Protokół Nr VII/11
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 28 kwietnia 2011 roku
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, zakończono, o godz. trzynastej.
Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady siódmej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło: 15 radnych, 23 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.
(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 2 do niniejszego protokółu).
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował radnych, że w biurze rady wyłożony był protokół z obrad piątej Sesji Rady Miejskiej i spytał czy są uwagi. Zastrzeżeń nie wniesiono w związku, z czym zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu. Rada jednogłośnie 15 głosami – za, przyjęła protokół szóstej Sesji.
Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie odczytał proponowany porządek obrad, po czym spytał czy są propozycje zmian do porządku obrad. Zmian nie wniesiono.
do punktu 1
Zostały wręczone nagrody zawodnikom windsurfingu. Sylwester Kluszczyński Komandor DKŻ podziękował i prosił radnych o głębsze zaangażowanie w sport młodzieży.
Paweł Szymański – pracownik UMiG, omówił cele stanu bezpieczeństwa.
I. Założenie ogólne
Jest to Program stałego współdziałania i współpracy Policji i samorządu
ze społeczeństwem. Program ma się przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, spadku przestępczości i ograniczenia zjawisk patologicznych na terenie Miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą.
II. Cele programu:
Ograniczenie przestępczości;
Poprawa stanu i poczucia bezpieczeństwa mieszkańców miasta i Gminy
Dobrzyń nad Wisłą;
Stworzenie systemu monitorowania, planowania i koordynacji działań w zakresie
bezpieczeństwa i porządku publicznego.
III. Główne zadania programu:
1. Zapobiegania patologiom społecznym;
2. Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w komunikacji i ruchu drogowym;
3. Ponoszenie poziomu świadomości i odpowiedzialności społecznej;
4. Wypracowanie stałej płaszczyzny współpracy pomiędzy uczestnikami programu pozwalającej na jego realizację, tworząc podprogramy ukierunkowane na konkretne zagrożenia;
5. Tworzenie stałej płaszczyzny współpracy Policji i społeczeństwa dla realizacji programu.
IV. Program zakłada ukierunkowanie działań profilaktycznych na główne zagrożenia dotyczące:
· Działalności zorganizowanych grup;
· Czynów chuligańskich oraz aktów wandalizmu pojedynczych osób lub grupy osób;
· Patologii społecznych wśród dorosłych;
· Zaniedbań wychowawczych i patologii społecznych wśród dzieci i młodzieży;
· Demoralizacji i przestępczości nieletnich;
· Przemocy w rodzinie;
· Zagrożeń komunikacyjnych w tym zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego oraz pieszych.
V. Struktura organizacyjna programu
1. Poziom koordynacyjny:
· Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą;
· Kierownik Posterunku Policji w Dobrzyniu nad Wisłą;
· Dyrektor Zespołu Obsługi Szkół;
· Komisja „Zdrowia, Spraw Socjalnych i Bezpieczeństwa Publicznego” bezpośrednio koordynująca realizację programu „Bezpieczne Miasto i Gmina”.
2. Poziom realizacji:
· Policja;
· Jednostki organizacyjne Miasta i Gminy;
· Rada Miejska;
· Środowiska lokalne;
· Grupy i organizacje społeczne oraz wspólnoty parafialne działające na terenie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
VI. Podmioty przewidziane do współpracy i realizacji programu:
1. Posterunek Policji;
2. Urząd miasta i Gminy;
3. Rada Miejska;
4. Miejsko – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
5. Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej;
6. Zespół Obsługi Szkół;
7. Dyrekcje szkół;
8. Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych;
9. Służba zdrowia;
10. Instytucje zajmujące się problemami uzależnień;
11. Rady Sołeckie;
12. Wspólnoty mieszkaniowe;
13. Media lokalne;
14. Instytucje ubezpieczeniowe;
15. Stowarzyszenia i organizacje społeczne oraz wspólnoty parafialne;
16. Komenda Powiatowa Policji w Lipnie;
17. Starostwo Powiatowe w Lipnie.
VII. Metody działań
· Tworzenie Programów działań prewencyjnych oraz edukacyjnych zmierzających
do zapobiegania i ograniczania najbardziej uciążliwych zagrożeń.
· Zapewnienie udziału mieszkańców w realizacji programu.
· Systematyczne i skoordynowane działanie instytucji państwowych i samorządowych, różnych organizacji i grup społecznych oraz mieszkańców dla realizacji programu.
· Prewencja społeczna, mająca na celu edukacje, poradnictwo oraz pomoc społeczną.
· Profesjonalne działania doraźne prowadzone przez wykwalifikowane osoby (policjantów, pedagogów, psychologów).
· Profesjonalne działania długofalowe prowadzone przez wykwalifikowane osoby (policjantów, pedagogów, psychologów).
· Obywatelskie działania doraźne – informowanie o zagrożeniach.
· Inspirowanie oraz inicjowanie fizycznej i technicznej ochrony mienia.
· Wprowadzenie metod elektronicznych systemów zabezpieczeń.
· Popularyzacja i wprowadzenie nowoczesnych systemów zabezpieczeń obiektów.
· Współdziałanie z firmami ubezpieczeniowymi na rzecz prawidłowo prowadzonej polityki ubezpieczeniowej.
