Protokół Nr VIII/2011
Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
z dnia 15 czerwca 2011 roku
Sesję rozpoczęto o godzinie dziesiątej, zakończono, o godz. piętnastej trzydzieści.
Miejsce obrad sala konferencyjna Urzędu Miasta i Gminy w Dobrzyniu nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Otwierając obrady siódmej Sesji Rady Miejskiej, Przewodniczący – Henryk Domeradzki stwierdził, że Sesja została zwołana zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W obradach uczestniczyło: 15 radnych, 24 przewodniczących rad sołeckich, kierownictwo urzędu miasta i gminy oraz goście zaproszeni.
(listy obecności stanowią załączniki od nr 1 do nr 2 do niniejszego protokółu).
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował radnych, że w biurze rady wyłożony był protokół z obrad piątej Sesji Rady Miejskiej i spytał czy są uwagi. Zastrzeżeń nie wniesiono w związku, z czym zarządził głosowanie nad przyjęciem protokółu. Rada jednogłośnie 15 głosami – za, przyjęła protokół szóstej Sesji.
Przewodniczący Rady stwierdził prawomocność obrad, po czym powitał wszystkich uczestników. Następnie odczytał proponowany porządek obrad,
po czym spytał czy są propozycje zmian do porządku obrad.
Burmistrz Miasta i Gminy Ryszard Dobieszewski złożył wniosek ustny
w sprawie wprowadzenia do porządku obrad do punktu 6 p-pkt „ł” dot. projektu uchwały w sprawie wystąpienia ze związku międzygminnego pn. „ Kujawsko- Dobrzyński Związek Gmin”
Przewodniczący Rady miejskiej zarządził głosowanie w sprawie zaproponowanych zmian do porządku obrad. Rada jednogłośnie zmiany wprowadziła – 15 za.
do punktu 2
Odpowiedzi na wnioski złożone na VII Sesji Rady Miejskiej udzielił Burmistrz MiG – Ryszard Dobieszewski.
/ treść odpowiedzi, jako załącznik do niniejszego protokółu/
Pytań brak.
do punktu 3
Informację o pracy organu wykonawczego i pracy Urzędu przedstawił – Ryszard Bartoszewski – z-ca Burmistrza
Pytań brak
/ treść informacji, jako załącznik do niniejszego protokółu/
do punktu 4
Sprawozdanie z realizacji wydatków środków budżetowych w dziale pomoc społeczna ocena za 2010r. przedstawiła Pani Krystyna Pawłowska- Kierownik MGOPS Dobrzyń nad Wisłą.
Budżet na zadania zlecone i własne z zakresu pomocy społecznej w 2010 roku wynosił łącznie 2.557.988 zł.
w tym: dotacja z budżetu państwa wynosiła 1.996.103 zł, środki własne gminy
561.885 zł
Środki finansowe zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004r. wydatkowano na:
- zasiłki stałe, które wypłacano 92 osobom uprawnionym do tej formy pomocy, dla tych osób wypłacono 990 świadczeń. Średnia wysokość zasiłku wynosiła 318, 00 zł. Zasiłki stałe przyznawane są dla osób , które nie nabyły uprawnień emerytalno-rentowych z innych źródeł /KRUS,ZUS/ a są orzeczeniem lekarskim zakwalifikowane do umiarkowanego bądź całkowitego stopnia niepełnosprawności i spełniają warunek dochodowy zgodnie z art.8 ustawy. Maksymalna kwota zasiłku stałego wynosi 444, 00 zł. Zasiłek w tej wysokości przyznawany jest osobie samotnie gospodarującej bez źródła utrzymania, zasiłkobiorcy w rodzinie, otrzymują zasiłek w wysokości różnicy pomiędzy dochodem ustawowym na osobę w rodzinie a dochodem rzeczywistym, jaki już posiada rodzina w przeliczeniu na osobę.
W roku 2010 wypłacono zasiłki stałe dla 62 osób samotnych i 30 zasiłków dla osób w rodzinie. Łącznie wydano kwotę 314.683 zł.(z tego 299.515 zł dotacja i 15.168 zł środki własne gminy)
- zasiłki okresowe, które wypłacono na kwotę 1.371.095 zł. dla 564 rodzin, wypłacono 4169 świadczeń. Średni zasiłek okresowy wynosił 329, 00 zł.
Zasiłki okresowe ustala się w przypadku osoby samotnie gospodarującej , do wysokości 50% różnicy między kryterium dochodowym tej osoby a dochodem tej osoby , w przypadku rodziny do wysokości 50% różnicy miedzy kryterium dochodowym rodziny a dochodem rzeczywistym tej rodziny.
Kwota przyznanego zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł.
- Składkę zdrowotną opłacono dla 75 zasiłkobiorców stałych na kwotę 24.525 zł.
- zasiłki celowe wypłacono dla 401 rodzin na kwotę 103.675 zł., każda z tych rodzin średnio otrzymała w roku zasiłek celowy w wysokości 259, 00 zł. Zasiłki wypłacono na zakup opału, żywności, odzieży, leków, pokrycie kosztów leczenia opłaty za schronisko dla bezdomnych itp.
- Odpłatność gminy za pobyt w DPS pokryto dla 5 osób, koszt odpłatności wyniósł 104.304 zł.
