntu lub sąsiadującym użytkownikiem terenu;
5. na etapie realizacji ścieki bytowe odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych, zbiorniki systematycznie opróżniać przez uprawnione podmioty;
6. czyszczenie paneli fotowoltaicznych wykonywać bez chemicznych środków czyszczących;
7. na etapie realizacji niezanieczyszczone wody opadowe i roztopowe z terenu zaplecza budowy odprowadzać do gruntu; odprowadzanie ww. wód prowadzić w sposób nie powodujący zalewania terenów sąsiednich oraz nie zmieniając stanu wody na gruncie, a zwłaszcza kierunku i natężenia odpływu ww. wód znajdujących się na gruncie;
8. prace ziemne związane z montażem paneli fotowoltaicznych (wbijaniem profili w grunt) oraz układaniem okablowania prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych;
9. w przypadku zastosowania transformatorów olejowych należy zastosować szczelne misy olejowe będące w stanie zmagazynować 110% oleju oraz wody z akcji gaśniczej, wykonane z takich materiałów aby ciecz izolacyjna lub olej nie przedostały się do środowiska gruntowo-wodnego;
10. odpady magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. - Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
1. Prace budowlane rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków oraz kluczowym okresem rozrodu gatunków dziko występujących zwierząt, przypadającym w terminie od 1 marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie po potwierdzeniu maksymalnie na 2 dni przed zajęciem terenu przez specjalistę przyrodnika braku aktywnych lęgów ptaków oraz rozrodu zwierząt na terenie przedsięwzięcia.
2. Każdorazowo, przed podjęciem prac w obrębie wykopów, dokonać kontroli obecności zwierząt w ich obrębie. W przypadku obecności fauny, zwierzę lub zwierzęta odłowić, a następnie przenieść poza obszar robót, do siedliska zapewniającego możliwość dalszej wędrówki.
3. Po "konaniu prac montażowych, teren instalacji zagospodarować jako biologicznie czynny, np. poprzez pozostawienie do naturalnej sukcesji, obsianie rodzimymi gatunkami traw lub użytkowanie rolnicze.
4. W celu minimalizacji i ograniczenia oddziaływań związanych z emisją hałasu, wibracji i zanieczyszczeń do powietrza, prace realizacyjne prowadzić "łącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6:00-22:00.
5. Odpady o kodzie 16 02 13* wytwarzane w związku z prowadzeniem prac serwisowych oraz naprawą instalacji, a także wymianą paneli przekazywać niezwłocznie specjalistycznym firmom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie dalszego ich zagospodarowania.
6. W celu zabezpieczenia gruntu oraz wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi, podczas realizacji zamierzenia, używać wyłącznie sprawnego sprzętu i monitorować ewentualne wycieki substancji ropopochodnych, które mogą powstać w wyniku awarii oraz zapewnić dostępność sorbentów. W przypadku wycieku substancji niebezpiecznych, zanieczyszczony grunt lub zużyty sorbent zebrać i przekazać uprawnionym odbiorcom odpadów.
7. Do czyszczenia paneli stosować czystą wodę bez dodatku sztucznych detergentów.
8. Nie stosować środków ochrony roślin (herbicydy, pestycydy) oraz nawozów sztucznych na terenie przedmiotowej farmy. - Uwzględnić wymagania dotyczące ochrony środowiska wymienione w art. 72 ust. I uouioś:
1. W przypadku zastosowania transfomatora olejowego, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod transformatorem wykonać szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującą się w transformatorze.
2. Wyeliminować możliwość powstawania zjawiska oślepiania ptaków w locie, poprzez zastosowanie antyrefleksyjnych powłok pokrywających panele fotowoltaiczne.
3. W celu umożliwienia przemieszczania się małych zwierząt, w tym płazów przez, teren farmy, zastosować ogrodzenie z pozostawieniem minimum 15 cm wolnej przestrzeni od poziomu gruntu.
4. Wykaszanie roślinności na terenie farmy prowadzić po I sierpnia, rozpoczynając od centrum farmy w kierunku jej brzegów, celem zminimalizowania zagrożenia śmiertelności dla małych zwierząt, w tym ptaków.
5. Zadrzewienia pozostające w zasięgu prac i niepodlegające usunięciu zabezpieczyć na czas prowadzenia robót przed przypadkowym uszkodzeniem, np. poprzez:
a) odeskowanie pni drzew i wygrodzenie krzewów oraz podwiązywanie kolidujących gałęzi lub ewentualnie wygrodzenie skupisk drzew i ich oznakowanie,
b) prowadzenie prac w bezpośrednim sąsiedztwie systemów korzeniowych drzew i lazewów w sposób ręczny, o ile pozwala na to technologia prac. Powstałe ewentualne uszkodzenia mechaniczne pni i korzeni zabezpieczyć preparatem grzybobójczym,
c) jak najszybsze zasypywanie wykopów w obrębie bryły korzeniowej,
d) wykonanie warstwy drenażowo-napowiefrzającej w przypadku konieczności podniesienia poziomu gruntu o więcej niż 30 cm w zasięgu rzutu korony drzew,
e) zaplecze budowy lub miejsca postoju maszyn i składowania materiałów wyznaczać poza zasięgiem rzutu koron drzew.
6. Wszelkie otwory w drzwiach i ścianach budynków farmy zabezpieczyć przed dostępem ptaków i nietoperzy, np. zasłonić siatką o oczkach o średnicy maksymalnie I cm.