· Tworzenie i wdrożenie programów edukacyjnych.
· Inspirowanie imprez o charakterze kulturalnym i sportowym.
VIII. Realizacja programu
Realizacja programu następować będzie na podstawie harmonogramu opracowanego na dany rok, który będzie załącznikiem do niniejszego dokumentu.
Harmonogram planowanych przedsięwzięć do realizacji w ramach Programu Bezpieczne Miasto i Gmina oraz budżetu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w zakresie bezpieczeństwa publicznego w 2011 roku
Wysokość dotacji w 2011 roku – 10.000,00 zł
1. Planowane przedsięwzięcia do realizacji w ramach Programu:
2. W celu zwiększenia częstotliwości patroli policyjnych na terenie miasta i gminy zaplanowano zakup paliwa do radiowozu.
3. W celu poprawy warunków pracy miejscowej Policji zaplanowano dokończenie remontu pomieszczeń posterunku policji.
4. Zaplanowano czynny udział przedstawiciela Posterunku Policji w pracach
Miejsko – Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5. Współpraca Policji za szkołami w zakresie zagrożeń komunikacyjnych dzieci i młodzieży.
6. Wspólne czuwanie nad bezpieczeństwem podczas organizowanych imprez na terenie miasta i gminy.
7. W miarę zgłaszanych potrzeb dzielnicowi będą brali udział w zebraniach sołeckich.
8. Prowadzenie przez Policję wzmożonej pracy zmierzającej do wyeliminowania spożywania alkoholu w miejscach publicznych.
9. Legitymowanie gromadzących się grup młodzieży, przez co nie staja się anonimowi.
Informacja dotycząca realizacji harmonogramu realizacji Programu Bezpieczne Miasto i Gmina oraz budżetu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w zakresie bezpieczeństwa publicznego w 2010 roku.
Na realizację programu w 2010 r. Miasto i Gmina Dobrzyń nad Wisłą przeznaczyło łączną kwotę 10.182,02 zł. Na kwotę tą składa się kwota zaplanowana pierwotnie tj. 8.000, 00 zł oraz pozostała część kwoty ogólnej, która dołożona została na realizację programu w terminie późniejszym za zgodą Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą.
W ramach przyznanej dotacji została zawarta umowa darowizny pomiędzy Burmistrzem Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą a Komendą Wojewódzką Policji w Bydgoszczy. Przedmiotem darowizny było paliwo bezołowiowe zakupione do radiowozów za kwotę 2.182,02 zł. Pozostała część środków tj. 8.000, 00 zł przeznaczona została na adaptację pomieszczeń znajdujących się przy ul. Szkolnej na Posterunek Policji. Na remont adaptowanych pomieszczeń wydatkowano również z budżetu miasta kwotę dodatkową w wysokości 8.251,72 zł.
Ponadto realizując założenia programu Bezpieczne Miasto i Gmina przedstawiciel Posterunku Policji brał Udział w pracach Miejsko – Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Policjanci współpracowali ze szkołami w zakresie zagrożeń komunikacyjny dzieci i młodzieży, jako uczestników ruchu drogowego oraz czuwali nad bezpieczeństwem podczas organizowanych imprez kulturalno – rozrywkowych.
Grabarczyk –Komendant Powiatowy Policji w Lipnie. Poinformował zebranych o stanie bezpieczeństwa w mieście i gminie Dobrzyń nad Wisłą.
Nasze działanie ma na celu zapobieganie, rozpoznawanie oraz ujawnianie i ściganie sprawców przestępstw i wykroczeń szczególnie dokuczliwych społecznie, zapobieganie przestępczości i demoralizacji nieletnich, podejmowanie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w tym ujawnianie i eliminowanie nietrzeźwych kierujących pojazdami, rozpoznawanie i ujawnianie przestępczości narkotykowej, korupcyjnej. W 2010 roku na terenie miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą stwierdzono 135 przestępstw. Ogółem wykryto 119 przestępstw, co dało 87, 9% wykrywalności ogólnej.
Na koniec podziękował radnym i kierownictwu urzędu za zaangażowanie finansowe w modernizację posterunku policji w Dobrzyniu nad Wisłą, który zmienił lokalizację, a tym samym warunki lokalowe uległy poprawie.
Maria Pruchniewska – radna, myślę, że kierownik posterunku na pewno przekaże informacje, które były zasygnalizowane na komisji zdrowia. Wypada mi tylko podziękować za poprawę bezpieczeństwa w naszym rejonie.
do punktu 2
Odpowiedzi nas wnioski udzielił Burmistrz MiG – Ryszard Dobieszewski.
/ treść odpowiedzi, jako załącznik nr 2 do niniejszego protokółu /
Kazimierz Janecki - radny, podziękował za załatwienie wielu spraw sygnalizowanych na komisjach i sesji rady miejskiej. Smutne jest tylko to, że jedyna toaleta w mieście została rozebrana i na dzień dzisiejszy toalety miejskiej w Dobrzyniu nie ma.
do punktu 3
Informację o pracy urzędu przedstawił zastępca Burmistrza - Ryszard Bartoszewski.