- dożywianiem w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkole średniej i przedszkolu, z naszej gminy objęto 489 dzieci. Wydano 86. 445 posiłki, na kwotę 183.264 zł. Średnia kwota posiłku wyniosła 2, 12 zł. Posiłek w formie jednego gorącego dania wydawano w Szkole Podstawowej i Gimnazjum w Dobrzyniu nad Wisłą, w Chalinie i Krojczynie, pełen posiłek dwudaniowy wydawano w Zespole Szkół w Dobrzyniu nad Wisłą, całodzienne wyżywienie otrzymały dzieci w Państwowym Przedszkolu w Dobrzyniu, szkoła podstawowa w Dyblinie serwowała śniadanka w postaci /kanapka, mleko, herbata, owoce/. Uprawnionymi do otrzymania bezpłatnego posiłku były dzieci, których dochód w rodzinie na osobę nie przekraczał 150% dochodu ustawowego dla tej rodziny. Wszystkie dzieci, których rodzice złożyli wnioski o pomoc w formie dożywiania dostały posiłek. Z programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” wypłacono również dla
91 rodzin zasiłki celowe na żywność na kwotę 12.000zł. średni koszt zasiłku wyniósł 131, 86 zł.
W ramach program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” doposażono sprzęt kuchenny stołówkę w Szkole Podstawowej w Krojczynie. Zakupiono sprzęt pod zmywarkę, stół do naczyń pod okienko odbiorcy, regał do produktów suchych, maszynkę do mielenia mięsa szatkownicę oraz obieraczkę do warzyw w kwocie 11.220 zł
Ogółem na Rządowy Program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” wydano kwotę 206.484 zł. w tym: dotacja z budżetu państwa stanowiła kwotę.123.890 zł a środki własne gminy kwotę 82.594 zł.
Poza tym wydano 1.039 zł na posiłki na wniosek dyrektora szkoły dla 4 dzieci, bez konieczności przeprowadzenia wywiadów środowiskowych.
Ogółem w roku 2010 z pomocy społecznej skorzystały 732 rodziny
i osoby samotnie gospodarujące, w tym 469 rodzin na wsi, liczba osób w rodzinach korzystających z pomocy społecznej wynosi 1983. Głównymi powodami przyznania świadczeń z pomocy społecznej było: bezrobocie, ubóstwo, niepełnosprawność, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, przewlekła choroba i niepełnosprawność.
Działalność ośrodka pomocy społecznej w 2010 roku nie ograniczała się tylko do wypłaty świadczeń pieniężnych, ośrodek współpracował z organizacjami pozarządowymi PKPS, PCK, OHP oraz Związkiem Kombatantów, Klubem Seniora, Szkołami, Policją, Kuratorami, Sołtysami, Komisja ds. Rozwiązywania problemów alkoholowych, Fundacją „Nadzieja” w Lipnie, Fundacja „Atlas” w Gdańsku, a także Dobrzyńskim Domem Kultury „Żak”
Dzięki tej współpracy organizujemy wypoczynek letni i zimowy dzieciom i młodzieży, które pochodzą z rodzin biednych i zagrożonych patologią. Organizujemy „Dzień Dziecka”, warsztaty szkoleniowo-adaptacyjne dla młodzieży bezrobotnej.
Nasi podopieczni, którzy z uwagi na ciężką chorobę znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej korzystają za naszym pośrednictwem z fundacji „ATLAS”, PKPS dostarcza nam artykuły żywnościowe tj. mleko, ser, ryż, płatki kukurydziane, kasze makaron, puszki obiadowe, masło itp., w ramach pomocy UE dla najuboższej ludności. Pomagaliśmy kombatantom z naszego terenu pozyskać pomoc finansową ze Związku Kombatantów w Warszawie, najbardziej potrzebującym kombatantom z uwagi na chorobę udzielono pomocy celowej na leczenie. Pomagaliśmy w zorganizowaniu „Dnia Seniora”, Dnia kombatanta, Dnia Inwalidy, – który organizował Związek Emerytów i Rencistów.
Dzieciom organizujemy wspólnie z klubem „Żak” wakacje z „Żakiem”, dzieci wyjeżdżają corocznie na wycieczkę do Torunia pod hasłem „Rejs statkiem po Wiśle, wycieczkę w 90% finansuje Związek Miast Nadwiślańskich.
Współpraca z Policja jest również bardzo ścisła, otrzymujemy informacje
o rodzinach, w których występuje przemoc, wspólnie wyjeżdżamy w teren, interwencje są nie tylko w godzinach pracy i w dniach roboczych. Współpracujemy na podobnych zasadach z kuratorami sadowymi i społecznymi.
W ośrodku pomocy społecznej zatrudnionych jest ośmiu pracowników w tym:
- kierownik
- 4 pracowników socjalnych terenowych,
- pracownik socjalny, który zajmuje się realizacją świadczeń
- pracownik socjalny odpowiedzialny za realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
- Główny Księgowy
Ośrodek Pomocy społecznej pracuje w systemie Informatycznym POMOST.
Zgodnie z art.23 ust.4 ustawy o pomocy społecznej minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nieodpłatnie udostępnia nam oprogramowanie, dlatego jesteśmy zobowiązani do przekazywania Wojewodzie również w wersji elektronicznej sprawozdań, co też czynimy.