7. Budynki wykonać lub pomalować w kolorystyce neutralnej, np. odcieniach szarości, brązu i/lub zieleni, aby ograniczyć ich widoczność w krajobrazie.
8. Przedsięwzięcie zrealizować w granicach terenu wskazanego w projekcie.
9. Nie wprowadzać oświetlenia stałego farmy fotowoltaicznej. Dopuszcza się zastosowanie oświetlenia włączanego tylko w przypadku detekcji ruchu, z wykorzystaniem źródła światła o niskiej emisji promieniowania UV (np. LED) oraz lampami skierowanymi w dół.Wprowadzić nasadzenia krzewów wzdłuż ogrodzenia instalacji, zgodnie.
10. Do nasadzeń stosować rodzime gatunki krzewów, np. jałowiec pospolity, dereń świdwa, bez czarny, tarnina, głóg, szakłak pospolity, trzmielina, kruszyna pospolita, leszczyna pospolita, czeremcha zwyczajna, głóg jedno szyjkowy, bez koralowy, kalina koralowa, berberys zwyczajny. Ewentualne przycinanie krzewów będzie prowadzone poza okresem lęgowym ptaków przypadającym w terminie od 1 marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie po potwierdzeniu maksymalnie na 2 dni przed przycięciem przez specjalistę przyrodnika braku aktywnych lęgów ptaków oraz rozrodu zwierząt w obrębie krzewów przeznaczonych do przycięcia.
11. Prowadzić monitoring udatności wprowadzonych nasadzeń roślinności krzewiastej przez okres co najmniej 3 lat oraz w razie potrzeby dokonywać nasadzeń uzupełniających, w miejscach obumarłych sadzonek. - Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie należy przeprowadzać oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.
- Przeprowadzić monitoring porealizacyjny w zakresie awifauny lęgowej. Przeprowadzić co najmniej 2 kontrole terenowe w terminach zgodnych z metodyką Państwowego Monitoringu Środowiska prowadzonego przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w zakresie Monitoringu Pospolitych Ptaków Lęgowych. Obserwacje prowadzić z wykorzystaniem transektów obserwacyjnych. Monitoring wykonać w 1, 3 i 5 lub 1, 2 i 3 roku po oddaniu inwestycji do eksploatacji Na podstawie przeprowadzonych badań przeprowadzić analizę rzeczywistego wpływu
instalacji na ptaki (porównanie z wynikami badań przed realizacyjnych). Raporty z przeprowadzonych przedkładać Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w ciągu 30 dni od zakończenia każdego roku badań. - Ponadto należy uwzględnić poniższe warunki:
1. Przy realizacji przedsięwzięcia oraz w czasie eksploatacji obiektu zastosować rozwiązania techniczne i technologiczne ograniczające lub eliminujące występowanie czynników szkodliwych i uciążliwych dla
2. Ograniczyć możliwość negatywnego wpływu na wody powierzchniowe i podziemne.
3. Zapewnić zgodny z wymogami ochrony środowiska sposób postępowania z
4. Wszystkie prace realizacyjne prowadzić wyłącznie w porze dziennej (tj. 6.00-22.00).
5. Zaplecze budowy zlokalizować na terenie oddalonym od terenów chronionych akustycznie.
Uzasadnienie
W dniu 19.07.2021r z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wystąpiła Pani Małgorzata Gil reprezentujący firmę PCWO ENERGY PROJEKT SP . Z O.O. Warszawy na realizację przedsięwzięcia pn. ,,Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą”, powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie.
Przedsięwzięcie to wpisuje się w treść § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 9 ustawy ooś, dane nt. Informacja o wniosku o wydanie decyzji środowiskowej zostały zamieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku dostępnego na stronie internetowej BIP Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą ,Sołectwa Mokówku, Sołectwa Mokowo oraz Sołectwa Borowie Gmina Tłuchowo .
Burmistrz Miasta i Gminy zwrócił się z prośbą do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lipnie oraz do Gminy Tłuchowo wydanie opinii w sprawie złożonego wniosku przez inwestora.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie pismem nr N.NZ.9022.3.11.2021 l.dz.2315 z dnia 10.08.2021r. wydał opinię że dla powyższego przedsięwzięcia zachodzi potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Natomiast Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy pismem nr WOO.4220.947.2021.PS z dnia 19.08.2021r. wydała postanowienie w którym wskazała na konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Natomiast Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.435.1.267.2021.AB z dnia 10.08.2021r. wyraził opinię że dla powyższego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Ponadto Gmina Tłuchowo wyraziła swoją opinię w tej sprawie nie wnosząc uwag.
Po dokonaniu szczegółowej analizy treści złożonych dokumentów, uzyskanych opinii upoważnionych organów (RDOŚ w Bydgoszczy, PPIS w Lipnie, PGW Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku, Gminy Tłuchowo) oraz kierując się uwarunkowaniami wynikającymi z art. 63 uouioś organ wydał Postanowienie nr OŚiGW.6220.2.5.2021 z dnia 11.10.2021r. o nałożeniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisku.
Organ wydał również Postanowienie nr OŚiGW.6220.2.6.2021 z dnia 12.10.2021r. o zawieszeniu postępowania na czas sporządzenia raportu przez wnioskodawcę informując o wydaniu tych postanowień Obwieszczeniem nr OŚiGW.6220.2.7.2021 z dnia 12.10.2021r.