/ informacja stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokółu /
Pytań brak.
do punktu 4
Sprawozdanie z realizacji uchwały Nr III/11/2010 przedstawiła Pani Krystyna Pawłowska – Pełnomocnik ds. związanych z profilakt. i rozwiąz. problemów alkohol.
Ustalone ilości 35 punktów sprzedaży napojów alkoholowych poza miejscem sprzedaży / bez piwa / nie przekroczyły ustalonego limitu 37 punktów sprzedaży przyjętych uchwałą Rady Miejskiej. Ilości te były wystarczające. Zasady usytuowania miejsc sprzedaży przy wydawaniu zezwoleń były ściśle przestrzegane. Przestrzegane były warunki przy wydawaniu zezwoleń dotyczące wniesienia ustawowych opłat stanowiących źródło pozyskiwania środków na realizację programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Przypadku cofnięcia zezwolenia z przyczyn nieprzestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi nie stwierdzono. Realizacja Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przebiegała zgodnie z przyjętym uchwałą Gminnym Programem i rekomendowanymi przez PARPA kierunkami działania określonymi ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi z dnia 26.10.1982 r. z póź. zm. i skierowana była na:
- pomoc komisji RPA dla osób uzależnionych w celu podjęcia przez nie leczenia odwykowego poprzez prowadzenie rozmów z wezwanymi na posiedzenie komisji, informowanie ich o możliwości skorzystania z pomocy finansowej na pokrycie kosztów dojazdu do lekarza oraz zakup leków z MGOPS oraz umówienia wizyty z lekarzem, a także kierowanie tych osób na rozmowy z terapeutą ds. uzależnień, który pełni dyżury w punkcie konsultacyjnym. Wezwano 36 osób z tego: 14 osób skierowano na rozmowy z terapeutą dla dwóch osób złożono wnioski do sądu o zastosowanie leczenia zamkniętego,
- udzielanie pomocy prawnej i psychospołecznej ofiarom przemocy fizycznej
i psychicznej w rodzinie poprzez: funkcjonowanie przy KRPA punktu konsultacyjnego dla osób i rodzin dotkniętych przemocą w rodzinie, które mogą zasięgnąć pomocy specjalisty ds.. przemocy w rodzinie, dyżury pełnione są raz w miesiącu 2 godziny. W roku 2010 z pomocy specjalisty skorzystało 6 kobiet, które uzyskały 11 porad / złożenie wniosku do prokuratury o znęcanie się, pomoc w złożeniu wniosku o rozwód, pomoc w uzyskaniu dokumentów potrzebnych do dokonania podziału majątku, pomoc psychologiczną i prawną /,
Prowadzenie profilaktycznej działalności informatyczno-edukacyjnej szczególnie wśród dzieci i młodzieży szkolnej poprzez:
- finansowanie organizowanych dla dzieci i młodzieży szkolnej wyjazdów na spektakle teatralne poruszające problemy wynikające z uzależnień od alkoholu i narkotyków oraz przedstawienia teatralne w szkołach podstawowych i gimnazjach,
- zakup plakatów, ulotek i broszur traktujących o negatywnych skutkach uzależnień i bezpieczeństwa na drogach,
- wspieranie działań profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży szkolnej pokazujących zdrowy i trzeźwy styl życia, jako alternatywę w wyborze właściwego kierunku życia bez uzależnień poprzez: dofinansowywanie wypoczynku letniego i zimowego dzieci i młodzieży / wycieczek, obozów, biwaków, wyjazdów na basen itp. /, na których realizowano programy profilaktyczno-edukacyjne na temat szkodliwości zdrowotnych i groźbie uzależnienia się od picia alkoholu i zażywania narkotyków z każdej imprezy, wycieczki itp., organizatorzy przedłożyli sprawozdanie z realizowanych programów do biura pełnomocnika,
- finansowanie kosztów związanych z tworzeniem warunków do rekreacji
i wypoczynku. Dofinansowanie modernizacji boiska w Dobrzyniu nad Wisłą
i Płomianach.
W okresie sprawozdawczym w związku z realizacją programu i innymi wiążącymi się z pracami komisja RPA odbyła 13 posiedzeń udokumentowanych sporządzonymi protokółami z ich przebiegu.