Uchwałą nr XV/101/08 z dnia 19 mają 2008r. Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą przyjęto Strategię do realizacji na lata 2008-2013. Dzięki temu, że Gmina posiada ten dokument możliwe było przystąpienie OPS do Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w roku 2010 pod tytułem „Aktywizacja osób bezrobotnych korzystających z pomocy społecznej”. Wartość projektu wynosiła zł. Realizacja 189.241 zł projektu była w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 roku udział w projekcie zakończyło 29 osób. Nabyli oni kwalifikacje
i umiejętności zawodowe w zakresie następujących zawodów:
. przedstawiciel handlowy z prawem jazdy kat B - 15 osób
. fryzjer - 6 osób
. kosmetyczka z przedłużaniem paznokci i zdobieniem paznokci – 4 osoby
. prawo jazdy kat. C – 3 osoby
. magazynier z obsługą wózków jezdniowych – 2 osoby
.sprzedawca z obsługą kasy fiskalnej – 1 osoba
Poza tym dzięki zajęciom z psychologiem i doradcą zawodowym pracy nasi beneficjenci uwierzyli w siebie, podnieśli swoją samoocenę, poprawili tym samym swój wizerunek, uwierzyli we własne siły i możliwości. Na realizację Projektu, otrzymaliśmy środki finansowe na zatrudnienie pracownika socjalnego, zakup materiałów biurowych, materiałów promocyjnych. Wkład własny gminy w realizację projektu wyniósł 19.870,31 zł. a stanowiły go zasiłki celowe i prace społecznie-użyteczne płacone dla osób biorących udział w tym przedsięwzięciu.
/ treść sprawozdania, jako załącznik do niniejszego protokółu /
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił o dyskusję i pytania.
Wioletta Zajączkowska - radna, 31 osób wzięło udział, a 28 zakończyło. Czy to wynika z tego, że pozostałe osoby nie zdobyły kwalifikacji?
Pawłowska Krystyna – tak trzy osoby nie zdobyły kwalifikacji.
Dalszych pytań brak.
Rada przyjęła sprawozdanie z realizacji wydatków budżetowych nie wniosła uwag.
do punktu 5
Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił Burmistrza Miasta i Gminy Ryszarda Dobieszewskiego o przedstawienie informacji dotyczącej wykonania budżetu za rok 2010.
Budżet w 2010 roku był uchwalony i realizowany w znacznej większości przez poprzednie władze samorządowe. Są jednak twarde reguły prawa, z których wynikają konkretne obowiązki. Jednym z nich obowiązek corocznego udzielania bądź nieudzielania absolutorium organowi wykonawczemu niezależnie od terminu upływu kadencji. W sprawozdaniu znalazły się rzetelne dane, w pełni zgodne ze stanem faktycznym. Wydana przez skład orzekający regionalnej izby obrachunkowej opinia o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu jest pozytywna. Dzisiejsze rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu to ocena mojej pracy, jako organu wykonawczego w myśl art. 60 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, bowiem za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada burmistrz.
/ pełna treść sprawozdania, jako załącznik do protokółu /
do punktu 5 p-pkt „a”
Sekretarz Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą – Grażyna Habasińska, zapoznała zebranych z treścią Uchwały Nr 124/2011 składu Orzekającego Nr 8 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 12.04.2011 r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za rok 2010.
do punktu 5 p-pkt „b”
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Wiesław Jaworski zapoznał z treścią wniosku Komisji w sprawie wykonania budżetu miasta i gminy za rok 2010 oraz z wnioskiem wystosowanym do RIO dotyczącym udzielenia absolutorium.
/ wniosek w załączeniu do protokółu /
do punktu 5 p-pkt „c”
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej – Henryk Domeradzki zapoznał zebranych z treścią uchwały Nr 187/2011 Składu Orzekającego Nr 8 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 30.05.2011 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą za rok 2010.
( uchwała nr 187/2011 w załączeniu do niniejszego protokółu)
do punktu 5 p-pkt „d”
Janecki Kazimierz- radny, trudno nam dyskutować nad sprawozdaniem za 2010r., ponieważ my, jako rada byliśmy tylko miesiąc.
Teresa Orbaczewska- radna, w następnym roku będę szczegółowo analizowała wydatki i celowość tych wydatków. Na to też zwracam uwagę.
Wobec braku dalszej dyskusji głos zabrał Przewodniczący Rady Miejskiej – Henryk Domeradzki. Uważam, że informacja tutaj przedstawiona jest zgodna z prawdą, a przedstawione materiały są kompletne, rzetelne i zgodne z wymogami prawa. Zadania w budżecie są realizowane. Stwierdzam, że radni ocenili wykonanie budżetu pozytywnie. W tej sytuacji mam obowiązek poddania pod głosowanie wniosku Komisji Rewizyjnej za udzieleniem absolutorium.
Następnie odczytał uchwałę o udzieleniu absolutorium i zarządził głosowanie.
Wyniki głosowania jawnego przedstawiają się następująco:
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych -15
Za – 15 radnych
Przeciw –0
Wstrz. - 0
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
( uchwała nr VIII/46/2011 w załączeniu do protokółu)
do punktu 6 p-pkt ”a”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta i Gminy przedstawiła p. Celina Witkowska. Ta uchwała jest wywoływana po raz pierwszy. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego przedstawia się następująco:
Aktywa – środki pieniężne stan na początku roku 1.037.915, 14 zł
stan na koniec roku 1.617.800,33zł
- środki pieniężne budżetu – stan na początek roku- 997.230,69
- stan na koniec roku - 1,026.790,53
pytań brak
Głosownie:
Ustawowy skład radnych – 15, obecnych - 15
Za-15
Przeciw-0
Wstrz-0
do punktu 6 p-pkt „b”
Uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium za 2010r. odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady 15 radnych, obecnych – 15.
