Protokół Nr XXXI/10
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 29 marca 2010 roku.
Sesję rozpoczęto o godzinie dziewiątej, zakończono o godzinie dwunastej. Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta
i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady trzydziestej pierwszej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło 14 radnych, 24 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.
( listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 2 do niniejszego protokółu )
Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie zwrócił się z pytaniem, czy są uwagi do protokółu z dwudziestej dziewiątej Sesji Rady miejskiej, który był wyłożony
w biurze rady. Uwag nie wniesiono, wobec czego przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu. Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Następnie Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad, po czym spytał czy są propozycje zmian do porządku obrad. Zmian nie zgłoszono.
do punktu 2
Informację o pracy organu wykonawczego i pracy urzędu przedstawił z-ca burmistrza Ryszard Bartoszewski.
Pytań brak.
/ treść informacji nr 3 jako załącznik do niniejszego protokółu /
do punktu 3
Informację z realizacji zadań w zakresie rozwoju sportu kwalifikowanego
na terenie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą w 2009 roku przedstawił p. Paweł Szymański.
Na realizację zadań w zakresie rozwoju sportu kwalifikowanego w roku 2009 przeznaczono łączną kwotę 55.000 zł. W kresie tym ogłoszono dwa otwarte konkursy ofert.
Pierwszy konkurs ogłoszono 03.02.2009 r. pn.: „Przygotowanie i udział dobrzyńskich klubów sportowych w rozgrywkach ligowych i zawodach
w poszczególnych dyscyplinach sportowych”.
Wysokość środków przeznaczonych na realizację zadania została ustalona
na kwotę 35.000 zł. Konkurs został ogłoszony na tablicy ogłoszeń, na stronie internetowej urzędu oraz lokalnej prasie.
Pytań brak.
do punktu 4
Temat bezpieczeństwa w mieście i gminie Dobrzyń nad Wisłą omówił Komendant Powiatowej Policji w Lipnie – Dariusz Grabarczyk. Wspomniał również o nowej lokalizacji posterunku policji, która wymaga remontu, a przy tym nakładów finansowych, o które zwraca się z prośbą do rady.
Wojciech Reznerowicz – radny. Chcę powiedzieć, że na komisji zdrowia
i bezpieczeństwa publicznego również na ten temat rozmawialiśmy i jesteśmy
za tym aby wspomóc finansowo remont nowej siedziby posterunku i na efekty pracy poczekamy.
Program Bezpieczne Miasto i Gmina został przyjęty jednogłośnie – 15 głosami
do punktu 5
Sprawozdanie z przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych omówiła p. Krystyna Pawłowska Pełnomocnik ds. związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych.
Pytań i dyskusji brak, program został przyjęty jednogłośnie.
do punktu 6
Z-ca Burmistrza – Ryszard Bartoszewski omówił strategię rozwoju miasta
i gminy, następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o pytania
i dyskusję.
Wojciech Reznerowicz – radny. W strategii jest zapis o zakupie 8 komputerów. Czy są to nowe stanowiska pracy?
Ryszard Bartoszewski – z-ca burmistrza. Jest to wymiana sprzętu.
Wojciech Reznerowicz – mam propozycję aby wymieniany sprzęt przekazać
do szkół / jeżeli się nadaje /. Następne pytanie dotyczy pkt 22 „b” – czy jest Pan w stanie omówić mi te parametry?
Ryszard Bartoszewski – z-ca burmistrza. W tej chwili nie, to są dane techniczne ale jeżeli jest taka potrzeba to poprosimy pracownika i złoży wyjaśnienia.
Wojciech Reznerowicz – co z osadem, czy będzie przywieziony do Dobrzynia?
Ryszard Bartoszewski – z-ca burmistrza. Jeżeli oczyszczalnia będzie spełniała warunki przyjęcia osadu to tak.
Tadeusz Pogorzelski – radny. W pkt 9 planu realizacji strategii chciałem zasugerować aby tej sprawie nadać bieg jak najszybciej.
Ryszard Bartoszewski – z-ca burmistrza. Jest nowy dyrektor i ma trochę inną strategię ale myślę, że jest to do zrobienia.
Plan strategii Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na rok 2010 został przyjęty
13 głosami / 2 nieobecnych /
do punktu 7 p-pkt „a”
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za świadczenia
w przedszkolu samorządowym omówił Grzegorz Mazurek Dyrektor ZOS.
Jerzy Żurawski – radny. Uważam, że są to śmieszne kwoty w porównaniu
do innych.