Wydatki w rozdziale 85154 Przeciwdziałanie alkoholizmowi za rok 2010 przedstawiają się następująco:
Z uzyskanej kwoty 107.780 zł za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu wydatkowana została kwota 90.511 zł tj. 83.98%
1. Wynagrodzenia bezosobowe w tym:
Wynagrodzenia członków komisji wydatkowano kwotę - 9.431,00 zł,
Prowadzenie punktu konsultacyjnego / terapeuta i przemoc w rodzinie / - 4.720,00 zł,
2. Zakup materiałów i wyposażenia:
Organizacja Dnia Dziecka – 934, 00 zł
Publikacje – 1.182,00 zł
Ferie z Żakiem – 464, 63 zł
Wakacje z Żakiem – 1.021,34
Festyn w Zbyszewie – 359, 29 zł
Dofinansowanie świetlicy w Zbyszewie – 930, 93 zł
Boisko w Dobrzyniu nad Wisłą – 8.177,66 zł
Organizacja wypoczynku dla dzieci – 2.600,95 zł
Organizacja międzygminnego mitingu – 600, 00 zł
Organizacja Dnia Ziemi – 244,52 zł
Zlot Niepodległości – 1.500,68 zł
3. Zakup usług pozostałych:
Wyjazdy na basen – 1.667,20 zł
Wyjazdy dzieci i młodzieży – 23.804,97 zł
Spektakle – 6.487,80 zł
Ferie z Żakiem – 928,50 zł
Wakacje z Żakiem – 2.064,95 zł
Zgrupowanie MLKS – 4.000,00 zł
Zgrupowanie DKŻ – 3.005,52 zł
Festyn w Zbyszewie – 120,00 zł
Organizacja boiska w Płomianach – 4.867,80 zł
Dofinansowanie boiska w Dobrzyniu nad Wisłą – 366,00 zł
Szkolenia członków komisji – 1.879,00 zł
Opłata za „Niebieską linię” – 394,00 zł
Prowadzenie punktu konsultacyjnego – 2.800,00 zł
Zlot Niepodległości – 400,00 zł
Rajd Podhalański – 1.400,00 zł
Podróże służbowe krajowe – 97,80 zł
Koszty postępowania sądowego – 837,04 zł
Szkolenia członków komisji – 2.220,00 zł
4. Zakup akcesoriów komputerowych, programy licencje – 1.22,45 zł
5. Inne drobne usługi i drobne materiały – 759,85 zł
Pytania i dyskusja
Wanda Hetflajsz – radna. Jakimi kryteriami kieruje się komisja, jeżeli chodzi
o dofinansowanie boisk?
Krystyna Pawłowska - Pełnomocnik ds. związanych z profilakt.
i rozwiąz. problemów alkohol. Składane są wnioski w sprawie
dofinansowania, które są następnie rozpatrywane na komisji. Termin składania wniosków jest wcześniej określony.
Maria Pruchniewska – radna. Są pozycje dotyczące szkoleń komisji, czy są to różne komisje?
Krystyna Pawłowska- nie komisja jest jedna, taki zapis wynika z księgowości.
Orbaczewska Teresa – radna. Jest wydatkowana duża kwota na wypoczynek, w jakich procentach korzystają z tego dzieci z rodzin patologicznych?
Krystyna Pawłowska- Pełnomocnik ds. związanych z profilakt.
i rozwiąz. problemów alkohol. Pracownicy socjalni ośrodka pomocy społecznej weryfikują wnioski dot. wypoczynku i udział w wypoczynku biorą podopieczni naszego ośrodka.
Orbaczewska Teresa- radna, mechanizm rozumiem, ale czy Państwo, jako komisja to weryfikuje, która tym programem winna się zajmować.
Krystyna Pawłowska – Pełnomocnik ds. związanych z profilakt. i rozwiąz. problemów alkohol. - tak.
Zajączkowska Wioletta- radna, jak układa się współpraca komisji ze szkołami. Czy w ostatnim czasie dokonane były badania diagnozujące wśród dzieci, młodzieży oraz rodziców na temat zagrożeń. Czy to nie miałoby jakiegoś większego wpływu na realizację programu bo dziwię się, że są tak duże środki, a zostało wezwanych tylko 36 osób, /rozumiem, że są to osoby dorosłe, a nie dzieci ani młodzież/, z których 14 osób skierowano na rozmowy z terapeutą, a 1 na leczenie.
Krystyna Pawłowska- Pełnomocnik ds. związanych z profilakt. i rozwiąz. problemów alkohol.
Mamy stały kontakt ze szkołami, współpraca jak do tej pory układa się dobrze. Na podstawie uzyskanych informacji ustalono przypadki w trzech szkołach alkoholizowania się uczniów tj. / palenie papierosów, ucieczki z domu, agresja
i przemoc, zastraszanie, niszczenie mienia /. W okresie od 1 stycznia do 30 listopada 2010 roku pomocą społeczną objętych było 923 rodzin tj. 1605 osób,
z czego 38 rodzin to rodziny dotknięte problemem alkoholowym.
Jeżeli osoba wezwana na komisje nie stawi się dwukrotnie wysyłamy wniosek jako komisja do sądu. W przypadku jeżeli osoba wezwana współpracuje
z komisją i ośrodkiem pomocy społecznej nie ma potrzeby kierowania takiej osoby na przymusowe leczenie.
Wioletta Zajączkowska – radna. Tzn., że skończył się problem alkoholowy?
Krystyna Pawłowska – to nie jest tak, że problemu alkoholowego w rodzinie nagle nie ma, ale my jako ośrodek pomocy społecznej prowadzimy monitoring rodziny zagrożonej alkoholizmem stąd też są wizyty np. u terapeuty.
Wanda Hetflajsz- radna, czy ktoś „segreguje” te dzieci? Czy na pewno są to dzieci z rodzin alkoholików, ale nie wszyscy się zgłaszają.
Krystyna Pawłowska- Pełnomocnik ds. związanych z profilakt.
i rozwiąz. problemów alkohol. Z reguły zgłaszają to nauczyciele lub pedagog szkolny, jeśli chodzi o dzieci.
Wanda Hetflajsz – radna. Rozumiem, że jeżeli matka zgłosi się do pedagoga szkolnego i zasygnalizuje problem takie dzieci maja szanse na udział w wyjeździe.