W dniu 19.10. 2022 r. pismem z dnia 17.10. 2022 r. Wnioskodawca przesłał sporządzony raport do Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą po czym organ Postanowienie nr OŚiGW.6220.2.8.2021 z dnia 4.11. 2022 r. odwiesił postępowanie informując o tego Obwieszczeniem nr OŚiGW.6220.2.9.2021 z dnia 7.11. 2022 r.
Następnie organ przesłał do RDOŚ w Bydgoszczy, PPIS w Lipnie, PGW Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku oraz Gminy Tłuchowo wykonany raport z prośbą o wyrażenie opinii.
Po zapoznaniu się z Raportem Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie pismem nr N.NZ.9022.3.18.2021 l.dz.3995 z dnia 28.11. 2022 r. wydał opinię, którą skorygował Postanowieniem nr 146/2022 z dnia 29.11. 2022 r. zgłaszając 5 warunków. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.4360.16.267.2022.AB z dnia 23.11.2022 r. że nie ma obowiązku
uzgadniania warunków realizacji w/w przedsięwzięcia określone one zostały w wydanej wcześniej opinii. Natomiast Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wezwała wnioskodawcę do uzupełnienie raportu pismem nr WOO.281.947.2022.PS1 z dnia 14.12. 2022 r. Na które odpowiedział Wnioskodawca pismem z dnia 20.12.2022,r. Po czym Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy Postanowieniem nr WOO.4221281.947.2022.PS1.2 z dnia 23.01.2023 r. uzgodniła realizację przedsięwzięcia z prośbą o zawiadomieniu strony postępowania co uczynił organ pismem nr OŚiGW.6220.1.15.2021 z dnia 30.01.2023 r.
W dniu 24.02.2023 r. Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą zawiadomił strony postępowania pismem nr OŚiGW.6220.1.16.2021 o zakończeniu postępowania i możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami w sprawie.
Teren przeznaczony pod instalację nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W ocenie organu brak uregulowań w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego skutkuje chaotycznym lokalizowaniem przedsięwzięć, w tym farm fotowoltaicznych, a także nie zapewnia prawidłowego rozwoju poszczególnych obszarów gminy.
Inwestorem zamierzenia jest finna PCWO Energy Solar Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, reprezentowana przez Panią Klaudię Momot. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko został sporządzony w październiku 2022 r. i uzupełniany w dniach: 22 grudnia 2022 r. oraz 2 stycznia 2023 r., przez zespół autorów pod kierownictwem Pani Anny Wąsik.
Po zapoznaniu się z załączoną do wniosku dokumentacją, w tym raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko stwierdzono, że jest to przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w S 3 ust. I pkt 54 lit. b) ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: I ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a”, ponieważ powierzchnia zajęta pod elektrownię wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosiła do ok. 19,49 ha.
Teren przedsięwzięcia nie jest objęty obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W ocenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, brak uregulowań w zakresie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego skutkuje chaotycznym lokalizowaniem przedsięwzięć, w tym farm fotowoltaicznych, a także nie zapewnia prawidłowego rozwoju poszczególnych obszarów gminy.
Przedmiotem planowanej inwestycji jest wykonanie instalacji zespołu fotoogniw o mocy do 39 MW na działkach ewid. nr: 60/3, 61/4 obręb Mokówko, gmina Dobrzyń nad Wisłą użytkowanych w większości jako pole uprawne. Na terenie działek inwestycyjnych znajdują się także użytki zielone, nieużytki, zbiorniki oraz zadrzewienia, które zostaną zachowane w obecnej formie. Ponadto, zadrzewienia zostaną zabezpieczone przed uszkodzeniami, na etapie realizacji inwestycji. Teren instalacji po jej zrealizowaniu zostanie zagospodarowany jako biologicznie czynny.
Realizacja zamierzenia, przy przyjętym rozwiązaniu i lokalizacji instalacji fotowoltaicznej nie wymaga naruszania cennych siedlisk przyrodniczych i ich przekształcania, usunięcia drzew i krzewów, zajęcia siedlisk wrażliwych.
Na farmę fotowoltaiczną składać się będą następujące elementy:
- panele fotowoltaiczne,
- drogi wewnętrzne,
- infrastruktura naziemna i podziemna,
- linia kablowa energetyczno — światłowodowa,
- przyłącza elektroenergetyczne,
- prefabrykowane stacje transformatorowe,
- inwertery i inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją parku ogniw.
Na podstawie przeprowadzonej analizy przedłożonej dokumentacji, w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ustalono, że realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie skutkować niekorzystnym wpływem na środowisko przyrodnicze i krajobraz. Uwzględniając zaproponowane w raporcie rozwiązania, nie przewiduje się wpływu przedsięwzięcia na bioróżnorodność. Grunt pod panelami fotowoltaicznymi pozostanie powierzchnią biologicznie czynną.
Eksploatacja farmy fotowoltaicznej związana będzie głównie z zapotrzebowaniem na wodę (do mycia paneli) i energię elektryczną na potrzeby własne instalacji fotowoltaicznej.
Przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładu o zwiększonym, bądź dużym ryzyku pojawienia się awarii przemysłowej, w myśl rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138). Projektowane zamierzenie nie niesie za sobą ryzyka wystąpienia poważnej katastrofy naturalnej.
