Zarządzenie Nr F.N.0050.9.2014
Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą
Z dnia 31 marca 2014 roku
w sprawie wprowadzenia instrukcji sporządzania łącznego sprawozdania finansowego Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Na podstawie art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm., § 20 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 289) oraz art. 51 ust. 2 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 330 ze zm.)
zarządzam, co następuje:
§1
- Sprawozdanie finansowe Gminy Dobrzyń nad Wisłą składa się z:
- Bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
- Łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych,
- Łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat jednostek budżetowych,
- Łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych.
- Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego sporządza kierownik jednostki.
§2
- Sprawozdanie finansowe samorządowych jednostek budżetowych, w informacjach uzupełniających, powinno zawierać:
- Kwoty wynikające z wzajemnych rozliczeń między jednostkami.
- Ustala się wykaz wzajemnych rozliczeń między jednostkami budżetowymi w zakresie podlegającym wyłączeniu w łącznym sprawozdaniu finansowym obejmujący:
- Nie zapłacone należności i zobowiązania oraz inne rachunki o podobnym charakterze,
- Przychody i koszty operacji gospodarczych,
- Zmiany funduszu z tytułu przekazania i otrzymania środków trwałych.
- Kwoty wynikające ze wzajemnych rozliczeń między jednostkami budżetowymi podlegają ewidencji księgowej na koncie pozabilansowym 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami”.
- Jednostki budżetowe będące podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wzajemnych rozliczeń ewidencjonują kwoty netto.
- Ustala się wzory dokumentów dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy samorządowymi jednostkami budżetowymi Gminy Dobrzyń nad Wisłą:
- Arkusz wzajemnych wyłączeń do bilansu w zakresie należności i zobowiązań – załącznik Nr 1 do zarządzenia,
- Arkusz wzajemnych wyłączeń do rachunku zysków i strat – załącznik Nr 2 do zarządzenia,
- Arkusz wzajemnych wyłączeń do zestawienia zmian w funduszu – załącznik Nr 3 do zarządzenia,
- Arkusz łącznych wzajemnych wyłączeń – załącznik Nr 4 do zarządzenia.
§3
- Łączne sprawozdanie finansowe obejmuje dane wynikające ze sprawozdań finansowych samorządowych jednostek budżetowych.
- Przy sporządzaniu łącznego sprawozdania finansowego jednostek budżetowych należy dokonać korekty i wyłączeń w celu wyeliminowania wzajemnych zdarzeń gospodarczych.
- Nie dokonuje się wzajemnych wyłączeń, jeżeli zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, nie wywierają istotnego wpływu na przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego.
- Na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości ustala się próg istotności przy sporządzaniu bilansu łącznego na poziomie 0,9% sumy bilansowej.
§4
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz kierownikom samorządowych jednostek budżetowych.
§5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych na dany rok.
Załącznik Nr 1
Arkusz wzajemnych wyłączeń do bilansu
Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami” – Wn Należności
Aktywa bilansu
Lp. |
Tytuł należności |
Kwota netto |
Podatek VAT |
Kwota brutto |
Nazwa jednostki budżetowej posiadającej wzajemne rozliczenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwaga:
Wzajemne należności podlegające wyłączeniu to takie, które nie zostały zapłacone na dzień 31 grudnia danego roku.
Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami” – Ma Zobowiązania
Pasywa bilansu
Lp. |
Tytuł zobowiązania |
Kwota netto |
Podatek VAT |
Kwota brutto |
Nazwa jednostki budżetowej posiadającej wzajemne rozliczenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwaga:
Wzajemne zobowiązania podlegające wyłączeniu to takie, które nie zostały zapłacone na dzień 31 grudnia danego roku.
Załącznik Nr 2
Arkusz wzajemnych wyłączeń do rachunku zysków i strat
Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami” – Ma przychód
Lp. |
Tytuł przychodu |
Kwota netto |
Podatek VAT |
Kwota brutto |
Nazwa jednostki budżetowej posiadającej wzajemne rozliczenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwaga:
Wzajemne przychody podlegające wyłączeniu stanowią przychody za okres od 1 stycznia danego roku do 31 grudnia danego roku.
Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami” – Wn koszty
Lp. |
Tytuł kosztu |
Kwota netto |
Podatek VAT |
Kwota brutto |
Nazwa jednostki budżetowej posiadającej wzajemne rozliczenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uwaga:
Wzajemne koszty podlegające wyłączeniu stanowią koszty za okres od 1 stycznia danego roku 31 grudnia danego roku.