Krystyna Pawłowska - tak oczywiście.
Ewa Tomczyk- radna, odbyły się szkolenia komisji. Jakie są zadania komisji alkoholowej?
Krystyna Pawłowska – Pełnomocnik ds. związanych z profilakt.
i rozwiąz. problemów alkohol.
Komisja pracuje w składzie 8 osobowym powołanym zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Komisja ma na celu podejmowanie działań zmierzających do spowodowania poddania się leczeniu odwykowemu osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków, opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, współpraca z Państwową Agencją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ich rodzin / konsultant, terapeuta /, kontrola przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, pomoc w organizowaniu i wdrażaniu w szkołach programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, zapewnienie literatury fachowej pomocnej przy realizacji zadań związanych z profilaktyką antyalkoholową / dla wszystkich szkół na terenie gminy /, zorganizowanie szkolenia dla nauczycieli, pedagogów szkolnych i rodziców, organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży stanowiących alternatywę wobec używania narkotyków i picia alkoholu, warsztaty dla rodziców „Jak poznać, czy nasze dziecko ma kontakt z narkotykami”
do punktu 5 p-pkt „a”
Projekt uchwały w sprawie obciążenia nieruchomości stanowiących własność Gminy Dobrzyń nad Wisłą omówiła Pani Agnieszka Zaborowska – podinsp. ds. gospodarki gruntami i rolnictwa.
W trakcie realizacji inwestycji dwóch systemów kabli 30 kV wraz z kablem sterowniczym włączenia farmy wiatrowej w Dobrzyniu nad Wisłą do GPZ Włocławek Zawiśle dokonano odstępstw od warunków zawartych w decyzji na umieszczenie w pasach drogowych dróg gminnych (część działki nr 87 w Zbyszewie i część działki nr 89w Stróżewie) /w sieci, co wymaga uregulowania prawnego.
W dniu 17.08.2010r. pomiędzy SAG Elbud Gdańsk Holding Spółka Akcyjna, ul. Marynarki Polskiej 87, 80-557 Gdańsk, reprezentowaną przez Krzysztofa Gawlika, działającą na rzecz Windpark Dobrzyń 2008 Management GmbH EW Dobrzyń Spółka Komandytowa, ul. Jagiellońska 89, 70-437 Szczecin, a Gminą Dobrzyń nad Wisłą zawarte zostało porozumienie w sprawie ustanowienia służebności przesyłu dla w/w urządzeń. Strony porozumienia postanowiły, że ustanowienie służebności przesyłu zostanie dokonane w formie aktu notarialnego.
Zgodnie z zapisami art. 3051 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami) nieruchomość można obciążyć na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, o których mowa w art. 49 § 1, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń (służebność przesyłu).
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit a) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 roku - Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej.
Do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady miejskiej.
Wobec powyższego podjęcie uchwały jest uzasadnione.
Kazimierz Janecki – radny. W § 3 uchwały jest mowa o odpłatności za ustanowienie przesyłu. Mnie interesuje jak to jest kwota.
Agnieszka Zaborowska – podinsp. ds. gospodarki gruntami i rolnictwa. Jest to kwota 20.000 zł.
Burmistrz Miasta i Gminy – tak się składa, że przyjechał przedstawiciel firmy wiatrakowej z propozycja uregulowania tej kwestii. Zdawali sobie sprawę, że maszyna, która układała kabel okresie zimowy i tak maszyna tak szła jak nie powinna iść. W związku z tym, że ta inwestycja nie została zakończona przyjechał przedstawiciel tej firmy w związku, że są pewne nieścisłości
w planach przystąpiliśmy do rozmów aby ten temat zamknąć i już do niego nie wracać. Nie są to dla nas wielkie pieniądze, ale będzie to już uregulowane.
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych - 15
Wyniki głosowania:
Za-15
Przeciw-0
Wstrz.- 0
do punktu 5 p-pkt „b”
Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXX/185/10 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 1 lutego 2010 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości omówił Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Zamieszkujący jedno lokalowy budynek mieszkalny wystąpili z wnioskiem
do Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą o udzielenie zniżki przy zakupie nieruchomości lokalowej.
Stosownie do art. 68 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity z 2010 r. Dz. U. Nr 102, poz. 651 ze zmianami) właściwy organ może udzielić bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie
z art. 67 ust. 3, na podstawie odpowiednio zarządzenia wojewody albo rady lub sejmiku, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana, jako lokal mieszkalny.
Dotychczasowa uchwała Rady Miejskiej w Dobrzyniu nad Wisłą nie zawiera zgody na udzielenie bonifikaty dla przedmiotowej nieruchomości lokalowej.
Wobec powyższego podjęcie uchwały jest uzasadnione.
Wobec braku pytań i dyskusji Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych - 15
Wyniki głosowania:
Za-15
Przeciw-0
Wstrz.- 0
do punktu 5 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2011 omówiła - Pani Celina Witkowska – Skarbnik.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 i 3 ustawy o finansach publicznych jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tego tytułu. Zaplanowanie deficytu budżetowego oznacza ujemna różnice między dochodami i wydatkami. Niezaistnienie wymienionych przesłanek stanowi przeszkodę uniemożliwiającą zaciągnięcie kredytu lub pożyczki. Przeszkodę taką w uchwale budżetowej nr VI/37/11 z dnia 31 marca 2011 roku w sprawie zmian budżetu miasta i gminy stanowi ustalona w § 2 i 3 nadwyżka budżetowa w kwocie 908.989,00 zł.
