Regulamin ,, świetlicy szkolnej ”- zajęcia świetlicowe.
I Cele i zadania zajęć świetlicowych.
Celem ogólnym zajęć świetlicowych jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości.
Z ogólnego celu wynikają zadania szczegółowe:
1) Zapewnienie uczniom dojeżdżającym opieki w godzinach po zajęciach lekcyjnych.
2) Organizowanie zespołowej nauki, wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej i udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
3) Prowadzenie pracy wychowawczej zmierzającej do kształtowania u uczniów właściwej postawy społeczno moralnej.
4) Wdrażanie uczniów do pożytecznego organizowania czasu wolnego, wyrobienie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy na wolnym powietrzu.
5) Prowadzenie współpracy z wychowawcami , rodzicami celem rozwiązywania napotkanych problemów wychowawczych.
II. Warunki korzystania z zajęć świetlicowych.
1) Regularnie uczestniczyć w zajęciach po lekcjach.
2) Zachować się tak, by nie przeszkadzać innym.
3) Dbać o czystość i estetyczny wygląd pomieszczenia.
4) Szanować sprzęt i pomoce dydaktyczne.
ZADANIA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA.
1. PRACE ORGANIZACYJNO – TECHNICZNE
- gromadzenie zbiorów – zgodnie z problemem i potrzebami placówki
- gromadzenie ewidencji zbiorów
- opracowanie biblioteczne zbiorów – opracowanie techniczne , klasyfikowanie , katalogowanie
- selekcjonowanie zbiorów – materiałów zbędnych , zniszczonych , przy współudziale nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami w bibliotekarstwie
- konserwacja zbiorów – stosowanie zabiegów chroniących zbiory przed ich przedwczesnym zużyciem ( oprawa , naprawa )
- organizowanie warsztatu informacyjnego – wydzielanie księgozbioru podręcznego
- prowadzenie katalogów
- sporządzanie haseł , napisów informacyjnych
- opracowanie rocznego planu pracy biblioteki szkolnej
- aktualizacja regulaminów wypożyczalni i czytelni
- przejmowanie i przekazywanie protokolarne biblioteki
- prowadzenie statystyki wypożyczeń – dziennej , miesięcznej i rocznej
- prowadzenie dziennika pracy biblioteki
- sporządzanie sprawozdań z pracy biblioteki dla rady pedagogicznej
- udział nauczyciela bibliotekarza w kontroli księgozbioru
- odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki
- dbałość o estetykę i funkcjonalne urządzenie lokalu bibliotecznego , wyposażenie biblioteki w odpowiednie meble , sprzęt , zamawianie druków bibliotecznych , materiałów dekoracyjnych , materiałów do konserwacji .
2. PRACA PEDAGOGICZNA Z CZYTELNIKAMI
- udostępnianie zbiorów – książek i innych źródeł informacji
- udzielanie informacji czytelniczych
- informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach
- rozmowy z czytelnikami o książkach
- poradnictwo w wyborach czytelniczych , zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury i jej planowania
- prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej
- inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego
- udostępnianie nauczycielom , wychowawcom potrzebnych im materiałów , pomoc w organizowaniu pracy z książką , czasopismem oraz w przygotowaniu przez różne grupy społeczności szkolnej imprez czytelniczych
- informowanie nauczycieli i wychowawców o czytelnictwie uczniów , przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenia rady pedagogicznej
- prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek
- organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form inspiracji czytelnictwa uczniów , np. apeli czytelniczych , konkursów czytelniczych, spotkań i innych imprez czytelniczych.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I INSTYTUCJAMI.
1. Informowanie rodziców o czytelnictwie uczniów .
2. Angażowanie rodziców do prac związanych z urządzeniem biblioteki i imprez czytelniczych .
3. Informowanie użytkowników o zbiorach , warsztacie informacyjnym , dniach i godzinach otwarcia najbliższych bibliotek .
4. Udostępnianie rodzicom książek i innych źródeł informacji .
5. Wymiana materiałów informacyjnych między biblioteką szkolną a innymi bibliotekami i ośrodkami informacji .
6. Organizowanie wycieczek do bibliotek różnych sieci i ośrodków informacji .
7. Organizowanie uczniów do udziału w lekcjach bibliotecznych i rożnych formach pracy z czytelnikami w innej bibliotece.
8. Organizowanie uczniów do udziału w imprezach czytelniczych – spotkania z autorami , wystawy , odczyty przez inne biblioteki.
9. Zbiorcze wypożyczanie lektur z bibliotek publicznych .
I Cele i zadania zajęć świetlicowych.
Celem ogólnym zajęć świetlicowych jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości.