Załącznik Nr 3
Arkusz wzajemnych wyłączeń do zestawienia zmian w funduszu
Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami” – Wn Zmniejszenia funduszu
Lp. |
Wyszczególnienie środków trwałych przekazanych |
Wartość początkowa środka trwałego |
Dotychczasowe umorzenie |
Nie umorzona wartość środka trwałego (wartość bilansowa) |
Nazwa jednostki budżetowej posiadającej wzajemne rozliczenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami” – Ma Zwiększenia funduszu
Pasywa bilansu
Lp. |
Wyszczególnienie środków trwałych Otrzymanych |
Wartość początkowa środka trwałego |
Dotychczasowe umorzenie |
Nie umorzona wartość środka trwałego (wartość bilansowa) |
Nazwa jednostki budżetowej posiadającej wzajemne rozliczenie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik Nr 4
Arkusze łącznych wzajemnych wyłączeń
Łączny bilans po wyłączeniach
Poz. Bilansu |
Wyszczególnienie |
Sprawozdanie jednostki A ZOS |
Sprawozdanie jednostki B MGOPS |
Sprawozdanie jednostki C DCSiT |
Sprawozdanie jednostki D UMiG |
Zsumowane pozycje (kol. 3 + kol. 4 + kol. 5 + kol. 6) |
Wyłączenia |
Sprawozdanie łączne z wyłączeniami (kol. 7 – kol. 8) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Aktywa bilansu |
||||||||
A. |
Aktywa trwałe, w tym |
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1. |
Środki trwałe, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
A.II.1.3 |
Urządzenia techniczne i maszyny |
|
|
|
|
|
|
|
Suma aktywów |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pasywa bilansu |
||||||||
A. |
Fundusz |
|
|
|
|
|
|
|
I. |
Fundusz jednostki |
|
|
|
|
|
|
|
II. |
Wynik finansowy |
|
|
|
|
|
|
|
C. |
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązano, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
II. |
Zobowiązania krótkoterminowe, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Zobowiązania z tytułu dostaw i usług |
|
|
|
|
|
|
|
Suma pasywów |
|
|
|
|
|
|
|
Łączny rachunek zysków i strat po wyłączeniach
Poz. R-ku zysków i strat |
Wyszczególnienie |
Sprawozdanie jednostki ZOS |
Sprawozdanie jednostki MGOPS |
Sprawozdanie jednostki DCSiT |
Sprawozdanie jednostki UMiG |
Zsumowane pozycje (kol. 3 + kol. 4 + kol. 5 + kol. 6) |
Wyłączenia |
Sprawozdanie łączne z wyłączeniami (kol. 7 – kol. 8) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
A.VI |
Przychody z tyt. Dochodów budżet. W tym: |
|
|
|
|
|
|
|
I. |
Przychody netto ze sprzedaży produktów |
|
|
|
|
|
|
|
B. |
Koszty działalności operacyjnej, w tym: |
|
|
|
|
|
|
|
II.IX |
Inne świadczenia finansowe z budżetu |
|
|
|
|
|
|
|
III. |
Usługi obce |
|
|
|
|
|
|
|
N. |
Zysk (strata) netto |
|
|
|
|
|
|
|
Łączne zestawienie zmian w funduszu po wyłączeniach
Poz. Zest. Zmian fund. |
Wyszczególnienie |
Sprawozdanie jednostki ZOS |
Sprawozdanie jednostki MGOPS |
Sprawozdanie jednostki DCSiT |
Sprawozdanie jednostki UMiG |
Zsumowane pozycje (kol. 3 + kol. 4 + kol. 5 + kol. 6) |
Wyłączenia |
Sprawozdanie łączne z wyłączeniami (kol. 7 – kol. 8) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
I. |
Fundusz jednostki na początek okresu (BO) |
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Zwiększenia funduszu (z tytułu) |
|
|
|
|
|
|
|
1.6 |
Nieodpłatnie otrzymane środki trwałe i środki trwałe w budowie oraz wartości niemat. I prawne |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Zmniejszenia funduszu jednostki (z tytułu) |
|
|
|
|
|
|
|
2.6 |
Wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych środków trwałych w budowie oraz wartości niemat. I prawne |
|
|
|
|
|
|
|
II. |
Fundusz jednostki na koniec okresu (BZ) |
|
|
|
|
|
|
|
Metryka
- opublikował: Karol Kalinowskidata publikacji: 2014-04-28 11:15