Zgodnie z dokumentacją oraz ogólnodostępnymi materiałami kartograficznymi (np. mapy znajdującej się na stronie https://www.geoportal.gov.pl/), najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w odległości około 35 m od ogrodzenia planowanego przedsięwzięcia.
Na terenie projektowanego zadania nie występują obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, górskie lub leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód, a także obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegające do jezior, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Na omawianym terenie nie występują strefy ochronne ujęć wody. Charakteryzowana nieruchomość znajduje się w granicach Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 215 Subniecka warszawska, a także poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią.
Przedmiotowe -przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2016 r., poz. 1911 t.j.).
Instalacja znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonym europejskimi kodem PLGW200048, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, stan ilościowy i chemiczny tej JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania co najmniej dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.
Inwestycja znajduje się w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych oznaczonym europejskimi kodem PLLW20020 - Chalińskie, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, ta JCWP posiada status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły. Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. osiągnięcia co najmniej dobrego stanu ekologicznego oraz co najmniej dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych.
Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu rozwiązań opisanych w Kip, jego realizacja i eksploatacja nie wpływa na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w ww. Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.
Na etapie realizacji analizowanego zadania, potencjalnym zagrożeniem dla jakości wód jest ryzyko zanieczyszczenia substancjami ropopochodnymi, pochodzącymi z awaryjnych wycieków paliw z maszyn, pojazdów wykorzystywanych podczas montażu farmy.
Aby ograniczyć negatywne oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko gruntowowodne w trakcie realizacji inwestycji, prace budowlane będą prowadzone w oparciu o sprzęt sprawny technicznie, posiadający aktualne przeglądy techniczne, bez wycieków paliwa. W przypadku wystąpienia ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych na terenie przedsięwzięcia, miejsce wycieku należy zabezpieczyć, np. poprzez zastosowanie sorbentów, a następnie wezwać odpowiednie służby do usunięcia skutków awarii.
Podczas realizacji zadania, ścieki socjalno-bytowe gromadzone będą w przenośnych bezodpływowych zbiornikach systematycznie opróżnianych przez specjalistyczną firmę. Planowana farma fotowoltaiczna, z wyjątkiem konieczności usunięcia awarii, wykonywania okresowych przeglądów, konserwacji i czyszczenia, nie wymaga stałej obsługi.
Na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku zastosowania na terenie farmy transformatora olejowego, w celu uniknięcia przedostania się oleju do środowiska gruntowowodnego na skutek awarii, pod transformatorem znajdować się będzie szczelna misa olejowa, która jest w stanie zmagazynować całą zawartość oleju w transformatorze.
Z uwagi na bezobsługowy charakter zamierzenia w ramach jego eksploatacji nie przewiduje się pobierania wody i odprowadzania ścieków. Woda wykorzystywana będzie jedynie do czyszczenia powierzchni paneli.
Proces mycia paneli fotowoltaicznych należy realizować przy użyciu wody czystej, bez dodatku czyszczących środków chemicznych. Zużyta do mycia paneli woda trafi następnie bezpośrednio do gruntu, w związku z czym nie będą powstawały ścieki. Wody opadowe i roztopowe z powierzchni ogniw będą w naturalny sposób spływały do gruntu.
Na podstawie przeprowadzonej analizy zgromadzonej dokumentacji, biorąc pod uwagę charakter zamierzenia, nie przewiduje się wpływu inwestycji na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby.
Na etapie realizacji zadania będą wytwarzane odpady typowe dla prac budowlanych, a także odpady opakowaniowe oraz komunalne. Będą to głównie odpady powstające podczas prowadzenia prac przygotowawczych, budowlanych i montażowych.
Wszystkie odpady będą czasowo gromadzone w odpowiednich pojemnikach, do momentu odbioru przez uprawnioną firmę. Wykonawca robót jest zobowiązany do
prowadzenia prawidłowej gospodarki z powstającymi odpadami zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 ze. zm.) oraz szczegółowymi aktami wykonawczymi.
Postępowanie z wytworzonymi odpadami powinno być zgodne z podstawowymi zasadami gospodarowania nimi, tj. hierarchią sposobów postępowania z odpadami zawartą w art. 17 ww. ustawy dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
Eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej związana będzie z powstawaniem niewielkiej ilości odpadów, związanych z utrzymaniem farmy, a głównie usuwaniem usterek urządzeń elektronicznych i elektrycznych.
Odpady o kodzie 16 02 13* wytwarzane w związku z prowadzeniem prac serwisowych oraz naprawą instalacji, a także wymianą paneli należy niezwłocznie przekazywać specjalistycznym firmom posiadającym stosowne uprawnienia w zakresie dalszego ich zagospodarowania.
W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych może nastąpić wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz .poziomu dźwięku, związanego z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów. Powyższe oddziaływania będą miały charakter przejściowy oraz odwracalny. W celu zminimalizowania uciążliwości związanych z etapem realizacji przedsięwzięcia, prace ziemne powinny być prowadzone wyłącznie w godzinach dziennych (6:00-22:00).
Eksploatacja projektowanej instalacji fotowoltaicznej nie spowoduje znaczącej emisji hałasu do środowiska. Elektrownie fotowoltaiczne należą do przedsięwzięć o małym oddziaływaniu akustycznym na środowisko.
W związku z eksploatacją instalacji fotowoltaicznej nie zachodzi emisja zanieczyszczeń do powietrza z wyjątkiem niewielkiej ich ilości związanych z ruchem pojazdów zapewniających właściwe utrzymanie farmy.