Z ogólnego celu wynikają zadania szczegółowe:
1) Zapewnienie uczniom dojeżdżającym opieki w godzinach po zajęciach lekcyjnych.
2) Organizowanie zespołowej nauki, wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej i udzielanie indywidualnej pomocy uczniom mającym trudności w nauce.
3) Prowadzenie pracy wychowawczej zmierzającej do kształtowania u uczniów właściwej postawy społeczno moralnej.
4) Wdrażanie uczniów do pożytecznego organizowania czasu wolnego, wyrobienie nawyków kulturalnej rozrywki, sportu i zabawy na wolnym powietrzu.
5) Prowadzenie współpracy z wychowawcami , rodzicami celem rozwiązywania napotkanych problemów wychowawczych.
II. Warunki korzystania z zajęć świetlicowych.
1) Regularnie uczestniczyć w zajęciach po lekcjach.
2) Zachować się tak, by nie przeszkadzać innym.
3) Dbać o czystość i estetyczny wygląd pomieszczenia.
4) Szanować sprzęt i pomoce dydaktyczne.
ZADANIA I OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA BIBLIOTEKARZA.
1. PRACE ORGANIZACYJNO – TECHNICZNE
- gromadzenie zbiorów – zgodnie z problemem i potrzebami placówki
- gromadzenie ewidencji zbiorów
- opracowanie biblioteczne zbiorów – opracowanie techniczne , klasyfikowanie , katalogowanie
- selekcjonowanie zbiorów – materiałów zbędnych , zniszczonych , przy współudziale nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami w bibliotekarstwie
- konserwacja zbiorów – stosowanie zabiegów chroniących zbiory przed ich przedwczesnym zużyciem ( oprawa , naprawa )
- organizowanie warsztatu informacyjnego – wydzielanie księgozbioru podręcznego
- prowadzenie katalogów
- sporządzanie haseł , napisów informacyjnych
- opracowanie rocznego planu pracy biblioteki szkolnej
- aktualizacja regulaminów wypożyczalni i czytelni
- przejmowanie i przekazywanie protokolarne biblioteki
- prowadzenie statystyki wypożyczeń – dziennej , miesięcznej i rocznej
- prowadzenie dziennika pracy biblioteki
- sporządzanie sprawozdań z pracy biblioteki dla rady pedagogicznej
- udział nauczyciela bibliotekarza w kontroli księgozbioru
- odpowiedzialność za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki
- dbałość o estetykę i funkcjonalne urządzenie lokalu bibliotecznego , wyposażenie biblioteki w odpowiednie meble , sprzęt , zamawianie druków bibliotecznych , materiałów dekoracyjnych , materiałów do konserwacji .
2. PRACA PEDAGOGICZNA Z CZYTELNIKAMI
- udostępnianie zbiorów – książek i innych źródeł informacji
- udzielanie informacji czytelniczych
- informowanie uczniów i nauczycieli o nowych nabytkach
- rozmowy z czytelnikami o książkach
- poradnictwo w wyborach czytelniczych , zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury i jej planowania
- prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej
- inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego
- udostępnianie nauczycielom , wychowawcom potrzebnych im materiałów , pomoc w organizowaniu pracy z książką , czasopismem oraz w przygotowaniu przez różne grupy społeczności szkolnej imprez czytelniczych
- informowanie nauczycieli i wychowawców o czytelnictwie uczniów , przygotowanie analiz stanu czytelnictwa w szkole na posiedzenia rady pedagogicznej
- prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek
- organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form inspiracji czytelnictwa uczniów , np. apeli czytelniczych , konkursów czytelniczych, spotkań i innych imprez czytelniczych.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I INSTYTUCJAMI.
1. Informowanie rodziców o czytelnictwie uczniów .
2. Angażowanie rodziców do prac związanych z urządzeniem biblioteki i imprez czytelniczych .
3. Informowanie użytkowników o zbiorach , warsztacie informacyjnym , dniach i godzinach otwarcia najbliższych bibliotek .
4. Udostępnianie rodzicom książek i innych źródeł informacji .
5. Wymiana materiałów informacyjnych między biblioteką szkolną a innymi bibliotekami i ośrodkami informacji .
6. Organizowanie wycieczek do bibliotek różnych sieci i ośrodków informacji .
7. Organizowanie uczniów do udziału w lekcjach bibliotecznych i rożnych formach pracy z czytelnikami w innej bibliotece.
8. Organizowanie uczniów do udziału w imprezach czytelniczych – spotkania z autorami , wystawy , odczyty przez inne biblioteki.
9. Zbiorcze wypożyczanie lektur z bibliotek publicznych .
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2005-08-05 12:40
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2005-08-05 13:06