Za-15
Przeciw-0
Wstrz.-0
do punktu 6 p-pkt „c”
Projekt uchwały w sprawie zbycia lokalu użytkowego-kotłowni stanowiącej mienie komunalne gminy omówił Burmistrz Miasta i Gminy.
Kotłownia na dzień dzisiejszy dostarcza ciepło na potrzeby c.o. i c.w.u. do 5 budynków wielo mieszkaniowych zlokalizowanych w Dobrzyniu nad Wisłą przy ul. Licealnej 2 i 3, Robotniczej 7 i 9 oraz Wojska Polskiego 6. Cztery budynki są zarządzane przez wspólnoty mieszkaniowe, piąty przez spółdzielnią mieszkaniową. Ciepło dostarczone jest do 69 mieszkań. Produkcja ciepła w kotłowni odbywa się w sposób tradycyjny tj. kotły opalane paliwem stałym – eko-groszkiem.
Po wdrożeniu programu sprzedaży mieszkań komunalnych struktura własnościowa w ogrzewanych budynkach dotychczas komunalnych, zmieniła się znacząco i na dzień dzisiejszy kształtuje się:
Z powyższego wynika, że gmina nie będąc właścicielem, ani większościowym udziałowcem- prowadzi działalność na rzecz samodzielnie zarządzanych podmiotów, którymi są wspólnoty mieszkaniowe oraz spółdzielnia mieszkaniowa.
Istotną przesłanką do sprzedaży kotłowni jest fakt, że tego typu obiekty wymagają ciągłego nakładu finansowego w celu utrzymania urządzeń w należytym stanie technicznym, co może w przyszłości generować środki finansowe z budżetu. Sprzedaż lokalu wraz z urządzeniami podmiotowi, który podejmie się utrzymania działalności kotłowni o niezmienionym charakterze oraz zapewni ciągłość dostaw ciepła do odbiorców nie wpłynie na standardy zamieszkiwania osób w ogrzewanych lokalach.
Według opracowanego przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego wartość rynkowa lokalu kształtuje się na poziomie 179 000, 00 zł.
Wobec powyższych faktów wyrażenie zgody na zbycie lokalu jest uzasadnione.
Następnie Przewodniczący poprosił o pytania.
Maria Pruchniewska – radna. W jakiej formie ma nastąpić zbycie tej kotłowni?
Jacek Nowakowski – insp. ds. zarządzania zasobami mieszkaniowymi. Zbycie tej kotłowni ma nastąpić w ramach przetargu.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady Miejskiej zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych – 15.
Za- 12
Wstrz – 3
Przeciw – 0
do punktu 6 p-pkt „d”
Projekt uchwały w sprawie zbycia działki stanowiącej mienie komunalne gminy omówiła Pani Agnieszka Zaborowska - insp.ds. rolnictwa i gruntów rolnych.
Działka Nr 96/5 położona w Dyblinie, stanowi nieużytek rolny. Została ona wydzielona z działki Nr 96/4 w celu powiększenia (poprawy zagospodarowania) działki sąsiedniej Nr 96/1, na której znajduje się Spichrz. Z wnioskiem o wykup wystąpił właściciel wskazanej nieruchomości.
W miesiącu kwietniu został przygotowany operat szacunkowy nieruchomości na kwotę 14.255,00zł.
Biorąc powyższe pod uwagę wyrażenie zgody na zbycie przedmiotowej nieruchomości gruntowej jest uzasadnione.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał zebranych z mailem, który wpłynął do rady dot. wykupu przedmiotowej działki i poprosił o dyskusję.
Mirosław Mierzejewski – radny. Na komisji rolnictwa ta sprawa była omawiana i komisja wnioskowała, aby działka była sprzedana zgodnie z wyceną.
Bylicki Ludomir, – jeżeli pewne kwestie zostały ustalone na komisji to powinno być uszanowane.
Maria Pruchniewska-radna, kto dokonał wyceny działki.
Agnieszka Zaborowska – tej wyceny dokonał rzeczoznawca z Włocławka Pan Bogumił Czyżak.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych – 15.
Głosowanie:
Za- 14
Przeciw-0
Wstrz.- 1
do punktu 6 p-pkt „e”
Projekt uchwały w sprawie obniżenia bonifikaty od ustalonej ceny nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków przeznaczonej do sprzedaży stanowiącej własność gminy Dobrzyń nad Wisłą omówiła Pani Agnieszka Zaborowska - insp.ds. rolnictwa i gruntów rolnych.
Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, cenę nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków obniża się o 50%. Burmistrz może, za zgodą rady, obniżyć tę bonifikatę. Zgoda ta jest korzyścią dla Gminy.
Biorąc powyższe pod uwagę wyrażenie zgody na obniżenie bonifikaty jest uzasadnione.
Mirosław Mierzejewski – radny. Propozycja jest taka, aby obniżyć o 5%
Następnie wniosek radnego został poddany pod głosowanie
Za – 14,
Przeciw – 0
Wstrz – 1
Następnie Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych – 15
Za – 14
Przeciw – 0
Wstrz - 1
do punktu 6 „f”
Informację na temat „Programu usuwania azbestu z terenu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2011-2032 omówił przedstawiciel firmy Ekolog – Pan Radosław Kozłowski.