Dyrektor ZOS – Grzegorz Mazurek. Drastyczne podwyżki mogą spowodować to, że dzieci będą miały tylko minimum programowe. Oczywiście są rodzice, których na to stać ale są i tacy, którzy nie podołają drastycznym podwyżkom.
Remigiusz Onka – radny. Ile wynosi opłata za przedszkole samorządowe, a ile za prywatne.
Dyrektor ZOS – Grzegorz Mazurek. Oferty w prywatnych przedszkolach są różne i dość wysokie od 100, 00 zł do 1.000 zł. Przedszkola prywatne mają bardzo szeroka gamę ofert.
Wojciech Reznerowicz – radny. Czy ta uchwała musi być publikowana w Dz.U.
Radca Prawny – tak jest w wykazie do publikacji w nadzorze wojewody.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie
Wobec braku pytań przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 15,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
(uchwała nr XXXI/187/10 w załączeniu do niniejszego protokółu.
do punktu 7 p-pkt „b”
Projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad udzielania dotacji z budżetu gminy dla niepublicznych przedszkoli omówił dyrektor ZOS – Grzegorz Mazurek.
Tomasz Gęsicki – radny. Jaka jest realna kwota jeżeli chodzi o dofinansowanie tego przedszkola.
Dyrektor ZOS – jest to ok. 6.000,00 zł
Jerzy Żurawski – radny. To nam się trochę „kłóci” z finansami, a jeżeli przyszła rada powie, że nie ma pieniędzy.
Dyrektor ZOS – Grzegorz Mazurek. Przedszkole musi funkcjonować
na określonych zasadach, organem prowadzącym jest rada, a nie dyrektor.
Może być tak, że przedszkole będzie zlikwidowane.
Żaneta Kalinowska – radna. Myślę, że p. radny nie miał na myśli likwidacji przedszkola.
Jerzy Żurawski – radny. Na pewno nie.
Maria Pruchniewska – radna. Czy z prawnego punktu widzenia jest możliwe aby przedszkole ruszyło od września jeżeli w budżecie gminy nie mamy pieniędzy na ten rok zaplanowanych. Co będzie jeżeli dzieci w przedszkolu nie będzie
z naszej gminy.
Dyrektor ZOS – Grzegorz Mazurek. Nie ma możliwości aby z tego budżetu było przedszkole dotowane.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 14,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 1
Uchwała została podjęta.
(uchwała nr XXXI/188/10 w załączeniu do niniejszego protokółu.
do punktu 7 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie środków stanowiących fundusz sołecki omówiła p. Grażyna Habasińska Sekretarz.
Stosownie do przepisów art. 1 ust. 1 o funduszu sołeckim Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy podejmując stosowną uchwałę, w której wyraża zgodę bądź nie na wyodrębnienie środków w budżecie gminy.
W roku 2009 Rada podejmowała uchwałę o utworzeniu funduszu na rok 2010
w terminie do dnia 30 czerwca 2009r.
W rozumieniu przepisów o finansach publicznych, fundusz sołecki nie jest funduszem celowym, co oznacza, że fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, a nie jako wyodrębniony fundusz celowy i Rada sprawuje w zakresie przewidzianym ustawą kontrolę nad przeznaczeniem środków przez sołectwa.
Burmistrz w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o wysokości środków. Warunkiem przyznania sołectwu w danym roku budżetowym środków jest złożenie przez sołtysa wniosku w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy w celu uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy, zawierającego wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach określonych środków wraz z uzasadnieniem oraz oszacowaniem kosztów.
Środki funduszu sołeckiego można przeznaczyć na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy i służą poprawie warunków życia mieszkańców oraz są zgodne ze strategią rozwoju gminy.
Środki te mogą być również przeznaczone na pokrycie wydatków
działania związane z usuwaniem skutków klęski żywiołowej. Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 15,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 1
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
(uchwała nr XXXI/189/10 w załączeniu do niniejszego protokółu.
do punktu 7 p-pkt „d”
Projekt uchwały omówił radny Tadeusz Pogorzelski.
Działka Nr 91/5 położona w Kisielewie, jest terenem zajętym ruinami dworku (obecnie nie istniejącym) oraz częściowo zadrzewionym. Nieruchomość nie jest użytkowana od wielu lat i wymaga dużego nakładu, celem doprowadzenia
do stanu umożliwiającego użytkowanie rolne.
Z wnioskiem o wykup wystąpił mieszkaniec naszej gminy. Zbycie może nastąpić w wyniku przetargu nieograniczonego.