Z przeprowadzonej analizy oddziaływania inwestycji w zakresie generowania pola elektromagnetycznego wynika, iż przedmiotowe zamierzenie nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska w tym zakresie. W raporcie podano, że elementy farmy fotowoltaicznej charakteryzują się nieznacznym polem magnetycznym, którego oddziaływanie jest pomijalnie małe.
Na etapie analizowania zamierzenia, przy określaniu negatywnych oddziaływań, uwzględniono wzajemne powiązania poszczególnych elementów środowiska oraz interakcje pośrednie wynikające z tych powiązań. Analiza oddziaływania na środowisko objęła więc efekty skumulowane, związane z potencjalną degradacją kilku elementów środowiska. Biorąc pod uwagę powyższe, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska
w Bydgoszczy przeanalizował ryzyko wystąpienia efektu skumulowanego oddziaływania dla niniejszego przedsięwzięcia. Z uwagi na charakter inwestycji, nie będzie mieć miejsca znaczące oddziaływanie skumulowane.
Inwestor rozważał wariant alternatywny, polegający na realizacji farmy fotowoltaicznej o tych samych parametrach oraz w tej samej lokalizacji, ale różniący się od inwestorskiego technologią posadowienia paneli. W ramach tej technologii, montaż konstrukcji polegał będzie na trwałym zakotwieniu słupa stalowego fundamencie żelbetowym, wykonywanym „na mokro” w miejscu wbudowania. Taki system pozwala na zmniejszenie ilości konstrukcji stalowej, uniknięcie hałasu przy wbijaniu stelażu w ziemię za pomocą kafara, ale jednocześnie zwiększa ingerencję w środowisko.
Gabaryt fundamentu spowoduje bowiem zmniejszenie powierzchni czynnej biologicznie, co może wpłynąć na zmniejszenie zdolności retencyjnych działki, większe przekształcenie pokrywy glebowej i mniejszą bioróżnorodność pod panelami. Mając na względzie powyższe, wariant alternatywny został odrzucony przez inwestora.
Instalacja wykonana będzie na• działce użytkowanej jako. pole uprawne. Teren zamierzenia po jego zrealizowaniu zostanie zagospodarowany jako biologicznie czynny.
Realizacja przedsięwzięcia, przy przyjętym rozwiązaniu i lokalizacji instalacji fotowoltaicznej nie wymaga naruszania cennych siedlisk przyrodniczych i ich przekształcania, usunięcia drzew i krzewów, zajęcia siedlisk wrażliwych.
Przedmiotowy teren stanowi potencjalne siedlisko lęgowe gatunków ptaków związanych z otwartymi użytkami rolnymi, w tym np. skowronka.
Celem wyeliminowania zagrożenia niszczenia lęgów gatunków chronionych ptaków, prace należy rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków lub po potwierdzeniu braku lęgów przez specjalistę ornitologa. Dla wyeliminowania zagrożenia niszczenia lęgów na etapie eksploatacji inwestycji, wykaszanie terenu należy prowadzić rozpoczynając od centrum farmy w kierunku jej brzegów.
Ponadto, w celu wyeliminowania ryzyka zabijania małych zwierząt, wskazano na konieczność kontrolowania wykopów każdorazowo przed podjęciem prac w ich obrębie.
Celem ograniczenia potencjalnych zagrożeń względem zwierząt przewidziano zastosowanie paneli zabezpieczonych powłoką antyrefleksyjną i wprowadzenie ogrodzenia z wolną przestrzenią pomiędzy gruntem a dolną krawędzią konstrukcji ogrodzenia.
W celu zwiększenia potencjału siedliskowego dla gatunków chronionych na terenie instalacji, wskazano zgodnie z raportem na konieczność montażu skrzynek lęgowych dla ptaków i schronów dla nietoperzy.
Ograniczenia dotyczące oświetlenia farmy fotowoltaicznej mają na celu ograniczenie zanieczyszczenia światłem oraz oddziaływania na zwierzęta, w szczególności nietoperze. W celu ograniczenia oddziaływania inwestycji na krajobraz, budynki zostaną wykonane lub pomalowane w kolorystyce neutralnej.
Realizacja przedsięwzięcia nie wymaga wycinki zadrzewień. Na podstawie przeprowadzonej analizy przedłożonej dokumentacji, w tym raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ustalono, że realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie skutkować niekorzystnym wpływem na środowisko przyrodnicze i krajobraz, a przyjęte działania minimalizujące wyeliminują zidentyfikowane zagrożenia względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego.
Jednocześnie informuję, że w przypadku jeśli skutkiem robót budowlanych bądź innych prac związanych z realizacją zamierzenia będzie podjęcie czynności objętych zakazami względem gatunków chronionych zwierząt, wynikającymi z art. 52 ww. ustawy o ochronie przyrody, np. niszczenie ich siedlisk lub ostoi; będących obszarem rozrodu, "chowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania, jak również niszczenie, usuwanie lub uszkadzanie gniazd, Inwestor lub Wykonawca są zobowiązani do uzyskania zgody na wykonania czynności podlegających zakazom na zasadach określonych w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody. Przedsięwzięcie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
W przedłożonym raporcie przeanalizowano wpływ zamierzenia w kontekście adaptacji do skutków zmian klimatu (efekt cieplarniany). Inwestycja będzie związana z niewielką emisją gazów cieplarnianych do atmosfery. Ponadto, produkcja energii z odnawialnych źródeł energii przyczyni się do oszczędności w zapotrzebowaniu na energię wytwarzaną przez konwencjonalne źródła, co powoduje korzystne skutki środowiskowe w skali lokalnej (spadek zanieczyszczenia powietrza) oraz globalnej (ograniczenie klimatycznych i pochodnych skutków efektu cieplarnianego). Dodatkowo podkreślić należy, iż omawiane zadanie zlokalizowane zostanie poza terenami osuwisk oraz zagrożonymi podtopieniami. W związku z powyższym, nie przewiduje się ekstremalnych sytuacji klimatycznych w obrębie analizowanego zadania.