Rezolucją Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 1997r. w sprawie wycofania azbestu z gospodarki (M.P. z 1997r. Nr 38, poz. 373) wezwano Radę Ministrów do opracowania programu zmierzającego do wycofania azbestu i wyrobów zawierających azbest, stosowanych na terytorium Polski. „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 14 maja 2002r. z terminem realizacji w latach 2003-2032.
Biorąc pod uwagę wnioski zawarte w raporcie z realizacji w/w programu w latach 2003-2007 oraz zapisy Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2010 Ministerstwo Gospodarki przygotowało nowy program, który Rada Ministrów przyjęła w dniu 14 lipca 2009r. pod nazwą „Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”.
W nowym programie utrzymane zostały następujące cele, tj. usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, minimalizacja negatywnych skutków zdrowotnych powodowanych kontaktem z włóknami azbestu i likwidacja szkodliwego oddziaływania na środowisko. Cele te osiągane będą przez realizację wzajemnie uzupełniających się zadań na trzech poziomach centralnym, wojewódzkim i lokalnym: powiatowym i gminnym.
W związku z powyższym oraz mając na względzie, że gospodarka odpadami niebezpiecznymi zawierającymi azbest jest ważnym elementem całej gospodarki odpadami został opracowany „Program usuwania azbestu z terenu miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2011-2032”. Dokument obejmuje zagadnienia ściśle związane z realizacją nałożonych na gminy obowiązków. Wskazuje na cele i zadania, ramy prawne w tym zakresie oraz ujmuje tezy wynikające z programu krajowego w odniesieniu do zagadnień gospodarowania azbestem na terenie miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą. Określa również aktualny stan w zakresie wyrobów zawierających azbest, określa harmonogram realizacji program i wskazuje na środki finansowe niezbędne do jego realizacji z jednoczesną możliwością pozyskania środków zewnętrznych na jego utylizację. Przyjęcie w/w dokumentu ma na celu przyspieszenie procesu usuwania materiałów zawierających azbest i ich odpowiedniego zagospodarowania.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz konieczność wdrożenia programu do realizacji zasadne jest podjęcie niniejszej uchwały.
Ponadto stosownie do art. 46 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) ww. projekt wymaga przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 48 ust. 1 organy opracowujące projekty dokumentów, o których mowa w art. 46 cyt. ustawy - mogą, po uzgodnieniu z właściwymi organami odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli uznają, iż realizacja postanowień danego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko. Wobec powyższego, Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą zwrócił się do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o uzgodnienie odstąpienia od strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu „Programu usuwania azbestu z terenu miasta i gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2011-2032”. Oba organy uzgodniły odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. W trakcie postępowania wydane zostały następujące dokumenty:
- pismo Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy z dnia 16.02.2011r. znak: N.NZ-400-9-3-567111,
- pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 17.03.2011r. znak: WOO.410.44.2011.KB.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania określone w art. 49 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) oraz powyższe uzgodnienia Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą odstąpił od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wyżej wymienionych opracowań.
W tej sytuacji podjęcie uchwały jest uzasadnione.
Następnie Przewodniczący poprosił o pytania.
Ludomir Bylicki – radny, kto ponosi koszty utylizacji, Czy Pan posiada wiedzę na ile Państwo jest przygotowane do utylizacji tego azbestu.
Radosław Kozłowski – firma Ekolog. Są wstępne zapisy, że fundusz może dofinansować nawet do 90% zwrotu kosztów. Ja natomiast nie mogę tego zagwarantować. Na dzień dzisiejszy wymagania są duże i nie ma pozwolenia na indywidualny demontaż azbestu. Tym musi zająć się firma, która zajmuje się również utylizacją.
Wanda Hetflajsz – radna. Czy spotkał Pan się z przypadkiem, że są już osoby, które wspierały urząd?
Radosław Kozłowski – firma Ekolog. Z tego, co mi wiadomo to gmina Włocławek w części refundowała także przypadki indywidualne z funduszu.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Głosowanie:
Za- 10
Wsztrz.-4
Przeciw -0
do punktu 6 p-pkt „g”
Projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powołania członków zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczególnych warunków jego funkcjonowania omówiła Pani Krystyna pawłowska – Kierownik MGOPS.
Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 roku o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U Nr 125, poz.842) wprowadza wśród wielu zmian-, jako nowe zadanie własne każdej gminy, obowiązek tworzenia zespołu interdyscyplinarnego. Zgodnie z ustawą Zespół Interdyscyplinarny stanowi element gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie i jest metodą pracy w tym obszarze, opartą na systemowej współpracy lokalnych instytucji, podmiotów i służb oraz na wielopłaszczyznowym podejściu do problemu przemocy.
Zespół ma za zadanie diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie, następnie podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w celach zapobiegawczych bądź podejmowanie interwencji w środowisku dotkniętym patologią.
W związku z powyższym zasadne jest uchwalenie Uchwały Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą w sprawie w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.
Wioletta Zajączkowska- radna, myślę, że pewnie będę potrzebne pieniądze.
Krystyna Pawłowska – na razie nic nie wiem. Póki, co jest ustawa i uchwała musi być podjęta.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący Rady Miejskiej odczytała projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady – 15 radnych, obecnych 14
Głosowanie:
Za-12
Przeciw-0
Wstrz-2
do punktu 6 p-pkt „h”
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu udzielania uczniom pomocy materialnej o charakterze socjalnym omówiła Pani Magdalena Sujka.