Biorąc powyższe pod uwagę wyrażenie zgody na zbycie przedmiotowej nieruchomości gruntowej jest uzasadnione.
Pytań brak.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 15,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 1
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
(uchwała nr XXXI/190/10 w załączeniu do niniejszego protokółu.
do punktu 7 p-pkt „e”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Taryf dla zbiorowego zaopatrzenia
w wodę z ujęcia w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą” omówił p. Roman Składanowski
do uchwały w sprawie zatwierdzenia „Taryf dla zbiorowego zaopatrzenia
w wodę z ujęcia w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą”
Zakład Usługowy „WOD-BUD” Zdzisław Kliński – Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Sportowa 3, przedłożył wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę z ujęcia w Dobrzyniu nad Wisłą oraz zbiorowego odprowadzenia ścieków na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą na okres od 1 maja 2010 r. do 30 kwietnia 2011 r.
Burmistrz Miasta i Gminy w ramach obowiązku wynikającego z art.24 ust.4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków dokonał oceny celowości ponoszenia kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.
W trakcie postępowania sprawdzającego tut. Organ ustalił, że:
1) Wniosek został złożony 17 lutego 2010 r. tj. w terminie 70 dni przed wejściem w życie nowych taryf.
2) Wniosek został opracowany zgodnie z zasadami określonymi ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków i przepisami rozporządzenia Ministra Budownictwa z 28 czerwca 2006r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku
o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie
w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.
3) Podstawą opracowania taryf są rzeczywiste koszty sprzedaży wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków zrealizowane w okresie dwunastu pełnych miesięcy w okresie poprzedzającym termin złożenia wniosku.
4) Proponowana podwyżka cen za zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków finansowo skutkować będzie następująco:
I grupa :
1) cena za dostarczoną wodę - 1,80 zł/m3, tj. wzrost o 6,51 %
2) stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł , bez zmian
3) cena za odprowadzone ścieki – 2,98 zł/m3, tj. wzrost o 16,41 %
II grupa:
1) cena za dostarczoną wodę - 2,20 zł/m3, tj. wzrost o 5,26 %
2) stawka opłaty abonamentowej – 1,50 zł/ , bez zmian
3) cena za odprowadzone ścieki – 3,28 zł/m3, tj. wzrost o 14,68 %
5) Koszty ujęte w taryfie ustalone zostały z uwzględnieniem wzrostu poszczególnych pozycji kosztowych jako efekt zastosowania wskaźnika inflacji na optymalnie niskim poziomie dla odbiorców usług
i równocześnie na poziomie bezpiecznym dla prowadzenia Zakładu Wodociągowo-Kanalizacyjnego.
Należy podkreślić, że w przypadku ceny za odprowadzenie ścieków, nowym istotnym składnikiem cenotwórczym powstałym na skutek likwidacji gminnego wysypiska śmieci, będą koszty związane z utylizacją osadów ściekowych
i z kratek powstających w wyniku oczyszczania ścieków na oczyszczalni. Dotychczas odpady z oczyszczalni ścieków nieodpłatnie składowane były na wysypisku śmieci w Płomianach.
Na dzień dzisiejszy będą musiały być utylizowane w jednostkach zewnętrznych poza terenem Gminy Dobrzyń n/W, co skutkować będzie dodatkowo wzrostem ceny za odprowadzenie ścieków.
Jedynym instrumentem ewentualnego zmniejszenia skutku wysokości zaproponowanych taryf może być zastosowanie dopłaty przez gminę,
co umożliwia art. 24 ust 6 cytowanej wcześniej ustawy.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie, proszę Wysoką Radę
o podjęcie uchwały w proponowanym brzmieniu.
Wojciech Reznerowicz – radny. Przedsiębiorstwo powinno złożyć wniosek wraz z załącznikiem, czy to było zachowane.
Roman Składanowski – tak wniosek został złożony z załącznikiem.
Wojciech Reznerowicz – radny. Czy wniosek został sprawdzony przez organ prowadzący.
Roman Składanowski – tak był sprawdzany.
Wojciech Reznerowicz – radny. W takim razie ile m3 zostało sprzedane wody przemysłowej.
Roman Składanowski – odczytał parametry zawarte w załączniku.
Wojciech Reznerowicz – radny. Pan nie odpowiada na moje pytanie. Czy jest pan w stanie powiedzieć ile osadu zostało przywiezione do oczyszczalni.