Inwestor nie przewiduje konfliktów społecznych, gdyż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie naruszać obowiązujących standardów środowiska, co wykazano poprzez przedstawione w raporcie analizy, w związku z czym nie wpłynie ono negatywnie na komfort życia i zdrowie lokalnej społeczności.
Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz używanych środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości dla środowiska, dla przedmiotowego zamierzenia, nie stwierdzono konieczności przeprowadzania ponownej oceny oddziaływania na środowisko, w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 88 ust. 1 uouioś, pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie ww. decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w raporcie o oddziaływaniu na środowisko. Ponadto, ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakresu oddziaływania inwestycji nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zastosowanie zaproponowanych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, w przedłożonym raporcie o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko oraz właściwa organizacja prac budowlanych, zapewni ochronę środowiska przed negatywnym oddziaływaniem inwestycji na etapie jej realizacji i eksploatacji.
Po analizie dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, biorąc pod uwagę informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
Jak wynika z karty informacyjnej do prac budowlanych dopuszczony będzie wyłącznie sprawny technicznie sprzęt, posiadający stosowne przeglądy i atesty, co zminimalizuje ryzyko powstania wycieków substancji ropopochodnych do gruntu. Tankowanie i naprawa pojazdów odbywać się będzie poza terenem inwestycji, w specjalnie do tego przeznaczonych miejscach. Dopuszcza się możliwość tankowania sprzętu budowlanego na terenie budowy przy wykorzystaniu mat absorbujących i zachowaniu należytej ostrożności. Zaplecze budowy zostanie zaopatrzone w sorbenty, mające na celu wstępne ograniczenie szkód wywołanych przypadkowymi wypadkami np. w celu ograniczenia skażenia gruntu poprzez oleje i paliwa.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia woda wykorzystywana będzie wyłącznie na potrzeby socjalnobytowe osób prowadzących montaż obiektów.
Na etapie eksploatacji projektowana instalacja fotowoltaiczna, będzie w pełni bezobsługowa, niewymagająca zasilania w wodę. Przewiduje się coroczne mycie paneli. Czyszczenie paneli odbywać się będzie przez firmę zewnętrzną przy użyciu czystej wody pod ciśnieniem bez zastosowania jakichkolwiek substancji czyszczących, w tym
detergentów. Taką wodę należy traktować jako opadową. Woda do mycia paneli fotowoltaicznych zostanie doprowadzona na teren inwestycji np. w specjalnie do tego przeznaczonych beczkowozach.
Ścieki sanitarno-bytowe, wytworzone na etapie budowy oraz etapie likwidacji inwestycji gromadzone będą w szczelnych sanitariatach, a następnie usuwane przez odpowiednie firmy zewnętrzne.
Realizacja inwestycji nie zmieni kierunku i natężenia odpływu wód. Wszystkie wody opadowe i roztopowe, będą spływać po powierzchni stacji kontenerowej oraz paneli fotowoltaicznych. Wody będą wsiąkać do gruntu w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Wody opadowe nie będą miały kontaktu z substancjami niebezpiecznymi, ponieważ do budowy instalacji zostaną użyte materiały niewchodzące z nią w rekcję.
Inwestycja nie będzie wymagała wykonywania głębokich wykopów (powyżej 1,5 m), przez co nie nastąpi obniżenie zwierciadła wód gruntowych zarówno na terenie inwestycji jak i w jej okolicach. Ewentualne roboty ziemne będą polegać na wykonaniu tras kablowych oraz wbijaniu konstrukcji montażowych. Dzięki wykonaniu konstrukcji wsporczej ze stopu antykorozyjnego nie nastąpi jej rdzewienie, tym samym nie nastąpi wzrost kwasowości bądź zasadowości wód gruntowych.
W przypadku zastosowania transformatora olejowego wyposażony on będzie w szczelną misę olejową, mogącą pomieścić co najmniej 105% zawartości oleju, co zapobiegnie ewentualnemu zanieczyszczeniu gruntu.
Odpady powstałe na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia będą magazynowane w wyznaczonym miejscu w szczelnych pojemnikach lub kontenerach na terenie zaplecza budowy. Wszystkie odpady, które będą mogły zostać ponownie wykorzystane zostaną przekazane dopecjalnych jednostek zajmujących się ich recyklingiem. Odpady wytworzone w związku z konserwacją planowanej inwestycji będą na bieżąco przekazywane do odzysku lub unieszkodliwienia uprawnionym podmiotom, bez konieczności magazynowania ich na trenie przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie nie jest położone na obszarach wodno-błotnych lub innych obszarach o niskim poziomie wód gruntowych w tym siedliskach łęgowych oraz przy ujściu rzek.
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest w dorzeczu Środkowej Wisły w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych jeziornej PLLW20020 — Chalińskie.