W ubiegłym roku na stypendia została wydana kwota w wysokości 67.000,00 zł, wychodzę do Państwa z propozycją zmiany wysokości stypendium, próba była podejmowana już
w poprzedniej radzie, która tej zmiany nie wprowadziła. To nie są małe kwoty. Ustaliliśmy dwie grupy dochodowe: najniższa kwota, to 91 zł na miesiąc na każde dziecko to płacimy przez dziesięć miesięcy. Najwyższa kwota stypendium obecnie wynosi 182 zł, myślę, że nie stać nas na to, aby dokładać dość dużą kwotę do wypłat stypendialnych, dlatego wychodzę z wnioskiem do Państwa o zmniejszenie tych kwot.
Teresa Orbaczewska – radna. Rozumiem, że gmina zawsze dokładała 20% środków wydatkowanych z budżetu bez względu na kwotę.
Magdalena Sujka – nie, minimum 20% od kwoty.
Teresa Orbaczewska – radna. w zeszłym roku była wydana kwota 67.000 zł. W zeszłym roku wykorzystaliśmy i tak tylko w 51, 15% z tego, co jest przedstawione tak wynika. To jeszcze mamy zamiar obniżyć?
Magdalena Sujka – ja tak wnioskuje, ponieważ kwoty są bardzo wysokie i nie stać nas na takie dofinansowanie. Myślę, że max kwota 118, 30 zł, którą proponuję jest logiczna, ponieważ mnożąc to przez dziesięć miesięcy to i tak jest duża kwota na zakupy szkolne na każde dziecko. Uważam, ze to wystarczy.
Teresa Orbaczewska – radna. Niekoniecznie korzysta z tych świadczeń rodzina wielodzietna. Tak, więc uważam, że nie jest to aż tak bardzo wysoka kwota.
Magdalena Sujka – rodzice mają naprawdę problem duży z wydatkowaniem tych kwot, ponieważ jeżeli chodzi o rodzinę wielodzietna to każde dziecko np. za 6 miesięcy jest to kwota ok. 1900 zł. Rzeczy refundowane np. komputery, przybory edukacyjne odzież to w okresie 4 lat te zakupy się powielały, ale nie chodzi o to, ponieważ refundacji podlegają tylko te rzeczy, które są wykazane w przepisach.
Teresa Orbaczewska – radna. jeżeli obniżamy poziom świadczeń socjalnych to przeanalizujmy również inne. Jak to była kwota w budżecie planowana na ten rok? To, co Pani proponuje o ile sprawi obniżenie kosztów?
Magdalena Sujka – nie potrafię teraz odpowiedzieć na to pytanie.
Teresa Orbaczewska – radna. jeżeli Pani nie potrafi odpowiedzieć to w takim razie jest Pani nieprzygotowana, to w takim razie, dlaczego przedstawia nam Pani projekt uchwały
w sprawie obniżenia kwot stypendiów.
Magdalena Sujka, – ponieważ zbieram wnioski do 15 września i nie jestem wstanie teraz odpowiedzieć na to pytanie.
Teresa Orbaczewska – radna. Czegoś tu nie rozumiem, ja pytam o ile w stosunku do ubiegłego roku nasza obniżka kwot spowoduje obniżenie dotowania ze środków własnych. To Pani powinna wiedzieć.
Wanda Hetflajsz – radna. z tego, co wiem to z ubiegłego roku zostały się pieniądze, bo były nie potrzebne chyba. Nie można w takim razie mniejszej kwoty pobrać tak, aby te stypendia się nie zmieniły. Moim zdaniem to skoro płacimy takim np. w pomocy społecznej, którzy zaraz otrzymane pieniądze przeznaczają na różne używki to, dlaczego mamy dzieciom zabierać stypendia.
Magdalena Sujka – Ci ludzie maja naprawdę przy obecnie obowiązujących stawkach problem z wydatkowaniem tych pieniędzy, a zaoszczędzone środki własne przy obniżce mogą być przeznaczone na pomoc społeczną
Wanda Hetflajsz – radna. właśnie będzie tak jak powiedziałam, że wówczas te pieniądze nie będą we właściwy sposób wykorzystane i lepiej będzie, jeżeli pieniądze jednak otrzymają dzieci.
Magdalena Sujka – komplet książek do gimnazjum w ubiegłym roku np. kształtował się w granicach 500-600 zł, ale rodzice tak ich nie kupują, ponieważ odkupują stare. Każda złotówkę u mnie wydana muszą udokumentować rachunkiem. Ja nie mogę dopuścić do tego żeby mnie rodzice zasypywali rachunkami za odzież, ponieważ też jest wskazanie, jaka ta odzież może być kupowana. Z mojej strony jest to propozycja, a decyzja należy do Państwa.
Teresa Orbaczewska – radna. jest to dotacja celowa i myślę, że do Państwa należy rozpoznanie tego, kto i co powinien otrzymywać.
Wioletta Zajączkowska – radna. czy jest taka możliwość ustalenia kryterium, aby dana osoba kupowała w danym miesiącu np. za kwotę 50 zł przyborów szkolnych?
Magdalena Sujka – jest taka możliwość, ale w tym momencie zamyka się koło. Są rodziny, które nie stać na zakupy stypendialne, ponieważ ich dochód jest tak mały, że nie starcza na jedzenie. Projekt uchwały przedstawiam, dlatego ponieważ przychodzą klienci mówiąc, że nie mają już, co kupować dla dzieci. Tak, więc jeżeli same osoby zainteresowane maja problem z wydatkowaniem tych pieniędzy to przedstawiony projekt uchwały jest zasadny.