Składanowski Roman – to nie jest przedmiotem omawianej uchwały, jestem
w stanie odpowiedzieć na to pytanie na następnej sesji.
Wojciech Reznerowicz – radny. Brakuje wniosku na wodę przemysłową oraz na ścieki.
Roman Składanowski – do tej pory nie było takiej potrzeby.
Wojciech Reznerowicz – radny. Oświadczam, że taryfa jest zrobiona niezgodnie z prawem i odmawiam głosowania.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały
i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 13,
Przeciw – 0,
Wstrz. – 2 /1 osoba nie brała udziału w głosowaniu/
Uchwała została.
(uchwała nr XXXI/191/10 w załączeniu do niniejszego protokółu.
do punktu 7 p-pkt „f”
Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – insp. ds. księgowości.
Proponujemy zaciągnąć kredyt długoterminowy w wysokości 300.000,00 zł (trzysta tysięcy złotych) na sfinansowanie zadania inwestycyjnego pod nazwą „Remont stadionu sportowego” w Dobrzyniu nad Wisłą – etap I trybuny. Kredyt należy zaciągnąć w banku z zachowaniem kryterium konkurencyjności tzn. należy wybrać bank proponujący najkorzystniejsze warunki. Spłata kredytu nastąpi w latach: od 2012 r. do 2018 r. Kredyt zostanie zabezpieczony wekslem in blanco. Zaciągnięte zobowiązanie finansowe, określone w § 1 uchwały zostanie w całości pokryte z dochodów własnych budżetu Gminy - udziału
w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 11,
Przeciw - 0
wstrz – 4
Uchwała została podjęta.
(uchwała nr XXXI/192/10 w załączeniu do niniejszego protokółu.
do punktu 7 p-pkt „g”
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2010 omówiła Pani Agnieszka Ziółkowska – insp. ds. księgowości.
Wobec braku pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 14,
Przeciw - 0
wstrz – 1
Uchwała została podjęta.
(uchwała nr XXXI/193/10 w załączeniu do niniejszego protokółu.
do punktu 7 p-pkt „h”
Przewodniczący poinformował zebranych, że wpłynęła skarga na działania Burmistrza. Rada zdecydowała aby przedmiotowa skargę przekazać do Komisji Rewizyjnej. Wobec powyższego Przewodniczący poddał propozycje w/w sprawie pod głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych
Wyniki głosowania
Za- 13,
Przeciw - 0
wstrz – 2
Osoba skarżąca zostanie powiadomiona o przesunięciu terminu załatwienia sprawy i wyznaczonym terminie posiedzenia Komisji Rewizyjnej.
do punktu 8
Złożono wnioski w sprawie:
Tomasz Gęsicki – radny
- wygospodarowania pieniędzy na uzupełnienie w newralgicznych miejscach ubytków w drogach,
Remigiusz Onka – radny
- wycięcia krzewów / Tulibowo, Glewo, Stróżewo, Glewo Mokre /
Maria Piekarska – sołtys wsi Stróżewo
- dokończenia przebudowy drogi w Stróżewie
Mieczysław Wojtowicz – sołtys wsi Dyblin
- naprawy mostka w kier. Dyblinka od drogi powiatowej i oczyszczenia rowów
Wiesław Jaworski – sołtys wsi Płomiany
- wycięcia krzewów, załatania dziur na drodze głównej, założenia lampy przy krzyżu
Henryk Kobyłecki – sołtys wsi Szpiegowo
- oczyszczenia rowów przy drodze powiatowej/ w pobliżu miejsca zam. P. Wiśniewskiego/
- założenia lampy Szpiegowo 2 / przystanek autobusowy/
Krzysztof Żuchowski – sołtys wsi Kisielewo
- wycięcia krzewów przy boisku
Katarzyna Ochocińska – sołtys wsi Krojczyn
- wyczyszczenia rowów przy drodze wojewódzkiej / dojście do przystanku autobusowego/
Wojciech Reznerowicz – radny
- podania wysokości ceny za 1 m3 ścieków w Dyblinie i Dobrzyniu n/W
Krzysztof Pryciak – radny
- dokończenia wodociągowania w Kol. Chalin
- wydzierżawienia działki przy dawn. Szkole podstawowej w Mokowie
na potrzeby OSP
do punktu 9
nie dotyczy
do punktu 10
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady trzydziestej pierwszej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady trzydziestej pierwszej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała : Przewodniczący Rady
Metryka
- opublikował: Karolina Ziębakowskadata publikacji: 2011-03-17 08:00