Nadwyżka budżetowa to przyjęte do budżetu nieotrzymane dotacje na inwestycje kontynuowane w 2010 roku w kwocie 1.637.410,00 zł.
- „Budowa instalacji wodno-kanalizacyjnej w Dobrzyniu nad Wisła / zad 1, 2 / zewnętrzna sieć kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej” – 529.581,00 zł,
- Budowa „Dobrzyńskiego Centrum Sportu i Turystyki – Hala Sportowa” – 807.829,00 zł,
- Remont stadionu sportowego w Dobrzyniu nad Wisłą – odprowadzenie wód drenażowych oraz płyta boiska” – 300.000 zł.
Nadwyżka ta planowana była na spłacenie zobowiązań w kwocie 1.630.389,00 zł. W uchwale przyjęto zaciągnięcie kredytu i pożyczek w kwocie 721.400,00 zł, co stanowi różnicę / nadwyżka 908.989,00 zł /
W obecnej uchwale w załączniku nr 2 przyjęto przychody na kwotę 2.351.789,00 zł / 721.400,00 zł – na pokrycie deficytu + 1.630.389,00 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań /, rozchody na kwotę 1.630.389,00 zł na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Dodatkowo dokonano zmiany nazewnictwa zadania: dopłata do taryfowej grupy odbiorców – gospodarstwa domowe zaopatrywanych w wodę kupowaną z ujęcia Zaduszniki – 7.500,00 zł na zadanie o nazwie: dopłata w kwocie 7.500,00 zł do taryfowej grupy odbiorców, w tym:
1. Gospodarstwa domowe zaopatrzone w wodę kupowaną z ujęcia Zaduszniki.
2. Gospodarstwa domowe odprowadzające ścieki do oczyszczalni
w miejscowości Dyblin
Z tym wiąże się również drugi projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, który radni otrzymali nie zawiera uzasadnienia ponieważ te zmiany dotyczą 2011 roku, a zmiany te zawarte są w projekcie uchwały, którą omawiałam. Dotyczy to również kolejnego projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego. Nie mogło to występować w dniu 31 marca ponieważ nie było deficytu budżetowego. Ta uchwała sama w sobie jest nie ważna i musimy podjąć następną uchwałę jeżeli przegłosowana zostanie właśnie ta.
Teresa Orbaczewska- radna. Ogrom tych liczb jest naprawdę bardzo duży. Myślę, że robi to Pani na pewno dobrze ponieważ to Pani ponosi za to pełną odpowiedzialność. Natomiast ja skupiłam się na wyniku finansowym bo myślę, że to jest najlepsze co można zrobić. W dokumentach, które otrzymaliśmy jako komisja budżetowa za 2010 rok, wynik finansowy wykazał, że deficyt planowany jest 4.867.000,00 zł, natomiast deficyt wykonany jest w wys. 4.367.000,00 zł. W związku z tym deficyt wystąpił niższy niż planowany.
Celina Witkowska – Skarbnik. Jeżeli deficyt planowany wynosi 4.867.000,00 zł, a wykonany 4.367.000,00 zł to różnica stanowi wolne środki z pożyczek czy kredytu. W 2010 roku gmina dochody wykonała jak dobrze pamiętam w 98% czyli do 100% nam brakowało. Chcę powiedzieć, że oświata zwróciła nam 370.000,00 zł, które zostały im z płac. Mieliśmy nie wykonane wydatki i dlatego mamy niższy deficyt. Aby rada dysponowała wolnymi środkami musi być oddanie bilansu, opinia RIO. Jeśli nie otrzymamy zwrotu dotacji to będziemy musieli zobowiązania spłacić wolnymi środkami ponieważ nie mamy rozliczonych jeszcze wszystkich inwestycji.
Teresa Orbaczewska – radna. Mam jeszcze jedno pytanie. Czy jest koniecznym zaciąganie w tym momencie pożyczki w kwocie 600.000,00 zł.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz Miasta i Gminy. Jesteśmy spóźnieni ponieważ mamy podpisaną umowę z Urzędem Marszałkowskimi są pewne zobowiązania mamy zagwarantowane 500.000,00 zł i jak najszybciej przystąpić do przetargu, bo jeżeli nie to nam zadanie przepadnie.
Teresa Orbaczewska – radna. Kiedy RIO zaakceptuje złożone dokumenty.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz Miasta i Gminy. Myślę, że ok. dwa tygodnie.
Teresa Orbaczewska – radna. Rozumiem, że na chwilę obecną o tych wygospodarowanych wolnych środkach nie możemy rozmawiać.
Celina Witkowska – Skarbnik. One są ale uważamy z panem burmistrzem, że na razie musimy je „zablokować” ponieważ moim zdaniem po co brać kredyt na wydatki jak mamy wolne środki. Jeżeli rada na to nie pozwoli będziemy je dzielić.