Teresa Orbaczewska – radna. rozumiem, że jeżeli nie ma, co kupić to nie dostanie refundacji
Magdalena Sujka – tak. Jeżeli jest praktykowana forma realizacji rzeczowa.
Wioletta Zajączkowska – radna. Jeżeli obniżymy dzisiaj te kwoty to czy różnica pozostała trafi na rzeczówkę dla dzieci w innym dziale.
Magdalena Sujka – tak te pieniądze będą dla dzieci dostępne w innym dziale.
Wobec braku dalszych pytań Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady - 15 radnych, obecnych - 14
Głosowanie:
Za- 10
Przeciw-3
Wstrz.-1
do punktu 6 p-pkt „i”
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta i gminy na rok 2011 omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik.
Dochody
Zwiększenie 50.000,00 zł - sprzedaż składników majątkowych.
Wydatki
010 – Rolnictwo i łowiectwo
Zwiększenie 10.000,00 zł – z przeznaczeniem na remont wodociągu w miejscowości Kolonia Chalin.
600 – Transport i łączność
Przeniesienie 25.000,00 zł z inwestycji „Budowa chodnika przy drodze wojewódzkiej nr 562 Szpetal Górny - Płock w Krojczynie” na bieżące utrzymanie dróg i chodników gminnych.
750 – Administracja publiczna
Przeniesienie – 40.000,00 zł – z wynagrodzeń pracowników z przeznaczeniem na spłatę odsetek od pożyczek i kredytów.
Przeniesienie 10.000,00 zł z Biblioteki oraz 10.000,00 zł z Domu Kultury „Żak” z przeznaczeniem na remont dachu budynku przy ulicy Szkolnej 2.
757 – Obsługa długu publicznego
Zwiększenie 50.000,00 zł - z przeznaczeniem na spłatę odsetek od pożyczek i kredytów.
Dz. 801 Oświata i wychowanie
Zwiększenie – 8.160,00 zł
Dyrektor Przedszkola Samorządowego w Dobrzyniu nad Wisłą zwraca się z prośbą o wniesienie do budżetu przedszkola kwoty 460, 00 zł (prowizja PZU) oraz kwoty 7.700,00 zł pochodzącej z opłat rodziców za korzystanie z usług przedszkola - z przeznaczeniem na zakup zabawek (1.160,00 zł) oraz zakup materiałów do remontu pomieszczeń socjalnych (7.000,00 zł).
Dz. 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Zwiększenie – 181.474,00 zł – dotacja celowa na dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pt. „Aktywizacja osób bezrobotnych korzystających z pomocy społecznej”
900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Zwiększenie 30.000,00 zł – z przeznaczeniem na:
- opłata z tytułu gospodarczego korzystania ze środowiska za wprowadzenie wód opadowych lub roztopowych z powierzchni utwardzonych na terenie miasta Dobrzyń nad Wisłą – 2.000,00 zł
- przepięcie starego wodociągu miejscowego na nowy w ulicach: Słowackiego, Zduńska, Plac Wolności, Mickiewicza, Skaszewska -10.000,00 zł
- prowadzenie prac związanych z poprawą, jakości wody z ujęcia w miejscowości Dobrzyń nad Wisłą – 8.000,00 zł
- prace wstępne do karty osuwiskowej – 10.000,00 zł
926 – Kultura fizyczna i sport
Przeniesienie 1.896,00 zł z inwestycji „Wyposażenie stadionu w Dobrzyniu nad Wisłą” na wykonanie zaleceń pokontrolnych Powiatowego Inspektora Sanitarnego dotyczącego pawilonu sportowego, środki te przeznaczone są dla Dobrzyńskiego Centrum Sportu i Turystyki.
Pozostałe przeniesienia między paragrafami spowodowane są zwiększeniem wydatków w trakcie realizacji budżetu.
Dyskusja
Wanda Hetflajsz – radna. Nikt się nie ustosunkował do tego, że w Krojczynie jest szkoła, przedszkole, a chodnika nie będzie. Odnoszę wrażenie, że jesteśmy marionetkami tylko do głosowania. Nie jesteśmy poważnie traktowani. Ja obliguje publicznie p. burmistrza, aby odwołał się do starosty o to, aby chodnik jednak został zrobiony, ponieważ jest tam niezbędny ze względu na dużą rotację dzieci szkolnych.
Kazimierz Janecki – radny. Nie dziwię się koleżance radnej, ma prawo być rozgoryczona. Skoro Zarząd Dróg Wojewódzkich nie będzie partycypował w kosztach budowy chodnika to proponuje, aby 25.000 zł, które miały być pierwotnie na chodnik w Kroczynie przeznaczyć na zakup wiat przystankowych dla dzieci szkolnych.
Teresa Orbaczewska – radna. Tak ważne sprawy finansowe powinny być omawiane na początku sesji, a nie na końcu. Jest wiele spraw dla nas niejasnych, które wymagają szczegółowych wyjaśnień. Mam wrażenie, że jest to robione celowo. Jeśli sesja tematycznie jest obszerna można obrady podzielić na dwa dni tak by można było na spokojnie dokonać analizy szczególnie w kwestii finansów.
Wanda Hetflajsz – radna. Zgłaszam formalny wniosek, aby kwota 25.000 zł została przeznaczona na budowę chodnika można przecież spróbować budowy sposobem gospodarczym.
Przewodniczący poddał wniosek pod głosowanie
Za – 4
Wniosek nie przeszedł.