Dla JCWP jeziornej - Chalińskie aktualny stan określono jako zły, a osiągnięcie celów środowiskowych uznano za zagrożone. Dla przedmiotowej JCWP wyznaczono odstępstwo z powodu konieczności ustanowienia obszaru ochronnego jeziora; ze względów
organizacyjno-prawnych, ekonomicznych i społecznych ustanowienie obszaru ochronnego tego jeziora możliwe będzie dopiero w kolejnym cyklu wodnym. Z uwagi na brak możliwości technicznych przedłużono termin osiągnięcia celu do 2027 r.
Nie przewiduje się bezpośredniego wpływu przedsięwzięcia na stan jakościowy i ilościowy wód powierzchniowych.
Uznać należy, iż powyższe rozwiązania techniczne pozwolą zabezpieczyć środowisko wodne przed emisją substancji ropopochodnych do wód podziemnych. Teren realizacji przedsięwzięcia zlokalizowany jest w granicy jednolitej części wód podziemnych o europejskim kodzie PLGW200048, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz chemicznym. Stan wód jest monitorowany, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych tj. utrzymanie obecnego stanu ilościowego i chemicznego wód jest niezagrożona.
Ze względu na skalę, charakter i zakres przedmiotowego przedsięwzięcia stwierdzono, że planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie stwarzać zagrożeń dla osiągnięcia celów środowiskowych jednolitych części wód, w tym będzie odbywało się w sposób zapewniający nienaruszalność przepisów prawnych dotyczących ochrony wód, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z dnia 28 listopada 2016 r., poz. 1911 i 1958.).
Planowana inwestycja leży poza obszarami wybrzeży i obszarami morskimi oraz poza obszarami górskimi.
Przedsięwzięcie znajduje się poza strefami ochronnymi ujęć wód oraz poza obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych.
Planowana inwestycja nie znajduje się w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią wynikającym z Map Zagrożenia Powodziowego. Zgodnie z art. 549 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo Wodne (Dz. U. 2021 poz. 624 ze zm.) studia ochrony przeciwpowodziowej dla poszczególnych rzek zachowują ważność do czasu przekazania organom określonym w art. 171 ust. 4 pkt 7-9 w/w ustawy map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego dla tych rzek.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
- Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę powinno nastąpić nie później niż przed upływem sześciu lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.
- Termin, o którym mowa powyżej, może ulec wydłużeniu o cztery lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacznie oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Do zmiany decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stosuje się odpowiednio przepisy o wydaniu decyzji środowiskowych uwarunkowaniach.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w terminie 14 dni od daty otrzymania.
Załączniki do decyzji:
- Charakterystyka przedsięwzięcia.
- Załącznik mapowy.
Otrzymują:
- Wnioskodawca.
- Tablica ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą
- BIP Gmina Dobrzyń nad Wisłą
- Sołtys Wsi Mokowo (tablice ogłoszeń)
- Sołtys Wsi Mokówko (tablice ogłoszeń)
- Sołtys Wsi Borowo, Gmina Tłuchowo (tablice ogłoszeń)
- a/a
Do wiadomości:
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, ul Kościuszki 18/20, 87-600 Lipnie
- Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, ul. Dworcowa 81, 85-009 Bydgoszcz
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni we Włocławku, ul. Okrzei 74A, 87-800 Włocławek
- Gmina Tłuchowo, ul. Sierpecka 20, 87-605 Tłuchowo
Za wydanie przedmiotowej decyzji pobrano opłatę skarbową w wysokości 205,00 zł zgodnie z ustawą z dnia 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej (tj.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1827), załącznik – tabela: kol. 1 część I, kol. 2 pkt. 45
Liczba stron postępowania przekracza powyżej 10 stosuje się przepisy art., 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020r. poz.256 ze zm.) w związku z art74 ust3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenie oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 poz283 ze zm.), podano do publicznej wiadomości (tablica ogłoszeń UMiG Dobrzyń nad Wisłą, Sołectwa Mokówko, Sołectwa Mokowo,, Sołectwa Borowo Gmina Tłuchowo, strona internetowa urzędu BIP)
Załącznik nr 1 do Decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
nr OŚiGW.6220.1.17.2023 z dnia 30 marca 2023 r.
Charakterystyka przedsięwzięcia pod nazwą:
,,Budowa farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na dz. nr 60/3, 61/4 w obrębie Mokówko, Gmina Dobrzyń nad Wisłą”, powiat lipnowski, woj. kujawsko – pomorskie
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą, która położona jest w południowo-wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego w powiecie lipnowskim. Inwestycja zrealizowana zostanie w obrębie Mokówko na terenie działek o numerach ewidencyjnych 60/3, 61/4. Całkowita powierzchnia nieruchomości, na których planowane jest przedsięwzięcie wynosi 23,7769 ha, z czego łączna powierzchnia terenu zajęta przez obiekty budowlane oraz pozostała powierzchnia przeznaczona do przekształcenia, w tym tymczasowego, w celu realizacji przedsięwzięcia będzie wynosić do 19,49 ha. Wnioskowana farma fotowoltaiczna usytuowana zostanie na gruntach o niskich klasach bonitacyjnych: RIVb, RV, RVI. Najbliższy budynek mieszkalny znajduje się na dz. 60/1, w odległości ponad 35 m. Mając na uwadze powyższe należy przyjąć, iż planowana farma fotowoltaiczna nie będzie oddziaływać na okoliczną zabudowę. Teren, na którym planowana jest inwestycja nie posiada obecnie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP).