Teresa Orbaczewska – radna. Kolejne pytanie odnośnie dofinansowania, które może nie wpłynąć. Co może być powodem takiej sytuacji?
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz Miasta i Gminy. Przede wszystkim czas. Dowiedzieliśmy się w urzędzie marszałkowskim, że mają czas do końca roku aby przekazać dotacje. Wnioski są bardzo szczegółowo rozpatrywane i wiele musimy wyjaśniać. Może nastąpić to szybciej, ale może nastąpić to również później.
Maria Pruchniewska-radna, czy ja dobrze usłyszałam, że z oświaty za ubiegły rok zostało 370.000zł.
Celina Witkowska – Skarbnik tak, ta kwota pozostała na płacach.
Kazimierz Janecki –radny. Ja mam przed sobą uchwały z różnych okresów
i każda uchwała różni się od siebie odnośnie wydatków czy dochodów. Dla mnie jest to niepokojące. Nie widzę wzrostu dochodów tylko spadek dochodów. Była mowa o środkach finansowych za wiatraki to jest kwota ponad milion złotych, ale ja tego nie widzę nigdzie. Czy to też nie jest pewne jak te dotacje?
W uchwale z dnia 31 marca jest mowa o wydatkach w wys. 21.971.150 zł natomiast w dzisiejszej mowa jest o kwocie dot. wydatków w wys. 23.881.867 zł. Czyli jasno z tego wynika, że wydatki się zwiększają, a przychody się obniżają. Ja mówię na podstawie dokumentów, które mam przed sobą.
Celina Witkowska – Skarbnik. Jeśli mogę zwrócić uwagę panu radnemu to myślę, że patrzy Pan w złe dokumenty ponieważ wydatki się nie zmieniły.
Wydatki w uchwale 31 marca 2011 roku są zapisane w kwocie 23.881.867 zł
i w dzisiejszej również ta sama kwota jest zapisana. Tak więc wydatki nie uległy zmianie. Natomiast dochody się zmniejszyły, ponieważ zdjęliśmy kwotę
z planowanych trzech zadań z 2010 roku. Jest to kwota 1.637.410 zł o tą kwotę dochody się zmniejszyły aby nie było nadwyżki budżetowej, a określiliśmy to jako przychody załączniku nr 2 i jest to kwota 2.351.789 zł. Po to zmniejszyliśmy dochody żeby pokazać, że mamy deficyt budżetowy i aby otrzymać pożyczkę.
Teresa Orbaczewska – radna. Ja jestem przerażona patrząc na wynik finansowy. Przeraża mnie sprawa deficytu. Proszę mi powiedzieć co to jest deficyt kwota -4.361.000,00 zł.
Witkowska Celina – Skarbnik. W budżecie określamy to jako brakujące środki jest to różnica między dochodami, a wydatkami. Czyli deficyt to nic innego jak pożyczki i kredyty.
Teresa Orbaczewska – radna, czyli pożyczek jest 8.039.000 oraz 600.000 zł, które nie jest w tym zawarte jeszcze. Ja właśnie mówię o tych rzeczach, które mnie przerażają to te minusy, które są. Przeraża mnie jeszcze jedna rzecz to wszystkie historie finansowe, które wpływają do gminy i są wykorzystane
w 100%. Natomiast pozycja pozostałe wpływy, na które sadzę, że jako urząd gminy mamy wpływ. Chodzi mi o wpływy ze sprzedaży składników majątkowych, mówię zaraz dlaczego moja osoba m.in była przeciw wpływom ze sprzedaży majątku. Analizuję 2010 rok i tak: zakładane wpływy 665.850 zł wykonanie 117.429 zł. Wniosek jest taki, że ze sprzedaży składników majątkowych, na które gmina ma wpływ wykonanie jest bardzo niskie bo wykonano 79,65% planu. Jeśli nie ogarniemy tego wszystkiego, to ja nie widzę żadnych możliwości pozytywnych. Jeśli Państwo nie zaczniecie traktować rady poważnie i myśleć jak to wszystko wspólnie przetrwać będzie źle. Uważam też, że zaciągnięcie kolejnego kredytu na spłatę jest zupełnie niezasadne. Pomijam kwotę 600.000 zł, która została przegłosowana i jest to tylko proforma. Powtarzam jeszcze raz przy braku współpracy obawiam się poważnie o budżet.
Ryszard Dobieszewski – Burmistrz. Wszyscy zapominamy o funduszach unijnych, które zmusiły nas do brania kredytów. Teraz możemy sobie skakać do oczu i mówić po co budowaliśmy np. halę. To już jest tak jak i inne inwestycje
i teraz musimy zadłużenia spłacać. Jeśli chodzi o drogę w Leniach. Jeżeli nie zrobimy tego w tym roku nie zrobimy w ogóle. Fundusze unijne się kończą,
a nas nie będzie stać na porycie kosztów budowy w 100%. Każdy włodarz chce jak najlepiej. Księgowość w naszej administracji jest bardzo rozbudowana, jest nad tym nadzór i jak na razie nie zapala nam czerwonej lampki. Trzeba rok czy dwa skupić się na spłatach zadłużenia. Wydatki w gminie są zawsze duże. Utrzymanie hali tez będzie nas kosztować.