Wobec braku dalszych pytań odczytał projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na rok 2001 i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady 15, obecnych – 14.
Za- 10
Przeciw – 3
Wstrz -1
do punktu 6 p–pkt „j”
Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisła na lata 2011-2018 omówiła Pani Celina witkowska – Skarbnik.
Jest część finansowa budżetu z podziałem na zadania, przedsięwzięcia, wydatki na lata 2011-2018.
Pytań brak.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady - 15 radnych, obecnych - 14
Głosowanie
Za- 9
Przeciw -2
Wstrz - 3
do punktu 6 p-pkt „k”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Dobrzyńskiego domu Kultury „Żak” w Dobrzyniu nad Wisłą omówiła Pani Celina Witkowska – Skarbnik
Obowiązek zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury wynika z art. 53 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Zatwierdzenie sprawozdania przez organ zatwierdzający powinno nastąpić nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. Zgodnie z art. 45 ust. 2 cytowanej ustawy sprawozdanie finansowe składa się z:
- bilansu,
- rachunku zysków i strat,
- informacji dodatkowej, obejmującej prowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Podział lub pokrycie wyniku finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający (art. 53 ust. 4 ustawy o rachunkowości).
W związku z powyższym niniejsza uchwała jest proporcją realizacji ww. przepisów.
Pytań brak
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady - 15 radnych, obecnych - 14
Głosowanie
Za- 12
Przeciw - 0
Wstrz - 2
do punktu 6 p-pkt „l”
Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej w Dobrzyniu nad Wisłą omówiła Pani Celina witkowska – Skarbnik
Obowiązek zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury wynika z art. 53 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Zatwierdzenie sprawozdania przez organ zatwierdzający powinno nastąpić nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. Zgodnie z art. 45 ust. 2 cytowanej ustawy sprawozdanie finansowe składa się z:
bilansu,
rachunku zysków i strat,
informacji dodatkowej, obejmującej prowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.
Podział lub pokrycie wyniku finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający (art. 53 ust. 4 ustawy o rachunkowości).
W związku z powyższym niniejsza uchwała jest proporcją realizacji ww. przepisów.
Pytań brak
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady - 15 radnych, obecnych - 14
Głosowanie
Za- 12
Przeciw - 0
Wstrz - 2
do punktu 6 p-pkt „ł”
Projekt uchwały w sprawie wystąpienia ze związku międzygminnego pn. „Kujawsko-Dobrzyński Związek Gmin” omówił Burmistrz Miasta i Gminy – Ryszard Dobieszewski.
Podjęliśmy taką decyzję, ponieważ nie są to małe pieniądze, jakie przekazujemy, a nie mamy
z tego żadnych korzyści.
Pytań brak
Przewodniczący odczytał projekt uchwały i zarządził głosowanie.
Ustawowy skład rady - 15 radnych, obecnych - 14
Głosowanie
Za- 14
Przeciw - 0
Wstrz -0
do punktu 7
Kazimierz Janecki – radny. Trzeba zrobić analizę ile i w jakiej szkole jest uczniów. Jeżeli Pan burmistrz ze swoim kierownictwem nie pochyli się nad szukaniem oszczędności nie tylko zresztą w oświacie to przyszłe absolutorium nie będzie tak błyskotliwe. Proszę znaleźć oszczędności.
Teresa Orbaczewska – radna. jak słucham tego wszystkiego to mnie przeraża? Oszczędzać muszą wszyscy, o czym zapewne wiemy. Za to jest odpowiedzialny Pan burmistrz. Ja Pana zaskarżę o zły podział pieniędzy w budżecie. Mam jeszcze jedno pytanie. Kto kupił i za jakie pieniądze samochód i jak będzie wykorzystany?
Burmistrz MiG – Ryszard Dobieszewski, samochód jest nieodpłatny, przekazałem tylko 2000 zł na mundury.
Wioletta Zajączkowska – radna. dlaczego jest utrzymywany etat kierowcy OSP w Chalinie, czy jest to zasadne?
Burmistrz MiG – Ryszard Dobieszewski. Taką sytuacje mamy w każdej OSP na naszym terenie. Jest to zatrudnienie na ½ i ¼ etatu. Wyjątkiem są dwaj kierowcy OSP w Dobrzyniu gdzie zatrudnieni są na cały etat. W każdej jednostce OSP jest samochód strażacki i w związku z tym kierowcy są zatrudnieni.
Teresa Orbaczewska – radna. dlaczego sprawozdania z domu kultury i biblioteki składa Pani Celina Witkowska przecież są zatrudnieni w tych jednostkach również księgowi?
Celina Witkowska – Skarbnik. To są sprawozdania jednostkowe, które i tak musimy ujmować w naszym budżecie, jako całość.
Wanda Hetflajsz – radna. Zostało zabrane 25.000 zł przeznaczone na budowę chodnika w Krojczynie, ponieważ nie mam siły przebicia. W Krojczynie nie ma również wiaty przystankowej. Uważam, że nie są dzielone sprawiedliwie pieniądze. Ludzie nie maja zaufania do urzędu.
do punktu 8
Przewodniczący Rady – Henryk Domeradzki kończąc obrady ósmej Sesji, podziękował wszystkim uczestnikom obrad, a następnie stwierdził, że zamyka obrady ósmej Sesji Rady Miejskiej.
Protokółowała Przewodniczący Rady Miejskiej
Renata Kwiatkowska Henryk Domeradzki