Przedsięwzięcie ma na celu instalację paneli fotowoltaicznych oraz produkcję energii elektrycznej z odnawialnego źródła jakim jest energia słoneczna z możliwością realizacji w formie niezależnych instalacji o dowolnych konfiguracjach mocy lub budowania w całości.
Elementy składowe podmiotowej inwestycji
Montaż wbijanej, stalowej konstrukcji wsporczej na głębokość co najmniej 1,0 m (równą głębokości przemarzania gruntu dla II strefy) lecz nie większą niż 2,0 m;
Montaż paneli do wcześniej przygotowanych stalowych konstrukcji montażowych (czyt. dalej stołów) w ilości do 97,5 tys. szt., o mocach z zakresu 350 Wp. – 2000 Wp;
Montaż inwerterów fotowoltaicznych pod stołami, w ilości dobranej do końcowej wielkości instalacji, lecz nie większej niż o łącznej mocy nominalnej do 39 MW;
Posadowienie do 39 szt. prefabrykowanych stacji kontenerowych wraz z transformatorami na wcześniej wykonanym podłożu gruntowym, wraz z wyposażeniem;
Montaż pośrednich rozdzielnic prądu zmiennego niskiego napięcia (RPVAC) w okolicach stołów;
Wykonanie okablowania stałoprądowego (w stołach) oraz zmienno prądowego niskiego oraz średniego napięcia w trasach kablowych podziemnych;
Wykonanie instalacji odgromowej, przepięciowej oraz uziemiającej;
Wykonanie przyłącza elektroenergetycznego do linii średniego napięcia;
Wykonanie ogrodzenia oraz monitoringu;
Wykonanie dodatkowego oprzyrządowania technicznego;
Wykonanie utwardzonej komunikacji wewnętrznej, placu manewrowego oraz zjazdu z drogi lokalnej.
Skala przedsięwzięcia
Dla obiektu budowlanego przedmiotowej inwestycji planowany jest montaż do 97,5 tys. szt. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 39 MWp, usytuowanych na działkach nr ewid. 60/3, 61/4, obręb Mokówko. Panele fotowoltaiczne służą do konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną, która następnie jest odprowadzana do sieci operatora.
Ogniwa fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na specjalnych stalowych konstrukcjach nośnych posadowionych na gruncie pod kątem 15-45 stopni i orientacji południowej (ze względu na wczesny etap prac projektowych, obecnie nie jest możliwe wskazanie dokładnego kąta nachylenia paneli, stąd wskazano przedział). Panele zostaną podłączone do oddzielnych inwerterów o łącznej mocy do 39 MWp, zamieniających prąd stały na przemienny o parametrach dostosowanych do sieci publicznej. Urządzenia przetwarzające prąd będą umieszczone w stacjach kontenerowych posadowionych na gruncie bądź bezpośrednio pod panelami w tzw. złączach kontrolnych.
Wyprodukowana energia będzie oddawana do sieci elektroenergetycznej średniego napięcia (SN o napięciu roboczym 15kV), przy pomocy linii kablowej SN oraz przyłącza energetycznego. Instalacja zostanie odgromiona. Teren pod przedsięwzięcie będzie ogrodzony i monitorowany. Miejsce posadowienia stacji transformatorowych na bieżącym etapie prac nie jest znane. Niezależnie jednak od tego, lokalizacja stacji trafo będzie zgodna z obowiązującymi przepisami prawa. Ogniwa fotowoltaiczne pod wpływem promieniowania słonecznego wytwarzają energię elektryczną. Tak wyprodukowana energia elektryczna po dostosowaniu jej do energii elektrycznej wg normy PN-EN 50160:2012 (z późn. zm.) zostanie przekazana do Krajowej Sieci Energetycznej. Przewidywany czas eksploatacji farmy fotowoltaicznej wynosi do około 30 lat. Monitoring pracy instalacji będzie odbywał się przez lokalnego dystrybutora energii elektrycznej oraz krajową dyspozytornie mocy.
Dla podmiotowej inwestycji planowana jest instalacja farmy fotowoltaicznej o mocy do 39 MWp. Maksymalna ilość paneli dla instalacji o tej mocy wynosi do 97500 szt. paneli. Dokładna ilość paneli nie jest znana na bieżącym etapie prac i zostanie przedłożona do wiadomości na etapie projektu wykonawczego, co wynika ze wczesnego etapu prac projektowych oraz ciągłego rozwoju technologii – dostępności paneli fotowoltaicznych o coraz większych mocach.
Prawidłowo zrealizowana i eksploatowana elektrownia słoneczna – farma fotowoltaiczna, zgodnie z opisem zamieszczonym w Raporcie nie będzie powodować przekroczeń standardów w tym zakresie.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Ryszard Bartoszewskidata wytworzenia: 2023-03-30
- opublikował: Janusz Krysztopdata publikacji: 2023-04-11 13:11
- zmodyfikował: Janusz Krysztopostatnia modyfikacja: 2024-01-18 14:01
Rejestr zmian
- zmieniono 2023-04-11 11:46 przez Janusz Krysztop
- zmieniono 2023-04-11 13:11 przez Janusz Krysztop
- zmieniono 2024-01-18 14:01 przez Janusz Krysztop: Dodanie skrótu artykułu