Kazimierz Janecki – radny. Chcę żeby Pan dobrze zrozumiał, że to co było zrobione nie podlega dyskusji moja sugestia jest taka, że musicie usiąść
i poszukać oszczędności.
Teresa Orbaczewska – radna. Hala powinna zarabiać na siebie. Jak na razie nic się nie robi aby pieniądze pozyskać.
Wobec braku dalszych pytań i dyskusji przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15
Wyniki głosowania:
Za- 14
Przeciw-0
Wstrz.-1
do punktu 5 p-pkt „d”
Projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta
i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2011-2018 omówiła Pani Celina Witkowska Skarbnik.
Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15
Wyniki głosowania:
Za- 14
Przeciw-0
Wstrz.-1
do punktu 5 p-pkt „e”
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik
Wobec braku pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych 15
Wyniki głosowania.
Za- 15
Przeciw-0
Wstrz.-0
do punktu 7
1.Teresa Orbaczewska – radna złożyła wnioski w sprawie:
- zbyt niskiego ciśnienia lub całkowitego braku wody w czasie dnia oraz bardzo wysokiego ciśnienia w godzinach nocnych,
- udrożnienia przepływu i rowu od skrzyżowania z drogą wojewódzką do zabudowań p. Dądalskiego,
- usunięcia martwych drzew,
- usunięcia martwych konarów,
- stanu nawierzchni dróg, które wymagają naprawy:
* drogi gminnej / od figurki w kierunku Kisielewa i od skrzyżowania w kierunku Grochowalska,
* drogi powiatowej / przez aleję lipową i wieś Szpiegowo /,
* drogi wojewódzkiej / zła widoczność przy skrzyżowaniu dróg gminnej
i powiatowej. Wnosi o pilne wnioskowanie do rejonu dróg i rozwiązanie problemu i właściwe oznakowanie /,
- uzupełnienia do czasu budowy chodnika przez wieś stanu pobocza, liczne dziury i stojąca woda uniemożliwia przejście pieszym.
2. Damian Ptaszyński – radny złożył wniosek w sprawie:
- wykreślenia z rejestru zabytków piwnicy zwanej „ziemianką” i studni stojących w sąsiedztwie boiska w Grochowalsku. Piwnica jest w bardzo złym stanie technicznym grozi zawaleniem, co może być przyczyną wypadku dzieci i młodzieży korzystającej z boiska. Natomiast studnia jest wysypiskiem śmieci i przemawiają za tym względy sanitarne tym bardziej, że tuz obok znajduje się plac zabaw dla dzieci.
3. Paweł Bielicki – radny złożył wnioski w sprawie:
- zwiększenia ilości małych koszy na śmieci,
- „kosmetycznego” naprawienia ulicy Słowackiego,
- zobowiązania właściciela młyna do uporządkowania swojej posesji łącznie
z wjazdem i częścią chodnika.
4. Wioletta Zajączkowska – radna złożyła wnioski w sprawie:
- uporządkowania placu zabaw w Chalinie i dowiezienia niewielkiej ilości piasku,
- udzielenia informacji dot. podjętych działań w sprawie adaptacji pomieszczeń po dawnej poczcie z przeznaczeniem na przedszkole,
- skoszenia trawy na boisku w Chalinie.
5. Wiesław Jaworski – radny złożył wniosek w sprawie:
- naprawy przepustu.
6. Kazimierz Janecki – radny złożył wnioski w sprawie:
- uporządkowania przystanków autobusowych na terenie gminy,
- wystąpienia z pismem do mieszkańców /szczególnie mieszkających przy skarpie / i nie tylko o niewyrzucanie śmieci w miejscach niedozwolonych
/ szczególnie okolice byłego domu ludowego, kościoła, parowy /
- zobowiązania mieszkańców miasta i gminy tych, którzy nie posiadają koszy na śmieci do ich zakupu,
- zlikwidowania dzikiego wysypiska śmieci przy drodze, canowskiej,
- zawieszenia informacji przy koszach do segregacji śmieci jak należy składować odpady i co do tych koszy wrzucać
7. Ludomir Bylicki – radny złożył wniosek w sprawie:
- odwodnienia nieruchomości Pana Łuczkowskiego w Strachoniu.
8. Kazimierz Rutkowski – sołtys sołectwa Szpiegowo złożył wniosek
w sprawie:
- zobowiązania właściciela obiektu po dawnej zlewni mleka w Szpiegowie do uporządkowania terenu.
9. Tadeusz Amroziewicz – sołtys sołectwa Grochowalsk złożył wnioski
w sprawie:
- ogrodzenia placu zabaw,
- skoszenia trawy na boisku,
- błąkających się bezpańskich psów.
do punktu 8
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady siódmej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady siódmej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała Przewodniczący Rady Miejskiej
Renata Kwiatkowska Henryk Domeradzki
Metryka
- opublikował: Jarosław Nowińskidata publikacji: 2012-07-03 11:31
- zmodyfikował: Jarosław Nowińskiostatnia modyfikacja: 2012-07-03 14:16
Rejestr zmian
- zmieniono 2012-07-03 14:16 przez Jarosław Nowiński